Jump to content

Recommended Posts

Posted
Förutom pagodplattformar från finite elemente var rummet utrustat med transparenta Wings från Svanå Miljöteknik. Det var en behaglig och rogivande atmosfär i detta rum. Högtaleriet kom att förstärka den känslan med sin egen magiska klang... :mm:

Håller med. Det var ett av de rum jag blev sittande länge i. Magiskt...

• Replies 264
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Magico Q3 stod för dagens omvandling och läckrare än så här blir det knappast i hotellmiljö.

Det kommer fler exempel på smakfulla installationer och Göteborg High End höll generellt en väldigt hög nivå där Park Aveny förstärkte den exklusiva känslan.

parkaveny063.JPG

Posted
Produkterna på denna mässa är ju några av de bästa som går att frambringa och detta i rum efter rum. :mm:

Tycker det var en av de bästa hifi-mässor jag varit på.

/Apexorca

Storleken med antal utställare var dessutom helt lagom och motsvarar ungefär vad jag klarar av

att ta till mig under en helg... :)

Här kommer Audionord-rummet i två ljusvarianter... :icon_smile_cool:

parkaveny069.JPG

Qv2 i väggen och Q3 på golvet... :)

parkaveny071.JPG

Posted
Tycker det var en av de bästa hifi-mässor jag varit på.

Och jag håller också med. Inget rum kändes överflödigt. Tid att fota men framför allt tid att lyssna. Mycket bättre än så här blir det inte.

Utmaningen nu är förmodligen att variera bildmaterialet. Men några småvarianter skall vi väl klara av.

Devialet är nog det blankaste jag sett i förstärkareväg. Hur snyggt det är kan naturligtvis diskuteras men odiskutabel är förmodligen att det krävs

lite extra för att hålla glansen uppe.

1055Devialet1.jpg

Jag tycker det var en väldigt fin uppställning i detta rummet som blandades fint i det skira ljuset. Till skillnad från Timbres lyssning

där musiken hämtades från Laptop, så fick jag höra Audio Research CD5.

1047Devialet1.jpg

1046Magico1.jpg

Ljudförbättring via dämpning eller diffusor och basätare har diskuterats flitigt på Euphonia efter semestern. Här var det diffusorer som

gällde via Svanås vingar i både plast och trä plus V6:or i alla hörn. Jag är helt säker på att de bidrog till den fina ljudbilden.

1049Magico1.jpg

... och Björn Wiman var i gammalt gott slag. :)

1048Wiman1.jpg

I hörnan hade en av höstens stora nyheter en nerprioriterad plats. Audio Research nya referensmonoblock 250 med lite vintage stuk

i den kombinerade VU-metern och mätnål för inställning av bias.

1043ARCRef250.jpg

Posted

Kan bara instämma i de föregående talarna...bra mässa!

Detta var första gången som jag noterat Devialet på en mässa, och helt klart är att de inte gjorde bort sig.

Devi.JPG

...och såklart fick även jag med mig en bild på fjärren....

\\K-man

Posted

....och att det behövs putsas och dammas lite extra visar onekligen våra elaka närgångna kameralinser....men tycker allt att dagens putsare får godkännt!

Devi1.JPG

Och som bilden visar så var huvudattraktionen åt andra hållet...just den ovan fotade modellen stod påtorrdemo....

Vände man så på huvudet så såg man de skapelser som tidigare visats...så jag får väl komplettera med vad man mer man kunde nyttja de blanka komponenterna till. T.ex. kunde man utan att kröka rygger få reda på hur undersidan av hyllorna i elektronikracket såg ut. :blush

Devi2.JPG

Noterade då vidare att utöver den så vanliga blåa belysningen så var dessa skapelser förärade med en liten nedåtlysande röd diod med....lite jämnvikt alltså.

Devi3.JPG

Posted

Björn Wiman i gammalt gott slag skrev Bebop....och ja, han demar alltid bra och berättar om setupen. Så även denna dag...men jag lyckades klippa bilder på honom som påvisar något annat...verkar mest som han diggar...vi börjar väl med att spela trumma på talarna...

Magi1.JPG

...men i själva verket berättade han om konstruktionen av talarna... :blush

Sen blev det luftgitarr...

Magi2.JPG

...men i själva verket något helt annat....och sedan diggades det lite hiphoplikt tillbakalutat med lite sjöna handmoves allt medans ett par kända Euponiaskallar iaktog...

Magi3.JPG

...ja, det är inte alltid allt är som det ser ut... :D

Posted

Utöver elektronik och högtalare fanns det som Bebop skrev även även en del akustikprylar från Svanå i rummet....

Magi4.JPG

Och vid dörren ut stod denna pjäs...

