akktustakki Posted October 4, 2004 Posted October 4, 2004 En platta som har drunknat i strömmen av usla "the best of" utgivningar är Simply Red´s "Picture Book". Gruppens första skiva både på vinyl och senare på CD. Finns väl på någon "remastrad" historia som jag ställer mig tveksam till. Originalet skall det vara. En platta som är sorgligt underlyssnad :clown: och förtjänar mer uppmärksamhet även nu, sådär 20 år senare. Jo, självklart är det ingen nyhet på något sätt, men jag finner den plattan lika spännande idag som någonsin tidigare. Gruppens efterföljande material är mer tveksamt även om en eller annan radiohit har passerat revy. Detta har dock aldrig kommit upp i samma nivå som "Picture Book". På den skivan har vi en hungrig och spelglad grupp som kombinerar influenser av jazz, blues och pop. Och dessutom utan attt få det att låta just ihopplockat. De får ihop det och gör soundet och musiken till deras eget/egna, självklart mycket beroende på Mick Hucknalls röst som här visar vad han var och eventuellt fortfarande är kapabel till. Timing, frasering, uttryck, omfång och takt. Idag inte sådär jättekul kanske, men då handlade det om en mycket kompetent solist som egentligen kom från postpunkstuket. Musiken från bandet kommer lättflytande, engagerat och kanske jag bedrar mig, men det låter som om de har roligt, för all del i en studio men ändå. Å studio är det rejält, det är trots allt åttiotal vi talar om här. Klassiska åttiotalssyntar bl.a. men det känns genuint och om all musik var studioproducerad på detta viset skulle jag inte ha ett enda problem med det fenomenet. Jag tycker att det är begåvat, inte alls utdaterat och ett sjujäkla gung. Pop som det borde vara och när det är som bäst. Har man inte bör man skaffa "Picture Book" med Simply Red. Quote
shaft Posted October 5, 2004 Posted October 5, 2004 Bra tips! Den är verkligen bra Skickar med en bild från amazon (där man även kan lyssna på samples) /Shaft Quote
Timbre™ Posted October 5, 2004 Posted October 5, 2004 Helt rätt, visst skall det vara originalutgåvan! En för övrigt fantastisk produktion av Stewart Levine med tillbakalutad och skön brittsoul rakt igenom. Ett par år senare kom albumet Men And Women och här har Simply Red hamnat i händerna på demonproducenten Alex Sadkin. Det albumet går heller inte av för hackor och även denna produktion blev ett bevis på att läcker soulmusik kunde snickras ihop utanför Atlantic, Stax och Motown. Rekommenderas! Quote
peber Posted October 13, 2004 Posted October 13, 2004 Hittade "Picture Book" nere på ICA för 89 riksdaler! Nu är jag Tyvärr remastered men den får duga "for now"... Skivan är verkligen en gammal goding med trevligt ljud. Tror att jag hade den på vinyl när det begav sig... /P Quote
Recommended Posts