Bebop Posted September 18, 2011 Posted September 18, 2011 Akustikfix i hemmiljö Efter flera år av småfix hit och dit baserat på egna och andras lösrykta erfarenheter, så kom jag ingenstans med min akustik. Nya och "bevisligen" bättre anläggning har inte gett det lyftet jag väntat. Det enda som hände var att jag la pengar på både det ena och det andra. Frun i huset inspirerade mig med liknelse från hennes dagliga värv, dvs att inte experimentera med medicinering och allehanda dekokter. Ta först reda på vad det är för fel. Därefter är det dags att tala om behandling. Sagt och gjort... Jag vill också redan passa på att tacka Eliot, Calle_Jr, Torkel, SMT och inte minst Calm som gett mig massor av inspiration att faktiskt be doktorn komma hit med sin spatel och stetoskop. Så skedde också i Pär Engelholms skepnad. "Läkarens" dom var hård men sann, vilket kunde också beläggas med grafer. Se bara här: Kraftiga toppar i basen, främst kring 50 Hz som "aldrig" klingade ut. Trots mina nya högtalare, så hade inte ljudet blivit bättre. Pär åkte hem och analyserade materialet, vilket ledde till ytterligare en träff där vi diskuterade igenom förslag på hur det hela kunde lösas. Det är ju också en bostad, så alla lösningar var inte fritt fram. Men vi enades om lämpliga åtgärder. Efter ett antal veckor anlände de första pallarna. (Resten kom i fredags). Rummet blåstes ut sånär som på anläggningen. I väntan på slutleveransen skaffade jag ett nytt rack, Loca Tech Ref III, designat av Calle_Jr, svetsat av Tigtech AB i Burlöv (Malmö), skiva från A/Wing och sandfyllt av undertecknad. Men nu har alla delar i akustikfixen kommit och idag kom allt på plats. I en tidigare tråd kan den som intresserar sig kring förspelet mer i detalj läsa. Den hittar du här. Quote
Kilgore Posted September 18, 2011 Posted September 18, 2011 Ojoj, det ä fler än du som väntat på detta Bebop, spännande!! Quote
Mctwins Posted September 18, 2011 Posted September 18, 2011 Ska bli väldigt intressant att följa. Hoppas det finns en mätning när rummet var bortblåst. Quote
Apexorca Posted September 18, 2011 Posted September 18, 2011 Härligt att bli klar antar jag. Det skall bli mycket kul att se hur det blir och läsa om hur det låter. Mvh Apexorca Quote
byZan Posted September 18, 2011 Posted September 18, 2011 Bebop - jag sitter bänkad framför datorn, så kör på ..... Det här är ju hur spännande som helst Quote
Bebop Posted September 18, 2011 Author Posted September 18, 2011 Ska bli väldigt intressant att följa. Hoppas det finns en mätning när rummet var bortblåst. Dessvärre inte. Behandlingen baserades på hur det var möblerat innan men förmodligen hade det varit mer korrekt att börja från ett blankt papper. Däremot är ju slutmålet känt, och dit har vi nått. Quote
Bebop Posted September 18, 2011 Author Posted September 18, 2011 Som framgår av den översta bilden, så har jag använt Billy-hyllor för mina CD-skivor, fast bara på ena sidan av rummet. På andra sidan stod ett gäng gitarrer. Vid ett tillfälle när Calle_Jr var här, så kom han med en idé om man inte kunde göra om översta hyllplanet till en V4:a. Den idéen etsade sig fast i mitt huvud. Pär Engelholm envisades om att jag måsta ha symetriska vägga för att det skall fungera bäst, dvs samma uppsättning till höger och vänster om mig. Jag var rädd för att rummets skulle krympa för mycket. Men då hade jag inte tänkt på att gitarrerna tar större plats än en hylla. Pär skickade en skiss till hylla som såg ut så här: Hylldjupet sattes så att jag skulle kunna maximera antalet CD-skivor men ändå har tillräckligt höga vingar i höjd med diskant och mellanregister. Längst ner en fasta basfällor som skulle ta hand om golvreflexerna kring 110 hz och överst V4:or som skulle fixa takreflexen kring 95 Hz. (Pär får rätta mig om talen är fel). Baspuckeln kring 50 Hz skulle 5 stycken V6:or ta hand om. En placerades i hörnet bakom mig (Pär jämförde med stötdämpare - bäst att ha i varje hörn). Nu kan man även lyssna därifrån. Innan var det rejäl peak i basen där. Så här har den integrerats i rummet. Den stör oss inte det minsta. Och äntligen hyllorna på plats (enligt skissen). Två par uppsättningar vingar på vardera sida samt ett hyllpar och i hörnen ser ni två V6:or på varandra i vardera hörn. I taket satte jag 8 stycken Golden Horn. Dom är placerade så att avståndet från högtalarens membran till mitten av GH är samma som till mina öron, vilket enligt Pär ger maximalt utnyttjande i mitt rum. Quote
