Jump to content

Så bra har jag aldrig hört Billie Jean


calle_jr

Recommended Posts

Jag själv fick inte så mycket lyssningstid vid första besöket, och efter starten av denna bildtråd kom det flera intressenter som ville besöka Mctwins.

Här kommer därför lite bilder från ett återbesök där jag dessutom fick lyssna på medhavda skivor;

DSC_3689.JPG

Link to comment
Share on other sites

Trevlig anläggning :)

Här är ett par spår som jag brukar spela när man vill få igång membranen :mm:

Shukar Collective Rumänska Zigenare Som Korsbefruktar Traditionell Björntämjarsång med DJs-Electronica

http://open.spotify.com/track/7jhCYuDhVSGjxIw3zJXEwb

http://open.spotify.com/track/7l8T4ooSL2DEBPmcKCSG91

Gillar man musik som är oförutsägbar då skall man köpa Urban Gypsy från 2005 en klar favorit som inte har något direkt dåligt spår men framförallt några helt unika inspelningar.

Mvh Anders.S

Link to comment
Share on other sites

Calle.Jr..

Det var lika trevligt denna gång också. Trevligt med lite folk från andra sidan pölen också och hoppas att du fick mer tid för lite lyssnande. Får hälsa så gott från oss och vi tackar för presenten. Den var tasty.

Hoppas får höra lite av era intryck. Tiden bara liksom rinner iväg när man har roligt.

Edited by Mctwins
Link to comment
Share on other sites

Trevlig anläggning :)

Här är ett par spår som jag brukar spela när man vill få igång membranen :mm:

Shukar Collective Rumänska Zigenare Som Korsbefruktar Traditionell Björntämjarsång med DJs-Electronica

http://open.spotify.com/track/7jhCYuDhVSGjxIw3zJXEwb

http://open.spotify.com/track/7l8T4ooSL2DEBPmcKCSG91

Gillar man musik som är oförutsägbar då skall man köpa Urban Gypsy från 2005 en klar favorit som inte har något direkt dåligt spår men framförallt några helt unika inspelningar.

Mvh Anders.S

Hej Anders.S

Glad att du gillar det.

Intresseant, med lite Gipsy music. Ska kolla in det där.

Link to comment
Share on other sites

Trevlig anläggning :)

Här är ett par spår som jag brukar spela när man vill få igång membranen :mm:

Shukar Collective Rumänska Zigenare Som Korsbefruktar Traditionell Björntämjarsång med DJs-Electronica

http://open.spotify.com/track/7jhCYuDhVSGjxIw3zJXEwb

http://open.spotify.com/track/7l8T4ooSL2DEBPmcKCSG91

Gillar man musik som är oförutsägbar då skall man köpa Urban Gypsy från 2005 en klar favorit som inte har något direkt dåligt spår men framförallt några helt unika inspelningar.

Mvh Anders.S

Tack för tipset. Jag gillar skarpt Goran Bregovic så detta måste ju lyssnas på.

Link to comment
Share on other sites

Kim och Chr. R. satt på de bästa platserna mellan Mctwins;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...04/DSC_3677.JPG

Man ser en stapel Wingar bakom lyssningsplats med AD40 på ömse sidor.

Men en hel del i rummet, speciellt för bashantering, är byggt på plats.

Därefter har Mctwins kompletterat med Svanå V4.

I övrigt är det en åtskilliga kvm Svanå AD40 och Golden Horn;

DSC_3699.JPG

DSC_3683.JPG

DSC_3690.JPG

DSC_3682.JPG

DSC_3684.JPG

Link to comment
Share on other sites

Rummet är alltså akustiskt avstämt enbart med Helmholtz och diffussion, till en bättre nivå än vad de flesta gör.

Utöver detta har Mctwins full frihet till styrning av elektronik med System Architect (se tidigare inlägg) för att finjustera återgivning vid lyssningsplats.

DSC_3696.JPG

DSC_3679.JPG

Link to comment
Share on other sites

Trevligt rum du har Mctwins Jag förmodar att det är övervåningen som du huserar i varav taklutningen.

Det blir ju en del basgångar med det systemet hur går det för dom på våningen under stör det mycket :?:

Har du valt att ha mdf på vissa delar av väggen omålad eller ska det till med lite färg senare.

Jag såg på en av bilderna att isoleringen ligger bar bakom mdf du vet väl att det inte är så lyckat för ditt eget välbefinnande.

