Timbre™ Posted October 5, 2004 Share Posted October 5, 2004 Drömmen om det eviga studentlivet... :cool: Korridorsfester, nationsfester, fakultetsfester och sena eftermiddagsföreläsningar. Utrymmet för hifiinvesteringar brukar vara begränsat men vad spelar det för roll när kårhuset bjuder på äkta vara... En hifisöndag i Uppsala - hur intensivt kan det egentligen bli... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted October 5, 2004 Share Posted October 5, 2004 vi väntar på bilder...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Zalve Posted October 5, 2004 Share Posted October 5, 2004 Timbre vilse igen ?! Nu i akademins värld Så småning om hittar han nog tillbaka till HIFI'n Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FBK Posted October 5, 2004 Share Posted October 5, 2004 Besök hos Eliot trevlig kille föresten, träffade honom förra Fredagen på en liten sammankomst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 5, 2004 Author Share Posted October 5, 2004 Tillfälligt avbrott och först skall vi ta oss upp via den breda dignitetstrappan till denna kunskapens boning. Här bjuds en börda som ju skall vara lätt att bära så förmodligen går man på ännu lättare steg i motsatt riktning... Universitas Regia Upsaliensis... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 5, 2004 Author Share Posted October 5, 2004 Ett pampigt yttre och om möjligt ett ännu pampigare inre som dessutom ger en liten vink om vad det hela skall handla om: musikåtergivning under storskaliga högtalarförhållanden med oanad kraft och tyngd... Kan det vara ett par JBL som hänger i taket... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Zalve Posted October 5, 2004 Share Posted October 5, 2004 Åh,, NU börjar det likna nåt. Hoppas nån spelade på skönheten på scenen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 5, 2004 Author Share Posted October 5, 2004 På scenen var det tyst och stilla men musikstunden var inte långt borta. Vi börjar på balkongen och i morgon lyfter vi på locket... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fatpipe Posted October 5, 2004 Share Posted October 5, 2004 Har du vart i Uppsala Timbre?! Min kära hemstad! Kan man vänta sig plasmadiskanter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 5, 2004 Author Share Posted October 5, 2004 Vi kan vänta oss mer än man först anar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted October 6, 2004 Share Posted October 6, 2004 Upsaliensis! :cool: Flygen ser väldigt lång ut.....nog den längsta jag sett ...eller är det en synvilla? ...nu är det morgon...så lyft på locket! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted October 6, 2004 Share Posted October 6, 2004 Flygen ser väldigt lång ut.....nog den längsta jag sett Kan det vara för att det är två flyglar /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted October 6, 2004 Share Posted October 6, 2004 :clown: Ja, nu ser jag! Jag undrade lite varför det stod en pall i andra ändan av flygeln...HAHAHAHAHA!!! Tack för hinten Plundin! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neodynium Posted October 6, 2004 Share Posted October 6, 2004 Detta skall bli skoj.. =) Goa bilder Timbre!! /Neo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roq Posted October 6, 2004 Share Posted October 6, 2004 Som gammal Uppsalabo är det extra spännande. Trevligt med miljöbilderna också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 6, 2004 Author Share Posted October 6, 2004 Tackar - så är det då dags att lyfta på lådan och man kan nog säga att detta är första gången vi tar luftvägen in till en hifianläggning... Här blottas ingenting mindre än en Letra Junior Kompressor med tillhörande anslutningar och kärl. Vi avslöjar redan nu att detta är en del av själva ljudanläggningen, vilket ju inte gör det hela mindre unikt... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted October 6, 2004 Share Posted October 6, 2004 Är det kompressorn som skickar luft till en luftdriven vinylspelare tro?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 6, 2004 Author Share Posted October 6, 2004 Luftslangarna leder oss rakt in på en Eminent Technology ET2 luftlagrad tangentialtonarm som till omständigheterna är modifierad så att den inte går i bitar av 2,5 bar övertryck. Phonokablaget är utbytt till en single crystal silvervariant som är direktlöden på stepuptransformatorn för rakast möjliga signalväg. Vi har kommit hem till en vinylfantast... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 6, 2004 Author Share Posted October 6, 2004 Själva vinylsvarven är en Zarathustra S4 från Simon Yorke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 6, 2004 Author Share Posted October 6, 2004 Detta leder oss obönhörligen in på eliots vinylsamling som är det mäktigaste jag har sett i mina hifidagar... Här finns allt: förstautgåvor, audiofilutgåvor, direktgraverat, limited editions, specialutgåvor och en mängd samlarobjekt av högsta rang. Allt från kompletta originalboxar till 45 RPM fullsize pressningar med gravyr endast på framsidan. Mina medtagna image hifi supervax försvann i mängden kan man säga... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 6, 2004 Share Posted October 6, 2004 Skivan som ligger på skivtallriken är en original Mercury Living Presence som brukar betecknas som skivornas ferrari - mer dynamik och kraft får man leta efter Skivan är inspelad på 35mm magnetband och det är Byron Janis som spelar Rachmaninov Piano Konsert Nr. 1 //Eliot Tillägg: Inspelningen är gjord i Moskva i juni 1962 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted October 6, 2004 Share Posted October 6, 2004 mmm jag diggar alla dessa vinylspelare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted October 6, 2004 Share Posted October 6, 2004 Här är en bild på skivor som jag har i mitt arbetsrum och nästan alla är original (förstautgåvor) ... och där ser vi i mitten skivan som vi spelade. Precis under den ser vi två Jazz-klenoder. - Billy Holiday: The Lady sings the Blues (Clef Records) och Ella & Louis (Engelsk förstautgåva) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 6, 2004 Author Share Posted October 6, 2004 Det finns mycket mer trevligheter på detta hyllplan... Då det även lyssnas på silverskivor i systemet hittar vi naturligtvis en Bedini Compact Disc Clarifier. Bedini låter mer som ett designföretag i kalsongbranschen och här hittar vi äntligen en Bedini Clarifier i mattsvart utförande... Våra dagars vita variant känns plastigare och har inte alls samma känsla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted October 6, 2004 Share Posted October 6, 2004 Åh, en massa goo musik! Härligt reportage /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 6, 2004 Author Share Posted October 6, 2004 På en separat nätdel hittar vi en annan intressant produkt i dessa Shaktitider... En VPI db-5 "Magic Brick" som arbetar i samma bransch som Shakti Stones. Förutom sin chassidämpande funktion handlar det om skydd mot högfrekvent instrålning samt absorption av elektromagnetiska fält. Vilken som är mest väldesignad får ni själva avgöra men det står helt klart att db-5 lirar i en helt annan viktklass... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 6, 2004 Author Share Posted October 6, 2004 Som grädde på moset hittar vi dessutom en behållare CD-Top samt The Gryphon Exorcist. Vad är det egentligen den driver ut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest johan Posted October 6, 2004 Share Posted October 6, 2004 Inga sådan här reportage när jag är på semester .......Tack ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 6, 2004 Author Share Posted October 6, 2004 Vi har mycket tungt och skönt på gång johan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matrixen Posted October 6, 2004 Share Posted October 6, 2004 Kirkelig kulturvekstad minsann. CD samlingen verkar inte så tokig heller! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts