Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det börjar gå mot höst, även om de sista dagarna får sommaren att kämpa ett tag till. Men det är definitivt slut och mörkret lägrar sig över staden.

Ktma184.jpg

När mörkret blir övermäktigt, drar vi oss in i våra kokonger.

Ktma182.jpg

Men omärkligt smyger sig skrämmande varelser med in, utan att vi ens märker det.

Spöklikt.....blodsugande.....

Calm

Posted
Men omärkligt smyger sig skrämmande varelser med in, utan att vi ens märker det.

Spöklikt.....blodsugande.....

Hm,

Stockholm har rätt mycket vatten runt stadsgränsen så...

det måste vara Ochlerotatus communis ?

Posted

Nja något vattendjur tror jag inte att det var snarare något flygande.

Lyckades fånga det flyktiga djuret på en suddig bild.

BAT012.jpg

Hu så hemskt!

Bättre gå in i värmen i någon affär och se vad som tilldrar sig där.

Calm

Posted

Vad kan vara bättre än att gå in i stugvärmen efter en sådan upplevelse?

Men se här ett riktig batteri av glödande ljus inneslutna i små glas bubblor!

Ktma158.jpg

Här vankas luft, värme och välljud!

Calm

Posted

Aha ett slutsteg jag känner igen!

Ktma163.jpg

Sist jag såg det var på Opalen för några veckor sedan och nu dyker det upp i Stockholm hos Audio Concept som har demo på delar av BAT-sortimentet.

Calm

Posted (edited)

Slutsteget heter Balance Audio Technology VK-55SE.

Ktma156.jpg

Rören som bestyckar denna skapelse består av 2x6H30, 2x6SN7, 2x6922, 4x6C33.

Effekt 55W i stereo eller bryggkopplat 110W.

Samsung-tv:n i bakgrunden ingår inte. :D

Calm

tillägg

Edited by calm
Posted (edited)

Funderade på vilka högtalare som skulle kunna matcha denna set up och till min glädje så var det dessa.

Ktma154.jpg

Ktêma förstås! Högtalarnas högtalare!

Calm

Edited by calm
Posted

Dags för lyssning!

Ktma154.jpg

Vi körde lite Tingvall Trio från "Vägen" deras senaste platta.

Första intrycket var luftigt lätt men inte överbetonat i någon del.

Vi fortsatte med lite trummor med Terri Lyn Carrington som jag hade med mig.

Ljudet andas dynamik och kontrollerad ljudbild med svart bakgrund och instrumenten väl utplacerade med pregnans och värme utan överdrift.

Pianot med Julia Hülsmann var luftigt och rikt på både kropp och sträng. Roger Cicero på sång varm och fyllig.

Skulle säga att matchningen med högtalaren var perfekt. Rörslutsteget har inga problem att driva högtalarna. Basen väl definierad, mellanregister vid sång utmärkt och diskanten fångar cymballjuden krispigt och elegant.

Ja för den som vill bilda sig en egen uppfattning så är det bara att traska till Audio Concept på Kungsholmen idag lördag som är sista dagen för denna demo.

Men titta noga så att du inte får med dig någon BAT-man på axeln. Man blir biten direkt!

Calm

Posted

BAT har något speciellt över sig...helt så...blir alltid sugen på att testa...med lite inblandning av BAT i racket så brukar ngn mumma infinna sig....

\\K-man

Posted
Hm,

Stockholm har rätt mycket vatten runt stadsgränsen så...

det måste vara Ochlerotatus communis ?

Jag tror mina odjur är mest kända för att ha en sjusärdeles hörsel så att de kan fånga in dina små rackare i en munsbit!

Tänk att vara blodsugare på blodsugare.! ;)

Calm

Posted

:app:

Slutsteget heter Balance Audio Technology VK-55SE.

http://www.euphonia-audioforum.se/calm/Svartmes/Ktma156.jpg

Rören som bestyckar denna skapelse består av 2x6H30, 2x6SN7, 2x6922, 4x6C33.

Effekt 55W i stereo eller bryggkopplat 110W.

Jag ser att nätdelen är ordentligt uppbiffad jämfört med VK55. SE hos B.A.T står för Special Edition vilket innebär en del skillnader även i detta fall tydligen.

Posted

Vad jag har förstått så har BAT ett uppväxlingsprogram så att man kan röra sig upp i heriarkien av modeller. Detta var SE varianter vilket brukar innebära något extra.

Hur denna uppgradering ser ut har jag inte information om, men det låter som företaget premierar trogna kunder och det är aldrig fel. Likaså företag som ARC och MF som ser till att kunna renovera och uppgradera befintliga modeller.