Men en en gång ett riktigt trevligt rum :mm: som säkert låter helt förträffligt. Skulle själv vilja ha ett eget lyssnings-rum som man kunde löpa linan ut på

utan några kompromisser när det gäller akustiken.

Link to comment
Share on other sites

Tack ska du ha A/Wing.

Du har rätt, det är ovanvåningen. Visst hörs det ner till nedervåningen, men är acceptabelt. För att få tyst neråt måste man titta på att det blir ljudisolerat på taket i alla de rum som finns på nedervåningen.

För att fixa basen måste man nog riva hela huset och bygga nytt :D . Nä, det är för mycket jobb för att göra det, fixa husstommem för att basen ska tåla.

Men när jag står utanför huset så hörs det knappt något, och då spelar jag högt. Det är ändå det som är det viktigaste.

Isoleringen, ja, jag har bara inte fått tummarna loss än, ingenting annat. Ska sätta duk där som i de resterande spalterna. Tänkte måla först, men jag hoppar nog över det. Man vet aldrig vad man ändrar på i framtiden :)

Link to comment
Share on other sites

Tak til både Calle jr og ikke mindst Mctwins for besøget :)

Det er yderst sjældent, at man oplever et setup, hvor der er langt så meget arbejde i hele projektet. Jeg hørte i fik både et par nye ideer, men også em masse input fra Kim, så måske kan det blive til yderligere forbedringer. På et tidspunkt fik vi sat Kraftwerk på, og det er denne skive i skal ha' fat i. Desværre er prisen steget kraftigt, men det er næsten en must have til dette setup. Jeg husker stadigvæk track nr. 1, som i den grad viste hvad setup'et kan :icon_smile_cool:

Når Kim har fået oprettet et profil her på Euphonia, så har han lovet at poste et indlæg, således han også kan bidrage til denne tråd.

Link to comment
Share on other sites

Ja, et stort tak for besøget her fra, det er sjældent at møde nogen der spiller så højt som jeg selv gør, men det er da rart at i findes :)

nå...

1: Jesus man ser tyk ud på billeder i "fiskeøje" format!

2: jeg tror stadigt at det var en ide at prøve at koble macrotecherne til fuldfrekvent, mener at opløsningen firdobles når man gør dette.

3: forslag til et par sange, nogle af dem har vist været nævnt:

Gus Gus: star lovers

Lumsk: Trolltind

Apocalyptica: Worlds Collide

Infected Mushroom: I wish (skazi remix)

Motorhead: Born to Lose

Rammstein: Heirate Mich

Bigstok Røgsystem: penge på græs

Rage against the machine: Take the power back

Prokofiev: Dance of the knights

Yello: Planet Dada Flamboant edition

Röyksopp: what else is there (trentemøller remix)

og så har jeg sendt jer en pb med nogle af de ting vi snakkede om.

Kim

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fyra källor är anslutna till dbx Driverack och Quad förstärkare - Samsung TV, stationär PC, Quad cd-spelare och Thorens skivspelare.

Mctwins har tillämpat samma filosofi här vad gäller rumsakustisk reglering. Dock är biorummet en lightversion av musikrummet, mestadels reglerat med Svanå AD40 och Varitune.

JBL-högtalarna är aktiva med förstärkare från Crown;

DSC_3724.JPG

DSC_3723-.JPG

DSC_3721.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hallo!

Lite uppdatering.....

Har nyligen gjort om på ovanvåningen där vi, brodern o jag, har demonterat dom djupa GH på sidorna och lagt dessa på snedtaken istället och lagt 18st S-papp vingar på sidorna så att det täcker hela långsidan. Dom smala GH har vi spridit mer på snedtaken. Rivit ut bakväggen(dörren), där AD40 stod med 200mm isolering och den DIY HH lådorna och lagt 2st V6 i hörnorna och 2st V4 på golvet. Ovanpå V4 kommer 4st V-vingar på 1600mm höga som placeras mellan dörren.

Jag lägger ut länkar från GS där jag har lagt upp bilder på hur det ser ut.

My room

My room

My room

Man kan få en uppfattning på hur det såg ut innan genom att titta på dom gamla bilderna.

Alltså, vilken skillnad på ljudet, man kan inte beskriva detta i ord. Helt fenomenalt dom där vingarna säger jag bara. :thumbsup:

Gott Nytt År på er allihopa :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...