calm Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Som nybliven vinylägare (se tidigare tråd http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...ic=9320&hl= ) så börjar jag leta inköpsställen på nätet som ger ett bra totalpris inklusive frakt, moms, tull och annat. Mitt musikval är ny och modern jazz från närtid till framtid. Dvs i princip 90-talet och framåt. Inte gärna begagnat. Gärna audiofilutgåvor och 45-varvare. Hittat en del i Europa bla. Amazon.de som är snabba i leverans och har både begagnat och nytt. Även ECM naturligtvis. Konstaterar stora priskillnader med frakten inräknat från USA (kollade tre 180-grammare i samma sändning) frakt 63$ vilket är hutlöst enligt mitt sätt och sen risken för både tull och moms. Tacksam för alla tips för er som varit med ett tag. Calm Quote
Bebop Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Tacksam för alla tips för er som varit med ett tag. Så här på kort varsel är mitt bästa svar att hålla dig borta från USA. Det kostar som sagt skjortan (frakt o tull) och det spelar ingen roll vem man handlar av. Men ibland har nöden ingen lag ... Jag har en del adresser i Europa också - postar dom när jag kommer hem. Quote
Guest Niklas F Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Ginza.se har väl endel vinyl, klicka på musik/vinyl så kommer du rätt. Quote
plundin™ Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Kolla om dina favoritskivbolag/artrister säljer direkt. Det brukar ofta vara en bra affär för alla inblandade, inte minst artisten.. ..vet inte om det är billigt, men vinyl säljer dom, en hel del begagnat.. har handlat från några av dom men aldrig nyjazz eftersom det intresserar mej föga... jpc.de, har ganska mycket nyjazz på vinyl.. villavinyl.de plattenguru.de dacapo-records.de hmvjapan vinylrevinyl.com /ptr Quote
calm Posted September 19, 2011 Author Posted September 19, 2011 Tack Niklas F och Plundin för tips! Det verkar som Tyskland är det land som ligger närmast för vinylköp om man ser till prisnivå och frakter. Calm Quote
Timbre™ Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 När det gäller nyutgiven USA-pressad vinyl handlar jag numera endast från SoundStageDirect. Ett bredare utbud och bättre service har jag aldrig träffat på. Dessutom snabba svar och mycket trevlig mailkontakt. Quote
Timbre™ Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Det kostar som sagt skjortan (frakt o tull) och det spelar ingen roll vem man handlar av. Har upptäckt att tullavgifter är mer kopplade till fraktsätt än till leverantör. FedEx eller UPS innebär garanterad tull och moms... Quote
eliot Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Så här på kort varsel är mitt bästa svar att hålla dig borta från USA. Det kostar som sagt skjortan (frakt o tull) och det spelar ingen roll vem man handlar av. Men ibland har nöden ingen lag ... Håller inte med - däremot skall man av naturliga skäl inte köpa europatillverkad vinyl i USA.... Jag handlar alltid från ElusiveDisc där jag prenumererar på flera serier av återutgåvor på 45rpm. Jag hade tidigare köpt skivor från Acoustic Sounds men de envisades med att skicka med Federal Express vilket är bökigt om man inte kan få någon att ta emot paketet när de vill leverera paketet dagtid. Elusive Disc skickar med USPS (United States Postal Service) och jag kan hämta paketet på postens företagscenter här i Uppsala. När jag gör inköp på eBay så skickar de också med USPS och då kan jag hämta paketen hos Willy´s i närheten (även på söndagen ) Jag köper ibland skivor från jpc.de, Pure Pleasure Record och Testament Records där de två sistnämnda är engelska och själva pressar skivor - billigare att köpa skivorna där än från Elusive Disc.... Engelsmännen skickar med Royal Mail och kan också hämtas på Willy´s.... PS. Jag skickade iväg en beställning till Testament Records i slutet på sommaren och de hade tydligen tagit ledigt så det dröjde och när jag påminde om min beställning så skickade de med UPS - och naturligtvis var skivfodralen skadade och jag var tvungen att stå i telefonkontakt med föraren för att kunna ta emot skivorna. Nu tillverkar ju Testament Records skivorna så det var inget problem att några dagar senare få nya skivomslag levererade med Royal Mail Quote
