Jump to content

30 år av musikformat


Daniel

Recommended Posts

Intressant, men är det möjligt att få presentationen med resp. år i lite lugnare tempo?

Jag saktade ned tempot lite :)

30years1--.gif

Hoppas upphovsmannen samtycker.

Undrar om storleken på kakan motsvarar hela försäljningen :?::Thinking:

Undrar om det är Sverige, Europa, USA eller worldwide :?:

Jag har inte minne av att hälften av oss hade kassettband in på nittiotalet i Sverige, däremot i övriga Europa.

Link to comment
Share on other sites

Kassettsinglar har jag aldrig sett i handeln. Märkligt att de skiljer på Mobil och nedladdning. Som jag ser det är mobilen ett media för lyssning och inte ett "format".

Även om det är intressant finns det många frågetecken.

Link to comment
Share on other sites

Ja kassettbanden var riktigt stort under en period. Minns med glädje min Nakamichi som jag köpte för första studielånet.

imgNakamichi3.gif

Om jag minns rätt så var den utrustad med Dolby B, som var nytt vad gäller brusreducering under denna tid.

Kassettbanden finns kvar men spelas sällan. Nakamichin ersattes av en Teac. Båda finns kvar men Nakamichin fungerar tyvärr inte. Liksom Revox A77:n som var den stora rullbandspelaren för inspelad musik.

Kassettband fanns att köpa färdiginspelade, men mestadels så kopierades egna och andras vinyler.

Begreppet blandband, dvs inspelningar från olika LP och radio blandat var ett begrepp. Finns en rolig bok om detta bla i Nick Horby i Highfidelity

som handlar om personer runt en skivbutik i någon av Londons förorter, under denna period. Rekommenderad läsning för den som vill ha lite musikhistoria.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Snyggt Calle. Jag tror inte upphovsmannen misstycker. Det hela känns ju rätt akademiskt.

Calm, under sommaren har jag gjort en resa tillbaka till de analoga medierna och införskaffat en Nakamichi RX-303E (den som var med i 9 1/2 vecka, samt en Revox B77. Dessutom har det blivit 3 stycken Walkmans. Så nu är det no more iPhone på tunnelbanan. Och jag är sååå mycket lyckligare. En Walkman krossar allt vad mp3 heter. Det är kul att lyssna på musik i hörlurar igen.

Jag återkommer dessutom snart med årets bästa boktips för musikälskare. Håll utkik i den här kanalen.

Link to comment
Share on other sites

Begreppet blandband, dvs inspelningar från olika LP och radio blandat var ett begrepp. Finns en rolig bok om detta bla i Nick Horby i Highfidelity

som handlar om personer runt en skivbutik i någon av Londons förorter, under denna period. Rekommenderad läsning för den som vill ha lite musikhistoria.

Calm

Boken finns även som film med bl.a. Jack Black i en av rollerna. Fördelen med filmen är att det spelas en hel del musik.

Link to comment
Share on other sites

Vi är väl några som känner igen sig i Robs grubblerier om hur man ska sortera sina skivor... :blush

Jättekul o intressant med genreindelning. Vad mig anbelangar, får jag inte ned antalet lp till mera hanterbar nivå, de gånger jag försöker, precis då, finner jag nytt som leder mig vidare ut i outforskade musikaliska trakter och vips så skriver jag om min musikhistoria och antalet lp ökar, genreindelning räddar och är ett kul ämne att diskutera

Reason for edit: idoitiskt stafvfhel

Edited by iroise
Link to comment
Share on other sites

Ja gengreindelning har sina fördelar, men också sina risker.

Sorterade om min skivsamling i vintras till alfabetisk ordning, men indelad i pop/rock, jazz och klassiskt. Nyttig övning som tillförde landets samling ca 30 dubletter. Inte lätt med ECM:s omslag som alla ser lika ut. :D;)

Nästa steg är att katalogisera samlingen i någon lämplig dataapplikation som skulle kunna föras med i tex. en iPhone. Skulle vara smutt om man i skivaffären lätt kunde ta fram sin skivsamling och kolla om den finns hemma redan.

Några tips?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ja gengreindelning har sina fördelar, men också sina risker.

Sorterade om min skivsamling i vintras till alfabetisk ordning, men indelad i pop/rock, jazz och klassiskt. Nyttig övning som tillförde landets samling ca 30 dubletter. Inte lätt med ECM:s omslag som alla ser lika ut. :D;)

Nästa steg är att katalogisera samlingen i någon lämplig dataapplikation som skulle kunna föras med i tex. en iPhone. Skulle vara smutt om man i skivaffären lätt kunde ta fram sin skivsamling och kolla om den finns hemma redan.

Några tips?

Calm

Den här tycker jag är bra, jag har kört den i flera år. Det finns en trial, med begränsat antal skivor man kan lägga in, den är dessutom ganska billig.

Den aviserar om det kommit uppdateringar automatiskt.

http://www.fnprg.com/catraxx/

Edited by Leif Eriksson
Link to comment
Share on other sites

Den här tycker jag är bra, jag har kört den i flera år. Det finns en trial, med begränsat antal skivor man kan lägga in, den är dessutom ganska billig.

Den aviserar om det kommit uppdateringar automatiskt.

http://www.fnprg.com/catraxx/

Ser intressant ut! Frågan är hur jag kommer åt "mitt" arkiv då jag befinner mig på resande fot eller i skivbutiken. Var lagras infot? Hos mig eller surver hos leverantören?

Internetaccess misstänker jag.

Ursäkta kanske en korkad fråga, men för en data-novis framstår inget som självklart :D

Tack för tipset!

Calm

Edit stavfel.

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Ser intressant ut! Frågan är hur jag kommer åt "mitt" arkiv då jag befinner mig på resande fot eller i skivbutiken. Var lagras infot? Hos mig eller surver hos leverantören?

Internetaccess misstänker jag.

Ursäkta kanske en korkad fråga, men för en data-novis framstår inget som självklart :D

Tack för tipset!

Calm

Edit stavfel.

Din databas ligger på din PC, och beträffande export av data så citerar jag hemsidan:

•Export a list of your CDs to the notes section on your iPod.

•Export data to HTML and publish your collection on the Internet.

•Export data to text files or XML to bring the information into other applications.

Hoppas att några ? blir !

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...