P-pan Posted September 23, 2011 Posted September 23, 2011 Är klotter vackert ? Vissa budskap verkar åtminstone kunna bli. Quote
Timbre™ Posted September 23, 2011 Posted September 23, 2011 Oerhört elegant och (avsiktliga... ) felstavningar kan vara effektfullt i dagens graffitikonst... Quote
P-pan Posted September 23, 2011 Author Posted September 23, 2011 (edited) Finns ett dagis alldeles i närheten. Tänk vilka busfrön va ???... Edited September 23, 2011 by P-pan Quote
P-pan Posted September 23, 2011 Author Posted September 23, 2011 (edited) Att få ta en promenad längs Strandvägen i vår kungliga huvudstad en solig dag som denna är riktigt stärkande för själen. Det finns många vackra vyer att smälta... Fina båtar... fina dekorationer... Fint utförda renoveringar... och f...unktionsdugliga "stativ"... Nej, det här håller inte... Vi tar och spårar oss tillbaka till en mer musikalisk syssla... Edit: redigering av bild Edited September 23, 2011 by P-pan Quote
Timbre™ Posted September 23, 2011 Posted September 23, 2011 Tänk vilka busfrön va ???... Planerat med andra ord... Quote
K-man Posted September 23, 2011 Posted September 23, 2011 Som vanligt kul att läsa(och titta) i P-pan trådar! \\K-man Quote
P-pan Posted September 23, 2011 Author Posted September 23, 2011 Äntligen ett par "riktiga" stativ... ... are från... Tydligen gott kaffe också eftersom muggen verkar tom. Quote
P-pan Posted September 23, 2011 Author Posted September 23, 2011 Att jag besökt Vinylbutikens & Stylus lilla utannonserade Sonus Faber demo är det säkert ingen som missat men, innan jag glömmer det... ... tror att det finns tillfälle för fler att delta under morgondagen (lördag). Intresserade kan säkert, via hemsidan, maila till Vinylbutiken och kolla eventuella möjligheter för lyssning. Kan inte nog rekommendera ett besök, om inte annat så för kaffet's skull . Nog om det och mer bilder blir det naturligtvis... En av dagens demon(er)stratörer, Quote
Timbre™ Posted September 24, 2011 Posted September 24, 2011 Nog om det och mer bilder blir det naturligtvis... En av dagens demon(er)stratörer, http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/372b8d45.jpg Hur i fridens namn fick du till den här bilden... Den signalerar välljud och tankarna går omedelbart till 4 Men With Beards Audiophile 180 Gram Vinyl Records... Quote
K-man Posted September 24, 2011 Posted September 24, 2011 Hur i fridens namn fick du till den här bilden... Den signalerar välljud och tankarna går omedelbart till 4 Men With Beards Audiophile 180 Gram Vinyl Records... Ja, det gäller att inte fastna i gamla fotspår och istället se möjligheterna....helt klart! \\K-man Quote
A/Wing. Posted September 24, 2011 Posted September 24, 2011 Riktigt kul att följa din reportage P-pan och dina härliga komponerade bilder som har glimten i ögat hela tiden Blev det en käft-smäll efter det närgångna fotot på dom rörliga stativen Quote
P-pan Posted September 24, 2011 Author Posted September 24, 2011 Den signalerar välljud och tankarna går omedelbart till 4 Men With Beards Audiophile 180 Gram Vinyl Records... 4 Men With B... nej då... det är "The One Beard Man" - Ludwig - 45 varvaren. Du vet, han den där 008 med "rätt att spela" Och är man god vän av vinylskivor så har man minst sagt kommit rätt om man besöker denna lilla trevliga oas för att njuta till återgivningar av detsamma. Quote
P-pan Posted September 24, 2011 Author Posted September 24, 2011 Riktigt kul att följa din reportage P-pan och dina härliga komponerade bilder som har glimten i ögat hela tiden Blev det en käft-smäll efter det närgångna fotot på dom rörliga stativen Tack för de vänliga orden A/Wing Angående rörliga stativ så ska man hålla ordentligt avstånd. Närgränssnittet går någonstans mellan 4-5 meter. Val av skor är mycket viktigt (träskor är strängt förbjudna) och hjälm är obligatoriskt. Skönt, tycker jag, att man inte behöver ha hjälm när man besöker Vinylbutiken Fast kanske ändå inte... ... Vilken tur att en annan "hjälmbärare" redan hade hunnit före Quote
