Jump to content

Ett par kontakter mitt i veckan

Timbre™

Recommended Posts

Hifipysslandet tar aldrig slut... :mm: Speciellt trevligt blir det när pysslet är okomplicerat och man omgående kan ta till sig resultat i form av musik.

Nätanslutningsprodukter från Quantum Resonant Technology i Santa Monica har på senare tid distribuerats av kabeltillverkaren Nordost Corporation och ännu en cirkel ser ut att slutas. Nordost har numera en serie referenskablar vid namn Odin så vad passar bättre än att samlas runt detta en onsdagskväll i veckan som gick... :?::)

Först ett par nätprodukter som har varit med ett tag i kampen mot elektromagnetiska fält och högfrekventa störningar. Quantum QX4 dyker ofta upp som anslutningsplattform för hifi-elektronik och tillverkaren poängterar att växelströmmen i övrigt hålls intakt.

quantum042.JPG

Nätanslutningsprodukter från Quantum Resonant Technology i Santa Monica har på senare tid distribuerats av kabeltillverkaren Nordost Corporation och ännu en cirkel ser ut att slutas. Nordost har numera en serie referenskablar vid namn Odin så vad passar bättre än att samlas runt detta en onsdagskväll i veckan som gick... :?::)

Spännande :mm:

Elektroniken måste dock släckas ner, kabelhärvor redas ut och omkopplingar fixas till... :Thinking::)

Onsdagens pysselobjekt visade sig vara av det mest lätthanterliga slaget och det gällde bara att hitta en ledig kontakt... :icon_smile_cool:

quantum011.JPG

Ahh dessa har jag väntat på att läsa lite mer om, är de bättre än PS Audio Noise Harvester tro?

Kommer följa denna tråden med stort intresse...

Hur är tanken att dessa "pluggar" skall appliceras i systemet? I "fördelningsdosorna" QB4? Vari ligger skillnaden mellan denna koppling och inkoppling Quantum Qx4. Separat eller tillsammans.

I Denver träffade jag representanter för Nordost Inc och någon som var tekniskt ansvarig. Han visade ett "kopplingsschema" över tänkt användning av produkterna Quantum Qx4, Nordost Thor och QB4. i ett system. Tyvärr har jag förlagt detta! Men kanske kan bringas klarhet i detta.

Intressant system, kan bara misstänka vem som är ägaren! ;)

Calm

Hur är tanken att dessa "pluggar" skall appliceras i systemet? I "fördelningsdosorna" QB4?

Vi gick den raka vägen och spanade in helt vanliga väggkontakter med dubbla uttag. Systemet är tungt men samtidigt minimalistiskt så här gällde det bara att identifiera de bägge vägguttagen för Wadia-spelaren respektive Krell-slutsteget.

Två veteranklassiker i form av Wadia 850 & Krell KSA-250.

quantum049.JPG

Belysning och annat elektriskt ligger på åtskild säkring.

quantum051.JPG

Fastnar alltid på dessa "dansben" när jag ser detta rum...vad är det för skulptur egentligen? Är det någon kännt... :)

Denna anläggningen kan inte låta bra alls...det är ju bara gamla grejer....!!!! ;) (jag är övertygad om att den låter lika bra och bättre än mycket nytt....)

\\K-man

Jag trodde jag hade en hint om vem vi är hemma hos, men nu blir jag mer osäker.

I vart fall inte hos Hannibal Lector eftersom benen inte verkar äkta! ;):D

Spännande och höra om de nya Nordostproduktena gör någon hörbar skillnad i ett sådan här utvecklat system.

Calm

Med tanke på världsläget är det kanske inte så dumt att koppla in Qv2-stabilisatorer till jordgloben :icon_smile_clown:

Nu finns det många vägar att gå :) och i denna inledande fas var det direktkontakt med nätet som gällde. Harmoni kan man aldrig få för mycket av och Qv2 AC Line Harmonizer kan kopplas på flera sätt. Det har plötsligt dykt upp en QBASE Q8 i sammanhanget vilket även lämnar utrymme för elektrifierade jordglober och liknande. Enligt Nordost optimeras resultatet med kombinationen QBASE-Qv2 och det kan också vara en nödvändig lösning när eluttagen har tagit slut... :)

quantum055.JPG

I detta rum satt jag några timmar för många år sedan! Det lät fantastiskt bra redan då

Ägaren har säkert bytt en o annan kabel sen dess!!

