Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja då var det dags igen! En dos riktig hifi eller skall vi säga highend! Det duggar tätt med evenemang nu under hösten, men man får bestämma sig och för mig gällde Opalen mfl.

Startade tidigt fredag morgon från Stockholm för att hinna med att också kamma av övriga butiker och arrangemang. Första stopp blev alltså Hifi-Stället. Har varit där så många gånger, men det fanns en speciell högtalare som jag gärna ville höra igen.

Men vi börjar väl med en liten blick på elektroniken.

P1000908.jpg

Idel ädel ARC.

Det tvådelade jubileumsförsteget i referensserien. En ARC CD 5 och slutsteget VS115.

Den här tråden kommer att lunka på i makligt tempo så hetsa inte på, det lönar sig inte. Fotograferingen sker med min handburna eller i bästa fall enbensstativa kamera Lumix. Så se det mera som reportagefoto och inte som någon strävan till perfektion.

Calm

Posted

Vi pratar naturligtvis om den numera så omskrivna SF Futura. Det är ett återseende som jag gärna gör!

Förra gången matades den med elektronik från Esoteric i C3 serien och då var min reaktion att den var något slankare och luftigare än sin föregångare Amatin. Vilket också bekräftades av Hifi+ test.

P1000907.jpg

Ja jag kan säga att detta var nog ett en bättre matchning, mer kropp och känsla än sist! En god högtalare med bra egenskaper följer elektroniken och håller sig på den neutrala sidan utan färga.

Spelade mycket piano med attack och klang och högtalaren följde snällt med. Basen var dock inte så artikulerad som jag minns den sist och jag vet sedan tidigare att det här lyssningsrummet med mycket absorbtion är kanske inte riktigt i min smak. Jag har hört en hel del i detta rum. Det var efter en lyssning här som jag bestämde mig för mina tidigare Amati A.

Calm

Posted

Efter någon timmes lyssning hos Anders var det dags för nästa stopp, nämligen Marten Center på Chalmersgatan, ett av mina favoritlyssningsrum alla kategorier. Ett fullskaligt Svanå level 3. Stort luftigt och lätt att andas i och med ett storslaget ljud. Trevliga gossar de där bröderna!

P1000910.jpg

Klampade rakt in i förbredelserna inför mässhelgen, men inga problem att koppla upp grejorna.

Det blev en hel del spelat med olika medier CD och vinyl. Tingvall, Hiromi och naturligtvis Leifs egna inspelningar som är i världsklass.

Uppställningen var de nya Coltrane Mk II, drivna av de egna slutstegen. Försteg från Einstein tror jag och en Bladelius CD. Det nya i utrustningsväg var en Bergmann vinylspelare med tangentialarm. Ser skumt ut men det funkar verkligen. Återkommer till den senare.

Hur lät det då? Mycket bra tycker jag. Lätt och otvunget med artikulering i varje del av framställningen. Homogenitet men också tyngd och värme. En högtalare jag med lätthet skulle kunna leva med. Serblin får förlåta mig.

Sen var den dagen till ända och dags att åka till hotellet för uppladdningen inför den egentliga mässtarten.

Calm

Posted

Vi kör lite mer Martenbilder i pausen. Coltrane-högtalarna är verkligen bra, här uppkopplade med de nya slutstegen som verkligen ger driv i högtalaren. Jormakabel så långt som jag såg.

P1000917.jpg

P1000919.jpg

P1000914.jpg

Som sagt vi pratar om reportagefoto och inte fotokonst.

Calm

Posted

Så lördagsmorgon äntligen! Efter en god natts sömn så möttes jag av denna syn när gardinerna drogs från

gteborgsmssan048.jpg

gteborgsmssan047.jpg

Gråmulet! Favoritväder att tillbringa en dag på mässa med. Kanske lite i varmaste laget 19 på morgonen.

