Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjenixen,

som nybliven återfödd hifilist har jag precis följt (ett av alla) rådet att slänga kosing i första hand på maximala högtalare och sen välja resten runt dem.

Eftersom jag i forntiden hade en Quadgrupp med 57/33/303 som fick slitas loss från mina öron av en övermäktig makt (hona) var det så att säga självklart

att det skulle bli ett par 2805 som start.

Nästa steg är vad som ska driva dem i förstärkeri, källan blir olika former av nätverksmusik till DAC.

Det gödslas inte med butiker som kan dema ESL+olika stärkare men jag hittade en och utgången av det var att det nog måste bli rör i nån form.

Transistorljudet var löjligt underlägset rör, åtminstone till ESL, för mina öron. Det var som att slänga en madrass på instrumenten, jämförelsevis.

Behöver inte nämna några namn men det var transistor för mer än 70.000 och rör för ca hälften och kanske är det så att madrassen lyfter om man slänger

ännu mera kronor på transistorer, men varför ? (Class D som darkhorse, bespottat eller hyllat, bespottat av handlaren så det blev inte aktuellt)

Att det slutligen bör lyssnas hemma innan köp är klart, men jag är mest ute efter att få lite intryck och synpunkter från de av er som lyssnat på olika

kombinationer eller kanske t.om. äger den heliga graalen ?

Pris spelar inte avgörande roll, inte heller "cool" design men jag tittar väl mest på grejer som är i balans med högtalarpriset, 20-40K kr för att kunna klämma in

lite källutrustning som avslutning.

Finns ju även en del beg. till salu i rörväg på hifimagasinet, blocket o.s.v. men det är knepigt att handla på distans utan möjlighet att lyssna först ....

Tacksam för alla synpunkter /

Posted

Jag hade tittat på t ex Audio Researchs integrerade rösförstärkare VSi 60 som jag vet passar utmärkt till Quad. Quad har ju också egna förstärkare (rörmonoblock). Bl a II-Forty som låter mycket bra med Quads högtalare (finns hos en av min bästa kompisar som kört med dom i säkert 10 år nu). Quad har även gett ut en integrerad rörförstärkare som heter II- Classic Integrated.

Quad anlitar Tim de Paravicini för att utveckla sina förstärkare. Om man vill gå direkt finns hans egna EAR som gör många fina rörförstärkare, både integrerade och i "lösvikt". För någon vecka sedan hade vi ett reportage från Akkelis med BAT (Balanced Audio Technology). Dom har också en integrerad rörförstärkare som kan jämföras lite med Audio Research. En annan höjdare är franska Jadis som har en mycket kompetent integrerad förstärkare. McIntosh har inget i dom prisklasser du efterfrågar

Jag hade startat att botanisera med EAR, Audio Research, Jadis och BAT som jag sätter lite högre än allt annat därute. . Min känsla (rätt eller fel) är att dom håller en högre kvalitet och att de också ger ett bättre andrahandsvärde den dagen det är dags att byta.

Posted

Prima Luna är definitivt något att kasta ett öra på.

Jag kör mina Martin Logan ESL:er med ett par Prima Luna monoblock med utmärkt resultat (tycker jag i alla fall)

Posted
Ditt "eget" rörmärke då? :Thinking:

Hur kunde jag förbi se VTL :o Dom har också en integrerad förstärkare, IT-85 bestyckad med EL34 som säkert låter jättebra (60 W). Just nu finns ett demoex av VTL's minsta slutsteg ST-85 för 17,000:- hos HiFi Consult (bygger på slutsteget i den integrerade IT-85, se här Den passar säkert utmärkt också.

Posted
Prima Luna är definitivt något att kasta ett öra på.

Jag kör mina Martin Logan ESL:er med ett par Prima Luna monoblock med utmärkt resultat (tycker jag i alla fall)

Kan bara instämma, men finns dom kvar i Sverige?

Posted

PrimaLuna är i allra högsta grad närvarande i Sverige, finns hos Ljudupplevelser i Ystad.

Jag har en del erfarenhet av tillverkaren i fråga.

Fantastiskt välspelande och välbyggda prylar, holländaren Herman van den Dungen vet vad han sysslar med.

Provlyssning rekomenderas à de varmaste.

//-- Tompa --

Posted

Hej

Jag har haft ett par 2805 och har testat en del :-) (sålde dem endast av platsbrist)

Förstärkare beror lite på vad du vill ha ut av dina skärmar. Dom är egentligen inte trögdriva, iaf inte på det sätt en låg inpad högtalare vanligen är. Dessutom måste du hitta tyst elektronik, för brus i en quad är inte kul.

- Prima Luna fungera otroligt bra. Prolouge serien an du avskriva direkt. Dom klarar inte av lasten. Alla Förstärkare i Dialouge serien fungerar fantastiskt Inklusive de intergrerade !Sjukt prisvärda förstärkare.

