Jump to content

Recommended Posts

Posted
Ludwig här!

TACK för de orden!!! Det stärker en sliten själ. Mäss-jobb är bland det slitigaste som finns, men det är genast värt det när man får beröm på forumen efteråt.

Jag sitter nu som en liten folkskolegrabb före julafton och väntar på era funderingar och kommentarer kring vad vi ställde ut. Huvudnumret, som Calm så riktigt kallade det. Ursprungligen var detta event nämligen tänkt att bli en THE SONUS FABER-visning endast, utan några andra medspelare alls, men efter moget resonemang med både Anders B och Sladd kom vi fram till att flera skulle få delta, så att det blev en liten HiFi Royale-mässa av det hela. Med oss som huvudattraktion. Så så blev det bestämt. Och resultatet såg vi ju nu i helgen.

Vi - Daniel, Oscar och undertecknad - har själva haft väldigt mycket bra möten och härlig kommunikation med i princip alla mässbesökare. Både vi och även Sonus Faber som hade två man på plats - Paolo Tezzon och Mirko Sanna - är mycket nöjda med tillställningen. Det är den överlägset mest kostbara tillställning vi gjort någonsin, men resultatet var på alla sätt en stor upplevelse för oss och förhoppningsvis även för er. Vi hoppas på att kunna göra om detta igen om två år. Då kommer ni va?

Tack igen för berömmet. Stråk-kvartetten var otroligt inspirerande tycker jag. Vilka killar. Jag hörde förresten att försteviolinistens fiol - en Ruggiero från 1700-talet - just köpts in av Göteborgs-Operan som en kvalitetssatsning och investering. Den kostade ungefär fyra gånger så mycket som högtalarna vi visade!

Eller sammantaget ungefär samma pengar som hela vår anläggning. Vad väljer du...?

Ses och hörs snart igen. Tack för att ni kom!

Allt bäst,

Ludwig

Ser ut som man missat något spektakulärt! Men var är bilderna? Intrycken?

Jag väntar med spänning!

Som en liten kompensation för missat tillfälle har jag just bokat in Malmö-mässan.

Du tar väl med dig Sonusarna dit?! ;):D:D:D

Om inte annat blir det en inbokning i flerårskalendern om två är. Men då blir det naturligtvis något annat.

Kul att det finns företag i Sverige som är beredda att visa det ultimata som man vanligtvis bara kan se på bild i de internationella hifi-magasinen.

Jag tänker på KEF Moun, Wilson Alexandria, Magico mfl som vi fått möjlighet att lyssna på under åren. :mm::mm:

Även om det bara är våta drömmar så är det ett rejält lyft att få känslan av vad som är möjligt att åstadkomma i ljudväg med "State of the Art-utrustning" även om förutsättningarna på en mässa kanske inte alltid är de bästa.

Calm

• Replies 264
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Inte för att va tråkigt men hade tagit fiolen, sålt den (tror den är mer lättsåld) o sen köpt ett hus o en skaplig anläggning..........tycker det är skumt att 4dagar efter mässan startar finns det inte en bild på dom stora Sonus faberna på nått forum....bild förbud i vissa rum??

Såg flera fotografera inne i Sonus Faber rummet. Men tror nog att man sparar på Grande Finale rummet till sist, precis som det ska vara tycker jag. Njut av resan dit och belönas av fina pixlar mot slutet vet jag!!

Posted
Jag sitter nu som en liten folkskolegrabb före julafton och väntar på era funderingar och kommentarer kring vad vi ställde ut. Huvudnumret, som Calm så riktigt kallade det.

tycker det är skumt att 4dagar efter mässan startar finns det inte en bild på dom stora Sonus faberna på nått forum....bild förbud i vissa rum??

Det kallas dramaturgi ... Huvudfilmen brukar spelas upp efter diverse kortfilmer. Eller förrätten kommer innan huvudrätten. Det fanns mycket värt att rapportera från mässan som

kan bli lite svårare att återkomma till när väl vi kommit in i stora rummet. Det finns dock ingen central regissör hur tråden skall läggas upp.

Här finns vare sig bildförbud eller andra förbud, central regissering eller andra "skumma" otillbörligheter.

