Krima Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 LTS som håller på med F/E lyssning tycker jag verkar vettigt för de som vill se vilka apparater de på lyssningen inte anser ha färgningar. Det kan de kanske ha ändå men lyssningspanelen kan inte dekterar det. Själv bryr mig inte om jag skulle råka ha en färgning där hemma (Arcam 250, monitor audio RX Silver 6 när jag spelar stereo). En annan nackdel med det där testet är att de inte hinner testa alla apparater (de testar på sin fritid). Vilket innebär att de missar en del gobitar för dem som vill ha så färglöst som möjligt. Men strunt i mitt babblande hur ser ni på F/E lyssning? Quote
Engelholm Audio Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 Upplever att du blandar två olika frågor: 1) är F/E lyssning ett bra sätt att få fram färgande/ofärgande apparater på? 2) är du intresserad av en genom F/E lyssnad ofärgande apparat? Quote
Krima Posted September 12, 2011 Author Posted September 12, 2011 Upplever att du blandar två olika frågor: 1) är F/E lyssning ett bra sätt att få fram färgande/ofärgande apparater på? 2) är du intresserad av en genom F/E lyssnad ofärgande apparat? Hello Per, snurrig som jag är, så har du naturligtvis rätt. Men frågorna är lika intressanta för mig för jag tänkte på bägge och råka göra det till en fråga. Quote
Hasse Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 Jag tycker det faller på att högtalare inte kan F/E testas då dessa enligt min erfarenhet påverkar ljudet i betydligt högre grad än elektroniken. Även om jag eftersträvar en neutral återgivning så är det för mig viktigare att exempelvis slutsteg och högtalare matchar varandra och låter rätt i mina öron. Om det sedan krävs ett Brystonsteg eller något röralternativ för att komma dit är mindre viktigt. Som du säger är det också så att urvalet av F/E testade apparater är minst sagt begränsat och en del är utgångna sedan länge, exempelvis NAD 208. Quote
Krima Posted September 13, 2011 Author Posted September 13, 2011 Jag tycker det faller på att högtalare inte kan F/E testas då dessa enligt min erfarenhet påverkar ljudet i betydligt högre grad än elektroniken. Även om jag eftersträvar en neutral återgivning så är det för mig viktigare att exempelvis slutsteg och högtalare matchar varandra och låter rätt i mina öron. Om det sedan krävs ett Brystonsteg eller något röralternativ för att komma dit är mindre viktigt. Som du säger är det också så att urvalet av F/E testade apparater är minst sagt begränsat och en del är utgångna sedan länge, exempelvis NAD 208. Har hört att Nad 208 skulle vara det femte bästa i världen. Quote
Hasse Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Har hört att Nad 208 skulle vara det femte bästa i världen. Man skall nog inte lyssna på allt man hör Quote
Vox Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Har hört att Nad 208 skulle vara det femte bästa i världen. Femte bästa på vad? Quote
juha Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Femte bästa på vad? Kanske 5 bästa av Nads slutsteg:) Quote
Krima Posted September 13, 2011 Author Posted September 13, 2011 Femte bästa på vad? Femte bästa slusteget av alla slutsteg när det gäller att förmedla välljud Quote
Engelholm Audio Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Femte bästa slusteget av alla slutsteg när det gäller att förmedla välljud ...av dom som är testade! Quote
Sigge Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Femte bästa slusteget av alla slutsteg när det gäller att förmedla välljud I vems öron? Quote
Sigge Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Femte bästa slusteget av alla slutsteg när det gäller att förmedla välljud Och med vilka högtalare, och med vilken källa? Quote
Engelholm Audio Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 I vems öron? Dom som ingår i lyssningspanelen, vilket väl var en rejäl hög med LTS'are. Och med vilka högtalare, och med vilken källa? Om jag inte mins fel så använder man sig både av hörlurslyssning och via högtalare. Man kan väl misstänka att "LTS-nära" produkter användes... Quote
Sigge Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Dom som ingår i lyssningspanelen, vilket väl var en rejäl hög med LTS'are. Om jag inte mins fel så använder man sig både av hörlurslyssning och via högtalare. Man kan väl misstänka att "LTS-nära" produkter användes... Jag har spenderat de senaste 3-4 åren att försöka matcha förstärkare till mina högtare, och mina öron. Det är en svår och tidsödande exercis, och den är högst personlig. Vilket också förklar varför så få, om ens nägon av oss här har samma set-up. Quote
Krima Posted September 13, 2011 Author Posted September 13, 2011 Jepp nu minns ja, det var på Faktiskt som de sa det. Fast det verkar klyddigt det där testet och de räknar har sig kolla här, verkar lite klyddigt. Fast det kan ju bli lika klyddigt på vilka tester som helst (om man vill göra det klyddigt så går det. Nej jag kanske skall fortsätta att lyssna med mina egna öron. Olika testserier Ok för experter som Per Engelholm är sådant här enkelt. Men jag som är (ja ni vet) blir rent snurrig. Hm tror det var den här tråden jag läste att den var så fantastisk Euphonias favo förstärkare nr1 n(skämtade här he he) Men jag har fått svaret inte många här som är så där intresserade av F/E testet. Men hur testar ni när ni vill skaffa en ny apparat? Så att ni inte en månad senare, eh fan den där dyra saker för 100 000 kr spelar ju sämre än Denon apparat, så att ni inte blir lurade av placebo? Själv har jag ofta gått på feeeeliiiiing och hört en röst säga till mig. Mats Monitor audio Silver Rx6 är bra nog för dig och även så Arcam 250. Quote
sprudel Posted September 15, 2011 Posted September 15, 2011 (edited) Jag har spenderat de senaste 3-4 åren att försöka matcha förstärkare till mina högtare, och mina öron. Det är en svår och tidsödande exercis, och den är högst personlig. Vilket också förklar varför så få, om ens nägon av oss här har samma set-up. Ja! Visst är det så att matchning och personliga preferenser fäller avgörandet. Håller på med det som du gjort de senaste åren, letar slusteg. (Får man länka till en tråd på annat forum utan att väcka anstöt?) Såg att någon annan gjorde det i tråden så det är väl OK antar jag:-) http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Fo...pic&t=45252 Edited September 15, 2011 by sprudel Quote
iroise Posted September 15, 2011 Posted September 15, 2011 Men hur testar ni när ni vill skaffa en ny apparat? Så att ni inte en månad senare, eh fan den där dyra saker för 100 000 kr spelar ju sämre än Denon apparat, så att ni inte blir lurade av placebo? Jag lyssnar, efter några år börjar jag nu få kläm på vad jag gillar o det är i mitt fall en mognadsfråga. Förresten, jag undrar är Denonapparater inte bra Quote
Krima Posted September 16, 2011 Author Posted September 16, 2011 Jag lyssnar, efter några år börjar jag nu få kläm på vad jag gillar o det är i mitt fall en mognadsfråga. Förresten, jag undrar är Denonapparater inte bra Denon var ett exempel, Helge Quote
Recommended Posts