Bebop Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Har upptäckt att tullavgifter är mer kopplade till fraktsätt än till leverantör. FedEx eller UPS innebär garanterad tull och moms... Jo, det är ett påpekande som är viktigt. FedEx och UPS är också tullombud och de tjänar dessutom pengar på det. Jag köper också det mesta från SoundStageDirect och av de fyra sista leveranserna betalade jag inget extra, men den senaste så ringde speditören och jag fick uppge kortnummer så att dom kunde dra momspengar. Det var Express Mail Service - men om man slipper momsen på 3 av 4 så är det ett fall framåt. Däremot är frakten fortfarande dyr. På senaste beställningen, som i och för sig innehöll en hel del $11,99 album, så kostade frakten mer än plattorna. Det är lite surt. Quote
Leif Eriksson Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Håller inte med - däremot skall man av naturliga skäl inte köpa europatillverkad vinyl i USA.... Jag handlar alltid från ElusiveDisc där jag prenumererar på flera serier av återutgåvor på 45rpm. Jag hade tidigare köpt skivor från Acoustic Sounds men de envisades med att skicka med Federal Express vilket är bökigt om man inte kan få någon att ta emot paketet när de vill leverera paketet dagtid. Elusive Disc skickar med USPS (United States Postal Service) och jag kan hämta paketet på postens företagscenter här i Uppsala. När jag gör inköp på eBay så skickar de också med USPS och då kan jag hämta paketen hos Willy´s i närheten (även på söndagen ) Jag köper ibland skivor från jpc.de, Pure Pleasure Record och Testament Records där de två sistnämnda är engelska och själva pressar skivor - billigare att köpa skivorna där än från Elusive Disc.... Engelsmännen skickar med Royal Mail och kan också hämtas på Willy´s.... PS. Jag skickade iväg en beställning till Testament Records i slutet på sommaren och de hade tydligen tagit ledigt så det dröjde och när jag påminde om min beställning så skickade de med UPS - och naturligtvis var skivfodralen skadade och jag var tvungen att stå i telefonkontakt med föraren för att kunna ta emot skivorna. Nu tillverkar ju Testament Records skivorna så det var inget problem att några dagar senare få nya skivomslag levererade med Royal Mail Köper också mina nya USA vinyl hos Elusive, jag har alltid fått förstklassig service och USPS tracking nummer, så man kan se är det landat på Företagscenter och ta vägen om efter jobbet. Nytt Europapresat blir JPC, och Beg blir oftast Ebay. Quote
eliot Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Däremot är frakten fortfarande dyr. På senaste beställningen, som i och för sig innehöll en hel del $11,99 album, så kostade frakten mer än plattorna. Det är lite surt. Därför gäller det att beställa många skivor åt gången för att minska fraktkostnaden per skiva - samtidigt blir tyvärr paketet större så det upptäcks lättare av nitiska tullare. Posten tar 100kr bara för att de är snälla och fungerar som ombud för tullen. Man kan reducera tullen om man ber företaget som skickar skivorna att inte i detalj ange skivorna och kostnaden för frakten utan bara totala värdet ("do not itemize") så slipper man betala tull och moms på frakten.... //Eliot Quote
Bebop Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Håller inte med Vad håller du inte med om? Menar du att frakterna inte är dyra eller? Min senaste order innehöll 9 album för $129 med en fraktkostnad på $87. På denna sändning åkte jag också på moms och införsel. Så fraktförare och staten fick mer betalt än Soundstagedirect. Frakterna är ungefär de samma på Acoustic Sound och Elusive Disc. Däremot råder det ingen tvekan om att utbudet i USA hos dessa tre är helt outstanding. Till listan kan också läggas Music Direct Jag har bättre erfarenheter av Acoustic Sound än med Elusive, men det baserar sig på i huvudsak från min tid i Montreal. Det var enklare att komma i kontakt med Acoustic Sounds. Men det kan också varit kopplat till dagsform. Utbudsmässigt är dom ganska likvärdiga men Soundstagedirect har betydligt mer "normalpressningar" än de andra ($11,99-$14,99). När Acoustic Sounds skickar till mig så ställer dom paketet på vår veranda, så för mig fungerar det utmärkt. Däremot kommer jag aldrig ifrån momsen. Quote
