Jump to content

Aluminium,'mässing, rosfritt.....?


Adagio

Recommended Posts

Posted - 2011/09/03 :  19:58:11        

Är det någon som har erarenheter i ämnet, någon som har tankar, åsikter? Dela!

Jag har länge funderat på en bra hylla till min kuzma. det finns ju givetvis att köpa, men de dedikerde hyllorna går inte att ställa i våg, vilket för mig är prio nr 1. Har prova div matrial, trä, mdf, glas, granit, mfl men det har aldrig klaffat perfekt, sen provade jag några överblivna akrylglas, dett lät mycket bra. Så jag åkte ned till en producent som arbetar just med akrylglas för att se om det fanns spillbitar i tillräckligt stora bitar. Tyvärr fanns ingen klar i rätt storlek, men en vit 3, cm tjock. Den slog jag till på.

Nu står den på soundcarepuckar men jag ska låta en mek verkstad fixa till ett mer färdigt, läs snyggt och välbyggt resultat.

Från början tänkte jag puckar o koner i mässing, sen tänkte jag på att göra konerna i Alu, sen började jag fundera kring rostfritt. Jag vet inte vad som blir bäst, som sagt alla tankar är välkomna.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Posted - 2011/09/03 :  19:58:11        

Är det någon som har erarenheter i ämnet, någon som har tankar, åsikter? Dela!

Jag har länge funderat på en bra hylla till min kuzma. det finns ju givetvis att köpa, men de dedikerde hyllorna går inte att ställa i våg, vilket för mig är prio nr 1. Har prova div matrial, trä, mdf, glas, granit, mfl men det har aldrig klaffat perfekt, sen provade jag några överblivna akrylglas, dett lät mycket bra. Så jag åkte ned till en producent som arbetar just med akrylglas för att se om det fanns spillbitar i tillräckligt stora bitar. Tyvärr fanns ingen klar i rätt storlek, men en vit 3, cm tjock. Den slog jag till på.

Nu står den på soundcarepuckar men jag ska låta en mek verkstad fixa till ett mer färdigt, läs snyggt och välbyggt resultat.

Från början tänkte jag puckar o koner i mässing, sen tänkte jag på att göra konerna i Alu, sen började jag fundera kring rostfritt. Jag vet inte vad som blir bäst, som sagt alla tankar är välkomna.

Varför inte koner i plexi.

;-)

Alfa

Link to comment
Share on other sites

BDR mao, ja tanken har föresvävat mig.

Lösningen blir i så fall enkel men prislappen expanderar. Du vänder helt enkelt upp och ner på konerna, ansluter dem till BDR Pucks mot bottenplattan via medföljande gängstång och därefter kan du reglera höjden för all framtid... :)

Link to comment
Share on other sites

Kolfiber är alltid nice. Jag kollade med en firma här i Nkpg som säljer kolfiber, glasfiber, epoxi och honycomb mm. Själva matrialet kostar ca 800 kr till att armera akrylskivan. Jobbet är inte lätt att få snyggt, fick kontakt med ett enmansföretag som bara gör specialarbeten i bl.a. Kolfiber, jag besökte honom och han visade och förklarade processen. Inte lätt, ca 5-6 timmars arbete. Han ville ha ca 4-5000 kr. Lite för dyrt just nu, hifikassan är lite skral, just nu.

Men BDR-koner är väl bara akryl? Eller är det kolfiber ingjutet i akrylen också?

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus

Kanskje ikke DIY men alikevel en grei pris ifht mye annet..

Slik gjør Quadraspire det:

Spiken fra racket er justerbar og settes i QX7

QK7.jpg

Litt om QX7

Quadraspire_qx7(1).jpg

The Quadraspire QX7 utilises a stainless steel base, with an absorbtion material sanwiched between the spike absorber to neutralise the adverse effects arising from contact vibration resonance and improve sound quality and acoustic insulation.

Ett vattenpass i/på racket og vips er det meste på plass ;)

L1010320-1.jpg

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...