OA Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 (edited) Vad kan man säga är ett rimligt pris för ett par i bra/fint skick? Något speciellt med dessa som avgör om man ska pruta (pga kommande utgifter på förstärkarna)? Någon som har eller har lyssnat på dessa och kan berätta mer om dem, lämpliga högtalare, för/nackdelar med förstärkarna eller något annat bra att veta? Och slutligen för en oinvigd, att det är tal om en andra utgåva förstår jag men vad står "b" för? En sak som slog mig i efterhand - Menar dom helt enkelt "B" som "mk2", dvs att den första "mk1" skulle vara "A" helt enkelt eller en andra utgåva av "mk2"? Då borde den fått heta "mk3" men det kanske handlar om för små modifieringar... Hur gamla är dessa tro? (jag har reserverat dem): http://www.rehifi.se/audion-silver-night-m...8878-c-209.aspx Edited October 23, 2011 by OA Quote
Erik Andersson Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 Eftersom jag är konstruktör av nämnda förstärkare, är jag förmodligen kvalificerad att besvara dina frågor. "B et" betyder att förstärkaren är försedd med ett omkopplarläge för lågeffektdrift, detta sker medels en omkopplare på förstärkarnas baksida. I lågeffektläget kan 2A3 eller 6A3 rören användas, men kör INTE dessa rör i normal/högeffektläget! Det kommer inte dessa rör att uppskatta. Däremot kan 300B rör köras i båda lägena. Då jag är part i målet vill jag inte ge någon prisbild, inte heller hur bra förstärkarna är. Slutresultatet beror på kringutrustningen speciellt då med tanke på högtalarna. Men generellt tillåter jag mig att säga att dessa förstärkare är bra på att lura ut detaljer och dynamik även från "slutna högtalare" Om du har riktig tur är förstärkarna även försedda med Lundahls utgångstransformatorer, det är i så fall gräddan på moset eller vad det nu heter. Quote
OA Posted September 11, 2011 Author Posted September 11, 2011 (edited) Tack för svaret! Då det är beg. försäljning tycker jag du borde kunna avgöra om det är galet dyrt eller mer rätt i pris, eller kanske till och med prisvärt i alla fall utan att vara partisk? Jag vill i alla fall veta att det inte är tal om ett omotiverat överpris. Sen är en annan stor fråga om man i dagsläget ska lägga dessa pengar på ett par beg. rörförstärkare som dessa eller om det finns exempel på mer prisvärda alternativ (dvs lika mkt ljud för mindre pengar eller mer ljud för samma pengar?). Vad för högtalare ger bäst ljud för spenderad krona ihop med dessa förstärkare, är det mer träffsäkert att köra fina bredbandselement ihop med rörförstärkare eller går flerelementshögtalare med filter lika bra? Att bygga egna är ett alternativ även om beg. eller nya upp till ca 20000kr främst är av intresse. De är ju inte så effektmässigt starka men det verkar fixa rätt mkt trots det, av vad jag läst i alla fall. Det talas mkt om högtalarnas impedanskurva, något man inte alltid har tillgång till. Kan man bedömma åldern på dem? Om jag får fram serienr, kan man få fram servicehistorik då? Kom på en till sak, värt att fråga: Har i dagsläget en Primare DVD30 som CD-spelare. Att koppla den direkt mot rörförstärkarna är planen, hur skulle det fungera? Duger spelaren? Högtalare är som sagt inte avgjort än. Edited September 11, 2011 by OA Quote
Erik Andersson Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 (edited) Om två parter vill nå en ekonomisk överenskommelse är det väl självklart att jag som tredje part inte vill blanda mig i det hela. Det enda jag kan säga är att priset i andra länder på detta förstärkarpar överstiger 50.000:- sv Kr, utan möjlighet att koppla om till lågeffektdrift. Åldern på förstärkaren kan högst vara 5 år, vilket egentligen är helt egalt då ingenting i förstärkaren egentligen slits bortsett från rören. Någon "servicehistorik" föreligger inte då förstärkaren troligen ej reparerats utan har fungerat klanderfritt. Tillägas kan att dessa förstärkare driver de flesta av marknadens högtalare helt utan problem även till mycket höga nivåer och anslutning av CD-spelare direkt utan försteg fungerar utmärkt. Edited September 11, 2011 by Erik Andersson Quote
