Jump to content

Min mässhelg i Göteborg


calm

Recommended Posts

Tack för besöket Calm!

En lite Korrektion, rummet var ett samarbete mellan Mårten Design, B.M.C. importören Transient Design och Entreq (Du hann fota skylten innan vi hunnit ändra den!) ... Akkelis Stefan stod i grannrummet och demade Audio Valve stärkare och de fantastiska Magnepan 3.7.

Vi spelade på Marten Design Bird högtalare, B.M.C. Mono-slutsteg, DacPre, RIAA och Drive. Skivspelarverket var samma som Du såg i Stockholm i våras, Dr Feickerts Woodpecker, Armen var den vanliga 12' Jelcon och längs ut i änden satt en Benz Micro Wood (En riktigt sjönsjungande pickup!)

Kablarna var Entreqs, Trälådorna är inga nätfilter utan är TellUs = gemensam jordpunkt för Entreqs kablar. CleanUs är ett passivt nätfilter som sitter parallellt med anläggningen samt PowerUs som är deras Nätlist. Vill Ni veta mer om Entreqs produkter surfa in på deras hemsida eller slå en signal till Per-Olof!

AC spelade på B.M.C.s integrerade förstärkare AMP C1 i fjol.

/ptr

Säkert rätt så jag vet att de fick låna något i sista stunden.

Träburkarna hittade jag på en bild här!

gteborgsmssan017.jpg

Som du vet så är jag inte särdeles intresserad av tekniken. Antog att det hade med nätmatningen att göra. :D

Men ser att det ser ut att vara signalkablar i anslutningen.

Calm

Edit tillägg

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Vi tar ett ytterligare rum. Detta var ett rum som verkade vara högintressant med många besökare.

I andra änden av rummet Kondo Shunyata och Oracle med stativare från Rockport.

P1000987.jpg

Den stora anläggningen klingade riktigt bra med ordentligt basstöd.

Den mindre högtalaren hörde jag inte.

Calm

Ahh EAR som inhabilentusiast kan man bare holde med :mm:

Kondo forsterkeriet ble jeg jeg fortalt også stiller på Hortenmessen til helgen, om jeg forstod det hele rett :mm::mm::mm:

mvh

Link to comment
Share on other sites

Tack Lasse och Transient Design och tack alla besökare. För en gångs skulle ett rum som fungerade utan större problem. Vi var ganska nöjda redan vi första uppställningen. Blev en variant som skulle prioritera ett antal lyssnare i rummet istf koncentration på sweetspot :)

En repetition av vad NYTT vi körde på:

Peak Consult Empress VII - markerar sju år sedan första Empress'en tillverkades

Vitus RI-100, integrerad förstärkare på 2x300 w med möjligheter till både RIAA- och DAC-modul vad det lider.

Bergmann MAGNE - ja, instegsmodellen. 78.000:- för basmodellen i 'black velvet' eller 'black silky matt'. 88.000 för pianolack som visades på mässan. Går att få med DIN, RCA eller XLR. Johnnie Bergmanns spelare har fått flera utmärkelser, nu senast fick SINDRE The Absolute Sound's Golden Ear Award 2011!

Nya VESTA signal och högtalarkablar från Purist Audio Design. En icke-traditionell Purist-kabel. Ingen vätska, ingen ferox. Ett par 1.0m RCA 2.000:-, 1.0m XLR 2.600:-, högtalarkablarna 3.900:- för ett par om 2.5m. Enkel, smidig, lämplig för inbyggnad. Jim Aud's 25-åriga erfarenhet sammanfattad i en kabel som till det priset kan bära upp en anläggning för dryga halv-miljonen.....

I systemet hade vi också Vitus SCD-010 och Stahl-Tek's VEKIAN DAC. Vekian läser de flesta format genom I2S (HDMI), RCA, BNC, AES/EBU och USB-ingångar. Och naturligtvis Vitus RIAA SP-101.

Väl mött nästa år!

/Kenneth

Edited by kenneth
Link to comment
Share on other sites

Tack Lasse och Transient Design och tack alla besökare. För en gångs skulle ett rum som fungerade utan större problem. Vi var ganska nöjda redan vi första uppställningen. Blev en variant som skulle prioritera ett antal lyssnare i rummet istf koncentration på sweetspot :)

En repetition av vad NYTT vi körde på:

Peak Consult Empress VII - markerar sju år sedan första Empress'en tillverkades

Vitus RI-100, integrerad förstärkare på 2x300 w med möjligheter till både RIAA- och DAC-modul vad det lider.

