K-man Posted October 10, 2011 Posted October 10, 2011 Det var inte bara mässa i den helgen....utan även en smygpremiär av en högtalare i en annan del av Götet. Denna bilden visar på mer än ett sätt var det hela utspelade sig...för de som om möjligt missat det hela... \\K-man Quote
K-man Posted October 10, 2011 Author Posted October 10, 2011 Självklart har vi hamnat hos Marten på Marten Centre på Chalmersgatan. Tyvärr (får man väl säga) bjöds det inte på dessa Marten monosteg M-AMP, men väl på annat godis. Quote
K-man Posted October 10, 2011 Author Posted October 10, 2011 Marten Centre är ett ställe som har musik i första rummet...och såklart finns vinyl att se lyssna och köpa. Det finns mestadels annat än hifimusik som syns på fotot....så att man gillar musik här lyser igenom starkt! ...och har man vinyl så måste man ju såklart även kunna erbjuda maskiner för vård av dessa alster! Och varför inte en i härligt blå! En skivtvätt från HANNL. Länk till HANNL hemsida... Quote
P-pan Posted October 10, 2011 Posted October 10, 2011 Snygga bilder... Nu är han riktigt igång. Den där K(amera)-Man(nen). Bara att slå sig ner och följa resten av reportaget då... Quote
K-man Posted October 10, 2011 Author Posted October 10, 2011 Tack P-pan...ibland så... Travade vidare och hittade en nyhet för mig... Elipson Music Center....här två staplade på varandra om jag inte missar något...en allt i ett maskin....CD, radio(DAB+FM), DAC, wireless, USB, förstärkare osv...tänk så smidigt! På förstärkarsidan används B&O:s Icepower 2x60w 8ohm Fann en till i ett av lyssningsrummen. Naturligtvis finns "matchade högtalarklot" till om man vill.... Quote
K-man Posted October 11, 2011 Author Posted October 11, 2011 Vi skall inte dröja oss kvar så länge i detta rum så vi backar snabbt bak och tar en översiktsbild här. Här var det välkända Martentalare som spelade via rörförstärkeri från Emelie eller NAT försedda med signal från Bladelius Embla Quote
K-man Posted October 11, 2011 Author Posted October 11, 2011 Vi drar vidare i lokalerna och på vägen in mot rummet för smygpremiären lockas man av Martens större modeller.... Läckra och stora!!! Quote
K-man Posted October 11, 2011 Author Posted October 11, 2011 Så ger vi oss på smygpremiären. Som så ofta på Marten:s skapelser så ligger det ett keramiskt mellanregister och diskant till grund. ...men i övrigt skiljer sig denna högtalare en del från det "normala" hos Marten En 8" bas från Seas. Den är speciellt utvecklad i samarbete med Seas för just denna talare. Quote
Timbre™ Posted October 11, 2011 Posted October 11, 2011 Hur i fridens namn hann du med allt på en av mässdagarna... Du var möjligen inte ute och smygfotograferade redan på lördagsmorgonen... Quote
K-man Posted October 11, 2011 Author Posted October 11, 2011 Hur i fridens namn hann du med allt på en av mässdagarna... Du var möjligen inte ute och smygfotograferade redan på lördagsmorgonen... Hehee....nejdå, bara en stund på söndagen...det gäller att vara effektiv när man väl fått blodad tand och en stund att leka! Vi tittar lite på baksidan av denna nya skapelse och ser då att det är en förserietalare med terminalplatta för biwire men den är tänkt att enbart ha singlewire möjlighet. Högtalarna är i övrigt inte några prototyper utan skall vara i sin slutgiltiga form...om inte något drastiskt händer... ..och kablar finns det gått om, och vi är ju vana vid att se och höra kablage från Jorma i Martensammanhang, och så även denna gång. ...med lite tränat öga ser vi också vilken förstärkare som brukades denna dag...och det med härligt resultat! Quote
K-man Posted October 11, 2011 Author Posted October 11, 2011 Vi avslutar väl kvällens bilddel med en helbild på den nya Marten Django! En trevägs basreflexkonstruktion som med sina 3 stycken åttatummare leverar från 26Hz och spelar sedan vidare upp i registren genom sextums mellanregister och slutligen till den keramiska diskanten som ger upp vid 30000Hz, detta inom -+3dB Quote
calm Posted October 12, 2011 Posted October 12, 2011 (edited) ..och kablar finns det gått om, och vi är ju vana vid att se och höra kablage från Jorma i Martensammanhang, och så även denna gång. ...med lite tränat öga ser vi också vilken förstärkare som brukades denna dag...och det med härligt resultat! ASR+Jorma+Marten+Svanå= :mm: Måste låtit mumma Calm Edit tillägg Edited October 12, 2011 by calm Quote
sprudel Posted October 12, 2011 Posted October 12, 2011 ASR+Jorma+Marten+Svanå= :mm: Måste låtit mumma Calm Edit tillägg Bättre förutsättningar kan Jorma+Marten+Svanå inte få. Quote
K-man Posted October 12, 2011 Author Posted October 12, 2011 ASR+Jorma+Marten+Svanå= :mm: Måste låtit mumma Calm Hehee, jodå....det lät så bra så dessa båda herrar såg nöjda ut där de satt och diggade med Svanås transparenta skapelser bakom sig! Redan innan dessa vingar var rummet ett Svanårum....men nu än mer komplett! Vi ser här vinguppställningen i sin helhet med Mr Svanå själv poserande.... Quote