new order Posted September 24, 2011 Posted September 24, 2011 S.F och VTL kan aldrig vara fel.Kanske en varning utfärdat av socialstyrelsen för kombinationen? Quote
Bebop Posted September 24, 2011 Posted September 24, 2011 Kärt återseende av VTL's stereoslusteg VTL ST-150 som ger ungefär lika många watt över 4 stycken 6550C per kanal. ST-150 var min entre till VTL's ljudvärld. Quote
calle_jr Posted September 24, 2011 Posted September 24, 2011 det är "The One Beard Man" - Ludwig - 45 varvaren. Jag såg Tintin med dämpull i ansiktet Quote
P-pan Posted September 24, 2011 Author Posted September 24, 2011 S.F och VTL kan aldrig vara fel.Kanske en varning utfärdat av socialstyrelsen för kombinationen? Helt rätt... Den här kombinationen är mycket väl förenad med socialstyrelsen för både kropp & själ lär bli berörda, och...varningen får väl gå till plånbok då kanske... . Vi kan ju redan nu köra en lista med vad det var vi fick oss till livs denna eftermiddag. Sonus Faber Guarneri Evulotion VTL 5.5 Preamp med rör-phonosteg VTL ST 150 Stereoslutsteg Brinkmann Bardo med 9.6 arm och därtill en PI p/u. Lägg därtill ett gäng "Q" baserade produkter och dagen är antagligen räddad... QBase 8 nätlist, QV2 "ta temperaturen" pluggar och så en QX4:a box. Nordost Vishnu strömkabel och Tyr signal + högtalarkablar. Ganska fint startfält om man tänker efter ... Tur att Bengt på Vinylbutiken, med hård hand, höll koll på både besökare och utrustning. Fotografen tror jag han stundtals hade mest problem med Quote
Bimota Posted September 25, 2011 Posted September 25, 2011 det är "The One Beard Man" - Ludwig - 45 varvaren. Du vet, han den där 008 med "rätt att spela" Haha! Taget! Nu plötsligt har jag hittat min roll här på klotet. Agent 008 - med rätt att spela. I love it. Tack för den hälsar 45-varvaren i Valhallentuna, Nordost om Stockholm ni vet. Tintin med dämpull i ansiktet var ju också rätt träffande, måste jag säga. Men jag har ullen enbart för diffusion, en sorts första filtrering som silar bort det värsta skitsnacket. Fiffigt! Tack P-Pan för att du deltog och förevigade vår första speldag. Vi körde en heldag till sedan på lördagen, och det var fullt i soffan precis hela tiden! Stort intresse och många frågor och funderingar. Och roliga experiment. Ni som kom fick bland annat vara med i Benkes Hemliga Vinyltvättarskola. Och jämföra manuell och automatisk tvättning, och lyssna före och efter. Och som ni knäckte uppgiften! Som belöning fick ni dofta på Sonus Fabers lilla doft-träbit i ljuvt parfymerad lönn, som följer med när man köper sina Guarneri Evolution. Jag råkade säga fel förresten angående ST150-slutsteget från VTL. Det innehåller 6550-rör. Inte EL34:or som jag sa. Ursäkta nybörjar-felet där. Jag är under uppbyggnad vad det gäller VTL, det är helt uppenbart. Men jag är mycket förtjust hittills. Ordentligt med boffa i det steget, som ni märkte. När vi skulle lyfta upp det efter avslutad spelkväll trodde vi det hade limmats fast i golvet. Det är T U N G T. Bengt har för övrigt Brinkmann Bardo i butiken nu fram till och med onsdag. Boka tid för lyssning om du letar efter Class A-graderad vinylspelare (Stereophile) i kompakt och slagkraftigt format. Jag tror alla som lyssnade nu i fredags och lördags har bokat tid med bankrådgivaren nu på måndag i alla fall. Bengt har priser om ni är nyfikna. Stort tack till alla ni som kom och lyssnade och verkligen deltog också!!! Det här är noterat som en klar succé i min bok, så det blir helt klart fler tillfällen. Mycket tack till Benke Baskagge också, som kom med idén, och som genomförde den på bästa sätt. Det var det hela. Signing off. //Agent 008 - med rätt att spela. Quote
