calle_jr Posted September 11, 2011 Author Posted September 11, 2011 Anledningen för denna uppsättningen är mycket enkelt, jag ville ha ett system i riktig bi-amp config och dessa högtalarna ger mig detta samt att kunna ställa in x-over freq som jag vill. Visst det är mycket jobb att ställa in detta system och mycket kan man göra fel så att det inte låter bra men man har den möljigheten att trixa och mixa som man vill jämfört med ett par vanliga högtalare. Effekten var ett val som jag gillade också, slippa bry sig om högtalarna pallar eller inte, visst kan man köra detta system in i klipping men då kan man inte vistas i rummet Denna avancerade styrning görs bland annat med mjukvaran System Architect från Harman som har stöd för dbx, JBL, Crown mm; Quote
Hifi_Perrra Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 (edited) Ja, det var väl därför man uppfann Krell I mina ögon är Krell Hifi-Porr, likaså McIntosh Nu kommer ju även Krell med sin Blu-ray och enligt Ludwig på Stylus Audio så kommer den att kosta runt 160k, billigt och bra hehe, så pass på Vem behöver porr när man har en sådanhär rigg framför sig! Edited September 11, 2011 by Hifi Perra Quote
Guest Niklas F Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 Ja, det var väl därför man uppfann Krell I mina ögon är Krell Hifi-Porr, likaså McIntosh Nu kommer ju även Krell med sin Blu-ray och enligt Ludwig på Stylus Audio så kommer den att kosta runt 160k, billigt och bra hehe, så pass på Sitter antagligen en Oppo-95 under skalet, eller det var kanske Goldmund som gjorde så? Quote
Mctwins Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 (edited) Jag ser fram emot en tråd där ALLA på euphonia som kan tänka sig att dema sina anläggningar skriver upp sig! Vem behöver porr när man har en sådanhär rigg framför sig! Dynamik tvivlar jag inte en sekund på att anläggningen har, men har den där transparansen jag eftersträvar elektrostat-släppet som otroligt få vanliga högtalare har. Om jag jämför dessa JBL med mina två von Schweikert högtalare som jag hade innan så är det ingen skillnad som jag ser det när det gäller transparent. Schweikert är väldigt transparenta i sig, inget fel på dom med dom klarade inte den rumsvolym som jag har. Ibland fick man spela högt men då låt dom stressade, alltså ljudtrycks dB räckte inte till. Jag spelar lika högt med JBL men dom låter inte stressade. Vet inte riktigt hur jag skall förklara detta. Men som sagt, dessa JBL är lika bra som vilken annan högtalare som helst medan von Schweikert har sin egen karateristika ljud som är bra på sitt sätt, men hade jag vetat detta tidigare så hade jag nog valt JBL istället för vons. En annan aspekt med dessa JBL är att det är väldigt enkelt att byta ut komponenter själv utan att behöva lämna in dom och man kan göra det själv, vilket jag gillar. Alltså, inget anvancerade löddade komponenter, enkla grejor helt enkelt. Lätt att byta ut. Man behöver inte vara rädd om finishen såsom man var med vons, elektroniken kan man alltid skydda på nåt sätt men inte med högtalare, dom står där dom står. Ja, ni fårstår vad jag menar. Edited September 12, 2011 by Mctwins Quote
Guest Niklas F Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 Vilka Von Schweikert var det du hade i din ägo, vr2/4/8 ? Quote
gcs Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 JBL går aldrig sönder, även om man kör järnet. Mina 15":s basar har jag haft sedan början av 70-talet. Det enda jag behövt göra var att kona om dom eftersom gummikanterna blivit hårda. membranen har jag bytt från al till titan, alltså inget annat än en uppgradering. Slutstegen är dom samma och består av sex stycken helt DC-kopplade steg. Jag har aldrig haft passivafilter utan alltid aktiva filter och nu sedan flera år digitala med PEQ och grafiska filter. JBL- Pro har för mig på alla vis alltid betytt kvalitet. Quote