K-man Posted October 12, 2011 Author Posted October 12, 2011 Som Calm mycket riktigt iaktog så var det ASR Emitter som stod för förstärkeriet denna dag. Denna är en "version blue" med sina blåa dioder för hela slanten. Som synes i nederkant så har den som så ofta sina extralådor med sig i släp! Som signalkälla användes företrädesvis denna läckra Townshend Audio Rock 7 skivspelare. Klart läcker! (och att den dessutom lät bra får ju ses som ren bonus.... ) ...även här ser vi ASR på ett hörn.... Vi tar väl en bild på hela setupen för dagen! För den som önskade CD så fanns en Einstein "The Source" CD-spelare. Quote
byZan Posted October 12, 2011 Posted October 12, 2011 Tjusiga bilder K-man Vad vore våra hifi-forum utan alla ni fotografer? Värdelöst! Vid nästa Gbg vistelse så ska dessa avlyssnas, tycker de ser grymt fina ut och de lirar säkert lika bra Quote
K-man Posted October 12, 2011 Author Posted October 12, 2011 Tack byZan! ...och med sådana ord kan jag ju inte låta bli att lägga in ett par bilder till.... Blir en bild på de lågt placerade diffusorerna... Och i raden av diffusorer finner vi dessa Einsteinsteg. ...och ja byZan, de ser fina ut och låter klart bra! Återkommer lite i det ämnet.... Quote
calm Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 Hehee, jodå....det lät så bra så dessa båda herrar såg nöjda ut där de satt och diggade med Svanås transparenta skapelser bakom sig! Dessa båda herrar har nog sammantaget gjort mer för hifi-Sverige än många andra tillsammans! Jag förstår att de är nöjda. Ljudet i detta rum är enastående! :mm: Sist jag var nere spelades på Coltrane II och de egna slutstegen. Lät mycket bra! Tack för fina bilder K-man! Man ser att kameratekniken har gått framåt. Ett under av klarhet! Calm Quote
K-man Posted October 15, 2011 Author Posted October 15, 2011 Tack själv Calm! Det börjar väl bli dags för lite musik via dessa skapelser...och hos Marten finns som jag skrivit tidigare i tråden gott om musik i olika stilar...och det spelas ofta inte så speciell "hifi"-musik här...utan Martens musikintresse lyser igenom rätt bra! Vi tar väl och väljer och vrakar....och såklart gärna vinyl! Vi får högtalarkonstruktören himself till att vara maskinist! Jag måste säga att jag gillade var jag hörde! Dessa högtalare är klart spelglada och det lirar gott både med gles och tät musik....och det var riktigt bra ös även i electronica. Vi fick såklart även testat ett spår infected. (Jag minns klart första gången det spelades på Coltrane och Leif såg NÅGOT oroligt fundersam ut....högtalardödare kallade han den visst den gången... ) De tre Seasbasarna gör som vanligt inte bort sig utan spelar med pondus, djup, snärtighet och renhet. Syskon till dessa basar finns ju i många olika högtalare...och alla dem tycker jag uppvisar beteende i basen som jag uppskattar, och detta till en vettig peng! Det är spelglada basar som det även går att poppa och rocka fett med! Så här tror jag Marten fått till en högtalare som både kan spela hifi på hög nivå och bjuda på hemmadisco på hög volym! Noterade också speciellt att blåssektionerna i ett par kända stycken verkligen levererade bra med blåsdynamik och "överaskningar", vilket långt ifrån alla talare gör. Det kan lätt bara bli en lätt platt brassektion. Jag tror att dessa högtalare, inte minst med tanke på sin prislapp, kan bli riktigt farliga....! Quote
K-man Posted October 16, 2011 Author Posted October 16, 2011 Bilder brukar vara uppskattade så jag fortsätter väl lite till...och riktar åter blicken mot elektronik som inte direkt ingick i denna smygpremiär. Einsteinstegen har vi sett tidigare i tråden, så nu ser vi väl lite närmre på de båda NAT-produkterna. Om jag inte har helt fel så ser vi från vänster Se2Se som är ett par single ended monosteg som anges ge 70w i såväl 4 som 8 ohm. Vidare till höger har vi Transmitter som även den anges som singel ended monosteg, men här kan man välja lite olika sätt att nyttja rören allt efter tycke smak och behov. Själv reagerar jag lite över det annorlunda röret...som iallafall inte jag sett i så många musikkonstruktioner, men jag är ju ingen rör-räv heller direkt... Quote
calle_jr Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 Vi avslutar väl kvällens bilddel med en helbild på den nya Marten Django! http://euphonia-audioforum.se/K-man/1110/M12.JPG En trevägs basreflexkonstruktion som med sina 3 stycken åttatummare leverar från 26Hz och spelar sedan vidare upp i registren genom sextums mellanregister och slutligen till den keramiska diskanten som ger upp vid 30000Hz, detta inom -+3dB Jag har helt missat denna tråd Kanonbilder och en mycket fin högtalare. Quote
K-man Posted November 6, 2011 Author Posted November 6, 2011 Jag har helt missat denna tråd Kanonbilder och en mycket fin högtalare. Va bra....då fick du ju en skön stund nu istället!! Tack.... \\K-man Quote
Guest Musicus Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 Flotte bilder k-man, man fikk dessverre bare en kort stund under messen siden man hadde med seg en utålmodig 3 åring, skulle gjerne tatt turen på den kommende demoén for litt mer inngående lytting, men misser even den pga jobb ... mvh Quote
Recommended Posts