Bergmann MAGNE - ja, instegsmodellen. 78.000:- för basmodellen i 'black velvet' eller 'black silky matt'. 88.000 för pianolack som visades på mässan. Går att få med DIN, RCA eller XLR. Johnnie Bergmanns spelare har fått flera utmärkelser, nu senast fick SINDRE The Absolute Sound's Golden Ear Award 2011!

Nya VESTA signal och högtalarkablar från Purist Audio Design. En icke-traditionell Purist-kabel. Ingen vätska, ingen ferox. Ett par 1.0m RCA 2.000:-, 1.0m XLR 2.600:-, högtalarkablarna 3.900:- för ett par om 2.5m. Enkel, smidig, lämplig för inbyggnad. Jim Aud's 25-åriga erfarenhet sammanfattad i en kabel som till det priset kan bära upp en anläggning för dryga halv-miljonen.....

I systemet hade vi också Vitus SCD-010 och Stahl-Tek's VEKIAN DAC. Vekian läser de flesta format genom I2S (HDMI), RCA, BNC, AES/EBU och USB-ingångar. Och naturligtvis Vitus RIAA SP-101.

Väl mött nästa år!

/Kenneth

Vi havde også vores Racks i det set-up, det var det bedste og kan erverves.

Link to comment
Share on other sites

I samma rum som våra musikergäster serverades mässans "state of the art" system.

P1000973.jpg

P1000975.jpg

P1000977.jpg

P1000978.jpg

Avantgard högtalarna är verkligen något speciellt. Hörde en mindre modell i Jönköping och här hade man gått upp i basbestyckning rejält.

Detta kan jag lyssningsmässigt utan tvekan utnämna till mässans bästa.

Fick höra piano av Patricia Barber på en scen som jag aldrig hört förut.

Första gången jag hörde the Lars på Kistamässan så var jag nöjd men inte överväldigad. Sedan hörde jag dem på en specialvisning i Stockholm och senast på Arken förra året. Men detta var nog ett mycket bättre matchande för här kom hela potentialen fram.

Kul med sådana här system, men knappast något man kan ha i ett vanligt vardagsrum. Hornen har en förmåga att suga in blicken och jag är tvungen att blunda för att inte sugas med. Men musikaliskt så sugs jag gärna med och det sker utan problem! :mm: :mm:

Calm

Link to comment
Share on other sites

Audio Note hade en nytt utförande på sina högtalare.

P1000969.jpg

Annars kändes systemet bekant.

P1000970.jpg

P1000971.jpg

Tyvärr så är det alltid svårt att få till bilder i deras lyssningsrum då man envisas med att ha någon form av mysbelysning.

De små systemen tycker jag inte riktigt når hela vägen fram

Hörde ett värstingsystem i Denver för några år sedan och då var det ett helt annat ljud.

Calm

Link to comment
Share on other sites

I samma rum som våra musikergäster serverades mässans "state of the art" system.

P1000973.jpg

P1000975.jpg

P1000977.jpg

P1000978.jpg

Avantgard högtalarna är verkligen något speciellt. Hörde en mindre modell i Jönköping och här hade man gått upp i basbestyckning rejält.

Detta kan jag lyssningsmässigt utan tvekan utnämna till mässans bästa.

Fick höra piano av Patricia Barber på en scen som jag aldrig hört förut.

Första gången jag hörde the Lars på Kistamässan så var jag nöjd men inte överväldigad. Sedan hörde jag dem på en specialvisning i Stockholm och senast på Arken förra året. Men detta var nog ett mycket bättre matchande för här kom hela potentialen fram.

Kul med sådana här system, men knappast något man kan ha i ett vanligt vardagsrum. Hornen har en förmåga att suga in blicken och jag är tvungen att blunda för att inte sugas med. Men musikaliskt så sugs jag gärna med och det sker utan problem! :mm: :mm:

Calm

Igjen ett system man mer enn gjerne skulle hørt, Avantgarde er direkte årsaken til at jeg hoppet på horn toget for en tid tilbake og med den kringutsrustningen her ser det hele meget potent ut, vil ha!! :mm: :mm:

mvh

Link to comment
Share on other sites

Sist men inte minst kommer här Akkelis stora system med nya Maggisar, tyska rörförstärkare och vinylspelare som såg intressant ut.

gteborgsmssan024.jpg

gteborgsmssan025.jpg

Lyssningsintryck? Ja den som fick lyssna ändå!

Här utbröt en livlig diskussion om lagersmörjning och annat väsentligt för lyssningsintrycket. :D

gteborgsmssan026.jpg

Så något lyssningsintryck kan jag tyvärr inte förmedla. Men förutsättningarna för bra ljud fanns säkert. ;)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Här kommer nog det sista rummet som jag har dokumenterat.

