Jump to content

Svårt att välja...

yawner

Recommended Posts

hej alla,

jag har till slut återupptäckt vinylens förlovade värld efter att jag lånat hem en Ariston RD80 med en Hadcock GH 228 arm som gav mig en annan innerlighet och vy och av musiken jämfört med den digitala tekniken.

jag blir naturligtvis ivrig och börjar leta runt bland recensioner och allehanda produktinformation...

dyrt kommer det att bli tänker jag såklart, det är lätt att bli förförd av lyriska recensioner och tekniksnack som är logisk... lägg till några snygga bilder så är man X-tusen fattigare helt plötsligt.

nåja, hur som helst tänkte jag att jag skulle fråga kunnigt folk som inte vill sälja nåt till mig först den här gången. D.v.s. ni... Euphonia.

jag har kikat runt lite och har blivit intresserad av Thorens TD 350 och VPI Classic, de ligger på smärtgränsen för vad jag är villig att lägga ner på arm och verk.

spelaren kommer att paras ihop med en ASR mini basis och en Benz Wood SL.

vad tror ni Thorens eller VPI? eller borde jag kanske kunna leta efter nåt bra begagnat som Mikro seiki, Thorens... förslag?

tack på förhand.

/Jepp

Båda är bra skivspelare. Jag har inte konstaterar det själv, men det sägs ofta att Thorens av idag är lite mer livfulla än dom var förr. Jag tycker absolut att du också skall kolla in Rega 5 eller 7

VPI har lite tyngre ljud, mer svärta och botten. I den ligan spelar även Nottingham Analogue som har en spelare i samma prisklass. Tyska Transrotor kan också vara intressant.

Köper du en skivspelare i det här häradet så får du en bra vinylkälla. Slå till på den du tycker ser bäst ut och jobba sedan anpassningar typ pickup, riaa, uppställning, arm mm

För de pengarna finns det många bra alternativ.... Linn & Kuzma är ju andra alternativ i samma prishärad (både som nya eller beggade). Frågan är ju vilken riktning du vill gå?

Jag köpte en Rega P7 förra sommaren och sitter mycket nöjd med den tillsammans med ASR Mini Basis och en Goldring MM (på G att bytas ut), fast hade jag haft en större budget så hade jag sannolikt tittat på VPI Classic eller någon av AVID:s modeller. Möjligen Simply Black Magic som en riktig outsider...

Det finns så många olika alternativ att det är svårt att ge bestämda råd - men jag tycker att Bebop:s råd är klokt. Köp ett bra verk, och sedan jobba med anpassningarna...

Lycka till.

hej alla,

jag har till slut återupptäckt vinylens förlovade värld efter att jag lånat hem en Ariston RD80 med en Hadcock GH 228 arm som gav mig en annan innerlighet och vy och av musiken jämfört med den digitala tekniken.

Hej Yawner,

Så har ännu en person åkt dit. När man väl provat att svarva vinyl på riktigt är det svårt att värja sig.

Som många skriver finns det många kandidater som säkert alla ger Dig välrysningar. Det finns ju många parametrar att ta hänsyn till, visst skall det låta bra men om jag skulle slanta upp denna summa så skall spelaren även vara snygg.

Gör som Bebop skriver, börja med att köpa en snygg för att sedan arbeta vidare med val av arm, pickup, RIAA-steg.

Det finns en begagnad Rega P9 på Dirty Music i Kristianstad. Det är "senaste" modellen med RB1000. Jag vet inte vad den kostad dock. Den skulle jag välja.

Håller helt med. Den är också inklusive Regas bästa pick up och med ram av ljust trä, typ lönn eller björk.

Se Dirtys hemsida med kontakter och bilder

Så här ser skivspelaren ut.

RegaP9.jpg

Hmm, jag är väll lite färgad, men av allt tråkigt man kan hitta i vinylvärlden så skulle jag aldrig skaffa en Rega (Har haft två under de senaste 20 åren, bägge fick respass ganska omgående). Varken deras verk eller armar gör att det blir kul att lira vinyl, visst, det blir aldrig dåligt, men ingen Rega hjälper musiken att lyfta (för mej smakar Rega blöt kartong, där vinyl borde smaka som en chokladfondant på en trestjärnig krog! :4: ).