OA Posted September 11, 2011 Author Posted September 11, 2011 (edited) Det har du rätt i, men jag anser att jag fått svar på de viktigaste frågorna och det känns som att jag gör ett vettigt köp. Brukar i regel lägga några kronor till från början så man får bra grejer och jag kan inte tänka mig en så mkt bättre rörstart än ett par Silver Night (att det är mindre än 1mil till service om det skulle vara något skadar ju inte heller). Får inflika med att jag inte menade att de skulle gått sönder utan snarare att det skulle vara roligt att kunna få svar på om de är uppgraderade, men det visar sig. Dock kvarstår det roliga i att köpa nya högtalare, och jag hoppas kunna få några tips att söka efter! Alt. i alla fall lite vägledning... Hur stora högtalare klarar dom av? Spontant vill jag nog ha ett par stativhögtalare då målet med att pröva rör är att få så bra ljud som möjligt (mer kvalitet än kvantitet) men ett par långsmala golvhögtalare går också bra (flera anläggningar samsas i vardagsrummet). Edited September 11, 2011 by OA Quote
Erik Andersson Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 Jag har naturligtvis lyssnat på en stor mängd av högtalare kopplat till Silver-Night. Här kommer lite vägledning. Själv använde jag under lång tid Snell Type C och Bo Hanssons Chaconne 2 med lysande resultat. Ett annat Silver-Nightpar drev hos en bekant ett par Totem jag minns inte modellbeteckningen men de hade en extremt låg verkningsgrad, trots detta spelade det alldeles utmärkt. Totemhögtalarna ersattes så småningom av ett par INO P60 konstrurerade av Ing.Öhman, då blev det att dra åt skruven ett par varv till. Inte så att Silver-Nighten hade problem att driva Totemhögtalarna utan det var så att P60 var en överlägset bättre högtalare helt enkelt. Av andra högtalare som spelar bra med Silver-Night kan nämnas Audiotronic CM3, Carlsson OA 52 , Response mfl. En högtalare jag själv skulle vara mycket intresserad av att köra med Silver-Night är Mårten Design Coltrane, det är visserligen en helt annan prisklass men det vore mycket intressant. Jag har snabblyssnat Silver-Night tillsammans med en av deras mindre modeller en gång och det spelade mycket lovande. Så som synes är det inte frågan om vad som passar utan det är frågan om vad som INTE passar. Det skulle i så fall vara de där ruskiga Apogee dipolerna men de tillverkas väl som tur är inte längre. Quote
OA Posted September 12, 2011 Author Posted September 12, 2011 (edited) Såhär har Rehifi svarat: "På bilden sitter det 2A3 rör i dom var tyvärr slutkörda så nu sitter 300B super ifrån Golden Dragon i dom". Innebär väl alltså inga direkta begränsningar då 300B fungerade i båda lägena? Hur länge bör förstärkarna vara påslagna innan dom uppnåt arbetstemp (som kan påverka ljudet om det gör det)? Blir det stort slitage att låta dem vara på när man inte spelar? Ska fördjupa mig i det med högtalara så får vi se vad det leder! Ett par fina Carlsson kunde ju vara kul även om jag troligen kommer satsa på någon enklare konstruktion. Edited September 12, 2011 by OA Quote
Erik Andersson Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 Om 2A3 rören var slut har dom troligen plågats i högeffektläget. Men sitter det nya 300B rör i så är det ok. Det tar c:a 15 min innan apparaten har rätt arbetstemperaur. Om du ämnar ha förstärkaren påslagen utan att spela kan du vara smart och koppla den i lågeffektläget då slits 300B rören högst minimalt. Till sist vill jag önska dig lycka till med din nya förstärkare, och om det på något sätt strular för dig finns jag på nära håll Quote