P1000940.jpg

Passlab med nya högtalare. Hörde dem på Jönköpingsmässan och tyckte det lät tight, kraftfullt och bra.

P1000941.jpg

Elektroniken var inte densamma vad jag minns. Men lät på samma auktoritära sätt. Inget tjafs, rakt på! ;):D

P1000942.jpg

Calm

Link to comment
Share on other sites

Efter ett antal timmar på mässan, som jag tycker var ovanligt trevligt sammansatt, med både budgetsystem och värstinganläggningar, var det dags att gå vidare.

Ryktet om Sveriges och i vart fall Göteborgs största räkmacka gjorde att vi drog oss mot Gothia Tower och.......

P1000998.jpg

först några snabba öl för att damma av strupen efter allt lunkande i korridorer! :mm:

P1010004.jpg

Sen kom den berömda räkmackan in....

P1010006.jpg

Som ni ser så stämmer nog beskrivningen! Men om ni granskar salladen i kanten så ser ni att den är misstänkt brunfärgad på sina ställen. Den krispiga salladen under visade sig var på gränsen till sönderfall och det hela slutade med att vi var tvungen att skicka ut maten. Säkert någon eller några dagars lagring verkade det. :dead:

Som kompensation fick vi denna lilla efterrättstallrik och kaffe, men då var nästan aptiten borta.

P1010008.jpg

Kände mig risig, vilket innebar att jag tyvärr var tvungen att hoppa en trevlig inbjudan från bröderna på Marten och lite eftersittning. Synd! :(

Det kommer nog att dröja ett tag till innan jag gör ett nytt räkmacksförsök där i vart fall!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F

Vad tyckte ni andra om maggisarna, tyvärr så var dom lite för tunna för min smak ( jag vet att mässa är mässa ) får lyssna på dom nästa gång man är hos Akkelis och hälsar på och se om det ändrar min uppfattning.

Link to comment
Share on other sites

Vad tyckte ni andra om maggisarna, tyvärr så var dom lite för tunna för min smak ( jag vet att mässa är mässa ) får lyssna på dom nästa gång man är hos Akkelis och hälsar på och se om det ändrar min uppfattning.

Gillade Maggisarna. De var inte inspelade, och hade lite för klena stärkare för att kunna ge den stuns i botten de borde kunna ge.

Jag har hört de mindre 1.7:orna hos en kompis med Acuphase P-800 som levererar ca 6x mer effekt i 4 ohm än de rörmonoblock det spelades på mässan, och då var det minsann bättre tryck i basen. 3.7: orna är nog mer tungdrivna än 1.7:orna

Link to comment
Share on other sites

Gillade Maggisarna. De var inte inspelade, och hade lite för klena stärkare för att kunna ge den stuns i botten de borde kunna ge.

Jag har hört de mindre 1.7:orna hos en kompis med Acuphase P-800 som levererar ca 6x mer effekt i 4 ohm än de rörmonoblock det spelades på mässan, och då var det minsann bättre tryck i basen. 3.7: orna är nog mer tungdrivna än 1.7:orna

Hur mycket effekt gav rörstegen man demade med? Rummet ser ganska stort ut på bilderna så det borde kräva en del av stegen, och visst tarvar 3.7 mer av förstärkeriet än 1.7. Om de här 3.7:orna var med i samma sändning som mina (anlände i början av sept) förstår jag att man inte hunnit spela in dom riktigt och det förklarar ju om de lät tunna.

Link to comment
Share on other sites

Tack Lasse, Peter, övriga och såklart alla besökare för en härligt trivsam hifi mässa.

Maggisarna kom samtidigt som dina Hasse så dom var ca en vecka gamla och ändrade karaktär under helgen. Om ytterligare xx antal timmar bör dom vara inspelade.

Rummet var drygt 60 kvadrat, väl (över) dämpat så det sög kraft, monoblocken var på 115 watt/kanal. Det märktes direkt att do är avsevärt mer tungdrivna är MG 1.7. Kraftfulla alternativ finns i butiken, både med rör och trissor.

Skivspelarna var från Tyska Acoustic Signature och deras lager går torra, utan olja eller fett.

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

Audio Note hade en nytt utförande på sina högtalare.

P1000969.jpg

Annars kändes systemet bekant.

P1000970.jpg

P1000971.jpg

Tyvärr så är det alltid svårt att få till bilder i deras lyssningsrum då man envisas med att ha någon form av mysbelysning.

