Jump to content

Uppsalahifi


Timbre™

Recommended Posts

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det kommer, det kommer :D

Men det tog en jäkla tid! Har två besök inbokade i huvudstaden och jo Puc-tråden har man ju sett/läst! Vid ett av dessa besök hoppas jag kunna våldgästa dig Eliot, jag har två olika ärenden i staden samma vecka o det är jobbigt att åka ner på kvällen och upp igen nästkommande morgon!?

Link to comment
Share on other sites

Har två besök inbokade i huvudstaden och jo Puc-tråden har man ju sett/läst! Vid ett av dessa besök hoppas jag kunna våldgästa dig Eliot, jag har två olika ärenden i staden samma vecka o det är jobbigt att åka ner på kvällen och upp igen nästkommande morgon!?

Du är alltid välkommen - och jag tror att du är van vid att övernatta bland skivor :blush

Link to comment
Share on other sites

Mellan min laptop och den externa hårddisken på 2TB från Newertech ser ni ett USB-minne i form av ett äpple :mm:

rum5.jpg

This unique, apple-shaped USB drive is loaded with the re-mastered audio for The Beatles' 14 stereo titles,

as well as all of the re-mastered CDs' visual elements, including 13 mini-documentary films about the studio albums,

replicated original UK art, rare photos and expanded liner notes. A specially designed Flash interface has been installed,

and the 16GB USB's audio contents will be provided in FLAC 44.1 Khz 24 bit and MP3 320 Kbps formats, fully compatible

with PC and Mac.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för USB-kablar du hittat?? :)

Det är specialdesignade kablar som min handlare och vän, René, i Schweiz har gjort och som jag fick när jag besökte honom i somras :app:

- Kablarna var helt nya och oinspelade när jag tog med dom till Patrik Caesars Showroom i Limhamn:

Blev en del Yellowtec lyssning i dag också...

Var det bara jag som reagerade på hur renare det blev med en något mer seriös USB kabel mellan laptoppen och PUC2.an ?

...ljudet växte liksom :Sing:

mvh

/B

Sedan dess har kablarna blivit inspelade och har nu mer lyster och är inte så dämpade som de initialt kunde upplevas. Alla mina kablar - med enda undantaget nätkablarna till mina slutsteg - är gjorda av René och håller mycket hög klass ;)

Link to comment
Share on other sites

De va ente möe i den låddan ... :o

En bunt med chokes och kondingar ...

När jag provade en likadan lösning hemma blev dynamiken i viss musik lidande. Men, det är inte uteslutet att konstruktionen ändå gör skillnad på HF-störningar där de anslutna apparaterna är dåligt konstruerade.

Link to comment
Share on other sites

Hej Eliot!

Hur ser skivsamlingen ut nuförtiden? :)

/Shaft

Den har tillkommit många tidiga jazzutgåvor liksom många nyutgåvor på 45rpm vilket gjort att jag varit tvungen till att köpa två bokhyllor till :blush

- Skall kanske fotografera av det och ge inblick i några klenoder ;)

Tycker mig kunna se en "Edge", från Wahlquists :)

:?: :?:

Link to comment
Share on other sites

När jag provade en likadan lösning hemma blev dynamiken i viss musik lidande.

Man kan misstänka det, men Adept Response har faktiskt motsatt effekt. I detta system frigjordes dynamik, vilket märktes speciellt i nedre register.

Det har tidigare varit ett jäkla klipp i eliots, och det var oförändrat. Men omfånget har växt med Adepten.

Link to comment
Share on other sites

Den har tillkommit många tidiga jazzutgåvor

- Skall kanske fotografera av det och ge inblick i några klenoder

Tror nog att du har en av sveriges största återutgivningar av jazz, specialutgåvor iaf har jag inte sett någon annan samling av den mängden fina inspelningar! :mm:

Link to comment
Share on other sites

Imponerande och stilren uppställning :mm:

Avantihyllan som säkert har minst 30 år på nacken som design är tidlöst. Synd att de inte tillverkas längre vad jag vet.

Har i olika sammanhang hört Acapella och alltid frapperats av dess renhet i både utsende och ljud. Senast i Denver förra hösten med full Einsteinelektronik. Ett av de bättre rummen på den mässan.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tror nog att du har en av sveriges största återutgivningar av jazz, specialutgåvor iaf har jag inte sett någon annan samling av den mängden fina inspelningar! :mm:

Tackar :blush

- Det har även hänt en hel del när det gäller mängden jazzoriginal (många första-) utgåvor från 50-, 60-talen så jag lovar att du kommer att bli överraskad :D

Link to comment
Share on other sites

Det finns mkt intressant i musikväg förstår jag :)

Är högtalarna lätta att få till i rummet :?:

När jag precis fått högtalarna och placerat dom på samma ställe som föregångarna, ett par Acapella Fidelio med subbas (till höger i bilden),

fidelio.jpg

så lät det inte riktigt så som jag väntat mig. :black:

- En kompis hjälpte mig då mäta upp frekvensgången och han räknade även på det och kom fram till att högtalarna skulle flyttas lite framåt och det räckte med ungefär 1dm - och där har de stått sedan dess ;)

Acapella vill att högtalarna skall vara riktade lite mer inåt så att man lyssnar lite "off-axis" medan jag lyssnar "on-axis" så att jag ser "lågan" lika tydligt i båda diskanterna. Detta gjorde att jag var tvungen att vrida ner volymen på diskanten som annars varit för högt ställd för min lyssningsposition. ;)

Jag får mer och mer problem i basen desto djupare basen går och just där har det hänt en del med nätkablar, strömrenare och massiv stickkontaktslist - återkommer om detta ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag visar en översiktsbild från lyssningspositionen

Där har jag haft förmånen att få sitta :mm: ... jag blev nästan rädd när eliot höjde volymen :Nail Biting:

Ett tag trodde jag att högtalarna skulle hoppa på mig, dynamiken var m.a.o rätt påtaglig.

Dessutom har jag nog aldrig tidigare hört ett piano/flygel låta så realistiskt som den gången.

Eliot...

Har du gjort några mätningar av akustiken i rummet ?

Du har ju en ganska bra "manick" för sådant.

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

Dessutom har jag nog aldrig tidigare hört ett piano/flygel låta så realistiskt som den gången.

Jag har samma upplevelse. Var det månne denna platta han förförde dig också med ... :mm::?:

Beethoven.jpg

Jag kastade mig över Ebay efter mitt besök och drygt 10 dagar senare kom det ett ex till mitt diskotek också.

Dynamiken är oerhörd här också men Acapella har en eller två nivåer till.

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma upplevelse. Var det månne denna platta han förförde dig också med ... :mm::?:

Det var det säkert. Tiden rinner ju snabbt iväg och mitt besök skedde för lite mer än ett år sedan så jag kan inte

med säkerhet minnas vad eliot snurrade igång på tallriken.

Men bra lät det, väldigt bra t.om :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...