OA Posted September 12, 2011 Author Posted September 12, 2011 Tack Erik, det känns bra! En sista undring jag kom på för stunden, skulle det låta bättre med 2A3 rör i lågeffektsläget eller vad är grejen med 2A3 kontra 300B i annat fall? Quote
Erik Andersson Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 Det kan vi alltid återkomma till när du gjort ditt högtalarval. Jag borde kanske nämnt att hög-låg efffektomkopplaren är en vippströmbrytare på baksidan, den kan kopplas om under drift, helt odramatiskt! Quote
OA Posted September 12, 2011 Author Posted September 12, 2011 Är man ute och cyklar om man vill pröva att para ihop dem med ett par B&W Nautilus 804 från 2002? Exempel: http://www.rehifi.se/bw-nautilus-804-p-8702-c-127.aspx Quote
Guest Musicus Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 (edited) Jeg har hørt andre Audion ved noen anledninger og det er en meget god forsterker, mest sammen med horn eller relativt lett drevne htère, ser at nevnte handler har endel interessante kombinasjoner, selv tror jeg at disse vil kunne være en god match med disse forsterkerene. Det beror litt på hva du vil, musikk smak osv... http://www.rehifi.se/snell-eiii-p-8705-c-127.aspx Brukte selv Snell EII/III med en Audio Innovation S500, en meget musikalsk og godt spillende kombinasjon jeg stadig tar meg i å savne , sorry OT ... mvh Edited September 12, 2011 by Musicus Quote
OA Posted September 12, 2011 Author Posted September 12, 2011 Ok, ja Snell verkar vara väl omtalade och det verkar gå att hitta rätt prisvärda modeller i dagsläget. Det märks dock att det i mång och mycket varit 100% fokus på ljudet då många modeller är hemskt fula, men självklart måste högtalaren låta bra. Jag skulle aldrig köpa en högtalare för att den var snygg, om den inte samtidigt lät bra. Jag har tidigare spanat in Jordans bredbandselement och har fått för mig att det skulle kunna vara vägen till en välljudande, mkt prisvärd högtalare bara man får hjälp med lådvolymer samt ev. filterkonstruktion. Bygget kan jag göra själv, det har blivit en del högtalare genom åren. Mkt godis på denna sida, eller? =) www.eadsweden.com Några förslag på hur man skulle utforma en högtalare med Jordanelement? Bredband eller flervägs? Ett element eller flera? Storlek? Quote
Guest Musicus Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 Ok, ja Snell verkar vara väl omtalade och det verkar gå att hitta rätt prisvärda modeller i dagsläget. Det märks dock att det i mång och mycket varit 100% fokus på ljudet då många modeller är hemskt fula, men självklart måste högtalaren låta bra. Jag skulle aldrig köpa en högtalare för att den var snygg, om den inte samtidigt lät bra. Peter Snell forlot vel Snell etter mkIII modellene, (noen kan kanskje uppdatere meg her) og Snell var ikke lenger Snell om man kan si det slik, grunnen til at jeg dro frem denne kombinasjonen er at Mr EA også har noe med Audio Innovation å gjøre, hva som er bra er min erfaring så realtivt og forskjellig at det nesten er umulig å gi konkrete anbefalinger, lykke til iaf, skulle gjerne selv ha testet de Audion forsterkerene til mine Aspara HL6 horn ... mvh Quote
OA Posted September 19, 2011 Author Posted September 19, 2011 (edited) Nu börjar det dra ihop sig och om allt går som planerat så borde jag få förstärkarna imorn eller på onsdag! Har fått för mig att det skulle vara kul att testa ett par elektrostathögtalare, är jag ute och cyklar då eller kan det passa ihop med rörförstärkarna? I de flesta fall så har ju tillverkarna satt panelen ovan en basdel vilken ofta drivs av en annan förstärkare alt. är aktiv, eller har jag missförstått att det lika gärna kan vara meningen att en förstärkarkanal räcker för att driva en hel högtalare? Det enklaste vore ju självklart om Silver Night stegen klarade av hela högtalarna, är det rimligt? Några förslag på lämpliga elektrostater att leta efter? Det finns ju en del Martin Logan som många verkar lovorda, men som vanligt finns det väl mer eller mindre lyckade modeller! Kom på att denna typ högtalare antagligen är ganska känslig för hur den placeras? Dock ser man massvis med bilder på elektrostater som står nära bakväggen, är det helt fel eller går det bra? Några enkla riktlinjer eller skiljer det även här från modell till modell? Edited September 19, 2011 by OA Quote