En god lyssningsdag tarvar en stadig frukost, så att inte koncentrationen bryts av en kurrande och hungrig mage!

gteborgsmssan050.jpg

Det här hotellet kan det där med frukostbuffe. Ingen kontinentalfrukost här inte!

Calm

Posted

Det var ingen kö utanför Opalen. Skönt när man upplevt mässor där kön ringlar sig halvvägs runt kvarteret. Goda förutsättningar för en bra mässa sett från ett besökarperspektiv.

gteborgsmssan051.jpg

Röda mattan fanns på plats som sig bör! Förväntningarna stegrades!

gteborgsmssan052.jpg

Calm

Posted

Omedbart till höger efter entrén stötte jag ihop med några gubbar varav en verkade vara pigg och nykter trots den tunga lasten av ädel dryck.

Han hade uppenbarligen inte tullat på lagret än.

P1000938.jpg

Mackmyra en god wisky som jag testat tidigare. Tyvärr missade vi provsmakningen som ägde rum på eftermiddagen.

Starwarsgubbarna gjorde reklam för någon streamer, men verkade inte så pigga på försäljning. Möjligen hade de fått för mycket att dricka kvällen innan. ;):D

Calm

Posted

Första rummet blev detta!

P1000939.jpg

Som synes Avalon med elektonik från bl.a Conrad Johnson.

gteborgsmssan004.jpg

gteborgsmssan011.jpg

gteborgsmssan006.jpg

Hur lät det då? Jo faktiskt riktigt bra! Hörde några brottstycken från E.S.T. med pianoklanger som både hade kropp, klang och strängljud som framställdes naturligt vackert.

Tror att vinylen var en Kuzmaspelare.

Kablar från Crystal.

Calm

Posted

Nästa nedslag var i Peak Consult och Vitusrummet.

P1000959.jpg

P1000961.jpg

Blev inte så mycket lyssnat, men det lilla jag hörde så lät det bra.

Stötte ihop men A. Wing så det blev lite snack istället.

Bergman skivspelaren med sin speciella tangetsialarm tilldrog sig mitt intresse.

P1000962.jpg

Diffusorer ala skumplast, kanske mer absobtion med tanke på materialet.

Kablar från Purist Audio.

Calm

Posted

Tonkraft hade laddat sitt rum med Goldmund som jag såg förra året och årets stora nyhet med ett stort sortiment av B.A.T.

P1000957.jpg

B.A.T i förgrunden och Goldmund skymtar bakom.

P1000956.jpg

Högtalare från Patos som också hade en mindre högtalare i ett annat rum.

P1000955.jpg

Blev inte så mycket lyssnande, men BAT har jag hört i olika sammanhang och Goldmund senare i Stockholm.

Calm

Posted
Det var ingen kö utanför Opalen. Skönt när man upplevt mässor där kön ringlar sig halvvägs runt kvarteret. Goda förutsättningar för en bra mässa sett från ett besökarperspektiv.

gteborgsmssan051.jpg

Röda mattan fanns på plats som sig bör! Förväntningarna stegrades!

gteborgsmssan052.jpg

Calm

Ja for os udstillere var det en fin logistik og ganske gode rum på hotellet, keep on posting

Posted

Vi tar ett rum till på bottenplanet!

P1000949.jpg

Akkelis mindre rum med elektronik från BMC Audio, Martenhögtalare, Dr Feickerts skivspelare som jag såg under Michael Fremers pickupmonteringsdemo då med en Kuzma 4poinstarm. Vidare Entreqs kablar och nyhet i form av strömreningsburkar i trä? Plundin eller någon annan kan väl fylla på.

P1000950.jpg

I rummet fanns också Svanås Winge i två varianter. En helskärm och bakom högtalarna staplat två mindre.

P1000953.jpg

Även här blev det lite kort om tid med lyssningen och jag vet sedan tidigare hur Martenhögtalarna låter så det var heller inga nyheter. Jag tror att förstärkeriet var igång förra året hos Audio Concept fast då med andra högtalare.

