Jump to content

Vilket låter bäst?

gcs

Recommended Posts

Jag satt här och spelade lite vinylskivor och bland annat några tyska DMM graveringar. Jag vill dra mig till minnes att några påstod att DMM är sämre än vanliga lackgraveringar. Bland andra har Steve Hoffman sagt något sådant. Vad tycker ni här inne? Om ni har märkt någon förbättring alt. försämring med DMM jämfört med det vanligaste sättet att gravera på lack så får ni motivera.

Egentligen borde de vara bra, men eftersom de är annorlunda graverade så passar inte traditionella geometrier.

Om DMM slog ut lacktillverkning helt skulle det kunna vara en fördel, förutom att man behöver sin gamla rigg för äldre skivor.

De få DMM-skivor jag har låter fel.

Därför håller jag mig undan dem.

De få DMM-skivor jag har låter fel.

Därför håller jag mig undan dem.

:o Hade jag inte en aning om att dom skulle låta fel. Jag har inte många, men jag kan inte höra att de låter märkligt. Några låter till och med mycket bra. Å andra sidan har jag inga jämförelsekopior.

DMM är sämre än vanliga lackgraveringar. förbättring alt. försämring med DMM jämfört med det vanligaste
Kan inte motivera mer än att jag upplevt vissa DMM (egentligen alla jag hört) som för ljusa/tunna/diskantrika på fel sätt och med snabb lyssningströtthet som resultat, graveringen har jag här inte kunskap om, undviker dem alltid, som stockfish fast tvärtom!

Inte jag heller, så visst kan det bero på musiken.

Slå ihop DMM med Stockfisch så kanske det låter korrekt.

Jag blir lite nyfiken på detta. Har ni några exempel t ex skivmärken? Jag letade igår men hittade inga i hastigheten. Jag vill dock minnas att Blue Note gjorde några ocj jag tror att jag har några japanare också... Men jag har aldrig förknippat dom med dåligt ljud, musiken är det som styr mitt spelande.

Ljudkvalitén kan vara enastående. Det är inte det...

Har ni några exempel t ex skivmärken?

Ett exempel är Cristopher Cross på Warner.

Debuten från '79 är en vanlig tysk press. Another Page från '83 är en DMM, också tysk.

DSC_3650-.JPG . . . DSC_3649-.JPG

Det verkar faktiskt vara dött lopp mellan dessa :Thinking:

Har säkert 2-300 DMM graveringar med klassiskt från Teldec och BIS.

Generellt låter dom detaljerat, en aning essigt i diskanten. En aning kyligt i mellanregister och bas ... det är givetvis mer nyanser än tydliga skillnader och de är sällan så stora att dom betyder särskilt mycket om det är en bra inspelning.

Har jag samma musik i jämförbara inspelningar och låter ljudkvaliteten/mastringen styra (inte tolkningen som är vanligast för mej), så väljer jag oftast nån traditionell gravering från DECCA/ARGO/EMI/Chandos/Philips framför en DMM-gravering.

Men som sagt, oftast är jag för upptagen av att lyssna på musiken för att känna mej tvungen att sätta på "lyssna-kritiskt-på-ljudet-mössan"... :tv18:

/ptr

Jag har letat i hyllorna bland jazzplattorna. Några japaner som jag tidigare lät påskina, hittar jag inte. Däremot några Blue Note från mitten av 80-talet.

• Kenny Burrell/Grover Washington Jr Togethering utgiven 1984 (Holland)
  • Stanley Turrentine Straight Ahead utgiven 1985 (Holland)
  • Charnett Moffett Net Man utgiven 1987 (Holland)
  • Tony Williams Civilization utgiven 1987 (USA)

DMMskivor.jpg

De två första från 1984 o 1985 hade märkning på omslaget samt texten DMM a trademark of TELDEC på konvolutets baksida. Även etiketten är märkt.

DMMlogga.jpg

DMMetikett1.jpg

På de två andra så är all märkning på konvolutet borta (möjligen satt det en på skyddsplasten). Däremot är loggan på etiketten upphottad.