Om jag förstått det hela rätt finns dessutom The Sonus Faber att beskåda på The Hifi-Stället ett tag till (enligt annons på Hifi Musik).

Posted

Måste va en extremt bra samordning mellan dom olika forumen, alla forum kör bilderna (rummen) i samma ordning...nästan. .

Undrar lite vart alla dessa prylar tar vägen sen, svårt för våra (förhållandevis) små hifi butiker att köpa in dessa dyra saker.....X2 senast va väl redan sålda innan? Eller "sponsrar" tillverkarna dessa demo ex o dom åker runt hela världen?

Posted
Vad väljer du...?

Tveklöst violinen, den är betydligt mer värdebeständig än någon HiFi man kan hitta!

Dessutom kan man ju då låna ut den till David Bergström mot oanständigt många live-upplevelser, det finns ingen högtalare i världen som ens kommer i närheten av vad han kan göra med sitt instrument!

/ptr

Posted

Tveklöst violinen, den är betydligt mer värdebeständig än någon HiFi man kan hitta!

Dessutom kan man ju då låna ut den till David Bergström mot oanständigt många live-upplevelser, det finns ingen högtalare i världen som ens kommer i närheten av vad han kan göra med sitt instrument!

/ptr

Jag köper inte hifi för att det är en bra inivestering. Om jag skulle invetestera och syftet var avkastning så skulle violinen bli valet.

Guest Musicus
Posted
Förstärkeriet bestod av ett C-2410 linjeförsteg samt klass A-konstruktionen A-65. Mina egna erfarenheter har övertygat mig om att aktiva försteg är obligatoriskt mellan firmans D/A-omvandlare och slutsteg. Det kan upplevas som en rejäl merkostnad men den ljudmässiga skillnaden har varit stor i mina öron.

Här kan vi börja tala om ett icke akustikbehandlat rum men högtalarplacering och dimensioner kanske stämde perfekt för man hade fått till ett engagerande och rent ljud.

parkaveny022.JPG

Den her oppsetningen dro igang mine "vil ha" vibber, en flott kombinasjon :mm: :mm: ...

mvh

Posted
Jag köper inte hifi för att det är en bra inivestering. Om jag skulle invetestera och syftet var avkastning så skulle violinen bli valet.

Vad får dig att tro att värdebeständighet måste handla om kronor och ören. För mej finns det ingen bättre avkastning än att höra en musiker traktera ett utsökt instrument live. Inspelningar och utrustning för att återge dessa är i sammanhanget ett substitut man i bästa fall kan söka tröst hos!

Nog om detta sidospår!!

/ptr

Posted
Måste va en extremt bra samordning mellan dom olika forumen, alla forum kör bilderna (rummen) i samma ordning...nästan.

Övriga kanske spanar på Euphonia... :?::) Här är det nog impulser som avgör men juha har helt rätt och Sonus faber-jättarna passar utmärkt som Grande Finale på denna mässrapport.

Dags för lite klassisk hifidesign innan vi glider in i de stora salongerna.

parkaveny088.JPG

Posted

Vad får dig att tro att värdebeständighet måste handla om kronor och ören. För mej finns det ingen bättre avkastning än att höra en musiker traktera ett utsökt instrument live. Inspelningar och utrustning för att återge dessa är i sammanhanget ett substitut man i bästa fall kan söka tröst hos!

Nog om detta sidospår!!

/ptr

Nej det måste inte handla om kronor och ören och det var det som var min poäng. För då hade jag ju valt felan och inte en anläggning som tappar 50% när man trycker in kabeln i den. Men jag tolkade ditt uttryck "värdebständigt" som kronor och ören. Var det feltolkart, villket det troligen då var, menar vi ju samma sak. Bra!

Posted

Tillverkaren Nagra från Cheseaux-sur-Lausanne i Schweiz har ju varit med ett tag och redan sextiotalets portabla rullbandspelare angav designprofilen som gäller än idag. Har man en gång hållit i en Nagra-produkt kan man för all framtid identifiera härkomsten på långt håll... :icon_smile_cool:

Här handlar det om effektförstärkeri som kunde beskådas på nära håll och Nagra MSA känns som 2x60 portabla mosfet-watt i 8 ohm. Kvalitetskänsla i varje detalj men monoblocken flyttar man nog inte omkring efter påslag :) och väl på plats kan Nagra VPA lämna 50 glödwatt i ren klass A.

parkaveny087.JPG

Posted

Ja, Nagra känner man helt klart igen när man en gång sett deras linje! Här är samma prylar fast en annan vinkel...

