sprudel Posted October 4, 2011 Posted October 4, 2011 Jag håller mig sysselsatt med att prova slutsteg i min setup bestående av ett delat Ino-system, i16s och profundus x-2, delat med Ino cr80es. SB Touch optiskt till Lavry da 10 står för källan. Rummet är bra akustikfixat, runt 0,33-0,38 i efterklang och små reverb i basen som inte är särskilt störande, 38kvm stort. Nåväl, i mitt utprövande har ett steg skilt ut sig mot de andra som hittills varit, Micromega Tempo 2, Bryston 4B-ST, Bryston 14B-SSTr, Rotel RB 991, ARC VT 100 mk III, McIntosh mc 402. Nu har jag haft ASR Emitter i anläggningen i drygt en vecka, lite till kanske. Jag blir inte klok på den här apparaten. Många av mina album låter verkligen annorlunda jämfört med tidigare steg. Röster och rum återges på ett sätt som skiljer sig från övriga. Rösterna är "nakna", med en mängd fina nyanser som jag inte hört tidigare, vissa röster på andra inspelningar ramlar längre bak i ljudbilden, vilket jag inte uppfattat tidigare. En del inspelningar där jag anat rum, blir en mäktig holografisk upplevelse. Skillnaden mellan bra och dåliga inspelningar är större än tidigare, kanske för att de bra är så till den grad njutbara nu. Fyrverkeriet av trummor och tansienter saknas nu i vissa album, emedan andra som varit sådär uppvisar en grym dynamik. Summa: olika album låter sonika mer olika än tidigare. Den autensitet och det nerv jag upplevt mig sakna med andra renommerade och "avslappnade" steg finns nu. Det låter sällan hårt, nästan aldrig men utan någon "avrundning" som man reagerar på. Musiken "dissekeras" inte på samma sätt som med analytiska steg, men fler detaljer framgår i alla fall. Det är inget man demar för att imponera med smällar o konstgjorda holografiska detaljer, men väldigt mycket musik presenteras helt enkelt skönt och rytmiskt. Steget genererar ett välmående hos mig, nästan beroende. Med bra album då. McIntosh-kombon var den högsta grad av förfining jag lyssnat på ur klassiska hifi-parametrar, men detta är något annat, en annan typ av upplevelse. Är det någon annan som haft förmånen att lyssna på ASR Emitter en längre tid? Vore väldigt spännande att höra era intryck och hur de skiljer sig gentemot andra steg. Calm? _________________ Quote
calm Posted October 4, 2011 Posted October 4, 2011 (edited) Jag håller mig sysselsatt med att prova slutsteg i min setup bestående av ett delat Ino-system, i16s och profundus x-2, delat med Ino cr80es. SB Touch optiskt till Lavry da 10 står för källan. Rummet är bra akustikfixat, runt 0,33-0,38 i efterklang och små reverb i basen som inte är särskilt störande, 38kvm stort. Nåväl, i mitt utprövande har ett steg skilt ut sig mot de andra som hittills varit, Micromega Tempo 2, Bryston 4B-ST, Bryston 14B-SSTr, Rotel RB 991, ARC VT 100 mk III, McIntosh mc 402. Nu har jag haft ASR Emitter i anläggningen i drygt en vecka, lite till kanske. Jag blir inte klok på den här apparaten. Många av mina album låter verkligen annorlunda jämfört med tidigare steg. Röster och rum återges på ett sätt som skiljer sig från övriga. Rösterna är "nakna", med en mängd fina nyanser som jag inte hört tidigare, vissa röster på andra inspelningar ramlar längre bak i ljudbilden, vilket jag inte uppfattat tidigare. En del inspelningar där jag anat rum, blir en mäktig holografisk upplevelse. Skillnaden mellan bra och dåliga inspelningar är större än tidigare, kanske för att de bra är så till den grad njutbara nu. Fyrverkeriet av trummor och tansienter saknas nu i vissa album, emedan andra som varit sådär uppvisar en grym dynamik. Summa: olika album låter sonika mer olika än tidigare. Den autensitet och det nerv jag upplevt mig sakna med andra renommerade och "avslappnade" steg finns nu. Det låter sällan hårt, nästan aldrig men utan någon "avrundning" som man reagerar på. Musiken "dissekeras" inte på samma sätt som med analytiska steg, men fler detaljer framgår i alla fall. Det är inget man demar för att imponera med smällar o konstgjorda holografiska detaljer, men väldigt mycket musik presenteras helt enkelt skönt och rytmiskt. Steget genererar ett välmående hos mig, nästan beroende. Med bra album då. McIntosh-kombon var den högsta grad av förfining jag lyssnat på ur klassiska hifi-parametrar, men detta är något annat, en annan typ av upplevelse. Är det någon annan som haft