DMMetikett2.jpg

Frågan är varför det försvann :?: Var det helt enkelt ett led av nermonteringen av vinylen :?: Eller var det för dyra licensavgivter till Teldec eller licensavgifter som inte gav något tillbaka :?: Eller används tekniken fortfarande fast nu licensfritt (utan krav på att publicera loggan) :?: Eller ansågs tekniken inte leda till något välljud :?:

I eftermiddag kommer Nisse hit. Då skall vi lyssna. Normalt sett brukar vi bara lyssna på musik, men vi får väl fördjupa oss lite i hur dom låter. Jag tittar aldrig eller i vart fall väldigt sällan på den här typen av features. Samma sak var dom är pressade. Eftersom det pratats en del om pressningsländer där USA och England ofta framhålls och Holland är skräp och Tyskarna vassa samt japanerna har tysta pressningar, så har jag försökt hitta det mönstret. Första pressningar skall vara bättre än andra press osv. Det stämmer ibland men långt ifrån alltid. Jag tycker hur som helst att skillnaderna inte är så jättestora och har man bara en pressning av varje skiva så slipper man fundera på om gräset är grönare på andra sidan.

En av de stora fördelarna med DMM är att ekoeffekten mellan spåren på en skiva försvinner totalt, och det är på grund av att man graverar med kallnål på en kopparöverdragen stålskiva. Koppar är stabilt och rör sig inte så som ett lackskikt gör vid och efter graveringen. DMM tekniken har också den fördelen att man inte behöver ha så bråttom till galvanot. Ett lack bör komma till galvanisering inom två timmar efter graveringen. En annan fördel med DMM är att man kan pressa skivor direkt från fadermatrisen medan DMM-originalet kan vila i en frysbox i årtal. Man behöver alltså inte köra full utveckling med flera matriser. När man graverar på ett lackoriginal kommer det att förstöras efter galvaniseringen vilket inte sker vid DMM. Skivbruset hos en DMM pressning är lägre jämfört med en vanlig skiva, inte minst beroende på att skivorna pressas närmare originalet. Det här är väl det mest påtagliga för oss som konsumenter men man lär även få en bättre faslinjäritet på en DMM och samtidigt ett större frekvensomfång. Men det har jag inte själv kunnat mäta mig till, antagligen för att inspelningarna i sig har varit begränsade till lite över 20KHz. Återgivningen av transienter lär också bli bättre. Nu till problemen. För att kunna gravera en DMM måste nålens graverings vinkel vara 0 grad mot 20-22 grader för lackskivor (senare än 1972), tidigare var det 15 grader. Det innebär att man egentligen skulle behöva en annan avspelningskorrektion och det är nog det som gör att många av oss tycker att det kan låta något vasst. Jag vet inte hur det är nu men "Bis" graverade nästan alla sina vinylskivor som DMM. Det tyder kanske på att von Bahr tyckte att det lät bra. Teldec och Neumann visade upp i början av 80-talet en anläggning för att från en DMM-kopparmaster tillverka CD-skivor. Men ingen då var intresserad så allt gick om intet. Efter detta måste vi nu alltså tänka på att ändra på puppans azimut vinkeln när vi vill spela någon av våra DMM-pressningar. :D

Jag och kompisen Nisse har nu spelat de 4 exen Blue Note jag hittade. Charnett Moffett åkte av efter halva men det pga av musiken. Speciellt vasst var det inte. Det lät bara bra, rent och dynamiskt. Kenny Burell/Grover Washington jr var heller ingen musikalisk fullträff och det var inte ljudet heller. Jag tror inte det har så mycket med DMM att göra. Trummor och symbaler låter som dom var inlindade i fuktiga handdukar a la CTI.

Tony Williams och Stanley Turrentine låter fantastisk och musiken är kanon. Tonys cymbaler är ibland lite spetsiga men det var lite av hans signum.