Apexorca Posted September 25, 2011 Posted September 25, 2011 Trevligt reportage med glimten i ögat. Hur lät det nå då? Någon som vet om Sonus Faber Guarneri Evulotion kommer på Hi-End mässan i Götet om 1 v så Sveriges framsida får se ett par. Säkert par 031 i så fall Quote
Muffin Posted September 25, 2011 Posted September 25, 2011 Påminner om "The Thing" i TV-serien "Family Adam´s" Hur låter då SF Guarneri E jämfört med den tidigare modellen??? :Nail Biting: Tack för trevligt reportage!! Quote
thli72 Posted September 25, 2011 Posted September 25, 2011 Hur låter då SF Guarneri E jämfört med den tidigare modellen??? :Nail Biting: Det vill jag med väldigt gärna höra mer om...tänkt köpa Guarneri M ett tag nu men så kommer denna.....skall man behöva spara ihop 37k till Quote
Bimota Posted September 26, 2011 Posted September 26, 2011 Det vill jag med väldigt gärna höra mer om...tänkt köpa Guarneri M ett tag nu men så kommer denna.....skall man behöva spara ihop 37k till Hej! Vill bara informera om att både Guarneri Memento och denna Guarneri Evolution är aktuella modeller i högsta grad. Precis som Amati Anniversario och Amati Futura. Vi trodde länge att nya lillen skulle heta Guarneri Futura, förresten. För den har ju samma tänk som den, med härdad flygplansaluminium i ryggrad, botten- och topp-plattan. Och möjlighet till bi-amping. Sonus Faber förespråkar singlewire eller biamping, förresten. Baselementet är nytt, och större. Med kraftigare magnet och polstycke i aluminium. Mera motor, alltså. Diskanten är precis som på Futura av fabrikation R Lian, alltså en licensbyggd dansk diskant. Som vanligt med ett stycke solitt trä som resonator i bak-kant. Ljudmässigt är Evolution större och lite "väldigare" i ljudet än Memento. Men det går att fuska rätt bra med Memento. På med stora kraftverk, bara, så fyller de en hel sal med djupbas. Vi gjorde detta på Kistamässan för några år sedan. Fullt med folk, högt till tak, och mycket luftvolym. De första sekunderna lät det bara normalstadigt i basen. Men plötsligt infann sig en djupbas som bara tog för sig. Jag har funderat på det där... ...tills jag kom på den självklara förklaringen: Det var ju publiken som samfälligt tappade hakorna, och då blev till alldeles utmärkta basabsorbenter med sina tappade hakor. En hel hög med basöppningar, riktade mot högtalarna. Praktiskt! Vi spelade på Krell 600W monoblock vid det tillfället. Jag vill inte påstå att det behövs, för att uppnå detta. Men det är ju kul att visa. Men ett tungt slutsteg på minst 150W transistor eller 100W rör är nog en bra startpunkt. VTL ST150 kändes som klippt och skuren för Guarneri Evolution, förresten. Mycket stadiga bastoner där också. Och som jag förstod det, en hel rad med tappade hakor där också. Andra, som inte nödvändigtvis är importörer, får gärna tycka till lite om hur det lät. Vi körde Quantum-demo också. Och - JA!!! Vi kommer att visa Guarneri Evolution på Park Aveny på lördag och söndag också. Serienummer 112. Närå, det blir faktiskt samma par som nu på Vinylbutiken. Var där eller var en fyrkant. Vi ses - antingen där eller på annan musik-oas. Blir trevligt. Ludwig, med Oscar, Daniel, Peter Mackay (Krell), Paolo Tezzon och Mirko Sanna (Sonus Faber). Vi kör skivor, förresten. Vi gillar det, bara. Så så blir det. Quote
calm Posted September 26, 2011 Posted September 26, 2011 Hej! Och - JA!!! Vi kommer att visa Guarneri Evolution på Park Aveny på lördag och söndag också. Serienummer 112. Närå, det blir faktiskt samma par som nu på Vinylbutiken. Var där eller var en fyrkant. Vi ses - antingen där eller på annan musik-oas. Blir trevligt. Ludwig, med Oscar, Daniel, Peter Mackay (Krell), Paolo Tezzon och Mirko Sanna (Sonus Faber). Vi kör skivor, förresten. Vi gillar det, bara. Så så blir det. Har Kista-mässan i gott minne! Det blev ett par Memento på kuppen! Still there! Men hade hoppats på lite stöd i bassammanhang skulle dyka upp i Gbg. Kanske något i noll-serien? Är planerna ändrade? Calm Quote