Calm

Posted (edited)

Nästa rum blev faktiskt en av favoriterna.

P1000946.jpg

Martin Logan och Ayre. En utomordentligt fin kombination måste jag säga. Stort luftigt och med en viss pondus.

P1000947.jpg

Deras berömda cd-spelare men också förstärkeriet tillhör de bättre tycker jag.

Personligen kan jag ibland tycka att elektrostater och dess likar, magnestater låter lite tunna men med basstöd så får man till det riktigt bra som här. Letade efter några subwoofers men såg inga.

P1000948.jpg

Calm

Edit ytterligare bild.

Edited by calm
Posted

Högtalare från polska Esa börjar dyka upp i Sverige. Antar att dessa som verkar ha en hygglig byggkvalitet låter bra. Blev ytterligare ett snabbesök.

P1000964.jpg

Mitt intresse i detta rum blev de välbyggda och snygga racken från Music Tools.

P1000965.jpg

Byggbara på höjden med spikes både i benen och på hyllplanen. Benen är fyllda med ett egettillverkat material som liknar blyhagel men något lättare. Hyllplanen i sandwichkontruktion med ett mjukare material emellan två plywoodplattor av speciellt slag.

Snygga!

Guest Niklas F
Posted
Nästa rum blev faktiskt en av favoriterna.

Martin Logan och Ayre. En utomordentligt fin kombination måste jag säga. Stort luftigt och med en viss pondus.

Deras berömda cd-spelare men också förstärkeriet tillhör de bättre tycker jag.

Personligen kan jag ibland tycka att elektrostater och dess likar, magnestater låter lite tunna men med basstöd så får man till det riktigt bra som här. Letade efter några subwoofers men såg inga.

Calm

Edit ytterligare bild.

2st aktiva 10" i botten på varje panel gör att det blev en skaplig botten på Summit X.

Posted
2st aktiva 10" i botten på varje panel gör att det blev en skaplig botten på Summit X.

Ja då det räckte mer än väl och subwoofer är i vart fall i utgångsläget onödig! :mm: Det vill säga om man inte är extrem orgelälskare. ;)

Calm

Posted

Trots att detta får betraktas som en minimässa så var det i vart fall en del rum som man bara hann svischa igenom. Här ett till.

P1000966.jpg

P1000967.jpg

P1000968.jpg

Banddiskanter i högtalarna som jag känner igen från Jönköping.

Skivspelaren en Kuzma.

Hur lät det? Ingen aning eftersom representanten var involverad i någon djuplodande teknisk diskussion.

Calm

Posted
Trots att detta får betraktas som en minimässa så var det i vart fall en del rum som man bara hann svischa igenom. Här ett till.

P1000966.jpg

P1000967.jpg

P1000968.jpg

Banddiskanter i högtalarna som jag känner igen från Jönköping.

Skivspelaren en Kuzma.

Hur lät det? Ingen aning eftersom representanten var involverad i någon djuplodande teknisk diskussion.

Calm

Ahh, herlig med ett glimt av messen man misset pga jobb :( , Audio Space`s 300B er meget interessant å få en lytt til ved en senere anledning :mm: ...

mvh

Posted

Skivor av det större formatet hittade han också den gode Calm.

Här får Vinylbutiken besök av vår nya "lack-jägare"

37910ab6.jpg

Köpet verkar vara till stor belåtenhet :)

1d971a24.jpg

Posted
Vi tar ett rum till på bottenplanet!

Tack för besöket Calm!

En lite Korrektion, rummet var ett samarbete mellan Mårten Design, B.M.C. importören Transient Design och Entreq (Du hann fota skylten innan vi hunnit ändra den!) ... Akkelis Stefan stod i grannrummet och demade Audio Valve stärkare och de fantastiska Magnepan 3.7.