Guest Niklas F Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 VR4SR och VR4GenIII Dom får väl anses skapligt kompetenta, kommer ihåg att jag dregglade över dessa i något nr av high fidelity där dom rosade dom varmt. Quote
Mctwins Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 Ja, det är inget fel på von Schweikert. Lite intresserad vad du har för grejer gsc? Jag har den uppfattningen också när det gäller kvaliten på Pro sidan, dom liksom håller. Quote
Mctwins Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 En annan aspekt varför jag valde dessa högtalare eller rättare sagt Pro audio världen är.. Ta tex specifikationen av högtalarna, här beskriver dom tydligt hur mycket effekt som behövs för att driva en högtalare, alltså, hur mycket det behövs för diskanten, basen, bi-amping och tri-amping osv, för respektive högtalarmodell och applikation. Så är det inte inom High-end sidan vilket jag aldrig har förstått. Jag tittade precis på Wilson Sasha Watt Puppy, som exempel, och där står "Minimum Amplifier Power: 20 watts per channel" inte hur mycket MAX effekt som är tilllåtet som är minst lika viktigt. Ska jag tolka det att man kan stoppa in 100000kW förstärkare, ja ni fattar. Detta begriper jag överhuvudtaget inte, att man ska behöver gissa sig fram. Samma med von Schweikert som jag inte har fått svar på än idag är när jag bi-ampade dessa hur stor effekt jag kunde stoppa in för basmodulem respektive M/T modulen, för man kan bi-ampa dessa högtalare enligt manualen, bara för att ta ett annat exempel. Det står förvisso rätt på vissa märken medan andra står det väldigt kryptisk men inom pro så är det väldigt enhetlig och använder sig av AES när dom mäter effekten på högtalare. Varför används inte detta inom High-end världen? Ja, Ja ville bara ventilera av mig Quote
gcs Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Jag har aldrig varit så där intresserad av High End prylar. För mig är det bara en status som inte passar mig. Man kan för det mesta få bättre ljud med prylar från pro-världen till ett rimligare pris, kanske inte så snygga saker men vad gör det. 300 liter lådor med JBL element har jag haft i minst 40år där jag gått från 1":s driver till 2" och som jag sedan bytt till titan-membran. Nu har jag två lådor med vardera en 15":s bas (2215) och en slavbas. I lådorna sitter det 2":s driver kopplad till ett Tractrix horn. Ovanpå står det en mindre låda som är bestyckad med två 5":s konhögtalare som inte är JBL utan Beyma. Dessutom sitter det en JBL 077:a. Ovanpå allt sammans står det en träkula med en ytterligare 077:a. Bashögtalarna låter jag bara jobba ner till 40Hz trotts att den nedre gränsfrekvensen är 20Hz. Jag måste alltså ha en subwoofer. Vid den här tidpunkten när jag sökte en subb så fanns det ännu inte någon bra PEQ som passade. Velodyne DD18 hade en som var inbyggd i lådan så då blev det en sådan. Sedan jag köpt Velodyne har jag skaffat två stycken JBL W15Gti MkII för framtida projekt. Högtalarna delas aktivt med delningsfilter från dBx Driverack 260 och med Harryup´s hjälp ska även ett filter från BSS Omnidrive FDS366/T. Slutstegen sex stycken från Spectra Sonic och ett från Threshold. När jag i framtiden bygger ett par subbar med W15Gti kommer det att bli med slutsteg som har inbyggda PEQ filter, typ QSC eller Crown. Egentligen så saknar jag ingenting när det gäller ljudåtergivningen, men man vet ju aldrig. Det enda som jag skulle önska är ett större rum så att jag slapp att ha mina grejer spridda i hela huset. Jag har förresten på gång ett par trevägs aktiva med PEQ, Genelec 8260A för filmtittning. http://www.genelec.com/8260a/ Quote
Mctwins Posted September 14, 2011 Posted September 14, 2011 gcs..tunga grejer det där Om dina har hållt i 40år så är jag nog död och begraven innan mina går i sönder. Quote