P-pan Posted September 26, 2011 Author Posted September 26, 2011 Vi kör skivor, förresten. Vi gillar det, bara. Så så blir det. Skivor var det ja, Ludwigs välfyllda vinylcase fanns naturligtvis på plats så nog kördes här skivor allt. Här strömmade tonerna i fina melodibanor via Nordosts motorvägar för signalöverföring... Först ut blev det musik med lite mer elektronisk karaktär. Quote
Timbre™ Posted September 26, 2011 Posted September 26, 2011 Ludwigs välfyllda vinylcase fanns naturligtvis på plats så nog kördes här skivor allt. http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/8637b0a0.jpg En rejäl vinylcase plus att den närmaste omgivningen måste ha varit fylld av vinyl... Tecken på ett analogt veckoslut... Quote
thli72 Posted September 26, 2011 Posted September 26, 2011 Ok krävs det 150-600W för dessa kan jag bara glömma dom...Min Accuphase ger bara 2x30W Klass A.....Bor i lägenhet o lyssnar på låg volym o aldrig kännt att jag behöver mer Watt än så. men det behöver tydligen dessa båda. Bara o släppa den drömen då Quote
P-pan Posted September 26, 2011 Author Posted September 26, 2011 Omgivningen var förvisso fylld med musik men kanske inte i de mängder man skulle kunna tro Visst har Bengt på Vinylbutiken ett rikligt urval av demo musik men inte "mer" än vad som till hälften rymms i en av ikea's hyllor av modell Expedit... men det räcker ju iofs ett tag antar jag Bild från ett tidigare besök Mer musik av god kvalité... Det som slog mig mest denna eftermiddag var nog att så pass små bas/mellanregister element kan får ur sig så rejält med basinformation. Visst, rummet hjälper säkert till en del men det gör ju nästan alla normala rum mer eller mindre. Eller är det så enkelt att... det som står stadigt och ser snyggt ut också spelar med ovanligt bra fundament Quote
P-pan Posted September 26, 2011 Author Posted September 26, 2011 Bara o släppa den drömen då Aj aj aj, det där låter inte som någon bra plan. Utan drömmar blir vardagen sååå... mycket tråkigare Det är bara att låna hem och testa och efter det får du antagligen svart på vitt om vad i drömmen som behöver "justeras". Nya mål och stora drömmar stärker livskvaliteten Quote
thli72 Posted September 27, 2011 Posted September 27, 2011 Drömmar har ju tyvärr lite med pengar o göra också, o skall jag behöva byta förstärkare o lägga 50-100k imellan för att få en kraftigare förstärkare som presterar som min accuphase så blir det minst 150k att lägga imellan för att få Sonus faberna....o det blir för mycket hur mycket jag än drömmer. Quote
Bimota Posted September 27, 2011 Posted September 27, 2011 Drömmar har ju tyvärr lite med pengar o göra också, o skall jag behöva byta förstärkare o lägga 50-100k imellan för att få en kraftigare förstärkare som presterar som min accuphase så blir det minst 150k att lägga imellan för att få Sonus faberna....o det blir för mycket hur mycket jag än drömmer. Tjena igen. Ludwig här. Jag känner att jag behöver gå in och resonera lite här också. Så här: Vad som är möjligt att få ur en högtalarmodell varierar alldeles väldigt mycket. Högtalaren är ju bara sista länken i kedjan, som vi ju alla vet. Och P-Pans råd är väldigt bra. Ta hem och testa, och se hur din kedja förser sista länken på alla parametrar. Vi åker runt och visar upp super-system. Är det mässa eller specialvisning, så krävs det alltid att man tar i lite extra för att det ska locka lite flera. Och ibland lockas man att göra riktiga krumsprång. Som att köra ett