Nagra_1.JPG

...och en lite närmre studie på den mindre apparaten...

Nagra1_1.JPG

Gillar deras design, men väljer man att köra Nagra så skall det nog vara fullt ut, för det stämmer inte alls att blanda med annat....rent designmässigt. :)

Posted

...alltid kul med paket, och när jag var inne i rummet var det paketöppningsdags... :app:

Nagra2_1.JPG

...undrar vad som döljer sig här..och undrar hur en Nagralåda är förpackad...

\\K-man

Posted

Tar definitivt anläggningen, vill gärna kunna lyssna på lite mer variation än bara en ensam violin ;)

Tack för en trevligt arrangerad mässa Ludwig, det lät väldigt bra det lilla jag hann höra.

Posted

Det spelades musik även i detta rum och PS Audio hade ställt upp ett par högtalare från Shahinian Acoustics. Namnet ger orientaliska vibbar men produkterna kommer från Long Island, New York. Det finns sju modeller i programmet och enligt tillverkaren fungerar konstruktionerna i god samklang med kabinett av finsk björk.

We build poly-directional dynamic loudspeakers featuring unusual geometry with Finland birch cabinets.

Modellen Arc drevs av förstärkeri från Spectral.

parkaveny097.JPG

Posted
Oj! :o:mm: Denna mässtråd upphör inte att överraska... :)

Hehee...nu skall vi ta det sansat... :D ..men en lådöppning kan man ju inte missa när den bjuds mitt framför näsan...

När man får öppnat lådan och lyft på första skyddsbubbelplasten så finner man typ manualer och handskar...som det skall vara....alla startar väl sin uppackning med att läsa manualen!!!? ;)

Nagra3.JPG

Med den nivån undanröjd finner man ytterliggare en låda....

Nagra4.JPG

...som innehåller produkten insvept i skyddsmateriel och satt i en stötdämpande fixtur.

Nagra5.JPG

...och med en sådan packning så borde den kunna resa en bra bit utan att riskera kras. Den hade iallafall klarat sig till Götet....

\\K-man

Posted

Setupen som det spelades på....Timbre har redan beskrivit den så det är överstökat...men vi noterar att det verkar skyfflas skivor i bra fart....

Spectral2.JPG

Cd-spelare....

Spectral1.JPG

...och slutsteg

Spectral.JPG

Posted

Den lilla Nagra CDC-spelaren kunde spela också ...

1091Nagra.jpg

Men för dagen fick tornen där bak bara titta på. Detaljerna är som små smycken.

1095Nagra.jpg

1096Nagra.jpg

Posted

Tack för det K-man ... med tanke på mässans storlek är det kanske den mest kameratäta bevakningen som Euphonia någonsin

haft, det blixtrade lika mycket som det lät:icon_smile_cool:

Jag kan inte låta bli att redovisa ett par bilder från stråkkvartettens framträdande. Passande nog avslutades framträdandet

med ABBAs Money, Money, Money Ont om sådana hade nog de flesta i den händelse någon slog till på det som visades upp.

1079Strkkvartett.jpg

... och Ludde kunde inte begripa att verkligheten lät så pass bra ... ;):o Mer sånt. Det var ett riktigt bra inslag av högsta klass.

1083Ludde.jpg

Posted

Välljudsresan går vidare ut i kulturminnesmärkta salonger. Musik, erotik, dans & sång hör ihop på något sätt och kryddat med förföriska viner uppstår lätt en expanderande intensitet... :)

Intensivt var det även ur ljudåtergivningssynpunkt och det kändes nästan surrealistiskt att en stereoanläggning kunde fylla denna sal på drygt 156 kvadratmeter med musik på ett så kraftfullt, dynamiskt och fysiskt närvarande sätt... :o:mm:

parkaveny122.JPG

Posted (edited)
Välljudsresan går vidare ut i kulturminnesmärkta salonger. Musik, erotik, dans & sång hör ihop på något sätt och kryddat med förföriska viner uppstår lätt en expanderande intensitet... :)