gcs Posted September 14, 2011 Posted September 14, 2011 gcs..tunga grejer det där Om dina har hållt i 40år så är jag nog död och begraven innan mina går i sönder. Visst jag har också tänkt så. Det tråkiga är att ingen av våra söner är speciellt intresserade av god ljudåtergiving. En av sönerna är jazzmusiker och han brukar ibland spela in med en Zoom H-4N och låna två av farsans Neumann mickar. Sedan kommer han hem och lånar farsans Pro Tool mixer och mixar ner inspelningarna för att sedan bränna en CDR. Jag tänkte att han slutligen då skulle bli lite intresserad, men nej det verkar inte så, det är bara musiken som är viktig. Även jag har varit intresserad av dina högtalare (3732) och jag har mätt och donat men dom får helt enkelt inte plats i rummet. Jag vet inte om dom är bättre men jag gillar mellanregistret med sin försänkta montering (DCW som Genelec kallar det) och som jag tror låter mycket bra. Lyckans du, jag skulle vilja ha ditt rum, åtminstone storleken. Då du. Quote
iroise Posted September 14, 2011 Posted September 14, 2011 men nej det verkar inte så, det är bara musiken som är viktig. Känner många sådana o de är också ofta väldans trevliga o flera har lp/cd-samlingar som ger haksläpp, prylar nix tämligen ointressant, de är inte heller lätta att få in i hifivärlden! Quote
calle_jr Posted September 16, 2011 Author Posted September 16, 2011 Det är i sanning en fysisk upplevelse att sitta i Mctwins lyssningsfåtölj. Det låter annorlunda jämfört med i princip alla hifi-system jag lyssnat på. Det närmaste jag kan komma i jämförelse från ljudminnet är ett system med Klipschorn faktiskt. Systemet låter mycket bra och korrekt även vid lägre ljudtryck, men jag tycker det kommer bäst till sin rätt när man drar på - som med Billie Jean :mm: Att rummet är så bra genomarbetat och akustiskt avstämt kan jag tänka mig är ganska unikt för den skara med liknande system. Jag har hört JBL många gånger tidigare, men inte såhär. Det var mycket bra i Gbg för några år sedan med Project Array, men det rummet var inte i närheten akustiskt Och Mctwins är helt rätt på det. Med ett system som detta har rummet mycket stor inverkan. Imponerande! Quote
A/Wing. Posted September 17, 2011 Posted September 17, 2011 Riktigt gött rum du verkar ha Mctwins låter säkert riktigt bra där En sak jag funderar på man brukar ju koppla av sina högtalare från golvet på olika sätt men inte i ditt fall ser jag. Är ett sådan här system inte lika känsligt för vad golvet kan ställa till med Quote
shaft Posted September 17, 2011 Posted September 17, 2011 Riktigt läckert rum!! Är det en tillfällighet att det står en LP med Clarke/Duke Project vid racket eller är det favorit i riggen? Skulle jag komma och lyssna någon gång så skulle jag helt klart ta med mig plattorna "Snapshot" och "Illusions" av George Duke. Med dem kan man verkligen se vad anläggningar klarar i dynamik och djupbas -förutom då att musiken håller världsklass såklart ;-) Quote
Mctwins Posted September 17, 2011 Posted September 17, 2011 (edited) Hej Calle_jr... Nice kommentar, kunde inte ha sagt det bättre själv. Samtidigt är det skönt att höra någon annans åsikt/upplevelse hur systemet låter. Jag tror till stor del av den upplevelsen har att göra med hur rummet är i kombination med systemet. Sytemet har en stor potential till det mesta man kan önska sig. Har inte tvivlat en sekund på att sytemet tillsammans med rummet kunde bidra med vad jag strävade efter med tanke på dynamik, kraft, uthållighet osv. Man får inte glömma att högtalarna inköptes utan någon som helst av provlyssning eftersom jag visste vad jag ville ha. Samtidigt måste det sägas att man har ingen aning om hur det låter utan akustikbehandling men det spelar egentligen ingen