Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!!!

Jag undar ifall det är någon som äger lr har Lyssnat på Reference 3A Episode, som kan kan tala om för mej hur dom låter samt För och nackdelar med dom. Min reference för tillfället är Respons Grand Artist MK 2. Troligen kommer dom att drivas med rör elektronikTyp Ayon lr ARC.

Posted

Har lyssnat på Veena, Episode och Grand Veena, de finns för provlyssning hos Ljudprodukter i Malmö...

Har inte lyssnat på Grand Artist mer än på Opalen mässan förra helegen, o där lät det inte bra, det var hård jobbig diskant o bumlig bas, det var ingen bra matchning med Bladelius...

Episode är ju helt klart tunnare i basen. Trevligt o lättlyssnat, hyfsat lättdrivna, men det kan saknas lite detaljer o dynamik eller hur man ska uttrycka det för att instrumenten ska låta rätt.

En kompis, lånade hem Grand Veena för provlyssning, men han saknade det där som fick det att låta rätt om musiken, han tyckte t.ex. att mina Focal Electra 1037 Be va roligare o mer korrekta att lyssna på.

Men till rätt pris, dvs billigare än ett par Respons eller Focal, så är det inget dåligt köp...

Men om du har Respons som referens så ska du nog inte köpa dessa olyssnade...

Posted

nej det skulle jag aldrig göra,,,, det är därför jag öppnar en tråd o ställer lite frågor så att jag får lite hum om hur dom kan låta, så jag inte åker ner till uppsala och lyssnar i onödan. Jag har lyssnat på Focal 1028 BE hos AC men jag tyckte responsarna lät bättre. sen var jag inne en sväng på Audio physics scorpio25, men jag vet inte om det är min typ av ljud, men dom har jag inte lyssnat på än. det kan bli nästa gång jag åker till s holm.

Posted

Försök att lyssna på Ref3 med fåwattiga rörförstärkare, helst single-end. Då kommer du att förstå R3A's storhet. =) Jag kan tänka mig att Bladelius kan låta riktigt illa med R3a. Quad 99 lät heller inget vidare, eller Luxman, eller, eller. Nä, om man ska ha R3A, ska man ha en liten söt single-end stärkare att driva dem med. Då kan de bli världens bästa högtalare ;).

Posted

Hmm ok!!!

men nu vet jag inte ifall Esoterisk i uppsala har single end förstärkare, o jag är ju inte den som har pengar att lämna typ 30 brak i deposition för att låna en single end stärkare för att kunna lyssna med. men jag ser att dom har ARC rörsteg som jag kan lyssna med.

Posted

hej Ranefjord!!!

Har kollat på en Ayons spark modell med 6c33 rör, jag har aldrig hört just den stärkaren men jag tycker att dom ayon grejer jag har hört har låtit bra i mina öron. Orkar en sån där "klen" förstärkare verkligen trycka till i basen om det skulle behövas, lr hänger den med ifall man spelar lite hårdare musik med dubbla kaggar, inte för att jag kanske gör det så ofta men jag att det ska fungera dom gånger jag gör det.

Posted

Hej på er alla!!

Finns det någon på detta forum som kan tala om skillnaden, vad som skiljer dom ljudmässigt imellan 845,300B, och 6c33 rör,

Posted (edited)

Buris: Nu har jag inte hört specifikt den modellen som du talar om, men jag skulle tro att 12W borde vara ok. Självklart får man anpassa volymen därefter. Jag tycker absolut att du ska testa en fjuttwattare iallafall. Obs, single-end är att föredra. Det är mer klös och feeling i dem än i push pull (generellt). Har du möjlighet så testa Audion Sterling EL34 eller Audion silvernight 300B.

Edited by Ranefjord
Posted (edited)

Nej tyvärr, tror att dom kanske finns på veteran hifi i S-holm, och jag bor i S-vall 40 mil norr, och sen att prova att få till en lyssning med båda, det blir nog en omöjlighet ifall jag inte tar en på öppet köp, ska kolla vad janne på Skönt ljud har, jag vet att han säljer R3A i alla fall.

Jag undra om man kan spela all typ av musik på dom , för jag äger inte en enda stockfish cd o kommer nog aldrig att köpa någon. hur låter dom med tex Dreamtheater lr green day, att det låter bra med stevie Ray vaugn eller donald fagen kan jag tänka mej. äger både och Så nu vet ni lite mer om hur bred min musik smak är, beroende på humör,

Edited by buris
Posted (edited)

Jag har haft R3a Dulcet i två omgångar. Den bästa matchen var med Rega P7 och Audion Sterling 12W. All typ av musik fungerade bra på lägenhetsvolymer. Inte omöjligt att det blir R3a igen senare någon gång =). Har dock för många dåliga erfarenheter av rörstärkare så för närvarande håller jag mig till trissor, och därför heller inte R3a.

Edited by Ranefjord
Posted

ok men jag är intresserad av episode, den näst största golvaren, ska försöka få till en lyssning på ett par sådana, sen får vi se.

Posted

Hej på er!

hur tror ni att Reference 3A Episode skulle låta med tex en sudgen 30 W klass A stärk lr en pass labs 30W klass A, skulle dom orka driva den?

Posted

Buris: Jag har hört båda varianterna och det fungerar. Första gången jag lyssnade på R3a och Sugden lät det grymt bra. Andra gången var jag besviken. Jag vet inte varför. Det lät helt enkelt trist och platt andra gången. Samma butik, samma elektionik, samma musik. Kanske hade de ändrat något. Var vaksam.

Posted

Mycket faktiskt. Jag misstänker att de hade kopplat in stärkaren eller cd'n annorlunda i strömfiltret som de använde, men är inte säker. Du ska absolut lyssna på både Sugden och Pass klass A till Ref3. Det blir lite pengar av det, men resultatet kan bli gött. Dock får du troligtvis inte den där sista magin som single-end tillför till R3a.

Posted

ok det kanske man ska atsa på i så fall då, om det skulle bli Ref 3A högt, låter dom så bra som det påstås så står det mellan dom och responsarna.

Posted

nej då blir det en pushpull röris, , ifall jag tycker att responsarna låter bättre. man jag ska även prova med en transistor stärk, och se om det blir någon skillnad i bla basen, då kanske jag kliver upp ett snäpp till en värre röris o väntar med att köpa en cd, lr köper en för 10-15 brak som jag kan ha några år tills det värsta lagt sej.

Posted

hej!!!

trevlig läsning om Ref 3A dacapo, men nu är ju jag intresserad av episod modellen, och jag undrar vad den extra Murata diskanten tillför, mer än att det låter mer luftigt, hoppas den inte gör så att högt låter mer ljus lr analytisk. För det är i dom högre tonarterna jag är känslig,,, väldigt känslig