OA Posted September 21, 2011 Author Posted September 21, 2011 Nu är dom hemma och inkopplade. Hade turen att få tag i ett mkt fint par, verkar vara i nyskick En teknisk fråga, spelar de i lågeffektläget när spaken står nedåt? Jag kopplade Silver Night rakt mot en Primare DVD30 med ett par hyffsade TaraLabs RCA-kablar. På det så har jag Supra strömkabalge+filter och hemmagjorda EKK 2.5mm fyrflätor med skärm som högtalarkabel fram till ett par XTZ 99.32 = Det låter inte illa men magin saknas. Nu måste jag ha tag på ett par vettiga högtalare till rörförstärkarna! Det är en djungel som jag varit i många gånger förr, men jag tycker ändå att detta är en större utmaning än tidigare. Verkar ju finnas några modeller som bara inte kan bli fel, gäller att hitta dem beg. också Quote
Erik Andersson Posted September 22, 2011 Posted September 22, 2011 (edited) Svaret är yes. Lågeffekt nedåt. Beträffande högtalare varför inte ett par PI 60? Nya eller beggade. Edited September 22, 2011 by Erik Andersson Quote
OA Posted September 22, 2011 Author Posted September 22, 2011 Svaret är yes. Lågeffekt nedåt. Beträffande högtalare varför inte ett par PI 60? Nya eller beggade. Ok, vad bra. Det är ju det mest logiska alternativet! Ang. Ino, är det så filosofin rakt igenom hela sortimentet är strävan efter 100% ofärgad återgivning som en monitor eller finns det modeller som är färgade åt olika håll för att kunna lyssna sig fram till en personlig favorit? Sen är ju frågan hur man kommer i kontakt med Ino för provlyssnig eller offert (kanske en elak skröna över nätet men han verkar svår att nå?), såvida det inte handlar om beg.köp vilket jag föredrar då det utan tvekan i regel ger mest för pengarna. I det läget finns det inga PI60 vad jag kan hitta men några andra modeller, några annonstips eller så? Quote
Erik Andersson Posted September 22, 2011 Posted September 22, 2011 Den 100% ofärgade högtalaren har jag svårt tänka mig existerar. Sedan påverkar rummet en hel del. Hur som helst tycker jag Pi 60 kan vara värd att titta på. Jag såg några på Hi-Fi magasinet för ett tag sedan. Ingvar Öhman i Täby finns på Eniro, problemet är att han tycks ha lite väl många järn i elden. Skulle kanske behöva en privatsekreterare. Men ring honom du det är inget att förlora på det. Quote
OA Posted September 22, 2011 Author Posted September 22, 2011 Så är det, rummet får vi återkomma till Antar att det inte är till någon nackdel att titta efter ett par Pi60s (signatur) som ska var en uppföljare? Eller? Jag har hittat några såna och vi får se vad det blir tal om för pengar, frågan är om någon vet vad det är för nypris på Pi60s i dagsläget? Quote
OA Posted October 23, 2011 Author Posted October 23, 2011 Nu har jag haft förstärkarna en tid men högtalarsökandet fortsätter, har dock fått en bättre bild av vad jag vill ha. Några frågor kring stegen har uppkommit: 1. Nu när dom är riktigt varma hörs ett lågt högfrekvent ringade egenljud som jag tror kommer från det ena steget, hörs bara när man inte spelar musik eller rättare sagt så överröstar musiken det omgående. Är detta helt normalt med rör eller tecken på något som bör åtgärdas? Har inte hört det tidigare så det vore intressant att bena ut, dock har jag inte tidigare spelat på