calm Posted September 18, 2011 Posted September 18, 2011 (edited) Synnerligen eleganta lösningar! Speciellt de som tar ner måtten på basfällorna som annars blir för dominanta i vanliga rum. Som sagt så är det boningsrum som förändras och då krävs lite finess. Ser fram emot slutresultat och fram allt de första lyssningsrapporterna! :mm: Calm Edit stavfel Edited September 18, 2011 by calm Quote
byZan Posted September 18, 2011 Posted September 18, 2011 Ser riktigt fint ut och Calle_Jr's idé kan jag av bilderna förstå blev riktigt bra Men då hade jag inte tänkt på att gitarrerna tar större plats än en hylla. Men vart tog gurorna vägen? Quote
Michaels Posted September 18, 2011 Posted September 18, 2011 Härligt! Vad har hänt!? Det är ju kul att man kan omvärdera betydelsen av andra personers erfarenheter. Grattis! Men.. Sitter inte vingarna lite lågt!? Mvh M. Quote
P-pan Posted September 18, 2011 Posted September 18, 2011 Det här ser ju riktigt, riktigt bra ut. Optimal integration mellan bokhyllor och akustikpaneler... perfekt Vilken "regering" som helst måste väl ändå tycka att det här är heminredning av allra senaste snitt Quote
P-pan Posted September 18, 2011 Posted September 18, 2011 Men.. Sitter inte vingarna lite lågt!? Mvh M. Så länge de håller sig i öronhöjd hos den som lyssnar borde det väl fungera bra ? Quote
Guest Niklas F Posted September 18, 2011 Posted September 18, 2011 Måste säga att detta ser förbaskat bra ut! Quote
Bebop Posted September 18, 2011 Author Posted September 18, 2011 Så länge de håller sig i öronhöjd hos den som lyssnar borde det väl fungera bra ? Precis så är det, mina öron är i höjd med vingarnas mitt. Det hade naturligtvis varit möjligt att ha dom en CD-höjd högre men då hade jag tappat 4,4 meter CD-förvaring. Livet är fullt av kompromisser. Quote
Guest Niklas F Posted September 18, 2011 Posted September 18, 2011 Glömde fråga vad som finns bakom ryggen på cdhyllorna? Quote
Bebop Posted September 18, 2011 Author Posted September 18, 2011 Men vart tog gurorna vägen? Ja du, det är ännu ett olöst problem. De lutar mot en gästsäng. De får nog hålla till på ovanplan så när som på en som.jag sätter vid sidan om min lyssningsstol i den händelse den vill bli "kliad". Quote
Hans-Tommy Posted September 18, 2011 Posted September 18, 2011 Oerhört snyggt rum Gratulerar! Hoppas att ljudet är i nivå med resten, fast det behöver man väl inte fråga när Magic-Matts är inblandad? tommy Quote
Bebop Posted September 18, 2011 Author Posted September 18, 2011 Glömde fråga vad som finns bakom ryggen på cdhyllorna? Där finns bara en luftspalt mellan vägg och hylla vars storlek bestämts av sockellist och eluttag (från vilket jag dragit en förlängninssladd för alla eventualiteter. Eftersom dom uttagen inte går på samma säkring som hifin vill jag tillgång till den elen för annan användning). Quote
Guest Niklas F Posted September 18, 2011 Posted September 18, 2011 Där finns bara en luftspalt mellan vägg och hylla vars storlek bestämts av sockellist och eluttag (från vilket jag dragit en förlängninssladd för alla eventualiteter. Eftersom dom uttagen inte går på samma säkring som hifin vill jag tillgång till den elen för annan användning). Dedikerad ström till anläggningen och det du har gjort med ditt lyssningsrum är det jag längtar efter att göra. Some day har jag mitt eget hus där jag kan göra precis som jag själv vill och känner för, då skall farbror Matts saker få installeras all in. Sålänge så får man nöja sig med ett gäng med Golden Horn Quote
Bebop Posted September 18, 2011 Author Posted September 18, 2011 Dedikerad ström till anläggningen och det du har gjort med ditt lyssningsrum är det jag längtar efter att göra. Some day har jag mitt eget hus där jag kan göra precis som jag själv vill och känner för, då skall farbror Matts saker få installeras all in. Sålänge så får man nöja sig med ett gäng med Golden Horn Det är rätt Niklas. Man kommer snabbare till mål när det väl är formulerat och bestämt. Förhoppningsvis skall du inte behöva vänta lika länge som jag, nästan 60 år Quote