Så kontentan utifrån dessa prover är att ljudet påverkas mer av den som mixar och mastrar än om det är DMM eller inte. Fast möjligen har DMM ett finger med i spelet på Tony Williams platta . Nisses omdöme om den plattan var "makalöst bra" och jag instämmer.

Å andra sidan låter dom andra Blue Note plattorna från 80-talet med Tony W också bra. På dom finns det ingen DMM logga.

Grejen är att de graverar med 0 graders VTA, vilket gör att de måste mixtra med detta ungefär som en extra riaakorrektion.

Jag gissar att det är därför man fick lägga ner det.

Det här var ju inget som den vanlige konsumenten kände till, knappt någon annan heller som inte jobbade med gravering. Jag skulle kunna tänka mig att det var ett motstånd i det stora landet i väster. Dom är ju kända för stor konservatism och vill gärna hålla på sitt inhemska. Det tog till exempel flera år innan man kunde tänka sig att använda bandspelare från "Willys" Studer. Jag tror att DMM bara har använts i Europa och kanske möjligen i Japan. Vanliga lack levereras i kartonger som det bara är att plocka ur, medan blanckens av koppar ska förvaras i frysbox för att förhindra oxideringen. Jag vet inte säkert men jag kan tänka mig att man i USA använder graververk från Scully medan vi kör mest med Neumann.

Frågan är hur pass "fel" en bra lack egentligen är? Jag antar att det uppstår olika mycket fel och kanske till och med olika sorters fel vid direktgravering versus lack. Men egentligen ska ju mastraren ha koll på detta och kompensera för de efterföljande stegen i kedjan - eller hur?

Jag har också hört att direktgravering kan låta ljusare/hårdare - men det kanske låter så vid mixerbordet också ... ;)

Ja, tänk när man under DMMs storhetstid fick möjlighet att göra kompenseringen digitalt :o Fingrarna fladdrade väl som lärkvingar på mastraren... ;)

Vi får väl hoppas att den eran tynar bort helt .

Det

verkar vara ett bättre sätt att jobba på... :app:

Beställd vid mitt senaste besök hos Vinylbutiken så jag hoppas den hinner landa före helgen.

Edited by P-pan

Det

Beställd vid mitt senaste besök hos Vinylbutiken så jag hoppas den hinner landa före helgen.

Redan sedan ett tag i skivsamlingen både vinylt och digitalt! ;):mm::D

CD:n dessutom dedikerad och signerad!

Calm

Det

Jag tror att de har svårt att bli av med sina 1000ex eftersom det ex jag fick i veckan har nummer 130....

Jag tror att de har svårt att bli av med sina 1000ex eftersom det ex jag fick i veckan har nummer 130....

Jag har nummer 48 köpt på NK:s skivavdelning som har några ex kvar.

Jag för min del tror inte att den stora massan uppskattar denna typ av musik (jazz) och inspelningen och dess kvalitet ger man fullständigt f...n i.Däremot kan den bli ett samlarobjekt i audiofilkretsar precis som "Jazz at the Pawnshop" . När jag på Denvermässan så var den senare en storsäljare i relativa mått.

Blir det en överupplaga kvar så kan den lagras och bli vintage för framtiden. Osprättat orginal är bäst eller hur Eliot?! :D;)

Calm

Neeej, fåglar ska flyga, solen lysa och skivor spelas :Shame On You: Man ska inte vara en fonogram-Fritzl :)

Det blev en beställning direkt! Gert Palmcrantz med två Didrik de Geer mickar kan ju inte bli helt galet.

Självklart! Men det som är ännu bättre är live!

jojjew056.jpg

Mitt exemplar går för fullt hemma och blir bättre med liveintrycket i gott minne!

Calm

Neeej, fåglar ska flyga, solen lysa och skivor spelas :Shame On You: Man ska inte vara en fonogram-Fritzl :)

Det blev en beställning direkt! Gert Palmcrantz med två Didrik de Geer mickar kan ju inte bli helt galet.

Men hur låter skivan då? Pressningen är den okej?