Jump to content

Recommended Posts

Posted
...alltid kul med paket, och när jag var inne i rummet var det paketöppningsdags... :app:

Nagra2_1.JPG

...undrar vad som döljer sig här..och undrar hur en Nagralåda är förpackad...

\\K-man

Haha - otroligt kul att det är stavfel på kartongen. Det får mig att tänka på en gammal historia om en engelsk högtalartillverkare som valde att förlägga produktionen till Kina. Man skickade instruktioner till fabriken om vad som skulle tryckas på kartongen. En skiss med textexempel för alla sidorna av kartongen. På första sidan skrev man först själva varumärket, följt av texten "Britain's greatest manufacturer of High End Loudspeakers". På de följande sidorna skrevs varumärket igen, följt av de något förkortade instruktionerna "Britain's greatest bla bla bla..."

Och ni har förmodligen gissat det. När tiotusen färdigproducerade högtalare anlände till Storbrittanien efter produktion i Kina, så kunde man på tre av fyra sidor på kartongerna läsa just:

Xxxxx - Britain's greatest bla bla bla...

Vilken succé. Det blev extrapris på den försändelsen, kan man lugnt säga. Och nu har vi nästa exempel i historien här, som ett brev på posten. Eller så är det faktiskt så att det startat en fabrik i Kina som heter Grana. Det vore väl gulligt. Påminner om Kaj på Ljudmakarns svärfar, som stolt kom hem med en Panascanic trådlös telefon från Thailandsresan när det var nytt med sådana lurar. Han hade mött en lurifax, helt enkelt.

Häpp,

Ludwig

• Replies 264
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Det kallas dramaturgi ... Huvudfilmen brukar spelas upp efter diverse kortfilmer. Eller förrätten kommer innan huvudrätten. Det fanns mycket värt att rapportera från mässan som

kan bli lite svårare att återkomma till när väl vi kommit in i stora rummet. Det finns dock ingen central regissör hur tråden skall läggas upp.

Här finns vare sig bildförbud eller andra förbud, central regissering eller andra "skumma" otillbörligheter.

Om jag förstått det hela rätt finns dessutom The Sonus Faber att beskåda på The Hifi-Stället ett tag till (enligt annons på Hifi Musik).

Käraste vänner.

Ett klarläggande är här på sin plats:

Anders Bengtsson och undertecknad kom redan i våras överens om att göra det omöjliga möjligt.

Anders, som är en Formel 1-kille av högsta rang i High End-världen, bestämde sig då för att lägga ordern på det enda paret av THE SONUS FABER som når de Skandinaviska breddgraderna. Paret är specialbeställt till Anders, och ska stå i hans paradbutik på Hvitfeldtsgatan 13 i Göteborg nu efter mässan. Han har själv varit med i högsta grad och bestämt färg och finish på detta par, som är ett av totalt trettio par i världen. Detta är mycket mycket storslaget att kunna få visa på en mässa, och ännu mäktigare att kunna ha permanent på plats i en HiFi-butik. Observera att det finns 45 distributörer av Sonus Faber sammanlagt i världen.

Endast trettio kunde få möjlighet till detta. Och för det krävdes att man var på plats vid lanseringen i Venedig. Där och då kunde man lägga sin beställning. Under 24 timmar. Sedan var chansen för evigt borta.

Vi tog chansen. Högtalaren är fantastisk på alla sätt. I graphite och svart ger den stramhet till designen, och vi fick många många kommentarer på mässan om att de var förvånande vackra i verkligheten! Många hade sett det bruna paret i valnöt från Münchenmässan och var initialt lite skeptiska, men kapitulerade till hundra procent inför vår Italienska Katla-drake i grafitskrud.

Gör dig själv en tjänst och besök Anders för en lyssning. Eller kom på vårt uppföljnings-event på HiFi Stället den 28:e till 29:e oktober! Vi visar THE Sonus Faber, tillsammans med THE Amati Futura och THE Guarneri Evolution. På THE HiFi Stället.

Var där, eller var fyrkantig.

See you!

Ludwig & Friends

Posted
Håller med dig till 100 procent. Burmester spelade verkligen bra i det här " kala " rummet. Men väcker inte detta en intressant frågeställning kring nödvändigheten av den hårdreglering av akustiken som många förespråkar? Jag upplevde samma sak på förra årets mässa på Opalen där kombinationen Nagra/Verity Audio spelade i ett stort rum med i princip ingen

akustikreglering och ljudet var fantastikt luftigt och välljudande.

Hmm...akustiktak, gardiner igendragna enligt Öhmans (m.fl.) vis, mattor på golvet och tillika ett rum på 156 kvm (?).