Dom enda bestående råden jag kan ge är, köp inte någon skivspelare innan du 1/ lyssnat på den, 2/ sett att du gillar dess uppbyggnad/ergonomi 3/ har en bänk som kan bära upp den, för halva grejen med att få bra ljud ur vinyl är hur du ställer upp spelaren!

Det skulle vara lätt för mej att rabbla tillverkare som alla gör bättre och roligare spelare än Rega, men eftersom jag är lite insnuten i en verksamhet som säljer en del av dessa så blir det lätt så satt men blir en smula (medvetet/omedvetet) partisk. Men eftersom jag vågar sticka ut hakan så vågar jag påstå att om VPI Classic är din budget, så skulle jag välja en sådan här alla dagar att skruva fast min Benz Wood SL i!

2680828-origpic-19acb5.jpg

(Nottingham Analogue Space 294)

Men ta inte mitt ord för att den är ett roligare spelare än VPI Classic (och alla Regor i världen tillsammans!) utan åk till någon butik där du själv kan jämföra dom och andra spelare! :closedeyes:

/ptr

VPI Classic är en trevlig spelare, hade nog valt en sådan idag, är dock mkt nöjd med min VPI Scoutmaster.

Lägg dock inte för mkt pengar på verket, och snåla med RIAA och PU. Minns när jag kopplade in min gamla Thorens med bättre RIAA oh bytte till bättre OU, det gjorde riktigt stor skillnad.

Och som det är sagt ovan, välj verk efter hur du kan placera, vid svajigt trägolv, kan vägghylla vara att föredra, eller kanske en Ginko, om du väljer en VPI. Det går ju dock att göra en DIY hylla med Ginko bollar, det har jag själv se bild i hemmahosreportaget

Som klart framgår så finns det råd som spretar åt alla håll. Förmodligen har jag fel på mina öron när det gäller Rega P9, för jag tycker det är en alldeles fantastisk spelare. Men jag gillar Nottingham också. Jag har haft 2 stycken.

Jag hävdar ändock med bestämdhet ... Rega, VPI, Thorens, Nottingham, Transrotor ... ta den du tycker är snyggast. Alla dessa kan låta utmärkt bra. Problemet med butiker är att spelarna ofta är uppställda i olika anläggning, med olika riaa, olika pickuper.

Ett exempel jag kan hämta från några år sedan är då jag hörde en Clearaudio rigg med en Clearaudio pickup. Både jag och butiksinnehavaren tyckte det lät rätt så stelt och platt. Han ringde mig en vecka senare och då hade han satt dit en Benz Ruby, en riaa från Brinkmann och Cardas Golden Cross signalkabel. Fortfarande samma skivspelare, men resultatet helt främmande från det jag hörde första gången.

Man får vara lite försiktig med att tolka alltför tvärsäkra omdömen typ oerhörd skillnad, katastrof och liknande. Jag tycker det handlar i huvudsak om nyanser om kombinationerna inte är helt åt pepparn.

Nottingham låter trevligt. Härligt "analogt" tungt ljud, men... de är lite för långsamma för min smak. Har haft en Spacedeck, och har lyssnat mycket på andras. Rega är spralligare, roligare och aningen ljusare. Smaksak.

Jag har själv nyligen köpt en sprillans P9. Man får en grymt avancerad motorstyrningsenhet, en unik tallrik av keramik, rb1000-armen talar för sig själv och en plint som är betydligt mer avancerad än sitt rykte. Jag valde P9 framför allt annat i prisklassen så klart. Den enda nackdelen med Rega är att man låser sig lite vid deras egna pickuper. Armen går inte att höja eller sänka. Ok, man kan köpa brickor av Rega. Å andra sidan gillar jag Regas pickuper :). Jag kör exact.

oj vilken djungel detta verkar vara då.

Tackar ödmjukast för alla goda råd!

eftersom jag är aningen vilsen och och faktiskt lite generad efter att envisats med att lägga ner både mycket tid och pengar på de digitala formaten i så många år, borde jag nog sansa mig och ta det lite piano med inköpen såsom några av er föreslår.

jag tänker åtminstone ge mig ut på ett "kläm & känn-uppdrag" innan plånboken öppnas. det kan ju bli kul det också! :)

jag märker att ingen sagt något om Thorens-spelaren, är det för att den är så pass ny på marknaden eller för att den kanske inte är en så lyckad konstruktion?

eller borde jag kanske kunna leta efter nåt bra begagnat som Mikro seiki, Thorens... förslag?

