Jump to content

Unikt samarbetsprojekt i yppersta världsklass


SMT

Recommended Posts

Under det gångna året har följande samarbetsprojekt mellan Audio Concept i Stockholm och SMT tagit form och nu färdigställts. Resultatet har blivit så bra som önskats. I några betydelsefulla avseenden dessutom väsentligt bättre. Kombinationen av rundstrålning, multikanal (för musik) och platsdesignad akustik som i första hand är tänkt att kvalitetsförbättra för den aktivt musiklyssnande, är ännu inte alldeles vanlig.

De rundstrålande högtalarna skapar en ”sömlös återgivning" och på så sätt "aktiverar" mitt nya Wing koncept maximalt .

De kraftiga hifi-systemdelarna medverkar till att det spelade blir maximalt fylligt och rikt.

Den valda akustiska rumsordningen - diffusserande tak, sidoväggar och bakväggar, samt basfällor runt taklisterna - visar sig särskilt gynnsam tillsammans med rundstrålning i mindre utrymmen, som man ofta är hänvisad till för musiklyssnande i hemmiljö.

Lyssningsrummets fysiska dimensioner byts ut mot inspelningsrummet och möjliggör en musikalisk återgivning som sannolikt stämmer väl med hur musikerna vill bli hörda.

För beställaren av projektet, en särskilt aktiv musiklyssnare, har målet varit dels att rundstrålandet ska fylla rummet, på sätt som betyder att högtalarna "spelar avslöjande effektfullt och rikt utan att märkas", dels att surroundspelet med många samtidigt aktiva högtalare ska möjliggöra att alla stämmorna, särskilt i kvartettspel, blir urskiljbara, samtidigt som helheten därigenom berikas. Välregisserad och skickligt inspelad multikanalsmusik ger i sådan ordning en långt mer innerlig direktkontakt med musiken. Rummet och musiken blir än mer levande och närvarande, på sätt som tidigare inte varit möjligt

Lyssnaren upplever sig sitta "mitt i musiken", och uppfattar det spelade på sätt som annars antagligen är möjligt bara från dirigentpulten.

proj10.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vilken skivsamling va :o ...

Övriga komponenter ser ju rätt bra ut de också... ;)

Det verkar ha hänt en del i detta rum sen sist jag var på besök.

Hoppas ägaren får sin dagliga dos med god musik och att vardagen flyter stilla som en å...

... om inte volymen tar i taket förstås :D

Link to comment
Share on other sites

Häftigt :mm: Det är en bild som jag kan visa upp ett par inkrökta släktingar som tycker att jag har en skruv lös. TV-skärmen ser dock lite pyttig ut. Ju större ljudpanorama, desto större skärm tycker jag, annars kan koppling ljud bild bli lidande. Jag antar att den kommer.

Också kul att se en likartad lösning med vingar i lyssningshöjd som jag nu skaffat. Jag kanske skall fundera på en lösning på att sätta vingar bakom mitt rack också. Vad kan det addera till ljudbilden tro? :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

TV-skärmen ser dock lite pyttig ut. Ju större ljudpanorama, desto större skärm tycker jag, annars kan koppling ljud bild bli lidande.

Om jag inte minns fel från mitt besök så används skärmen mestadels för navigering av skiv-menyer, hitta spår och inställningar.

Det är ju för tusan ett musikrum ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har hittills bara sett bilder och hört beskrivningar av detta rum. Det låter som ett "Utopia" i sin fulländning och med någon insikt om dess ägare och hans både djupa kunskap och krävande musiköra, så måste detta vara en sanndröm. :mm: :mm:

Kommer med intresse följa tråden och kanske någon gång få...........

Calm

Link to comment
Share on other sites

Fast på bilden verkar Niels Henning Örsted-Pedersen intagit rutan.

Mmm,

det blir väl så att en och annan konsert/spelning slinker förbi när skärmen ändå hänger där :)

Kan tänka mig att ljudanläggningen gör ett och annat för "live-känslan" vid de tillfällena.