Posted

Svaret var kanske riktat mot mig, jag va bara nyfiken på hur dessa väldigt dyra pjäser kommer till mässan o vart dom sedan tar vägen. Väldigt imponerad av att en Svensk butik kan ha sånt stående, måste bli höga lagervärden mot vad som säljs..

Skulle va kul att gå in på Hifistället o se dom stora Sonus faberna men känns inte rätt att gå in där när jag aldrig kommer ha råd med dom.

Köpt endel på hifistället förr om året men känner mig inte "värdig" att gå in där längre o ta deras tid....Se om jag får ihop pengarna till nån av Guarneri modellerna så kanske jag vågar mig in dit igen.

Sry om jag fråga nått dumt :black:

Posted
Gör dig själv en tjänst och besök Anders för en lyssning. Eller kom på vårt uppföljnings-event på HiFi Stället den 28:e till 29:e oktober! Vi visar THE Sonus Faber, tillsammans med THE Amati Futura och THE Guarneri Evolution. På THE HiFi Stället.

Var där, eller var fyrkantig.

See you!

Ludwig & Friends

:77::mm:

Posted
Hmm...akustiktak, gardiner igendragna enligt Öhmans (m.fl.) vis, mattor på golvet och tillika ett rum på 156 kvm (?).

Dessutom är Taubesalen utpräglat rektangulär (16,5 x 9,5m) och det spelades i rummets längdriktning. Högtalaruppställningen och det stora antalet sittplatser gjorde att man kunde smyga till sig en lyssningsplats som påminde om tredjedelsprincipen utan tumstock :closedeyes: och där fick man verkligen uppleva innebörden av begreppet sweetspot.

Carmencita håller koll på vad som försigår... :)

parkaveny131.JPG

Posted
Skulle va kul att gå in på Hifistället o se dom stora Sonus faberna men känns inte rätt att gå in där när jag aldrig kommer ha råd med dom.

Köpt endel på hifistället förr om året men känner mig inte "värdig" att gå in där längre o ta deras tid....

Lite märklig logik. :o

Det är väl positivt att en handlare satsar på oss konsumenter så att vi har möjlighet att få lyssna på high end som vi aldrig har råd att skaffa. När man är i Stockholm kan man besöka Audio Consult och lyssna på Focals och MBL´s värstingar, i Vimmerby finns TAD´s ultimata högtalare och elektronik och nu kan kosan styras till HiFi-Stället och se och lyssna på The Sonus Faber. Fantastiskt!

Man får väl anta att tanken bakom detta är att kunder skall känna sig välkommen att lyssna på det bästa branschen kan erbjuda. :)

Posted

Nu var det ju heller ingen bergsprängare som stod placerad på bordet och det skall nog till dessa matchvikter för att få tangodamerna på väggen att rocka loss... :)

Ett väldigt fint demorum och Burmester-representanten måste ha varit imponerad.

parkaveny125.JPG

Posted

Från två bjässar till två ännu större mastodonter :) och även i detta rum handlade det om rymd, luft och ljus. Ett par TIDAL Sunray har packats upp och uttrycket ryggskottshifi tillförs en ny dimension. Vikten överstiger ett halvt ton och högtalarna anländer i var sin professional ATA-flightcase.

parkaveny140.JPG

Posted (edited)

Ja tunga och höga. Zood över 190 ser liten ut. Det var imponerande pjäser. Hörde ett kammarmusik stycke som lät fantastiskt. Ibland tycker jag kammarmusik är lite svårt att återge så att jag blir inspirerad, men det blev jag nu.

a58b1d47.jpg

Här kommer mer.

d09c20b0.jpg

e7df69c7.jpg

Edited by Apexorca
Posted

Bebop. nja logiken ligger väl i att jag inte vill ta upp handlarens tid eller "slita" på hifi som ligger utanför min prisklass o jag aldrig skulle kunna köpa.

väldigt udda utseende på Tidals mellanregister...ser mer ut som JL Audios baselement än mellan register....nån närbild?

Posted
Nope, det sitter 4st 9tummare på sidorna, de främre är 7tum och Diamantdiskanten 1,2tum

Ok det säger ännu mer om hur stora högtalarna faktiskt är då.

Posted

Ja, det var stora vackra pjäser i detta rum! Hoppas de var lika vackra efter mässan, för enligt uppgift var de sålda till en, kan jag tro, lycklig musikälskare!

Basarna ser minde ut än de är, helt klart...nästan så man undrade var de "riktiga" basarna satt.... :D

TID0.JPG

De fyllde rummet bra...även om inte rummet var fyllt just här. :app:

Som inte helt ovanligt så spelades det på kablage från Transparent...och nu ser vi att det inte bara är lådor som man får med...utan även lifters!