Magi5.JPG

...vilket är en av de V6 som omnämns

\\K-man

Guest Musicus
Posted

Flott å se/lese andres opplevelser, selv ble det si så der for egen del, med en lett rastløs 3 åring på slep blev det ikke allverdens fin lytting :) ....

mvh

Posted
Men var är huvudnummret?

I rum 5 eller möjligen var det rum 6... men det var också dom som menade att huvudnumret var i rum 9 och någon sa rum 2... :):D

Posted
I rum 5 eller möjligen var det rum 6... men det var också dom som menade att huvudnumret var i rum 9 och någon sa rum 2... :):D

Jag menar förstås SF Fenice eller The Sonus Faber!

Hade bara de varit värt en lyssning :mm::mm:

Kul att Matts diffusorer numera verkar standard i lyssningsrummen :app:

Den transparenta Wingen är bara så snygg!

Calm

Posted (edited)
Kul att Matts diffusorer numera verkar standard i lyssningsrummen :app:

Den transparenta Wingen är bara så snygg!

Calm

Nu är just dessa inte Matts längre. :icon_smile_cool: De står nu 5 st transparenta och gör nytta hos mig. :mm: :mm: :mm: :mm: :mm:

Fler skall in.

Och JA! De gör nytta.

Edited by Apexorca
Posted

I rummet vid sidan om Magico, huserade Dynaudio. Trots HighEnd fokuseringen, så fick deras toppmodell, Consequence husera stilleben

utanför rummet idag. Samma sak med Evidence Temptation som hamnat på en snurrpejdistal inne i rummet.

1071Consequence.jpg

Jag tror det var en klok satsning eftersom det lilla rummet hade inte gjort vare sig Consequence eller Temptation rättvisa. Istället valde

man att visa upp sina nya linje av Focus och Confidence Signature C1, C2 och C4 i en varm brun ton med pianolack. Ändringarna

i högtalarna man gjort är ny coating på diskanterna, nya komponenter i delningsfiltret samt ny kabeldragning plus då lite kosmetiska justeringar.

Var och som följer med Euphonia vet hur svag jag är för Dynaudio, och den befästes ytterligare. Confidence Signature C1 är min absoluta referens bland stativare.

Undrar om jag klara leva ett helt liv utan att ha ägt ett par... :Thinking:

Här kommer bilder med Confidence Signature C1 och C2.

1059C1.jpg

1068C1C2.jpg

1069C1oC2.jpg

1070C1.jpg

Posted

Perfekt med ett Dynaudioproffs på plats! Fotade inte så mycket där inne då jag räknade ut att Bebop med sin läggning skulle säkra upp det rummet! :)

Antar att De C1 och C2 som omnämns ovan är dessa som fastnade i min lins...

Dyn.JPG

Snygga var de iallafall! :)

\\K-man

Posted

...Dynaudio är ju inte "bara" högtalartillverkare utan tillverkar ju även själva elementen. De hade en liten uppvisning på några av elementen med.

Dyn1.JPG

Bebop kanske kan berätta vad det är för specifika element som visades? :blush

Dyn2.JPG

\\K-man

Posted
Perfekt med ett Dynaudioproffs på plats! Fotade inte så mycket där inne då jag räknade ut att Bebop med sin läggning skulle säkra upp det rummet! :)

Jag blev så tagen av ljudet från de nya C4:orna så jag glömde bort att plåta från det inre rummet. Men det fanns fler kameror där, inte minst Timbre som hade svårt att skilja sig från Dynaudio :o eller är det kanske ett önsketänkande från min sida månne. :dry:

Posted
Bebop kanske kan berätta vad det är för specifika element som visades? :blush

http://euphonia-audioforum.se/K-man/1110/Dyn2.JPG

Det går inte se på ett element från Dynaudio vilka prestanda det har mer än att det är ett meelanregister bas eller diskant. Bara diskantelementet Esotar2, som finns i Confidence serien, kan konfigureras på flera hundra sätt, t ex magnet, coating, lindningsvarv, kylning, lindningstrådens längd och tjocklek mm.

Dynaudio tillverkar element enbart till sina egna alster plus till en handfull tillverkare som står för hög kvalitet och därmed hjälper till att hålla Dynaudios fana högt, t ex Silverline, som Calle_Jr har. En annan är amerikanska märket Egglestone.

Posted
...men i själva verket något helt annat....och sedan diggades det lite hiphoplikt tillbakalutat med lite sjöna handmoves allt medans ett par kända Euponiaskallar iaktog...

...ja, det är inte alltid allt är som det ser ut... :D

Kan det vara keyboard eller congas som Björn har gett sig på i den sista bilden?

Underbar timing när du tog dessa bilder :D

Posted
Jag blev så tagen av ljudet från de nya C4:orna så jag glömde bort att plåta från det inre rummet. Men det fanns fler kameror där, inte minst Timbre som hade svårt att skilja sig från Dynaudio :o eller är det kanske ett önsketänkande från min sida månne. :dry:

Ojdå! Det var så pass alltså! :D Jag knäppte lite så jag kastar ut dem...