Alltid svårt att ge köpråd men man kan dela med sig av egna erfarenheter och efter drygt 35 år med min Micro Seiki DDX-1000 känner vi nog varandra ganska väl... :) Aldrig reparerad, periodvis flitigt använd och jag skulle aldrig komma på tanken att sälja den.

oj vilken djungel detta verkar vara då.

Det är mycket svårare än cd-spelare eftersom det ju bara är ettor och nollor ;)

Du har fått många bra tips, och det behövs egentligen inte späs på.

Som sagts, uppställningen är mycket viktig, speciellt för spelare med fast koppling.

Även elektrisk matchning pickup till riaa är viktig.

Det som spär på min obeslutsamhet i samma fråga är huruvida man bör hålla öppet för uppgraderingar av drivverk och tonarm individuellt (Dr Feickert Woodpecker, Clearaudio Innovation, Kuzma Stabi, m fl) eller om det är lika bra att satsa på en lösning där de tu är utvecklade i symbios, som t ex VPI:s Classic-serie. Hur lyder argumenten där?

Den uppställning du lyssnade på hos mig var Project 9.1x med pickup Lyra Skala samt RIAA Heed Quasar. Kanske för länge sen för att minnas ...

... dock tycker jag att Project har en lite för "billig" mekanisk känsla. Men, jag tycker ändå att en välinställd Project låter så pass bra att jag inte sett mig om efter nåt annat ...

Det som spär på min obeslutsamhet i samma fråga är huruvida man bör hålla öppet för uppgraderingar av drivverk och tonarm individuellt (Dr Feickert Woodpecker, Clearaudio Innovation, Kuzma Stabi, m fl) eller om det är lika bra att satsa på en lösning där de tu är utvecklade i symbios, som t ex VPI:s Classic-serie. Hur lyder argumenten där?

Bra funderingar och lysande om man kan bestämma sig för ett långsiktigt drivverk där man successivt kan uppgradera exvis tonarm, motorstyrning, lager, tallrik eller vad det nu kan vara.

Jag skulle gärna lyssna på en VPI Classic med exvis en B44 Phantom ;):mm: :mm:

VPI är säkert ett bra val.

Transrotors skivspelare är anpassade både för Jelcos och SME's armar och där man kan ha SME brukar även B44or passa. Sen är det mer en fråga vad man gillar. Feickert använder också olika armar men VPI tycker jag ser bättre ut. Glöm heller inte Thorens 160HD. Det är en bra instegsmodell som klarar både Regas, SME's och Ortofons (Jelco) armar. Jag har hört den flera gånger med SME Series M2 arm (deras billigaste) och med både Benz och Dynavector armar och den spelar mycket bra. Kostar ca 21,000 med Rega 250 men klarar betydligt bättre armar än så. Kanske inte så "sexig" att titta på, men det är bra spelare.

• 2 weeks later...

Ja titta på VPI, ( och kuzma) en kompis till mig valde VPIn framför Nottingham, inget självklart val men så blev det. Själv valde jag Kuzma stabiS och efter att ha levt med den i flera år börjar jag lära mig hur grymt bra den är under rätt förutsättningar. I mitt tycke en mycket mer musikalisk spelare än VPI, med bättre mekanisk känsla. Den kräver dock följande: nr 1 En solid tung basplatta att stå på, jag exprementerar i nuläget med lönn och akryl,

Nr2 möjlighet att ställa den i absolut våg, jag exprimenterar med olika avkopplingar.

Jag har ett mycket svajjigt trägolv. Så egentligen borde jag prova vägghylla men jag gillar min nuvarande uppställning av mer praktiska o estetiska skäl. Så nu provar jag SD-kuddar under de 25kg tunga översta glashyllan med mycket, mycket bra resultat. Jag har även låtit tillverka massiva mässingsfötter med ställbara aluminiumkoner och mässingsunderlägg, dessa ska sedan sitta under en massiv hylla där skivspelaren ska stå. På detta sätt får jag en rejäl massa avkopplad från golvet, räknar med ca 45-60kg för glashyllan, lönn eller akrylblocket samt spelaren. Nu har jag Sd-fötter som inte riktigt är anpassade för den vikten, men de gör fantastisk skilnad.