TID01.JPG

...och kablar gick det åt...och det vill till att koppla rätt! Påminner om B&W:s Matrix!

TID02.JPG

Posted

Vi tar väl en stilstudie på de nedre regionerna med...

TID03.JPG

....undrar varför han ser så pillemariskt förnöjd ut? Det har han nog rätt till iofs....

TID04.JPG

...han var på väg hit för att hitta mer godbitar.

TID05.JPG

...så det är inte bara högtalare och elektronik som har fina flightcases!

Posted

Jag prenumererade nästan på detta rum under helgen och på Söndagen när det började släppa i alla register, lät det riktigt bra :) Jag gillar när fullvuxna högtalare blir akustiskt osynliga :icon_smile_cool:

Posted (edited)

Rejäla doningar med fullvuxet ljud. Blev sittande ett tag jag med.

Fick uppfattning att det var ganska små basar jag med men 9 tum, ja det säger lite om storleken på dessa pjäser.

Jag missade tyvärr Matrixen... ;)

Så himla roligt när man får möjlighet att provlyssna högtalare som tex detta! Jag tackar ödmjukt och bockar för detta.

Mässans inriktning får beröm igen från mitt håll. Tumme upp! :app:

/Mattias

Edited by Mattias
Posted

Håller med. Alla rum jag var i hade akustiktak, gardiner och de rummen som lät bäst var de som inte hade någon heltäckningsmatta. Hade en mer klangbetonad karaktär jämfört med mattorna.

Hörde att tyskarna i burmeister klagade på rummets dåliga akustik, vilket jag inte förstod. Varför sätta denna lilla pytte anläggning i detta rum begriper jag inte.

Överlag tyckte jag att mässan var bra och rummen var acceptabla. Man fick god tid på sig att lyssna denna gång. Bra läge att ha en mässa på.

Tack

Posted
Hehee...det är rum kvar! :D

Men det är inte många kvar ... 2-3 kanske och snart ett steg närmre.

Electrokompaniet ser man inte så ofta på mässor nuförtiden. På 70-talet var deras 20 wattare en sensation. På mässan visades dom biffiga

slutstegen Nemo upp tillsammans med försteg och CD-spelare. 41 kg styck med 600 watt per i kanal i 8 ohm som dubblas i 4 ohm.

1141Electrokompaniet.jpg

Electrokompaniet satte fart på lika biffiga Uscher B-20 DMD där jag antar att DMD står för diamond. Något var galet i rummet

för det blev lite väl mycket bas när det drogs på. När volymen skruvades ner till lite mer "hemmalik" miljö så visade kombinationen

att det finns mycket att plocka ut.

1140Electrokompaniet.jpg

Posted
Dessutom är Taubesalen utpräglat rektangulär (16,5 x 9,5m) och det spelades i rummets längdriktning. Högtalaruppställningen och det stora antalet sittplatser gjorde att man kunde smyga till sig en lyssningsplats som påminde om tredjedelsprincipen utan tumstock :closedeyes: och där fick man verkligen uppleva innebörden av begreppet sweetspot.

Carmencita håller koll på vad som försigår... :)

http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp2/parkaveny131.JPG

Rektangulär :?: :?: :o:D

Posted
Men det är inte många kvar ... 2-3 kanske och snart ett steg närmre.

Electrokompaniet satte fart på lika biffiga Uscher B-20 DMD där jag antar att DMD står för diamond. Något var galet i rummet

för det blev lite väl mycket bas när det drogs på. När volymen skruvades ner till lite mer "hemmalik" miljö så visade kombinationen

att det finns mycket att plocka ut.

Närmare och närmare ... bra!

Jag håller med om att det var förstärkningar i basen.

Annars gillar jag ju Usherljudet. Det har en härlig musikalisk pondus och värme utan att dölja något finlir i detaljer. Har inte hört den med diamantdiskant och det funkade bra. Jag blev medryckt och glad av ljudet.

Här är en bild på en av demokillarna som jag inte vet namnet på. Ser lite ut som robotdans vid skivbytet. :)

1619215d.jpg

Posted

Hänger kvar i Tidal-rummet :) och det här måste vara en klassisk biamping-situation med två identiska stereoslutsteg ur Burmesters Top Line. Högtalartillverkaren kan även tänka sig rörförstärkeri och rekommenderar 240 W/8 ohm i större rum och vid fritt amplitudval. Överdimensionerade kraftkällor brukar inte vara fel och 911:orna tyckes ta det här som en fikapaus trots att det spelades Mighty Sam McClain på ganska hög volym... :icon_smile_cool:

parkaveny147.JPG

Den här gången är det Burmester Klass A som gäller.

parkaveny135.JPG