Strmbrg Posted September 16, 2011 Posted September 16, 2011 (edited) Sitter just och avspisar dem. Eller, snarare halvligger rakt framför ena högtalaren, spisandes EST Plays Monk. Välbalanserat, inget fnissel och - en bibehållen stereoupplevelse trots den o-hifiga lyssningspositionen. :-) Ett härligt gubbigt utseende. Edited September 19, 2011 by Strmbrg Quote
Guest Musicus Posted September 16, 2011 Posted September 16, 2011 Stort grattis!! Herlige speakers du har fått ihus, det vekker mange gamle gode minner mvh Quote
shaft Posted September 17, 2011 Posted September 17, 2011 Snyggt - har likadana fast svarta i sommarhuset. En källa till glädje. De växer även med förstärkarvalet. Som bäst mådde de med 28 kilo Accophase;-) Det blev ett jäkla drag i dem då samt att basen stramades åt. Men lite synd att ställa en lampa på eller? Quote
Engelholm Audio Posted September 17, 2011 Posted September 17, 2011 Kul Strmbrg! Tror det är en rätt bra högtalare. Snyggt - har likadana fast svarta i sommarhuset. En källa till glädje. De växer även med förstärkarvalet. Som bäst mådde de med 28 kilo Accophase;-) Det blev ett jäkla drag i dem då samt att basen stramades åt. Men lite synd att ställa en lampa på eller? Billighetsvariant av hifimus... Quote
Strmbrg Posted September 19, 2011 Author Posted September 19, 2011 Nä, jag har inte flyttat in Snellarna i musikrummet för att jämföra med Magneplanarerna. Däremot sitter jag för närvarande och försöker bedöma dem i vardagsrummet. Det är ju där de skall vara. Musik är väl nästan nödvändigt i sammanhanget, så jag spelar Beethovens fiolkonsert med Mayumi Seiler/Hickox. Själva klangen verkar inte påverkas speciellt mycket av var i soffan jag befinner mig. Inte panoramat heller, egentligen. Den bekväma positionen ger denna vy. Åtminstone via kameran. Den "korrekta" positionen ger denna vy, typ. Bör kanske inflika denna bild, som visar att jag kör med en yttepyttestärkare för närvarande. Men jag tror inte att det där med förstärkaren spelar så HIMLA stor roll. Åtminstone inte om min utforskning av Snell E/III går i cirklar utifrån och inåt. Dvs jag börjar med en överblick och närmar mig detaljerna allteftersom. Den yttersta cirkeln handlar väl snarast om ifall jag står ut att lyssna. Ja, inga problem. --- Sedan blir väl frågan om det är några UPPENBARA karaktärsdrag i ljudet. Alltså sådana som märks direkt. Nej, inga uppenbara, tycker jag. --- Därefter kanske man börjar LETA efter karaktärsdrag i ljudet. Redan här tycker jag att det börjar bli problem. Dels är det ju kanske ett problem i sig, att välja att lyssna efter sådant som kan klassas som färgningar, fel och brister. Alltså istället för att LÅTA BLI att göra det. Åtminstone om syftet med högtalarna var att tillgodogöra sig musik. Nu - i denna cirkel - kan det kanske bli dags att fundera över om den lilla knasiga ministärkaren spelar in, eller om det fortfarande främst är högtalarna jag "lyssnar på". Lite flummigt kanske, men just nu tycker jag ändå att lyssningsmodellen känns vettig. Samtidigt börjar jag nog redan här närma mig mina analytiska begränsningar. Med det menar jag att jag har svårt för att dissekera det jag hör, zooma in på detaljer och analysera enskilda brister. Ordbajsa om apparater har jag också svårt för. Ni ser ju själva hur dåligt det går. :wink: Jag kan väl såhär långt sammanfatta med följande: Jag upplever högtalarna som godkända. Med godkända i detta sammanhang menar jag att de inte distraherar mig när jag vill ägna mig åt musiken. Däremot har jag inte ens tänkt tanken att "testa vad de går för" eller "hur de står sig" mot någon annan högtalare. Det enda som intresserar mig är om de går bra att använda till den musik jag vill lyssna på, på de volymer jag vill spela på och under de omständigheter jag vill lyssna. Quote
Strmbrg Posted September 19, 2011 Author Posted September 19, 2011 Såhär ser rummet ut i sin helhet. Mycket luft bakom soffan. Quote
shaft Posted September 21, 2011 Posted September 21, 2011 Hej Stromberg! Det ser väl inte så himla snårigt ut med placeringen och EIII är visserligen ganska lättdrivna, men du kan lugnt räkna med att de trivs och blommar ut med lite bättre stärkeri. Sen skall man kolla potarna så det inte är oxid i dem som det blev i mina efter 10 år. Då tappar de i toppen. Basen behöver lite stöd från bakvägg i mitt tycke. Quote
Strmbrg Posted September 21, 2011 Author Posted September 21, 2011 Hej Stromberg! Det ser väl inte så himla snårigt ut med placeringen och EIII är visserligen ganska lättdrivna, men du kan lugnt räkna med att de trivs och blommar ut med lite bättre stärkeri. Sen skall man kolla potarna så det inte är oxid i dem som det blev i mina efter 10 år. Då tappar de i toppen. Basen behöver lite stöd från bakvägg i mitt tycke. Hej! Jovisst vore det en trevligt att få igång den kraftiga NAD-receivern. Apropå högtalarnas placering, så har jag fått den "utdömd" av några baserat enbart på mina foton. "Det där kan inte bli bra. Ut med högtalarna minst en meter från alla väggar!" Jag tycker inte att basen blir vare sig otydlig eller för kraftig med den placering de har. Den största invändningen jag har handlar om att orkestrars stråksektioner låter lite gällt, trångt och klämt. Men det är definitivt inte den första högtalare jag upplever detta med. Oavsett placering. Quote
Recommended Posts