Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Att styra musiken på ett smidigt sätt från annan dator är något jag saknat med Jriver tom idag. Här har Squeezebox varit föregångare där man helt enkelt bara surfar webadress och kan göra allt därifrån. Åter till Jriver och dess verktyg.

Webremote och webplay har varit för dåliga, osmidiga och okonfigurerbara (på enkelt sätt) även om de fungerar på sitt sätt. När man har mycket musik blir det oöverskådligt på till exempelvis en liten 4 tums skärm.

Idag installerade jag Jriver 16 på annan dator och kopplade upp via dlna och vips så funkar ju detta! Styr musiken från laptop som styr musiken ut från annan dator som är kopplad via USB-Yellowtec Puc2 till anläggningen. Iom detta kan jag styra att spela musiken precis hur man vill. Från vilken dator/källa och ut till vilken dator som helst! Dessutom gör man det via Jriver interfacet som man känner till väl och det är enkelt att använda.

Sen om man kopplar upp flera datorer i hemmet kan man skapa zoner för detta och spela olika musik eller synka musiken. Har ju läst om detta att det skall gå men inte fördjupat mig....

Innan jag kom så långt testades även Linns mjukvara Kinsky och den verkar också fungera hyggligt att styra musiken. Men kan man köra Jriver med all funktionalitet så är det klart bättre tycker jag.

Varför har jag inte provat detta tillräckligt innan? Precis den funktionalitet jag sökt!

Kan väl tänka mig att det är fler som kan behöva läsa detta som kör tex webremote och tycker det är bra.

En underbar dag har blivit ännu bättre! Tack Jriver! Äntligen!

/Mattias

Edited by Mattias
Posted

J.River Mediacenter är fullständigt outstanding som musikspelare. :app:

Vad mer som är unikt är att de är helt mottagliga för användares synpunkter på sitt användarforum. Kundservice kombinerat med produktutveckling i realtid!

Delar av funktionerna för biamping, delay, filterbranthet, val av delningsfrekvenser mm är beställda av audiofiler bl.a från svenska forum.

MVH Bernt

Posted (edited)

Kör MC16, kanonbra som sagt men tycker också att webremote är för smått och kanske för segt att använda i längden. Har varit på väg att köpa mig en surfplatta enbart för detta ändamål då telefonen jag använder känns för smått men varit lite skeptisk då webremote ändå ser likadant ut men blir bara större. Har också använt laptoppen men då får jag ha en 5m lång usb tvärs genom rummet vilket inte känns stabilt speciellt med småbarn.

Dock har jag en stationär dator vägg i vägg med anläggningen, så om jag inte missuppfattar dig nu så kan jag alltså koppla samman min laptop med den stationära från vilket jag kopplat USB´n till min dac? Och slipper styra med webremote på en telefon/surfplatta, och behöver heller inte en USB kabel tvärs genom rummet. Det enda blir en 1m USB tvärs genom väggen? Man måste iofs ha igång 2 datorer för lyssna på musik med det är ett litet problem.

Edited by mangew
Posted (edited)

Ja, denna funktionalitet har jag önskat länge.. underbart må jag säga!

Calle_jr:

Mest bara pillat igång dlna under media network. Aktiverat dlna kryssat: ("use media network to share...", "dlna server", "dlna renderer" och "dlna controller") och kopplat ihop datorerna via koden på access key har jag för mig.

Det roliga ses på bild. Gulmarkerat är de val som var aktiva vid snipping.

"Playing now" är vart jag skickar musiken. Under Playing now ser man att jag spelar ut från Stor-PC: Optical.

Under "Playing from"står det "Main Library". Detta pga att jag tog denna snip från serverdatron.

Kan ju lika gärna starta Jriver på någon av de andra bärbara "Music-PC" eller "Laptop-PC" och spela ut på Playing now: "Stor-PC: Usb" och Playing from "Stor-PC...." då spelas musiken från servern men jag styr från annan dator.

Now%20playing.jpg

Bernt:

Håller med det finns mycket gott i denna mjukvara. Kul att det händer saker med mjukvaran och att vi kan påverka.

mangew:

Ja, du borde kunna nyttja din stationära att skicka musiksignalen ifrån (Usb-genom väggen men ändå). Sen kan du sitta och styra allt med laptopen i knät utan den långa usb-kabeln.

Mvh Mattias

Edited by Mattias
Posted

Påminner om RAS, vilket är precis vad man eftersträvat.

Då ska vi se vem som först lyckas på en iPad... :icon_smile_cool:

As of March 2011, Apple Inc. is notably absent; Apple uses its Digital Audio Access Protocol instead of DLNA's UPnP protocols.
Posted

Ska testa detta när jag får tid. Själv är jag ju stort fan av moddad webremote med pekplatta och egna listor.

Men man är ju inte sämre än man kan ändra sig även om jag inte på pappret ännu är övertygad.... :icon_smile_cool:

Teamviewer är som du säger Calle_jr ett alternativ men jag tycker det är så förskräckligt långsamt i detta avseende. Däremot ett lysande program när man ska fjärrstyra någon på lite längre distans än nägra meter :)

//Richard

• 1 month later...
Posted

Jag har försökt få Jriver att fungera med att styra en dator från en annan trådlös laptop men får det ej att fungera. Finns det mer utförliga instruktioner annat än i wiki´n?

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Som ägare till en IPad och nyttjare av JRiver 16 kan jag berätta för er som inte vet att det numera finns en app som heter MyRiver på app store.

Jag har laddat hem den och det var busenkelt att få "paddan" funka som trådlös fjärr via wifi.

Användarvänligheten kunde varit lite bättre men killen som skapat appen verkar jobba på funktioner då han redan uppdaterat appen en gång.

Kanon att sitta i fåtöljen och välja o vraka favoritmusik från Ipaden.

Edited by Conny T
  • 3 weeks later...
Posted
numera finns en app som heter MyRiver på app store.

Den var bra.

Eller åtminstone lovande.

I dagsläget gör den väl inte mer än Webremote, men det kommer kanske...

• 7 months later...
Posted (edited)

Får nog fylla på denna tråd lite med dagen till ära nya findings.

Findings nr 1

Innan körde jag Jriver MC16 men tänkte att det var dax att uppdatera till MC17. Turligt nog visade det sig att skaffar man sig denna update så ingår även nästa release MC18 som ännu inte är släppt detta får man för ~19$. Rätt bra tycker jag.

Gäller dock att ha sin nyckel till den gamla versionen du har för att få detta pris.

http://www.jriver.com/download.html

/Mattias

Edited by Mattias
Posted

Findings nr2: Spela via Jriver ut till Squeezebox(ar)

Körde igång Jriver och allt är frid och fröjd. I ärlighetens namn vet jag inte vad som är ändrat, då jag ej läst så noga men så ligger jag i sängen med laptopen och styr musiken i rummet brevid med Web Gizmo (som styr min musikserver). Plötsligt noterar jag att förutom alla vanliga audioutgångar på datorn (som alltid finns i Jriver) står där Kök, V-rum, Tvrum va? Nej, inte är det Squeezeboxarna som dyker upp här, tänker jag lite snabbt. Men banne mig! Jag kan spela musik från Jriver MC17 ut till mina Squeezeboxar! Wow lite impressed. Dessutom kan man ju styra från vilken dator, padda, iphone eller Android som helst!

Now we are talking!!! Vilken lycka! Tekniken går frammåt!

Är jag den sista som får reda på detta eller hade jag bara tur att hittade detta?

Sådanthär måste man bara delge känner jag! :app:

/Mattias