I det inre rummet, som Bebop omtalar, spelades det på elektronik från McIntosh...och min minnesbild över modellnamnen är lika diffus som skärpan på dem i bilden...men å andra sidan är det ju Dynaudio som det är fokus på i detta rummet... :blush

Dyn5.JPG

...som tur var fanns det de som hade bättre koll i rummet och fick det hela att spela finfint ihop! Här justeras det lite på någon inställning....

Dyn4.JPG

...för att strax därpå flöda i ljuva toner över de C4 som Bebop blev så tagen av.

Dyn6.JPG

Och visst lät det bra....detta till trots att jag inte bruka smälta för Dynaudios egna talare...men Bebop har väl påverkat även mig... :D

\\K-man

Posted
Kan det vara keyboard eller congas som Björn har gett sig på i den sista bilden?

Underbar timing när du tog dessa bilder :D

Ja, ibland får man till det... :app:

\\K-man

Posted (edited)

Mycket bra rapporterat grabbar! Dessutom med mästeriga bilder. Tusen tack!

Livemusiken var från Götegorgsoperan var mycket lyckat. De lyckades även spexa till det i sista stycket. Mycket mycket bra!

Kaffe från Åre Kafferosteri var också en riktig höjdare. Hör ju inte till finsmakarna men tycker om bra kaffe. Även här lyckades man överträffa redan högt ställda förväntningar. Happ, så nu måste jag ju beställa sånt Årekaffe jag med :mm:

Hificonsult och Hifistället skall ha en stor eloge för detta arrangemang. Det var en kanonmässa! Bra placerat och bra hotell med stil. Sen har ju alltid rummen sin verkan på välljudet, det kommer man inte ifrån. Lagomt med rum för min del. Första gånen på länge jag känt att jag fått ett hum om alla rummen. Tycker även att fokusen på mässan var riktigt bra, toppgrejer på plats.

Tumme upp från mig!

/Mattias

Edited by Mattias
Posted
Det går inte se på ett element från Dynaudio vilka prestanda det har....

Tänkte ev. du far framme och vände och vred på elementen och fick tag i något "modellnummer"...men jag förstår nu att du blev helt tagen av musiken ur C4...så du är förlåten! :D

\\K-man

Posted (edited)

Är lite sen men här kommer en till bild på Magico.

11a55448.jpg

Å en till

346df641.jpg

Jag gillade dom inte från början men tittar man närmare är det rätt coola. När man tar på den är den helt iskall pga Aluminiumet. De har eloxering av högsta klass som inte påverkas i den svarta tonen vare sig pga av ljus eller ålder påstods det.

Edited by Apexorca
Posted
Är lite sen men här kommer en till bild på Magico.

Det kan aldrig bli försent för en bild i en "bildlig-tråd" :)

Snyggt jobbat alla ni som hade kameran med er... jag tar in varenda pixel jag kan komma över :mm:

Posted
Men det fanns fler kameror där, inte minst Timbre som hade svårt att skilja sig från Dynaudio :o eller är det kanske ett önsketänkande från min sida månne. :dry:

Det kommer att bli mer Dynaudio än kanske t.o.m. vår Dynaudiofantast orkar att ta sig igenom... :?::D

Bilderna är dock inte web-anpassade ännu och under tiden känns det tryggt att smita in i ett rum där man känner sig hemma med elektroniken och vår Accuphase-entusiast Eitan var väldigt nöjd med vad som serverades. Enligt uppgift lät det ännu bättre under söndagslyssningen.

MDS Compact Disc Player DP-400 räknas som instegsmodell i dagens Accuphase-sortiment men alla som har använt en DP-55 vet att det är ett stort kliv in i digitalvärlden. Idag handlar det om "MDS++ D/A converters" och 1996 var det "MMB D/A converters" som stod för omvandlingen. Drive och DAC kunde separeras då som nu.

parkaveny017.JPG

Posted
Ojdå! Det var så pass alltså! :D Jag knäppte lite så jag kastar ut dem...

Jag tror bestämt att jag lurade dig... och mig själv också. Kände igen skuggan bakom C4:orna och kom på att den plåtade jag också, men

uppenbarligen inte vid första besöket... :blush

Slutstegen är McIntosh nya MC 601 och CD/SACD- spelaren är också relativt ny och heter MCD 1100 som också användes

som försteg. Den har också 5 digitala ingångar plus en USB-ingång.

1133McIntosh.jpg

De tvinnade högtalarkablarna är Dynaudios egna Ocos. C4:orna spelade med härlig pondus, tyngd och dynamik och samtidigt gnistrande rent

utan att vara vasst. Rummet funkade rätt bra även om det blev lite bastungt ibland.

1135Dynaudio.jpg