De små systemen tycker jag inte riktigt når hela vägen fram

Hörde ett värstingsystem i Denver för några år sedan och då var det ett helt annat ljud.

Calm

Vem vet vad som dyker upp på Sheraton i februari ;-), finns ju lite kul...Fifth Elemet DAC, Ongaku...

Link to comment
Share on other sites

Vem vet vad som dyker upp på Sheraton i februari ;-), finns ju lite kul...Fifth Elemet DAC, Ongaku...

Varför inte slutstegen du har vid din nick? :mm:

Eller är det något integrerat?

Känner inte igen modellen.

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

ArtSound - og Hans - takker for en flot messe. Messer er altid spændende - hvordan er rummet, kan vi lave god lyd, kommer der folk, hvad skal vi have at spise ect

Først vil jeg sige at jeg aldrig har været på en messe, hvor folk var så flinke til at hjælpe til med at slæbe udstyr, pakke bilen og finde det der manglede. Lars-Ola burde ikke lave andet end at arrangere messer... Og tak til "The Lars" for udlån af forstærkere

Lyden som kunne præsteres i rummet vil jeg vurdere som OK i et messe-rum. Det var et lidt specielt rum. For, som flere skriver, så var der ikke meget bas-tryk midt i rummet. Det var der til gengæld i hjørnerne og ude på gangen.. Sikkert også hos naboerne - undskyld Audio Note.

Mange har en fornemmelse af at disse højttalere kræver rum på + 50 m2. Det er ikke korrekt. Min erfaring er at en DUO Mezzo, som på messen, spiller bedst i rum på 25m2 og op. En alm DUO eller DUO Omega, kræver blot 20 m2. På Sweetspot messen i maj, spillede jeg med DUO Omega på 15-16 m2 med godt resultat

Egentlig vil jeg takke for mange kommentarer, jeg håber snart at kunne præsentere Avantgarde Acoustic hos en forhandler eller to i Sverige. Måske i Göteborg? Indtil da, så kan jeg lave demo i Viborg, DK. Hjemme kan jeg lave bastryk så det holder. I er altid velkomne i DK, der går færge fra Göteborg til Frederikshavn. Tager I ikke bilen med over, så afhenter jeg gerne ved færgen i Frederikshavn

Velkommen til en dag med musik, Avantgarde og dansk lunch!

Link to comment
Share on other sites

ArtSound - og Hans - takker for en flot messe. Messer er altid spændende - hvordan er rummet, kan vi lave god lyd, kommer der folk, hvad skal vi have at spise ect

Først vil jeg sige at jeg aldrig har været på en messe, hvor folk var så flinke til at hjælpe til med at slæbe udstyr, pakke bilen og finde det der manglede. Lars-Ola burde ikke lave andet end at arrangere messer... Og tak til "The Lars" for udlån af forstærkere

Lyden som kunne præsteres i rummet vil jeg vurdere som OK i et messe-rum. Det var et lidt specielt rum. For, som flere skriver, så var der ikke meget bas-tryk midt i rummet. Det var der til gengæld i hjørnerne og ude på gangen.. Sikkert også hos naboerne - undskyld Audio Note.

Mange har en fornemmelse af at disse højttalere kræver rum på + 50 m2. Det er ikke korrekt. Min erfaring er at en DUO Mezzo, som på messen, spiller bedst i rum på 25m2 og op. En alm DUO eller DUO Omega, kræver blot 20 m2. På Sweetspot messen i maj, spillede jeg med DUO Omega på 15-16 m2 med godt resultat

Egentlig vil jeg takke for mange kommentarer, jeg håber snart at kunne præsentere Avantgarde Acoustic hos en forhandler eller to i Sverige. Måske i Göteborg? Indtil da, så kan jeg lave demo i Viborg, DK. Hjemme kan jeg lave bastryk så det holder. I er altid velkomne i DK, der går færge fra Göteborg til Frederikshavn. Tager I ikke bilen med over, så afhenter jeg gerne ved færgen i Frederikshavn

Velkommen til en dag med musik, Avantgarde og dansk lunch!

Det är möjligt att det saknades något i den djupare delen, men det förtar ändå inte helhetsintrycket av en synnerligen transparant, utbredd och otvungen ljudbild. En lätthet som få om inget rum kunde uppnå. När jag skrev att jag aldrig hört Patricia Barber på en sådan scen, så menar jag storlek och utbredning och den tyngdlösa framställningen. Om det sedan finns ytterligare mer att ge, som du naturligtvis har bäst förutsättningar att bedöma, så är detta bonus. Skulle vara kul att höra dem i Viborg. Vi får fundera till nästa semester.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...