eliot Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Vad håller du inte med om? Menar du att frakterna inte är dyra eller? Min senaste order innehöll 9 album för $129 med en fraktkostnad på $87. På denna sändning åkte jag också på moms och införsel. Så fraktförare och staten fick mer betalt än Soundstagedirect. Frakterna är ungefär de samma på Acoustic Sound och Elusive Disc. Jag har aldrig gjort så små beställningar - En normal beställning är väl på 400-500$ Visst är frakten dyr men använder du USPS så är det ändå en bråkdel av vad Acoustic Sounds ville ha för frakten med FedEx. Jämför du sedan med priserna på samma skivor på JPC, Vinylbutiken m.fl. så väger det lätt upp fraktkostnad + tull.... Quote
Timbre™ Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Flyttar tråden till Musikforum då jag annars kommer att tappa bort den... Quote
calle_jr Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Mitt musikval är ny och modern jazz från närtid till framtid. Dvs i princip 90-talet och framåt. Inte gärna begagnat. Gärna audiofilutgåvor och 45-varvare. Det finns många bra butiker anknutna till ebay.co.uk. Det största utbudet på närmst avstånd, även om man allt som oftast hamnar i en amerikansk eller japansk butik. Jag tog några exempel från din tråd om modern jazz development: http://www.ebay.co.uk/itm/Burton-Gary-Real...=item19c38739d8 http://www.ebay.co.uk/itm/JOSHUA-REDMAN-MO...=item45fa266e0a http://www.ebay.co.uk/itm/KRZYSZTOF-KOMEDA...=item2567bbc90f http://www.ebay.co.uk/itm/Enrico-Rava-Katc...=item4841366c83 Quote
calm Posted September 20, 2011 Author Posted September 20, 2011 (edited) Tack för alla tips! Det var just min reaktion vid beställning från Soundstagedirect att frakten var så hiskeligt hög. 63 USD för ynka tre album för lika mycket i pris. Hittade samma album på amazon.de med en normal frakttaxa. Jag tror jag undviker USA om jag kan och letar vidare i Europa. Som sagt så är det modern jazz jag är intresserad av och där framstår Europa som ledande. Någon som har erfarenhet av vinyl från Japan? De har massor av bra trio-grupper, men frågan är om utbudet på vinyl? CD japan har jag beställt av tidigare och det var klockren god service. Får deras mail med tips löpande. Calm edit felstavning Edited September 20, 2011 by calm Quote
calm Posted September 20, 2011 Author Posted September 20, 2011 Jag var inne på amazon.de och kollade deras frakttaxa. Motsvarande leverans kostar 6 EUR vilket är ca 7 ggr mindre än USA-leveransen. Till detta kommer eventuell tull + moms. Calm Quote
Kilgore Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 Jag var inne på amazon.de och kollade deras frakttaxa. Motsvarande leverans kostar 6 EUR vilket är ca 7 ggr mindre än USA-leveransen. Till detta kommer eventuell tull + moms. Calm Amazon.de ligger väl i Tyskland, så då borde det inte bli ngn tull och moms så det är inom EU Quote
calm Posted September 20, 2011 Author Posted September 20, 2011 Amazon.de ligger väl i Tyskland, så då borde det inte bli ngn tull och moms så det är inom EU Jag utgår från det och då är vinsten än större, eftersom de skivor som beställs från USA kommer att vara belagda med tull och moms. Sen om det debiteras eller inte verkar vara mer slumpmässigt, men i grunden skall det debiteras. Calm Quote
Guest Niklas F Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 Tack Niklas F och Plundin för tips! Det verkar som Tyskland är det land som ligger närmast för vinylköp om man ser till prisnivå och frakter. Calm Glöm inte att slå Ginza en pling ang att ta hem skivor som dom inte har i sitt sortiment, dom var riktigt duktiga på detta förr i tiden när jag letade efter konstiga plattor ( iofs på cd ) Quote