Sigma är en härlig högtalare, förutsatt att den får ordentligt med ström:)

Det bör ju Sigma få via KSA-250 och det här exemplaret är fin-tweakat av Jim Aud. När det två lediga nätkontakterna blev igenpluggade var det dags för medhavd CD. Den skulle vara ordentligt avlyssnad den senaste tiden och för min del fanns det inte så mycket att välja på.

quantum059.JPG

Tre album, tre spår och tre lyssnare. Därefter plockades QVIBE Qv2 bort och lyssningsomgången kördes i repris.

quantum061.JPG

Intressant med lyssningsövningar i liten grupp och samtliga hörde skillnader med egen musik avlyssnad i sweetspot. Beskrivningen av upplevelserna var däremot inte lika homogen och för egen del tyckte jag mig uppleva en torr och stringent presentation av tre spår från Percy Sledge-albumet.

När Qv2:orna plockades bort upplevde jag en varmare och fylligare klang men kanske inte lika ren.

Omöjligt att avgöra vilket som föll mig mest i smaken.

quantum068.JPG

Den primära frågan var om man kunde höra någon skillnad överhuvudtaget och då alla var överens om att någonting händer kommer övningarna att gå vidare med hela Quantum-arsenalen inkopplad. Qv2 kommer då att placeras i en QBASE och vi kommer även att smyga in Qx4 i applikationen... :icon_smile_cool::)

quantum057.JPG

Qv2 kommer då att placeras i en QBASE och vi kommer även att smyga in Qx4 i applikationen... :icon_smile_cool::)

http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/quantum057.JPG

Vad gäller signalkablar brukar det bli bäst om man placerar de bästa kablarna närmast källan och prioriterar ner ju närmre högtalarna man kommer.

För nätkablar verkar situationen vara tvärtom.

Vad gäller signalkablar brukar det bli bäst om man placerar de bästa kablarna närmast källan och prioriterar ner ju närmre högtalarna man kommer.

För nätkablar verkar situationen vara tvärtom.

Ja, speciellt om man beaktar vad som kan finnas på vägguttagens baksida... :D

Elektroniken måste dock släckas ner, kabelhärvor redas ut och omkopplingar fixas till... :Thinking::)

Onsdagens pysselobjekt visade sig vara av det mest lätthanterliga slaget och det gällde bara att hitta en ledig kontakt... :icon_smile_cool:

quantum011.JPG

De der er hyper interessante! :mm:

mvh

Den här övningen fick vi prov på hos Vinylbutiken den gångna helgen.

Jag kan bara hålla med "... någonting händer..." men riktigt vad kunde jag inte sätta fingret på.

Följer med spänning om vad ni kommer fram till.

Dette kan minne om tidligere nevnte Noise Harvester, der oppdaget man ikke hva den gjorde før man tok den vekk etter en tidsbruk, da oppdaget man hva den gjorde "rett".

Kan jo nevne at jeg dro noen "blindtester" med den (NH), tok den ut uten at det kritiske lyttepanelet så hva man gjorde, men reaksjonene lot ikke vente på seg, lyden falt sammen, det ble tynt og uengasjerende, det merkelige er at magien ikke oppstod spontant igjen når man plugget inn den igjen, disse skal testes ;):app:

mvh

Edited by Musicus

Ja, speciellt om man beaktar vad som kan finnas på vägguttagens baksida... :D

:D Precis!

Om man tänker på ström som ett flöde är det ologiskt.

Men det är nog störningar man ska tänka på.

Jag har en svag gammal aning om att EMI/RFI minskar exponentiellt med avståndet. En bit bort från en apparat har det i så fall inte så stor betydelse vilken kabel (av bra ledartyp och ledararea) man använder.

Se'n har man ju en annan sida - att hantera om inkommande ström är oren i sig.

Det kan ju knappast en kabel göra nå't åt, och det är då quantum-grejerna kommer in i bilden.

• 1 year later...