Nog om detta.

StabiS/stogiS med extra talrik, strömförsörjning slår det mesta i motsvarande prisnivå. Nu finns ju även StogiS 313VTA, skulle jag vilja ha.

Kolla in Kuzma också mao.

Edited by Adagio

• 1 year later...

jag är ledsen för att jag drar upp en så här väldigt gammal tråd.

anledningen till detta är att det har tagit så här lång tid innan det blev något resultat av mina tidigare funderingar.

nedan ser ni frukten av allt lyssnande, läsande, funderande, klämmande och velande.

det har tagit lång tid att komma i mål, men resan har ju inte varit helt igenom oangenäm när jag tittar i backspegeln då jag har samlat på mig mycket rolig kunskap.

Thorens TD 124 mk2, oversized plint i baltisk björk plywood, SME 3012 S2, Yamamoto headshell i ebenholts, Benz micro Wood SL samt nytt lager, omagnetisk skivtallrik och aluminium tallrik från Shopper AG.

SDC10127.jpg

en stor anledning till valet av en nästan 60 år gammal konstruktion är att den låter vansinnigt bra enligt mitt tycke och att jag tycker om utseendet :) det finns ju lixom inget liknande i butikerna nu för tiden.

Thorens TD 124 mk2, oversized plint i baltisk björk plywood, SME 3012 S2, Yamamoto headshell i ebenholts, Benz micro Wood SL samt nytt lager, omagnetisk skivtallrik och aluminium tallrik från Shopper AG.

http://i930.photobucket.com/albums/ad141/y...24/SDC10127.jpg

en stor anledning till valet av en nästan 60 år gammal konstruktion är att den låter vansinnigt bra enligt mitt tycke och att jag tycker om utseendet :) det finns ju lixom inget liknande i butikerna nu för tiden.

Den låter fantastiskt bra :mm:

GRATTIS!

- Jag har valt samma väg (för avspelning av monoskivor) och hämtade i somras hem min Thorens TD124 mk. I efter revidering av Jürg Schopper. Samtidigt köpte jag en omagnetisk skivtallrik men p.g.a. ett missförstånd fick jag inte med mig mitt val av tonarm och pickup :black:

Tonarmen Swissonor TA10 var slutsåld och en Pierre Clement (mono-)pickup skall jag också ha....

Snyggt yawner!!! :mm::mm:

Vägen till valet av den kan inte ha varit spikrak.

Ser att det står JJ-förstärkeri intill...

- Jag har valt samma väg (för avspelning av monoskivor) och hämtade i somras hem min Thorens TD124 mk. I efter revidering av Jürg Schopper. Samtidigt köpte jag en omagnetisk skivtallrik men p.g.a. ett missförstånd fick jag inte med mig mitt val av tonarm och pickup :black:

Tonarmen Swissonor TA10 var slutsåld och en Pierre Clement (mono-)pickup skall jag också ha....

Här har vi den... :):app::mm:

DSC_0289.JPG

Den låter fantastiskt bra :mm:

GRATTIS!

Grattis till dig också, själv har jag inte ännu upptäckt monoskivor... jag har faktiskt aldrig hört en sådan inspelning om jag ska vara ärlig. (eller så har jag det fast jag inte vet om det)

eftersom jag tycker om äldre musik så är det väl bara en tidsfråga innan det står en liten monosamling här hemma. :)

Snyggt yawner!!! :mm::mm:

Vägen till valet av den kan inte ha varit spikrak.

Ser att det står JJ-förstärkeri intill...

Nej, lite krokigt var det allt innan jag lånade hem en 124:a.

då insåg jag kvickt att jag skulle bli tvungen att betala väldigt höga summor för att hamna i samma liga ljudmässigt.

dessutom så tror jag att en genomgången och välskött 124: behåller värdet på ett bättre sätt än många moderna spelare gör, åtminstone på den internationella marknaden.

jepp, du ha helt rätt, där står en JJ 323 som driver ett par Quad ESL-57 på ett galet bra vis. :)

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...