par pyttesmå stativhögtalare i ett jättestort rum fullt med folk. Men då krävs också att man kör ett Barsebäck 2 till varje högtalare, för att överkomma det till synes fysikaliskt omöjliga uppdraget. Och det var vad vi gjorde i Kista. Vi ställde faktiskt fram en Cremona subwoofer bredvid Guarneri-högtalarna, och lät bli att koppla in den. Vi fick många nyfikna frågor i stil med: -Jag hör att ni har fått till integrationen med subwoofern helt otroligt bra här. Hur har ni kopplat den? Jag ser inga sladdar...? -Vi är ju i Kista Science Tower, så vi kopplade signalen med Bluetooth helt enkelt, svarade vi. -Öh, jaha. Det var ju coolt. Hur kopplade ni strömmen då? -Med Bluetooth också. Det är det senaste. -Ja det var verkligen imponerande. Och faktum är att mitt intryck är att han som frågade faktiskt köpte svaren som sanning. Så jag fick avslöja bluffen. Men intrycket var kvar. Väldigt stadig och välintegrerad bas, trots förutsättningarna. Det var roligt. Mäss-roligt, så att säga. En STOR entusiastisk skara ute i världen använder Guarneri med ganska beskedliga förstärkare. Till och med Sonus Faber själva. De visade t ex både Amati och Guarneri med Prima Luna Prologue 2 integrerade rörförstärkare på Heathrow-mässan för ett par år sedan. I stort rum med mycket folk. Bara för att visa att de inte är tröga att driva. I ditt rum är chanserna att få till ett vackert och välljudande system med Accuphase och Sonus Faber väldigt stora. Så ta för all del och prova detta. Accuphase är ju bra kvalitet. Det bör framgå när du kopplar dem till Guarneri, helt klart. Om du sedan inte uppnår den ulitmata arena-smockan rent djupbasmässigt med kombinationen, så får du ju värdera det efter dina preferenser. Till sist, en sliten men ändå nyttig biljämförelse. Vi tar en kompakt och välbyggd bil. T ex Audi A3. Den får motsvara en anläggning. Man kan köra Audi A3 med en liten effektiv dieselmotor på 1,3 liter. Fortfarande en kvalitetsbil. Vill man ha lite mer körupplevelse, väljer man ett styvare chassi och en starkare motor. (Parallell - bättre rack och starkare förstärkare) Hottar man upp den lite ytterligare, kanske man väljer S-modellen. Då heter den plötsligt S-3 och har fått en översyn både motormässigt och chassimässigt jämfört med A-modellerna. Vill man verkligen ut och race:a så finns även Audi RS3. Fortfarande samma grund, men enormt överspecificerade komponenter rakt igenom hela konstruktionen. Sätt siffror på karossen och tejpa framlysena, så kan du i princip åka ut och tävla med den som den är. Enorm prestanda! Det vi visade i Kista var en Guarneri-baserad anläggning med samma sikte som de som bygger RS3 har i bilvärlden. Vi ville visa hur mycket som faktiskt går att få ut ur en vanlig tvåvägs stativhögtalare. Och hakorna tappades ända ner till nästa våning under oss. Det kan många intyga. Har man väl upplevt detta, så är det lite svårt att glömma det. Därför är det roligt att rekommendera kvalitetsförstärkare till Guarneri. Men just kvalitet är långt viktigare än kvantitet. Och din förstärkare är bra. Så släpp för all del inte drömmen. Då blir livet tråkigare, som P-Pan påpekar. Mycket tråkigare. Min gissning är att du kommer långt upp i prestandaklasserna med en sådan lösning. Surfar du på Guarneri-system runt om i världen, så använder de flesta sig av små rörförstärkare till sina älsklingshögtalare. Och det låter fantastiskt vackert. Med Krell 600-watts monoblock låter det styggare än Bruce Springsteen Live. Därmed inte sagt att alla måste ha det bara för det. Jag gillar det personligen. Men jag vill alltid ha lite mera hästkrafter i mina motorcyklar, och lite större baskagge på mitt trumset. Det är så jag verkar vara skapt, bara. Så - pröva vingarna!!! Då blir allt bäst. Trevlig lyssning önskar Ludwig Quote
Recommended Posts