calm Posted September 20, 2011 Author Posted September 20, 2011 Glöm inte att slå Ginza en pling ang att ta hem skivor som dom inte har i sitt sortiment, dom var riktigt duktiga på detta förr i tiden när jag letade efter konstiga plattor ( iofs på cd ) Tack för tipset! Jag tror att de var dem jag pratade med nere på mässan i Jönköping och den stora och i vart fall bestående behållningen var det rika utbudet av mjukvara. Det blebv flera intressanta inköp. Hoppas bara att de skaffar flera betalterminaler till nästa gång bara. Tungt att bära en välfylld plånbok. Calm Quote
Guest Niklas F Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 Tungt att bära en välfylld plånbok. Calm Jag vill med vara ett kapitalistsvin! :D Quote
calm Posted September 20, 2011 Author Posted September 20, 2011 Jag vill med vara ett kapitalistsvin! :D Jag tror ingen blir rik på att vara svin idag! I vart fall inte ägarna till svingårdarna mht dagens fläskpriser! Så jag tror inte på kapitalistiska svin existerar längre. Bättre att bli uppfinnare till en ny app för mobiltelefoner istället! Där ligger morgondagens multisar. Borta är för länge sedan Marx och Engels teorier om arbete och kapital. Calm Quote
calle_jr Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 Någon som har erfarenhet av vinyl från Japan? De har massor av bra trio-grupper, men frågan är om utbudet på vinyl? CD japan har jag beställt av tidigare och det var klockren god service. Får deras mail med tips löpande. Jag har köpt ett del därifrån via eBay. Jag har gillat 9 av 10 och det är alltid superfina pressar. Instämmer att de har många bra trios, men det finns en hel del experimentellt också som är spännande. Det svåraste är att sortera in dem i skivhyllan Quote
Krima Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 Jag tror ingen blir rik på att vara svin idag! I vart fall inte ägarna till svingårdarna mht dagens fläskpriser! Så jag tror inte på kapitalistiska svin existerar längre. Bättre att bli uppfinnare till en ny app för mobiltelefoner istället! Där ligger morgondagens multisar. Borta är för länge sedan Marx och Engels teorier om arbete och kapital. Calm Nej tyvärr är deras teorier borta Quote
eliot Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 Det var just min reaktion vid beställning från Soundstagedirect att frakten var så hiskeligt hög. 63 USD för ynka tre album för lika mycket i pris. Priset har ökar rätt rejält Jag gjorde tre beställningar hos Acoustic Sounds (2 st 2005 och en 2007), frakten var med Federal Express och kostade $70 oberoende av kostnaden på skivorna som varierade mellan $378 och $616 Quote
Timbre™ Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 Nej tyvärr är deras teorier borta Kanske en indikation på att det handlade om just teorier... Quote
calm Posted September 21, 2011 Author Posted September 21, 2011 Priset har ökar rätt rejält Jag gjorde tre beställningar hos Acoustic Sounds (2 st 2005 och en 2007), frakten var med Federal Express och kostade $70 oberoende av kostnaden på skivorna som varierade mellan $378 och $616 Om man tittar på kilopriset i mitt fall för 2 dubbelalbum 180 g x 4=720 g + covers och emballage kanske lika mycket säg totalt 2 kg, så blir kilopriset 31USD x avrundad kurs 6,70 = 207 kr/kg. Inte undra på att man erbjuder fraktfritt inom USA, om subventionen görs av andra. Calm Quote
Timbre™ Posted October 18, 2011 Posted October 18, 2011 CDMARKET.EU har sänkt en hel del priser på sitt sortiment av Music On Vinyl. Allt är hundraåttiogramsutgåvor och nu fungerar deras faktureringssystem med Klarna igen. Leveranstiden kan variera men betalning via faktura känns tryggt och bra. Avgiftsfritt vid köp från 300 SEK. Quote
P-pan Posted October 18, 2011 Posted October 18, 2011 CDMARKET.EU har sänkt en hel del priser på sitt sortiment av Music On Vinyl. Avgiftsfritt vid köp från 300 SEK. Hur är det med fraktkostnaden ? Quote
Recommended Posts