Jump to content

Hittat en trattgrammofon


Recommended Posts

Var och slängde saker med en kompis på tippen igår när jag såg en kvinna komma bärandes med den här. Tyckte det var ganska synd och slänga den så jag tog med den hem. Vevar man upp fjädern så snurrar den runt fint. Däremot så verkar det saknas själva hållaren för nålen. Är det inte ljuddosa det heter? Någon som vet var man kan få tag i en passande sådan? Har sett att det dyker upp på tradera ibland men frågan är vilken som passar.

Någon som vet ungefär hur gammal den är, vad det är för tillverkare och om det är något värde i den? Vore kul att få igång den. Har för mig att farfar har ett gäng stenkakor liggandes på vinden.

Grammofon1.jpg

Grammofon2.jpg

Grammofon3.jpg

Grammofon4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro att den är från 1910-talet, kanske något senare.

Jag fick tag i delar till min HMV resegrammofon från en engelsk firma på brittiska ebay. Hittade även likande rekondade reservdelar på ebay.com och tyska ebay, så kolla där. Samlarmarknaden stenkakeavspelare är större än man kan tro.

Uppdaterar med några länkar att gräva i:

Naucks Vintage records

wyatts musical

APSCO

phonophan

Howard Hope

GRAMOPHONES.info

/ptr

Edited by plundin
Link to comment
Share on other sites

Kul, kolla gärna att gummit i dosan är OK.

Mitt tips är att du provar med kopparnålar och inte stålnålar. De är snällare mot skivorna och låter mjukare ;-)

Förr i tiden körde vissa med kaktustaggar på kvällen för ett soft ljud....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Den grammofonen är nog inte så snäll mot dina 78-varvare, tyvärr. Jag rekommenderar att du digitaliserar skivorna innan du spelar dem på trattgrammofonen så att du kan lyssna till skivorna från CD. Tio spelningar på trattgrammofon ger en klar försämring och degradering, tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...