Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har sökt en del själv men inte hittat något tillräckligt intressant eller så har priset varit lite väl högt. Jag har tänkt mig något för max 20000kr och det går bra med både golv & stativhögtalare, välljud är fokus inställt på!

Hoppas med detta att den som har lite tid över kunde bidra med raka tips på vissa högtalare, ny som beg och även länk till intressanta annonser om ni skulle ha sett eller se något trevligt!

Mvh Olle

Guest Niklas F
Posted

Jag har inte testat själv, men har fått till mig att Martin Logan skall trivas fint ihop med rör.

Har sett SL3 gå för ynka 15K, bor du i närheten av Trollhättan så får du gärna komma förbi och se om det kan vara något för dig.

Posted
Jag har inte testat själv, men har fått till mig att Martin Logan skall trivas fint ihop med rör.

Har sett SL3 gå för ynka 15K, bor du i närheten av Trollhättan så får du gärna komma förbi och se om det kan vara något för dig.

SL3or tillsammans med rörförstärkare? Provlyssning är ett måste...

Guest Niklas F
Posted
SL3or tillsammans med rörförstärkare? Provlyssning är ett måste...

Jag har SL3:or vill någon höra dessa ihop med rör så får det tas med :)

Posted (edited)

Två högtalare som är konstruerade med tanke på rördrivning är Hesselvalls bredbandare och HiFi-Kits OA5-MMX. Hesselvalls kanske ligger lite högt i pris, men OA5-MMX kostar ca 10 000:- i byggsats.

Edited by Almen
Guest Niklas F
Posted
Min poäng är att få-watts-förstärkare inte är den första matchningen jag tänker på, när det gäller SL3or.

Helt rätt, mina började vakna till liv när jag hängde på mitt steg på dom ca 200-240w @ 8Ohm och skapligt med ström bakom det.

Jag är inte inne i rörvärlden så vet inte om det är en såndär kalle anka pryl för dom som spelar på fisvolume och odynamisk musik som TS har.

Posted (edited)

Nä, låg känslighet och svår impedansgång är i alla fall i teorin inte någon bra kombination med få watt och låg dämpfaktor.

The Martin-Logan's B-weighted sensitivity weighed in at an estimated 85dB/2.83V/m. This is somewhat lower than the specification, but in a room the line-source behavior of the panel will mean that the SL3 will sound louder than a similarly specified point-source speaker. Its impedance (fig.1), taken with the woofer switch set to "Flat," reveals it to be a hard load for the partnering amplifier, which might partially explain why WP found it very revealing of amplifier quality. Though the impedance drops to 1.5 ohms at 20kHz, there isn't much musical energy present up there, meaning that the amplifier will not be taxed too much. In addition, as is typical, the lowest impedance magnitude coincides with a phase angle of 0 degrees.

Ml3fig1.jpg

Fig.1 Martin-Logan SL3, electrical impedance (solid) and phase (dashed) with woofer switch in "Flat" position (2 ohms/vertical div.).

Edited by Almen
Posted
Har sökt en del själv men inte hittat något tillräckligt intressant eller så har priset varit lite väl högt. Jag har tänkt mig något för max 20000kr och det går bra med både golv & stativhögtalare, välljud är fokus inställt på!

Hoppas med detta att den som har lite tid över kunde bidra med raka tips på vissa högtalare, ny som beg och även länk till intressanta annonser om ni skulle ha sett eller se något trevligt!

Mvh Olle

Köp mina ML Ascent för 19000 kr. Helt grymma.

Malle

Guest Niklas F
Posted

Nu har jag inte lyssnat på OA, men är det inte dessa som skall spela snartlikt Larsen?

Guest Niklas F
Posted

Larsen låter verkligen inget trevligt i mina öron, och har fått för mig att OA och Larsen skall spela snarlikt varandra.

Men vad en tycker behöver ju inte nödvändigtvis vara en annans smak.

