Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har haft dem båda tidigare men det var några år emellan och jag vill nu skaffa någon av dem igen bara för att det är kul & för att jag tycker dom spelar mkt underhållande med rätt (läs strömstark) elektronik & musik. Har ett par monoblock över som passar bra till detta ändamål och dom kan ju inte stå och samla damm :)

Så frågan är enkel, är 9.2i den mer välljudande högtalaren trots att den är föregångare? Jag får en bild av att så är fallet då det sedan gick lite utför med Kappa-serien? Kappa 100 låter inte dåligt, men kanske inte kan spela lika korrekt som 9.2i, eller?

Om det finns varianter på det hela, kanske vad det är för rum, vad för musik man tänkt spela eller att jag borde titta efter en annan modell så vore det kul att höra era åsikter om det med! Ledorden är stor "high end" högtalare för i dagsläget rimliga pengar.

Mvh Olle

Posted
Ingen kommentar? :39:

Jag kan kommentera att när Infinity var i ropet så kostade dom alldeles för mycket för min plånbok. Jag tyckte heller inte att dom var prisvärda. Däremot hade de fantastiskt fin finnish.

Mitt ljudideal under denna tid tillgodosågs med engelska högtalare typ Spendor, KEF och B&W. Själv hade jag ett par Spendor BC1 som senare byttes till ett par Audio Pro A4-14 som jag föll pladask inför.

Infinity hörde jag endast i butik och på mässa och det lockade aldrig mig att fördjupa mig i deras ljud. Vad jag minns så var dom också oerhört trögdrivna. Det krävdes rejält med effekt för att dom inte skulle låta pressade. Bastoner slungades ut som kanonskott och diskanten var ettrig.

Posted

Ok, ja det är som sagt knappast en allt för korrekt högtalare (någon av dem) men dom är underhållande och spelar rock och elektroniskt på ett mkt medryckande vis. Till detta ska tilläggas att jag har flera anläggningar igång samtidigt, det är som med bilar - Det blir för mkt kompromisser om man bara får välja en!

Jag har nu 2400 ICE-power watt att ge dem med en specialare av bi-amp, ett eAR 1001/basdel och ett eAR 202 i stereo till varje topp... Det måste testas! ;)

Posted
Ok, ja det är som sagt knappast en allt för korrekt högtalare (någon av dem) men dom är underhållande och spelar rock och elektroniskt på ett mkt medryckande vis. Till detta ska tilläggas att jag har flera anläggningar igång samtidigt, det är som med bilar - Det blir för mkt kompromisser om man bara får välja en!

Jag har nu 2400 ICE-power watt att ge dem med en specialare av bi-amp, ett eAR 1001/basdel och ett eAR 202 i stereo till varje topp... Det måste testas! ;)

Dom högtalarna suktar väl inte bara "watt vid 8 ohm" utan kräver strömstabila slutsteg ner till nära nog kortslutning?

Långt från alla klass D steg är just lådimpedans-stabila.

Provlyssning är nog ett måste.

Posted (edited)

Jo, jag har kört Kappa 100 med två eAR 1001 och det fungerade jättebra. Provade även med Rotel RB1090 men kunde inte höra någon förbättring. De digitala ICE-power stegen klarar mer än man tror, och kombinationen borde bli bra då eAR 202 är omtalad att spela snyggare än 1001 i de övre registren. Att de är prisvärda steg råder inget tvivel om i alla fall!

Edited by OA