högeffektsläget som jag nu gör då jag är rädd att överbelasta 2A3-rören. Kommer nog få stanna där dock (300B), de få watt som det andra ger borde ju rimligtvis vara ämnade bredbandshögtalare och horn, rätta mig om jag har fel men nog lär det vara väl lätt att pressa 2A3-rören för hårt annars vilket inte leder till något bra varken ljudkvalitets eller drifttidsmässigt för rören? Åter, rätta mig om jag har fel! 2. Kan man överhetta dessa steg eller trivs de med värmen, dvs hur ska ett par rörsteg stå för att man ska få ut 100% av dem och inte äventyra dem på något sätt? Alltid med fritt över så värmen kan stiga iväg eller spelar det ingen roll om de står i ett rack med en hylla några cm över 300B rören? 3. Vad tror ni om att kombinera stegen med ett par Hales System Two Signature? Kan det bli en fullträff eller faller det på något speciellt i teorin i alla fall? 4. Åter till det med hög/lågeffektslägena - Vart går gränsen, när är det lämpligt att växla upp till högeffekt - Dvs hur har du tänkt att det skulle användas Erik Andersson när du byggde två steg i samma chassi? Nu när man har man lyxen att kunna fråga kan jag inte låta bli... Quote
Erik Andersson Posted October 24, 2011 Posted October 24, 2011 Svar: 1: Du har mikrofoni i ett ingångsrör (CVX 100/EC 86/6922. 2: Som all elektronik som utvecklar värme bör man tillse att tillräckligt med ventilation finns. 2 cm verkar i knappaste laget tycker jag 3: Om "Hales system" vet jag noll och intet tyvärr 4: När du vill köra hög eller lågeffekt (med 300B) avgör du själv, det beror på högtalare och givetvis hur högt du spelar, fördelen med lågeffekt är att livslängden på ´rören ökar och värmeutvecklingen minskar. Ett par Pi60 är hur som helst ingen dum ide Quote
OA Posted October 24, 2011 Author Posted October 24, 2011 1. Vad göra åt det och är det skadligt för någon annan del av steget att spela så? Bara att byta ut röret eller skall något justeras? 2. Det är ingen större fara nu men en ny bänk kan ju alltid vara trevligt... 3. Ok! 4. Märker nu att jag missuppfattat detta totalt... Nu klarnar det att det bara är de stora 300B-rören som står för effekten i båda lägena och inget av de små vilka jag blandat ihop med 2A3-rör... Dock måste jag ifrågasätta om inte 300B-rören ska glöda lite i mörker? Mina glöder inget alls tycker jag det ser ut som. Quote
Erik Andersson Posted October 24, 2011 Posted October 24, 2011 int är det skadligt int. Bara att byta rör, någon justering ej nödvändig. 300B brukar ha synlig glöd om man tittar uppifrån i mörkt rum. Quote
OA Posted October 24, 2011 Author Posted October 24, 2011 Ok, lika bra att byta i båda stegen. Vad kostar rören och vad heter dom? Vilken plats på steget har dem om man har volymkontrollen framför sig? Jag fick med lite smårör men vet inte vad det är för något, måste kolla det eller så får jag åka förbi dig om du säljer rör? Quote
Erik Andersson Posted October 24, 2011 Posted October 24, 2011 I ett tidigare svar har jag uppgett vad rören heter, alltså antingen CVX 100 eller EC 86 eller 6922 alla dessa ersätter varandra, jämför med de x-trarör du har och byt bara på det steg som "piper". Quote
OA Posted October 28, 2011 Author Posted October 28, 2011 Jag hade inga såna rör, hade du några hemma Erik A? Vad är det tal om för pengar? Hur lång tid tar uppgraderingen av ett par Silver Night Mk2/b om man lämnar dom till dig, Erik A? Quote
Guest Musicus Posted October 28, 2011 Posted October 28, 2011 Jag hade inga såna rör, hade du några hemma Erik A? Vad är det tal om för pengar? 6922 rör kan du får fra noen tiere og oppover til mange tusen kr stk, det er snakk om hva man foretrekker og prioriterer. mvh Quote
Erik Andersson Posted October 31, 2011 Posted October 31, 2011 OA: Kontakta mig så vi kan konstatera vilka reservrör du har. Quote
Recommended Posts