Var lite sugen att låta mina MF Supercharger gå till England för en fabriksgenomgång. Men just nu används de inte varför det inte känns aktuellt. De kommer sannolikt att hamna i mitt andrasystem som består av en Rega Planet en underbar förförstärkare Adcom GFP750 en MF A3 slutsteg och ett par SF Electa Amator II. Spelar fn Helene Sjöholm/Anders Widmark ; Genom varje andetag

Vackert!

Calm

Posted

Såvitt jag förstår hemsidan så har SE en del utbytta kompnenter med högre kvalitet, förmodligen snävare toleranser. Dessutom kraftfullare nätdel med 5 gånger högre lagringskapacitet (större kondingar) samt autobias.

Posted (edited)

Vilken tur att jag var på AC på dagen idag så jag slapp de små varelserna, puh!

Fick en timma helt för mig själv i sweetspot, inga läskiga varelser och inga fyrbenta (hundarna) eller tvåbenta (andra personer) heller för den delen som störde.

Jag fick diverse musik spelat för mig och jag gillade det jag hörde, även om jag tyckte att det var en aningen för ljust. Nu tror jag inte mina intryck är rättvisa eftersom jag aldrig har lyssnat ordentligt på vare sig elektroniken eller högtalarna tidigare. Vet inte heller vad i kedjan som fick mig att tycka så, oavsett om det var elektroniken, högtalarna, kablarna eller rummet så måste jag säga att jag blev tagen av stunden. Ska nog försöka låna hem slutsteget för att se hur det harmoniserar med mina Signature Diamond, men det är en annan historia.

Mer text.

Hade varit roligt om vinylen hade fått spela också, då hade lyssningen varit fulländad som referens till framtida lyssningar.

/byZan

Edit: mer text tillagt

Edited by byZan
Posted (edited)

Det var roligt att ta tillfället och lyssna till detta kompetenta system i oasen på Södra Agnegatan i Stockholm!

K´tema och BAT, en toppad superkombo, som var och en fått ögonen och media på sig senaste tiden!

Nypustsade "Wingar" i plexi stod för diffusionen och flankerade högtalarna. De fick akustiken att hålla ihop i en annars ganska svårhanterlig öppen planlösning.

Musiken med jazz i mindre och större sättning, presenterade sig med pondus från starka 2x55 rörwatt! Ljudbilden i sweetspot var bred, djup och pinpointad. Basen trädde fram övertygande med skärpa och dynamik, det gav ett härligt fundament. Baskonstuktionen i K´teman är lyckad, mer likt kroppen i ett musikinstrument än en vanlig högtalarlåda.

Diskantregistret var tydligt och framträdande. Det förvånade med tanke på vad man väntar sig av K´tema och rörförstärkning i både för- och slutsteg. Personlig preferens är mer åt bra upplösning och skärpa i högre register, så det var mer förvåning än negativ kritik. Det säger en del om samtida rörfärstärkare, som mer och mer närmar sig transistorkonstruktionernas kvaliteer.

Tack Robert för värdskap på topp och god espresso, tack Jan och Tonkraft för kompetent presentation och guidning i BAT´s sortiment. En ny referens att bära med sig och fundera över. :):):)

Edited by Muffin
Guest Musicus
Posted (edited)
cd VK-D5SE.

Ktma160.jpg

CD:n har 4st 6H30-rör i den analoga förstärkardelen.

Calm

Den cdpén hadde jeg veldig lyst på sammen med min tidligere BAT 300i SE integrerte :mm: ....

mvh

Edited by Musicus
Guest Musicus
Posted (edited)

Tidligere brukte BAT "super røret" 6H30 i sine SE editions, standard varianten var med 6922, iaf var det slik med deres integrerte, mulig det fortsatt er slike options i deres øvrige sortiment...

mvh

Edited by Musicus
Posted
Tidligere brukte BAT "super røret" 6H30 i sine SE editions, standard varianten var med 6922, iaf var det slik med deres integrerte, mulig det fortsatt er slike options i deres øvrige sortiment...

mvh

Möjligt att den integrerade var så annars var standardvarianterna (VK60 och VK75 t.ex) bestyckade med 6SN7.
Guest Musicus
Posted (edited)
Möjligt att den integrerade var så annars var standardvarianterna (VK60 och VK75 t.ex) bestyckade med 6SN7.

Tanken var mer at 6H30 inngikk i deres såkalte SE collection, uansett hvilket rør de forøvrig brukte i en gitt modell serie. BAT VK300x ble brukt som ex da jeg har konkret erfaring med både SE (6H30) og std (6922) versjonen.

mvh

Edited by Musicus