Posted (edited)
Larsen låter verkligen inget trevligt i mina öron, och har fått för mig att OA och Larsen skall spela snarlikt varandra.

Men vad en tycker behöver ju inte nödvändigtvis vara en annans smak.

Det blir ju gärna så att man rekomenderar sånt man själv gillar så jag fyller på lite.

Jag vet inte om du kan tänka dig begagnade prylar men om du kan det så måste jag tipsa om Audio physic. Exempelvis Tempo 5 eller kanske stativaren Step. Jag tycker du får jäkligt mkt välljud för pengarna då andrahandsmarknaden för AP inte är den bästa. Min gissning är p.g.a. dålig kännedom om produkterna.

Nu har jag inte lyssnat på dessa ihop med ovan nämnda rörstärkare men jag har däremot lyssnat ihop med Octave V40 och det lät gott ihop.

Lycka till!

Edit: Såg att du kunde tänka dig beggat.

Edited by Robin
Guest Niklas F
Posted

Det lilla jag har hört AP så har det låtit ruskigt bra, dock spelades det på Hegel inte rörprylar.

Posted

Ok, jo men Erik Andersson menar på att frågan är snarare vilka högtalare som inte låter bra än vilka som låter bra ihop med Silver Night mk2, och det är väl så det ska vara. I vissa fall måste det ändå räcka med att se till verkningsgrad och impedanskurva för att inse att en högtalare kommer kräva för mkt av sin förstärkare än att just rör skulle vara ett lämpligt alternativ.

Problemet är väl egentligen att få tag på impedanskurvor och kunna tyda dem på rätt sätt för att kunna ta dessa beslut. Sen kan ju en provlyssning vara på sin plats mest på kul för att se om teori och praktik går ihop såvida det inte är för mkt jobb!

Posted

Jag skulle satsa på begagnade högtalare För 20.000kr får du sådana som kostat kring 40.000kr. Och eftersom det var väljud som efterfrågades är det klart fördelaktigt med begagnat. Ligg lågt, vänta in ett bra par och hygg.

Posted
Jag skulle satsa på begagnade högtalare För 20.000kr får du sådana som kostat kring 40.000kr. Och eftersom det var väljud som efterfrågades är det klart fördelaktigt med begagnat. Ligg lågt, vänta in ett bra par och hygg.

Det är ju det jag gör! ;)

Posted

Jag skulle väl starkt rekommendera att provlyssna innan köp - vilket kanske är en onödig uppmaning (för vilken jag i så fall ber om ursäkt) - eftersom olika högtalares karaktär kan falla en mer eller mindre i smaken även om ljudet faller inom vad som allmänt betraktas som "bra".

Så är det i alla fall för mig.

Dock blir ju utvärderingen enkel iom att säljaren har motsvarande förstäkeri......

Posted
Jag röstar på Almens förslag med OA5-MMX

Så du rekommenderar inte Hesselvall, då? ;) Nä, jag antog att den kommer att kosta en bra bit mer än 20 000:-, det stämmer va?

Tror inte man så snabbt skall likställa Larsen och OA5-MMX... Som sagt, provlyssna!

Posted (edited)

En detalj jag tänkt på ang. ex. OA5 MMX, Larsen osv är att de antagligen kräver mer av rummet samt är mer placeringskänsliga än rakstrålande högtalare med i alla fall mid och diskant riktade mot sweetspot? Det kanske inte är så svårt som jag tror? Ett av dessa placeringsproblem är att jag inte kan ställa dem allt för långt ut i rummet, helst inte mer än 0,2-0,5m...

Edited by OA
Posted (edited)

Almen: Näe, jag gjorde inte det av den enkla anledningen att de inte gått i fabrikation ännu. Allting tar längre tid än beräknat, jag vet dessutom ingenting om slutpriset ännu. Därför ligger jag lågt och spelar med prototyperna för att lyssna ut om några smärre justeringar är nödvändiga.

