yawner Posted September 17, 2011 Posted September 17, 2011 hallåj Euphonia! :-) jag har sökt information på nätet men kan inte finna någon information huruvida serie 2 skiljer sig på något vis från den första... någon som vet, eller har en teori? tacksam för alla tankar då jag är i färd med att investera i en RIAA och Benz ligger högst på önskelistan. Quote
eliot Posted September 17, 2011 Posted September 17, 2011 Ett förslag: vänd dig till generalagenten High Fi Consult Quote
yawner Posted September 19, 2011 Author Posted September 19, 2011 (edited) tack för tipset! jag har nu brevväxlat lite med Roger på High Fi Consult. han ställer sig mkt frågande till "series 2" och vet, som jag uppfattar det, inte vart beteckningen kommer ifrån. enligt Roger existerar ingen "series 2", men i själva verket har PP-1 nått 9:e generationen nu, det är dock inget man från Benz sida skyltar med. en annan ögonöppnare var att PP-1 är utvecklad på/för pickuper med en "icke-magnetisk" motor. citat: "om du tänker dig en PP1’a så skall man bära med sig att den är ”egentligen” skapad för pickuper utan magnetisk ”motor” som t.ex. B-M Ruby där spolarna är lindade på en liten rubin (=icke magnetisk)." sålunda är, om jag har förstått det hela rätt, PP-1 endast att rekommendera som partner till pickup-modeller som gullwing och över... Edited September 19, 2011 by yawner Quote
Kilgore Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 tack för tipset! jag har nu brevväxlat lite med Roger på High Fi Consult. han ställer sig mkt frågande till "series 2" och vet, som jag uppfattar det, inte vart beteckningen kommer ifrån. enligt Roger existerar ingen "series 2", men i själva verket har PP-1 nått 9:e generationen nu, det är dock inget man från Benz sida skyltar med. en annan ögonöppnare var att PP-1 är utvecklad på/för pickuper med en "icke-magnetisk" motor. citat: "om du tänker dig en PP1’a så skall man bära med sig att den är ”egentligen” skapad för pickuper utan magnetisk ”motor” som t.ex. B-M Ruby där spolarna är lindade på en liten rubin (=icke magnetisk)." sålunda är, om jag har förstått det hela rätt, PP-1 endast att rekommendera som partner till pickup-modeller som gullwing och över... Har testat PP-1 i hemmiljö med min Benz LP, trevligt RIAA. Jag har även hört den med Benz Ace hos min kompis där den har permanent bostad Och det låter minsann inte dåligt där heller... Quote
yawner Posted September 20, 2011 Author Posted September 20, 2011 det tvivlar jag inte på en sekund, upplevelsen är ju subjektiv. jag tänkte mest att informationen jag fick kunde vara till intresse för fler än mig själv. Quote
Kilgore Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 det tvivlar jag inte på en sekund, upplevelsen är ju subjektiv. jag tänkte mest att informationen jag fick kunde vara till intresse för fler än mig själv. helt klart så, bra tänkt. Samma tanke från mig Quote
Adagio Posted September 21, 2011 Posted September 21, 2011 Jag har haft min PP-1a i flera år nu och är såå nöjd. Den spelade fint med ACE L men fantastiskt med LP L. har jämfört den med massor av storheter och även likvärdiga RIAA och enligt mig skäms den aldrig, tvärtom. Man blir ju Iofs låst, man kan inte ställa in nåt, kanske lika bra det. : ) Quote
yawner Posted September 24, 2011 Author Posted September 24, 2011 Jag har haft min PP-1a i flera år nu och är såå nöjd. Den spelade fint med ACE L men fantastiskt med LP L. har jämfört den med massor av storheter och även likvärdiga RIAA och enligt mig skäms den aldrig, tvärtom. Man blir ju Iofs låst, man kan inte ställa in nåt, kanske lika bra det. : ) fint att se att ni är nöjda med PP-1. för mig blev det dock en ASR mini basis till slut, kanske får jag i framtiden möjlighet att jämföra de båda, det skulle vara kul! tack för er input. Quote
Kilgore Posted September 25, 2011 Posted September 25, 2011 fint att se att ni är nöjda med PP-1. för mig blev det dock en ASR mini basis till slut, kanske får jag i framtiden möjlighet att jämföra de båda, det skulle vara kul! tack för er input. Grattis, ASR Mini Basis är en mkt bra och prisvärd RIAA Gott om inställningsmöjligheter Quote
Recommended Posts