Edit: dubblerat ord

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

Välregisserad och skickligt inspelad multikanalsmusik ger i sådan ordning en långt mer innerlig direktkontakt med musiken. Rummet och musiken blir än mer levande och närvarande, på sätt som tidigare inte varit möjligt

Lyssnaren upplever sig sitta "mitt i musiken", och uppfattar det spelade på sätt som annars antagligen är möjligt bara från dirigentpulten.

Hade multikanal med SACD/DVD-Audio och rundstrålande Mirage-högtalare i början av min hifi-karriär, men övergav detta ganska snabbt.

Just att sitta omgiven och mitt bland musikerna kändes jobbigt i längden :black:

För mig känns det bättre med 2-kanal och att ha musikerna i ett panorama framför sig :)

Men jag tvivlar inte en sekund att detta är ett riktigt bra akustikbehandlat rum :)

Fint ljus med många mindre ljuskällor och monokrom färgsättning är positivt för rumsupplevelsen.

Grattis!!

Link to comment
Share on other sites

Bilden som inleder tråden är nog tagen ganska exakt från lyssningspositionen skulle jag tro.

Att prata om bakhögtalare i sammanhanget kanske inte är helt rätt utan en bättre beskrivning

är nog att högtalarna bildar en "box" framför lyssnaren, som på bilden.

Det är väl här den rundstrålande tekniken kommer till sin rätt får jag förmoda och känslan av att sitta

framför en scen blir nog bättre med en placering som denna.

Det är ju sällan man får tillträde till scenen eller orkesterdiket som gästande åhörare så för att bibehålla

ljudintrycket från åhörarplats kan denna uppställning nog vara riktigt bra.

Det är hur som helst en anläggning som återger en helt otrolig massa rumsinformation, det blir nästan

kusligt likt och närvarande... som att sitt med vid ett liveframträdandet helt enkelt.

För att vara ett f.d, och nu ombyggt, garage så har väggar och tak lyft till otroliga avstånd och höjder.

Här låter en bra inspelning av en kyrkorgel som den ska m.a.o :mm:

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt spännande som setup betraktat.

Jag skulle gärna köra en sådan uppställning, och inte nödvändigtvis MBL.

Jag var med om ett test som påminner om detta med ett par dynamiska högtalare och ett par paneler. Det var fantastiskt.

Och då var vi inte i närheten av detta, varken rumsakustiskt eller med högtalarplacering och elektronik.

Vad kallar man en sådan setup som denna :?: 2-kanal med förstärkt kontrollerad efterklang...

Edit: Jag såg nu ordet "multikanal" i SMTs inlägg. Men används sidokanalerna enbart för multikanalinspelningar :?:

Link to comment
Share on other sites

front: MBL101

bak: MBL116

mitt: MBL121

slutsteg front MBL 9011 två stycken

slutsteg mitt+bak: tror jag är parasound om jag uppfattade Gurkan rätt

tommy

Jag menar snarare så som P-pan beskriver. Bak-högtalare är högtalare som man har bakom sig. Så tror jag inte att det är här. Alla högtalare jag uppfattar är framför öronen, ungefär som en symfoniorkester är placerad på en scen. Men vi skall väl inte behöva gissa om detta. SMT kan väl förklara det lite mer :?:

Link to comment
Share on other sites

Bak-högtalare är högtalare som man har bakom sig. Så tror jag inte att det är här. Alla högtalare jag uppfattar är framför öronen, ungefär som en symfoniorkester är placerad på en scen.

Tycker mig även kunna se två takmonterade satellithögtalare, om nu uttrycket passar i detta sammanhang.

Om man tittar i höjd med GH panelerna rakt ovanför MBL's mindre golvare (116-modellen) så skymtar åtminstone ett par

fästen av något slag... eller ser jag fel ?

Det här blir ju bara värre och värre, är det en högtalare för varje instrument... ???...

eller var slutar multipel-tänket i ett sådant här system :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...