Vi spelade på Marten Design Bird högtalare, B.M.C. Mono-slutsteg, DacPre, RIAA och Drive. Skivspelarverket var samma som Du såg i Stockholm i våras, Dr Feickerts Woodpecker, Armen var den vanliga 12' Jelcon och längs ut i änden satt en Benz Micro Wood (En riktigt sjönsjungande pickup!)

Kablarna var Entreqs, Trälådorna är inga nätfilter utan är TellUs = gemensam jordpunkt för Entreqs kablar. CleanUs är ett passivt nätfilter som sitter parallellt med anläggningen samt PowerUs som är deras Nätlist. Vill Ni veta mer om Entreqs produkter surfa in på deras hemsida eller slå en signal till Per-Olof!

Jag tror att förstärkeriet var igång förra året hos Audio Concept fast då med andra högtalare.

AC spelade på B.M.C.s integrerade förstärkare AMP C1 i fjol.

/ptr

Guest Niklas F
Posted
Ja då det räckte mer än väl och subwoofer är i vart fall i utgångsläget onödig! :mm: Det vill säga om man inte är extrem orgelälskare. ;)

Calm

Vänta tills du med blir biten av hembio, då räcker dom inte långt även om det var dom som visade upp mest kompetent botten på mässan.

Missade tyvärr dom där stora hornen, dom skall väl ha en kvalitativ bottendel?

Posted

P1000959.jpg

P1000961.jpg

Blev inte så mycket lyssnat, men det lilla jag hörde så lät det bra.

Stötte ihop men A. Wing så det blev lite snack istället.

Bergman skivspelaren med sin speciella tangetsialarm tilldrog sig mitt intresse.

P1000962.jpg

Diffusorer ala skumplast, kanske mer absobtion med tanke på materialet.

Kablar från Purist Audio.

Calm

Tak for besøget i rummet, men du fandt jo A/Wing der

Posted

P1000962.jpg

Calm

Den spilleren er noe av det mest lekre man kjenner til, veeeldig høy "vil ha" faktor :mm::mm: , er det Magne eller en annen modell?

mvh

Guest Niklas F
Posted
Den spilleren er noe av det mest lekre man kjenner til, veeeldig høy "vil ha" faktor :mm::mm: , er det Magne eller en annen modell?

mvh

Det där var den enklaste spelaren @ 80K

Deras finaste var väl en bit över 300K.

Posted

mvh

Tror det var en Magne fra bergmann eller hvad Kenneth Ennglund ?

Posted
Det där var den enklaste spelaren @ 80K

Deras finaste var väl en bit över 300K.

Joa, har hørt deres største ved noen anledninger og vet at det ikke er peanuts vi snakker om i pris ;) ...

mvh

Posted

mvh

Ja jag håller med dig! Hittade en hos Marten Center också så den finns nu permanent i Göteborg för beskådan och lyssning. Om den var till försäljning eller ej vill jag vara osagt.

gteborgsmssan041.jpg

gteborgsmssan040.jpg

Calm

Posted

Vi tar ett ytterligare rum. Detta var ett rum som verkade vara högintressant med många besökare.

P1000984.jpg

Rockport, Ear och Avid.

P1000985.jpg

P1000986.jpg

I andra änden av rummet Kondo Shunyata och Oracle med stativare från Rockport.

P1000987.jpg

Den stora anläggningen klingade riktigt bra med ordentligt basstöd.

Den mindre högtalaren hörde jag inte.

Calm

Posted
Skivor av det större formatet hittade han också den gode Calm.

Här får Vinylbutiken besök av vår nya "lack-jägare"

37910ab6.jpg

Köpet verkar vara till stor belåtenhet :)

1d971a24.jpg

Aha! Min Patricia Barber kom med på plåten! Jo den finns redan men vissa artister gör sig bättre i olika format. Har bara spelat några spår och det låter bra.

Tur att Vinylbutiken ligger på gångavstånd från jobbet. Här skall botaniseras! :mm:

Calm