gcs Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Dra inte ner bögarna i hifi-träsket Idrottsrörelsen har länge kritiserats för sin trångsynta inställning till homosexualitet. Jag anser att det nu även är dags att granska musikbranschen. Det finns flera musikrelaterade begrepp – både bland folk som utövar musiken och dem som lyssnar – som riskerar att ge en sned bild av samkönad kärlek. Begreppet hifi-bög till exempel. Det är det absolut vanligaste sättet att beskriva en person som hyser mycket varma känslor för sin ljudanläggning. Ordet är vanligt förekommande på internetforum där folk antingen är öppna med sitt missbruk (”som hifibög kan jag verkligen rekommendera det här systemet” ) eller förnekar det (”är verkligen ingen hifibög, men hur fan kan man köra TW 3000 utan dubbla rörförstärkare!!”). Benämningen existerar även på tyska: ”hifihomosexuell”, finska: ”hifihomo” och på en kinesisk sajt hittade jag nyligen meningen: ”总香吻一个HIFIGAY?” Jag vill inte påstå att hifi-bög är den värsta av alla beteckningar som använts om manliga homosexuella. Men det är den överlägset mest missvisande. Att ha en ohälsosamt intim relation till sitt högtalarsystem är den mest utpräglade manliga heterosexuella syssla som någonsin existerat. Att enbart ha sex med kvinnor är ett mindre heteromanligt beteende än att ägna mycket tid och energi åt ljudanläggningen. Heterosexuella män är den enda av jordens arter som kan sjunka ner i klinisk depression för att stereoljudet låter ”lite burkigt”. De är de enda som inte finner något märkligt i att ställa högre krav på hemmets ljudbild än på sin personliga hygien. Så sluta dra in bögar i det här förvridna beteendet, de är fullkomligt oskyldiga. Schlager-bög är en annan ordkombination som florerar inom musikens värld. Inför varje melodifestivals-final filmar tv glada gaygäng i boa och latex som trängs framför kameran, gör slängkyssar och pratar om sin kärlek till schlagern. Ingen annan musikstil har fått en sexuell läggning lika tätt kopplad till sig. Man pratar inte om collegerock-heteron till exempel. Eller barbershop-transvestiter. Eller dansbands-sodomiter. Inför nästa dansbands-SM vill jag se tv-inslag med en grupp festande åskådare i lantbrukarkläder som skålar och säger: ”Det här är vårt fjortonde raka SM. Vi är ett glatt gäng från hela landet som förenas av vår kärlek till dansbandsmusiken. Samt så klart av att vi alla gärna ligger med djur när sådana tillfällen ges.” + Sub-bas, mellanregister. Begrepp som är bra att kunna för dig som vill ge dig in i den hifi-älskande världen. – Vänner, familj. Begrepp du inte längre kommer behöva. Quote
Ranefjord Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Gay betyder glad, och bög är väl en svensk översättning alternativt synonym. Jag är alltså hifi-glad. Men helt ärligt. Vem fan orkar bry sig?! =) Samhället är skruvat. Quote
buris Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 håller med Ranerjord vem orkar bry sej, man får inte säga negerboll, men det det går bra att säga finska pinnar. Quote
Bebop Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 man får inte säga negerboll, men det det går bra att säga finska pinnar. Negerbollarnas vara eller inte vara resulterade i en del lokala namntävlingar. Ett litet smålustigt förslag var afrikanska småkakor ... Quote
Timbre™ Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 håller med Ranerjord vem orkar bry sej, man får inte säga negerboll, men det det går bra att säga finska pinnar. Negerbollarnas vara eller inte vara resulterade i en del lokala namntävlingar. Ett litet smålustigt förslag var afrikanska småkakor ... Ingenting får vara sig likt men det var ett väldigt lustigt förslag... Både kakao och kokos förekommer numera i Afrika så det skulle ju passa bra... Quote
Hifi_Perrra Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 Mmm, finska pinnar är gott Sådana brukar min mamma baka och jag brukar doppa dom i ägg och pärl-socker Quote
vovven Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 Negerbollarnas vara eller inte vara resulterade i en del lokala namntävlingar. Ett litet smålustigt förslag var afrikanska småkakor ... Eftersom det numera inte heter neger utan färgad kanske kakan skall heta "Färgad boll" Quote
plundin™ Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 Eftersom det numera inte heter neger utan färgad kanske kakan skall heta "Färgad boll" ...eller eftersom det nu mer heter "färgad" så är det ju helt odramatiskt att kalla dom för negerbollar! Fast det väl är typiskt för vår tid att det är en form av normalitet att skygga tillbaka för vår kulturhistoria, samtiden är förbannat kontextoförstående! Själv är jag en stolt HiFi-bög eftersom jag urskiljningslöst sätter på och lyssnar till all sköns HiFi-prylar!.... /ptr Quote
Kent_n Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 När jag tänker efter har jag kallat mig HiFi bög under många år. jag har aldrig reflekterat på att detta kan kränka en riktig bög. jag har föresten sagt det till ett par bekanta som är bögar o dom reagerade inte alls på uttrycket. Problemet blir nog vad man gör det till, vinylskivor är oftas svarta...Lakrispuck är svart..som förslag kom på att ta bort för det var kränkande om ni kommer ihåg för några år sedan. Vem orkar bry sig, jag spelar mina svarta vinyl o äter min svarta glass.. Quote
Bebop Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 Vem orkar bry sig, jag spelar mina svarta vinyl o äter min svarta glass.. Det finns ju också färgad vinyl, men den är inte svart Quote
Timbre™ Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 Nu har även Fazers Kinapuffar hamnat i diskussionssvängen då kinesen på påsen är alldeles för gul. Sverige tar nog priset i korkutförande och finns det inga liknande teckningar i Kina... Quote
K-man Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 Måste vara en rätt bekymmerslös och i övrigt perfekt värld vi har då vi gör oss bekymmer av saker likt detta.... \\K-man Quote
Kent_n Posted September 21, 2011 Posted September 21, 2011 Det finns ju också färgad vinyl, men den är inte svart Gul och Röd kanske..nya problem.... Quote
calle_jr Posted September 21, 2011 Posted September 21, 2011 Själv är jag en stolt HiFi-bög eftersom jag urskiljningslöst sätter på och lyssnar till all sköns HiFi-prylar!.... :D Quote
Ekman Posted September 21, 2011 Posted September 21, 2011 Sverige slår som vanligt knut på sig själv i sin strävan efter absolut politisk korrekthet Quote
Timbre™ Posted September 23, 2011 Posted September 23, 2011 Sverige slår som vanligt knut på sig själv i sin strävan efter absolut politisk korrekthet Gränsen mellan politisk korrekthet och falskhet är oftast hårfin... Quote
Recommended Posts