Intensivt var det även ur ljudåtergivningssynpunkt och det kändes nästan surrealistiskt att en stereoanläggning kunde fylla denna sal på drygt 156 kvadratmeter med musik på ett så kraftfullt, dynamiskt och fysiskt närvarande sätt... :o:mm:

Jag gissar vilket rum du menar. Gissar jag rätt håller jag med. De stora högtalarna såg små ut i detta vackra och mycket stora rum. Jag slås av hur väl dessa högtalare och övrig utrustning passar till övrig stil i rummet. Jag tror nog designen är ganska bra på att passa in i många olika miljöer, ffa högtalarna. De fyllde ut ljud på ett imponerande sätt och jag förvånades över att det funkade så bra med den för rummets storlek ringa akustikbehandlingen.

7228495c.jpg

Lite mörk. Justerar.

ff963557.jpg

En allmän sak om mässan, var att Park Avenys konferens miljö passade utmärkt med dessa lite finare hi-end prylar. Och akustiken generellt var bättre än på andra mässor, även om den naturligtvis inte var perfekt. Vissa rum var ju naturligt bättre än andra. Detta rum var rätt bra tycker jag. Tysken som demade spelade svinhög Ramstein och det funkade.

591acbe5.jpg

ef5b36b7.jpg

8bfd8e43.jpg

Edited by Apexorca
Posted
Jag slås av hur väl dessa högtalare och övrig utrustning passar till övrig stil i rummet. Jag tror nog designen är ganska bra på att passa in i många olika miljöer, ffa högtalarna. De fyllde ut ljud på ett imponerande sätt och jag förvånades över att det funkade så bra med den för rummets storlek ringa akustikbehandlingen.

Håller med dig till 100 procent. Burmester spelade verkligen bra i det här " kala " rummet. Men väcker inte detta en intressant frågeställning kring nödvändigheten av den hårdreglering av akustiken som många förespråkar? Jag upplevde samma sak på förra årets mässa på Opalen där kombinationen Nagra/Verity Audio spelade i ett stort rum med i princip ingen

akustikreglering och ljudet var fantastikt luftigt och välljudande.

Posted
Håller med dig till 100 procent. Burmester spelade verkligen bra i det här " kala " rummet. Men väcker inte detta en intressant frågeställning kring nödvändigheten av den hårdreglering av akustiken som många förespråkar? Jag upplevde samma sak på förra årets mässa på Opalen där kombinationen Nagra/Verity Audio spelade i ett stort rum med i princip ingen

akustikreglering och ljudet var fantastikt luftigt och välljudande.

Nej, behovet av akustikreglering (hård eller mjuk) eller inte tar utgångspunkt på behovet baserat på en verifiering och valda prioriteringar. Jag har gjort en sådan proritering. Behovet hade säkert varit annorlunda om mitt lyssningsrum också varit 156 m2.

Posted

Ja...ja tror också på den lokalen....den heter väl Taubesalen...och visst är det Taubetext som syns på Timbres bild...och nä rjag klev in i det rummet slog det mig att jag ätit julbord i just den lokalen för ett par år sedan...fast då var det livemusik till maten...men inte alls med samma välljud som denna helg!

Burmesterelektronik i sitt egna rack är alltid stiligt och strikt att se på!

Bur1.JPG

Det var om inte jag missar något en uppställning med Referenceline utöver stegen som väl är de riktigt goa 911:orna från Topline?

Cd-spelaren 069 är en mäktig pryl med sin tvådelade konstruktion!

Bur.JPG

Noterar att de också har med 948 "Power conditioner"...undrar om de även körde stegen över det? Det kanske vi kan se här...

Bur2.JPG

Detta är väl hifins baksida.... :blush Borde väl även funka som diffusorer... :D

Posted
.......................och jag förvånades över att det funkade så bra med den för rummets storlek ringa akustikbehandling.

591acbe5.jpg

Några diskreta åtgärder för bättre akustik kan dock identifieras på bilderna. ;)

-Dämpning på golv längst fram och längst bak i lokalen, samt reflektion närmast framför högtalare.

Enkelt åtgärdat med de flyttbara modulplattorna.

-Dämp- alternativt diffusion bakom gardinerna (syns bra i motljuset på bilden)