calle_jr Posted September 18, 2011 Posted September 18, 2011 Detta blir kanonbra! När man ser wingarna på plats börjar huvudet krylla av tankar om remaking Calle_jrs lyssningsrum Stort grattis Bebop! Quote
K-man Posted September 18, 2011 Posted September 18, 2011 Detta ser verkligen ut att kunna bli smakligt!!!! Ser lite spännt fram emot en översiktbild när alla inredning är på plats.... \\K-man Quote
juha Posted September 18, 2011 Posted September 18, 2011 Väldigt genomtänkt och vackert, kul med nytt rack med!! A/wing är otroligt duktig på att ta fram vackra trä hyllor Quote
Muffin Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Blir det inte lite mycket av "korridor-känsla" i ett redan långsmalt rum??? Avvaktar en helhetsvy! Quote
Engelholm Audio Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Pär Engelholm envisades om att jag måsta ha symetriska vägga för att det skall fungera bäst, dvs samma uppsättning till höger och vänster om mig. Jag var rädd för att rummets skulle krympa för mycket. Men då hade jag inte tänkt på att gitarrerna tar större plats än en hylla. : Hylldjupet sattes så att jag skulle kunna maximera antalet CD-skivor men ändå har tillräckligt höga vingar i höjd med diskant och mellanregister. Längst ner en fasta basfällor som skulle ta hand om golvreflexerna kring 110 hz och överst V4:or som skulle fixa takreflexen kring 95 Hz. (Pär får rätta mig om talen är fel). : Baspuckeln kring 50 Hz skulle 5 stycken V6:or ta hand om. En placerades i hörnet bakom mig (Pär jämförde med stötdämpare - bäst att ha i varje hörn). Nu kan man även lyssna därifrån. Innan var det rejäl peak i basen där. Så här har den integrerats i rummet. Den stör oss inte det minsta. Tack för igår! Kan meddela att Chili cor Carne x 2 gjorde underverk för min löpning! Sprang med bra driv i steget sen på kvällen. Symetri är väldigt viktigt! Vår hörsel behöver detta för att kunna slappna av och läsa av detaljerna. Jag skall kolla hemma, men jag har för mig 95 resp 65 Hz. Mins inte... Ja stötdämparjämförelsen är rätt bra! Det är bättre med 1 än ingen, men bäst är en i varje hörn. Quote
byZan Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Har du angivit måtten/storleken på rummet någonstans, har kanske missat det? Hur många kvm tar akustiken i anspråk? Quote
Guest Niklas F Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Har du angivit måtten/storleken på rummet någonstans, har kanske missat det? Hur många kvm tar akustiken i anspråk? 5st V6 som har måtten Längd 1112 Bredd 600 Djup 600 Sen ser det väl ut att vara staplat upp till taket ovan 4st av dom. Quote
Bebop Posted September 19, 2011 Author Posted September 19, 2011 Har du angivit måtten/storleken på rummet någonstans, har kanske missat det? Hur många kvm tar akustiken i anspråk? V6-orna tar i ansprån 0,36 m2 per stapel, dvs totalt 1,08 m2. Å andra sidan sitter dom i hörnen så i verkligheten inkränkar de inte på något. Jag valde också att ha dom vita så att dom lättare smälter in som en del av väggen. Du kunde göra dom i den varma röda färg du har på väggen. Den V6:an som står i soffhörnet tänker jag använda som en peidestal för en staty eller något ditåt. Vi spanar efter spännande objekt. Hyllorna är 4 stycken gånger 1,2 m med ett djup på 28 cm, vilket blir totalt 1,34 m2 golvyta eller 0,67 m2 per sida. Tidigare hade jag Billyhyllor på ena sidan och dom tog lika mycket plats (V4-orna högst upp räknar jag inte, dom stör ju inte golvlivet. På högra sidan hade jag gitarrer, och dom tog mer plats än hyllorna. Så total brukar jag max 2,5 m2 till min akustikfix där hälften går ut i annars outnyttjade hörn. Jag har inte försakat något när det gäller ledig yta. Allt är smaksak, men när jag och min fru tycker vi har fått en lyckad integration. Det framgår förhoppningsvis när ni ser hur det ser ut med CD-skivorna på plats, (postar fler sådana bilder ikväll). Quote
Recommended Posts