- Luxmans intergrerade förstärkare är en toppen matchning

- Ayre intergrerade lilla är fantastisk.

- Alla ARC funkar toppen

- Vitus

Mindre kul var:

- Jadis (Ja-15) monoblock som inte orkade så det kanske lite orättvist

- Mcintosh transistor slutsteg , kommer inte ihåg beteckningen just nu

/Peter

Posted

Hej

Bland rörförstärkare bör tyska Octave också nämnas.

Oerhört neutrale och transparante utan att förlora rörkänslan.

Dom integrerade V40 och kanske speciellt V70 (med litet mera effekt) borda väre högintressante till ESL2805

JNA

Posted

McIntosh MC275 är ju ett bra slutsteg som (vad jag hört) skall funka bra till quad-paneler. De låter i alla fall bra i de uppställningar jag hört, om man inte har väldiga krav på pålkransbas..... Det är desutom snyggt! Brukar dyka upp begat för ca 25´.

Posted

Tackar för råden så här långt, de har gett mig en start. En reflektion är att även transistorer rekommenderas,

t.ex. Ayres "minsta" är väl transistorerad ?

Vid min första provlyssning var det en så stor skillnad så jag är lite förvånad över detta ...

Upplever ni alltså att det finns ickerör som kan få en mänsklig röst att låta mänsklig och inte lägga på en hinna

över ljudet ?

Posted
Vid min första provlyssning var det en så stor skillnad så jag är lite förvånad över detta ...

Upplever ni alltså att det finns ickerör som kan få en mänsklig röst att låta mänsklig och inte lägga på en hinna

över ljudet ?

Det finns många transistorförstärkare som klarar detta. Skillnaden mellan en bra rörförstärkare och en bra transistorförstärkare har minskat betydligt. Förr brukade man säga att rör excellerar i mellanregistret men ger en liten svampigare och inte så artikulerad bas samt att dom är lite avrullade i diskanten. Det ansåg en del var bra men för egen del gillade jag inte det ljudet. I senaste Stereophile testar dom Primalunas största försteg, och enligt Stereophile har den fortfarande lite av den varmare tonen.

Ett transistorsteg var bättre på bas men kund ibland vara lite ettriga och för energirika i diskanten och lite torrare mellanregister. Om du tar någon av VTL's, Audio Research, McIntosh och Jadis större steg, så har dom mer närmat sig transistorstegens kvalitet i t ex basen genom utveckling av kraftigare och bättre transformatorer som klarar hela frekvensomfånget och transistorstegen har fått en mer balanserad återgivning i de övre registren. Så det kan vara hugget som stucket vilket man tar - handlar mer om smak och anpassning. Själv tycker jag fortfarande att rör i min smak, förmedlar bättre djup och större ljudbild. Men det är ingen absolut sanning. Jag kan tänka mig att t ex Calm säger samma sak om sina ASR.

Däremot har Quad elektrostater alltid varit lite kinkigare med elektronik. Om jag förstått det hela rätt så är Quadarna bättre betjänt av rör än med transistorer vilket har något med rörs förmåga att ge ifrån sig mer spänning än transistorer, men någon som är mer kunnig på området får verifiera detta.

Jag minns t ex tester där Quads paneler är mer betjänt av 20 kvalitetswatt från ett rörsteg än 100 transistor watt. Förklaringen skulle då vara att rören ger mer spänning och mindre ström medan det omvända gäller för transistorer.

Testa, testa, testa ... Jag har tre bekanta i Kristianstad med omnejd som kört eller kör med Quad. Den ena kör med Quad II Forty under sommaren och Audio Research 110 under vintern. Den andra hade Audio Research i60 och den tredje McIntosh MA6500 (transistor). Samtliga fungerade utmärkt.

Posted (edited)

Audio research: Jag skulle välja en förstärkare från de senaste åren, tycker de har utvecklats till det bättre. Med AR är tyvärr dyrare bättre. Tungt, fylligt, blommigt, och lite "butchigt" ljud.

Atma-sphere: en klassisk förstärkare till en klassisk högtalare. Atma-sphere har en djup bas, men har inte samma tryck som Audio research. Med 2905 är det närmast en fördel, med 2805 vet jag inte. Elegant, transparent, men ingen "vägskrapa".

Ayon: Mer åt Atma-sphere hållet än Audio research. Värt att kolla in, bl.a. integrerade förstärkare utan vansinniga kostnader.

T+A: Lite hybrid, "metrosexuell crossdresser", men i mina öron väldigt ren och kompetent. Tror det är en lättskött förstärkare.

Så långt kom jag på nu. Om man är ute efter rör.

Edited by DrKlang
Posted

Jag kom just hem från en spelning hos en kompis som har ett par Quad 989. Han har köpt en ny integrerad rörförstärkare, Luxmans oerhört läckra SQ-38u plus tillhörande CD-spelare. Stärkaren levererar 2x30 watt. Ljudet? Magiskt!