förmånen att lyssna på ASR Emitter en längre tid? Vore väldigt spännande att höra era intryck och hur de skiljer sig gentemot andra steg. Calm? _________________ Jag tror att jag haft min Emitter II Exclusive i drygt 3 år och kan bara hålla med i din beskrivning. Den här förstärkaren är något speciell i det avseende att den på något oförklarligt sätt lyfter det musikaliska innehållet i en inspelning från en vanligtvis svart bakgrund. Holografi är nog ordet och den ger egentligen vad den matas med, men på ett neutralt sätt. Man kan få den att bli analytisk kirurgisk om man matchar den med sådan kringutrustning, men vanligtvis med normal kringutrustning så blir det en sällad hörd harmoni. En del tycker att dynamiken och basen inte räcker men jag kan bara tycka att det räcker mer än väl till. Svårdrivna högtalare med låg känslighet kan möjligen vara en begränsning. Jag kombinerade ASR:n med MF Supercharger för att få ut sista droppen blod i mina tidigare Amatis men det är inte säkert att detta behövts om jag hade nöjt mig med normal lyssningsnivå. Jag gillar lite hög volym ibland. Med mina Ktêma är det en perfekt match. En av mina största lyssningsupplevelser någonsin, så var det med dubbla ASR:er i ett sytem med "min" ARC CD7:a och ett par Nola Grand Reference på Lyrics i NYC. Det var som en dröm. Om man vill befästa sin uppfattning om förstärkaren så kan man alltid läsa testerna i följande tidningar. The Absolut Sound utnämnde den årets förstärkare i sina test. Harry Person var helt lyrisk och var tvungen att ta in en expertgrupp av guldöron för att göra en större utvärdering, utifrån samma utgångspunkt som du har, dvs har aldrig hört plattor på det sättet. Hifi+ hade för bara något nummer sedan en ny test som också resulterade i superlativ. Man kan säga att ljudmässigt finns inga motsvarigheter om man inte vill ha en analytisk muskelknutte i sitt sytem, då skall man välja något annat. Men vill man som jag lyssna på piano som första instrument och röster, så finns inget bättre enligt mitt förmenande. Nackdelar? Ja just mycket delar för en integrerad förstärkare kan man tycka. Jag har tre nätdelar, samt ytterligare ett batteristeg till min nya RIIA. Det blir en liten pelare av det hela, plus själva förstärkardelarna totalt 6 burkar. Calm Omredigerat. Edited October 4, 2011 by calm Quote
sprudel Posted October 4, 2011 Author Posted October 4, 2011 Harry Person var helt lyrisk och var tvungen att ta in en expertgrupp av guldöron för att göra en större utvärdering, utifrån samma utgångspunkt som du har, dvs har aldrig hört plattor på det sättet. Calm Omredigerat. Tack för uttömligt svar. Det jag citerat ovan är nog kärnpunkten i min upplevelse, och den är ytterligt behaglig. Vad är skillnaden mellan Emitter 1 exclusive och Emitter 1 basic, med avseende på ljudliga prestationer? Har du lyssnat själv eller har du andra erfarenheter att delge om detta? Det är väl ungefär på de pengarna jag skulle kunna tänka mig att handla. Quote
calm Posted October 4, 2011 Posted October 4, 2011 Tack för uttömligt svar. Det jag citerat ovan är nog kärnpunkten i min upplevelse, och den är ytterligt behaglig. Vad är skillnaden mellan Emitter 1 exclusive och Emitter 1 basic, med avseende på ljudliga prestationer? Har du lyssnat själv eller har du andra erfarenheter att delge om detta? Det är väl ungefär på de pengarna jag skulle kunna tänka mig att handla. Nej jag har bara hört en Emitter1 vid ett mässtillfälle och då kände jag igen "grundljudet" så som jag hör det i min egen anläggning. Då spelades på en exklusiv dCS rigg om jag minns rätt. Calm Quote
sprudel Posted October 5, 2011 Author Posted October 5, 2011 Tydligen har Mårten Design här i Göteborg en Emitter 1 med batteri-del som de demar en Mårten högatalare med. Jag får knalla in dit idag och språka med dem. Vet du hur många ASR Emitter det finns i Sverige? Quote
sprudel Posted October 5, 2011 Author Posted October 5, 2011 Citat från High Fidelity magazine, Wojciech Pacuła: "I found some elements of its presentation that were not exactly what I expected from „my sound”. Did it mean it was worse than my reference sound? I wasn't sure – it was just different – my twice as expensive amplification offers a different approach to high-end sound. I thought that sound Emitter II offered wasn't „brutal”, terse enough. My system combined of Luxman and Ayon Polaris II offers bigger dynamics, sounds are presented in more precise way. It means it shows more precisely the leading edge of the sounds and their contours. ASR is better when it comes to filling up what is between the sound's leading edge and its decay." Här är en observation jag gjort också. Undrar hur detta går till men det är klart hörbart. Quote