Edited by Erik Andersson
Posted (edited)
En detalj jag tänkt på ang. ex. OA5 MMX, Larsen osv är att de antagligen kräver mer av rummet samt är mer placeringskänsliga än rakstrålande högtalare med i alla fall mid och diskant riktade mot sweetspot? Det kanske inte är så svårt som jag tror? Ett av dessa placeringsproblem är att jag inte kan ställa dem allt för långt ut i rummet, helst inte mer än 0,2-0,5m...

Tvärtom, skulle jag tro. Båda högtalarna är designade utifrån Stig Carlssons idéer och kan alltså (till och med bör) placeras tätt på en vägg. Rummet kan förvisso med fördel vara rejält möblerat, med mjuka möbler, tjocka mattor och trevliga saker på väggarna, men det brukar ju gälla de flesta högtalare, och det blir ju bara mysigt.

OA5-MMX har ju dessutom justerbara diskanter som man kan vrida på för att optimera.

Erik A: OK, tack för info.

Edited by Almen
Guest Musicus
Posted (edited)

Bor du i nærheten ab Gbg kan du ta med deg stegen og teste de på Aspara HL6, bakladethorn i folkelig storlek og med en spille glede og musikkformidling man skal lete etter i klassen.

Har forresten testet en mindre Audion (6W?) på de forrige og mindre Aspara HL2 og det var absolutt en kombinasjon man kunne ha levd med, man kan jo bare tenke seg hva 18W ville gjort på den mer lettdrevne og større HL6 (8 Ohm stabil og enkel last samt 93 db følsomhet) :mm:

L1010409.jpg

mvh

Edited by Musicus
Posted

Tyvärr är det lite långt till GBG bara för en testlyssning, men annars hade det varit trevligt!

Jag ska nog åka och lyssna på ett par Audio Physic Tempo 5 ikväll så får vi se vad det ger. Tycker dom hade en tilltalande design också, och ska de stå i vardagsrummet är ju inte det någon nackdel!

Men det är inte avgjort ännu så kom gärna med tips om ni ser eller hör något vettigt.

Posted

Var och lyssnade på Audio Physic Tempo 5 ikväll men är inte övertygad ännu, det lät stundtals riktigt bra och dom är kräsna med vad man spelar (man märker omgående om inspelningarna inte håller hög kvalitet då dynamiken i musiken bara försvinner och det låter som att det ligger en filt över högtalarna). Det jag tyckte var sämst med dem var att det kändes som att diskanten alltid låg ett steg för högt alt/samt att mellanreg. inte nådde fram med rösters klarhet som man gärna vill ha, det lät helt ok men lite för lågt....

Slutsatsen var nog för mkt diskant, och lite för lite mellanreg. Basen låter helt ok, möjligen lite bumlig ibland men det kan vara placeringen.

Frågan är sedan om det är något som kan sitta i elektroniken? Ägaren spelade på en Cyrus CD rakt mot Audion Silver Night mk2 med uppgraderade trafos. Kablaget var inget speciellt.

Och jag i min tur skulle spela på:

Primare DVD30 rakt mot Audion Silver Night mk2/b (som ska bli uppgraderade hade jag tänkt), TaraLabs RCA, Supra 2,5mm inkl filter, samt EKK 2,5mm fyrfläta med skärm som högtalarkablage.

Tankar kring detta?

Posted

Utifrån ovanstående kanske du skulle gå till HiFi Art och lyssna på Living Voice Auditorium som de har ett par av för halva nypriset. De kanske har mer av det du söker.

Guest Musicus
Posted (edited)
Utifrån ovanstående kanske du skulle gå till HiFi Art och lyssna på Living Voice Auditorium som de har ett par av för halva nypriset. De kanske har mer av det du söker.

Ahh, ett bra tips! LV er fantastiske med rett forsterkeri, hadde selv ett sett LV IBX-R2 føre mine Aspara, og brukte en 20W 300B forsterker på de, en bra match :mm: ....

Living Voice IBX-R2

Kabel.jpg

mvh

Edited by Musicus