roll för man vet att akustikbehandling är en stor avgörande faktor för alla system. Attt det har blivit SMT produkter har en naturlig förklaring. Efter alla experiment vad gäller akustikbehandling så hamnade man till slut mer och mer till det koncept som SMT har dvs att använda bredbandsdiffusion tillsamans med bashemholtzare och så lite bredbandsabsorption som möjligt. Hoppas jag fick till det nu SMT:s koncept är enligt mig det bästa som finns vad gäller akustikbehandling av smårum, nu är det sagt. A/Wing Som jag förstår det, det viktigaste är att golvet är stabilt annars kan man i princip ställa dem direkt på golvet. Har själv valt att lägga en mdf skiva med golvskydd där basarna sedan vilar på SD fötter mot mdf skivan. Detta dels för att lätt kunna flytta lådorna men samtidigtinte ville inte skruva något direkt på lådorna. Man kan göra lite som man vill på den fronten. Tack Edited September 17, 2011 by Mctwins Quote
Mctwins Posted September 17, 2011 Posted September 17, 2011 Riktigt läckert rum!! Är det en tillfällighet att det står en LP med Clarke/Duke Project vid racket eller är det favorit i riggen? Skulle jag komma och lyssna någon gång så skulle jag helt klart ta med mig plattorna "Snapshot" och "Illusions" av George Duke. Med dem kan man verkligen se vad anläggningar klarar i dynamik och djupbas -förutom då att musiken håller världsklass såklart ;-) Det är en tillfällighet, men samtidigt har man många favoriter. Oroa dig inte för dynamik och djupbas . Måste kolla om jag själv har dem. Illusions/Snapshot är det album eller låtmamn? Man glömmer liksom Tack Quote
Guest Niklas F Posted September 17, 2011 Posted September 17, 2011 (edited) Vill du testa om du har pulver HELA vägen ner så skall du testa en låt som heter opus dei. Väcker den lätt obehag så vet du om att du har helt ok botten. Hittar du den inte så kan jag skicka över till dig. ( info ner mot 5hz på sina ställen ) Kika gärna in i min tråd ang akustikfix, det är du, SMT, Engelholm och Adhoc som har koll på akustikbiten. All hjälp och tankar ang rummet uppskattas. Edited September 17, 2011 by Niklas F Quote
gcs Posted September 17, 2011 Posted September 17, 2011 Gå in på Spotify och sök efter "Narcotango". Första låten där har frekvenser ner till 4Hz, kanske lägre men det är det lägsta jag kan mäta hos mig. Men dom 4Hz:en ligger nästan på full nivå och skakar om kraftigt om nu högtalarna klarar det. Calle.jr har du inte fått den av mig när jag var hos dig? Hus som helst är "Narcotango" det värsta jag har hört när det gäller lågbas på skiva. Quote
Guest Niklas F Posted September 17, 2011 Posted September 17, 2011 Gå in på Spotify och sök efter "Narcotango". Första låten där har frekvenser ner till 4Hz, kanske lägre men det är det lägsta jag kan mäta hos mig. Men dom 4Hz:en ligger nästan på full nivå och skakar om kraftigt om nu högtalarna klarar det. Calle.jr har du inte fått den av mig när jag var hos dig? Hus som helst är "Narcotango" det värsta jag har hört när det gäller lågbas på skiva. Heter gruppen Otra Luna? Quote
Mctwins Posted September 17, 2011 Posted September 17, 2011 Det finns ingen mening för mig att testa dessa skivor för jag har Highpassat 20Hz Butterworth 24 för att skydda baselementen, enligt JBL:s rekommendationer. Som jag ser det så finns det inte många basar som klarar av så låg frekvens utan att ha så pass mycket effekt som möljligt från förstärkaren och att bibehålla 110dB ljudtryck på 4Hz. Detta ställer höga krav på bas elementen och förstärkaren. Men jag är inte så intresserad av att ha frekvenser under 20Hz speciellt när jag lyssnar på musik. Dessa subbar jag har är gjorda för biografer och det är fullt tillräckligt. Om ni frågar mig så tror jag inte på dessa värden att det går ner till 4Hz, men jag kan ha fel. Det måste vara andra effekter som är inblandad, vad vet jag. Quote