lech Posted October 5, 2011 Posted October 5, 2011 (edited) Tydligen har Mårten Design här i Göteborg en Emitter 1 med batteri-del som de demar en Mårten högatalare med. Jag får knalla in dit idag och språka med dem. Vet du hur många ASR Emitter det finns i Sverige? Sprudel. Du närmar dig rörträsket ,får du hålla på ett tag till så... //Lech Edited October 5, 2011 by lech Quote
sprudel Posted October 5, 2011 Author Posted October 5, 2011 Sprudel. Du närmar dig rörträsket ,får du hålla på ett tag till så... //Lech Vet du vad Lech? Jag tror jag hittat en parallellväg. Quote
lech Posted October 6, 2011 Posted October 6, 2011 (edited) Sprudel .Din parallelväg är intressant, din parrallelväg är kanske något vi andra ( bakåtsträvare ? ) missat genom 100 år. Den transparanta lösningen med In och Ut ekvivavalent som sökes är ju en hänvisning till "inspelningsstudion" (( där allt går att manipulera" )). Miljoner människor föredrar en IRL upplevelse , om än, en tänkt sådan. Oxfile naturell eller kryddad till behag avgör man ju själv. Att inte milijoner pers. tycker lika är väl bara ett faktum , inte ens de fåtal transparantnissar verkar hålla koll på in och ut. Förste generalen i transpant teori hävdar helt cyniskt att in = out ( Ljudstudio i glasbur i dom flesta fall ).I kliniska instrument torde detta vara "drömmen" men livet är inte så enkelt . Det är svårare att förstå än så. Dock kan man ju begränsa sin livsyn till det och då är det frid och fröjd. Som väl är lever varken du eller jag i sådan miljö. Frågan är om man man med miljoner och åter miljoner människor kan åtminstånde efterlikna "medium IRL." eller om vi ska ha glasburen som referens. ( glasburen= inspelningsstudion med 0 ( Noll ) referens till IRL. Detta forum är urtypen för hur man "vill" att det ska låta ( tack Timbre ), obereoende av vad en F/E lyssning skulle ge för svar. Det svaret får du aldrig där men du får i bästa fall svaret att glasburen låter glasbur hemma också //Lech Edited October 6, 2011 by lech Quote
calm Posted October 6, 2011 Posted October 6, 2011 Olika lyssningsideal är bara en spegling av olika sätt att lyssna på musik. En del lyssnar på musik som vilken intellektuell övning som helst. Lösa korsord, läsa en bok eller räkna matte. Musiken blir en signal som skall dissikeras i det oändliga med takter, intrumentala inslag och betoningar. Eller också en känslomässig övning där stämningar, mening och helhet tas in. Vi är olika som människor. Att eftersträva en ljudbild som i så stor utsträckning efterliknar inspelningstillfället är ett ideal som t.ex. TAD är byggt efter och konstruktörens engagemang i studiovärlden. I den andra ringhörnan står ett märke som Sonus Faber, i vart fall tills nu. Musiken så som en känslomässig upplevelse som tar in lyssnaren i ett större sammanhang och förflyttar den till ett tänkt musikalisk sammanhang med musiken i centrum. Ofta är konstruktören själv musiker. Jag tillhör den senare typen och söker utrustning därefter. I ASR bl.a har jag funnit svaret på vad jag letat efter och i Franco Serblins Ktêma så nära som det går att komma till ett ljudideal. Att en förstärkare skall ge en opåverkad signal rakt igenom är något som eftersträvas av de flesta. Att sedan moderera i den ena eller den andra ändan för att uppnå något annat tycker jag är upp till var och en. En signalkälla som ger ett uns av värme har jag inget emot och inte heller att högtalaren förmedlar det rumsliga innehållet genom att återge musikerna där de står eller sitter utan att överbetona detaljer. Vem lyssnar till skoknarr under en livekonsert? Inte jag i vart fall. Så man kan nog säga att, öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de, är ett ovanligt bra talesätt. Att söka sträva efter vad majoriteten tycker har aldrig varit min melodi. Tvärt om, den som tycker annorlunda får ofta poängen i slutändan. Var man blir salig på sin religion! Amen! Calm Quote
Recommended Posts