gcs Posted September 17, 2011 Posted September 17, 2011 Heter gruppen Otra Luna? Nä det står Carlos Libedinsky på min två skivor. Narcotango 1 och 2. Skivorna är inspelade i Argentina och är av högsta klass. Båda skivorna finns på samma sida på Spotify. Här en till "Michel Legrand Big Band" med feta tromboner & saxofoner som gör sig väldigt bra i en maffig anläggning. Även den finns att lyssna på hos Spotify. Skriv bara in och lyssna på först låten. Ojjj! https://www.amazon.co.uk/Big-Band-Michel-Le...3406&sr=1-3 Quote
SMT Posted September 17, 2011 Posted September 17, 2011 (edited) Mitt musik och akustik hjärta slår alltid några extra slag då detta rum och de genomtrevliga Mac Twins dyker upp på olika forum världen över Att få ihop detta rum på egen hand, bara genom att jag hjälpte dem komma igång med diffusor/HH tänkandet i deras tidigare vardags/ lyssningsrum är mycket imponerande Man kan säga att vi fann varandra direkt då mitt koncept är utvecklat bla för att hantera extrema dynamik och ljudnivåer Tack Calle för ditt initiativ och din fotokonst Har länge försökt få tid att få till ett Euphonia besök i ett av mina level 3 studior/filmmixar eller hemma hos mig i mitt eget HT/lyssningslabb där man kan känna på vad ett system liknande Mctwins i kombination med Level 3 kan ge för omskakande lyssningsupplevelser Hälsningar matts www.diffusor.com Edited September 17, 2011 by SMT Quote
Mctwins Posted September 17, 2011 Posted September 17, 2011 Det har både varit lärorikt och jobbigt på samma gång det här med akustik. Jobbigt för att det är ett helvetes byggade och rivningar och byggande på nytt, Nej, det var inte bra det där bygget, bygga om och på det igen, mäta och mäta och mäta, sticka till bygghandeln och så tror man att man är på rätt spår, Asch, det var inte bra , mäta igen, om vi gör så här istället osv, osv, osv Skönt att det är över nu så man kan lyssna på musik istället. Lärorikt, nu när man kan detta så så vet man hur man skall angripa problemet och det går så fortare nu. Men det har varit roligt samtidigt. Om det blir ett nytt bygge nångång i framtiden så ringer jag dig Matts så kan jag dricka kaffe och äta kakor och titta på när du jobbar. Matts, måste komma över till dig och lyssna i ditt rum, får planera detta nån dag. Det gamla lyssningsrummet blev bra också, liksom saknar den litegrann. Ja, man har ställt vissa frågor som man inte riktigt får svar på, på dom olika forumen runt om i världen. Quote
calle_jr Posted September 22, 2011 Author Posted September 22, 2011 Har länge försökt få tid att få till ett Euphonia besök i ett av mina level 3 studior/filmmixar eller hemma hos mig i mitt eget HT/lyssningslabb där man kan känna på vad ett system liknande Mctwins i kombination med Level 3 kan ge för omskakande lyssningsupplevelser Vi är standby om det gick att vika en dag för det! :mm: På tal om lyssningsstolar... Hur många McIntosh-burkar måste man skaffa innan McIntosh skickar en stol Quote
Guest Niklas F Posted September 22, 2011 Posted September 22, 2011 Vem kollar in stolarna när det står Krell bakom?! Quote
Mctwins Posted September 22, 2011 Posted September 22, 2011 Hmmm, kanske såna stolar istället för IKEA fåtöljer. Men har faktisk varit I Binghamton och kollat på McIntosh fabriken och skakat hand med Charlie Randall, mycket trevlig resa det där. Visst kunde man köpa stolarna där men skulle vara lite problem att få ner den i resväskan. Kaffekoppar med Mcintosh logan har man i allafall och skinnjackan. Besökte också Audioclassics och kollade på gamla men dock renoverade McIntosh grejer, det var kul. Quote
Mctwins Posted September 22, 2011 Posted September 22, 2011 Jag glömde säga, det var faktisk Charlie själv som höll i rundvisningen. Quote
Recommended Posts