plundin™ Posted October 3, 2004 Posted October 3, 2004 Konceptalbum är ju sååååå 70-tal... ...och Van Dyke Parks? -- Ja hos mej är han i alla fall en ofta hörd gäst, få se... är det någon i klassen som håller upp handen? Amerikanen Van Dyke Parks (f. 1941) femton minuter i rampljuset har pågått sedan brandomen, han karriär började som barnskådis innan mor och far Parks tvingade honom att lära sig spela piano. Han drog väster ut i början av sextiotalet och där hamnade han i Brian Wilsons knä (Brian Wilson som i Beach Boys), Parks anställdes som lyrisist -- mest omtalade har väll för texterna till det länge vilande projektet "smile". Under denna period producerade han debut albumen för två legender, Ry Cooder och Randy Newman -- här finns en lista på musiker han jobbat med!. Den egna solodebuten "Song cycle" kom 1967 och har följts av 7 - 8 album som har mer eller mindre legend status i USA. (I vissa kretsar alltså )... Parks viktigaste kännetecken är dom underfundiga texterna. Man kan läsa en längre bio och kolla diskografi på Van Dyke Parks egna site! (Det finns även en hel del SMiLE info under "News" på sajten nu när dom äntligen realiserat albumet) "Jump!" (Warner Bros records 929 929 / 1984) (Omslaget på LPn var mycket snyggare!) Jag är inte helt klar över bakgrunden till fablerna som ligger till grund för historien som berättas på denna skiva, men har jag förstått det hela rätt så är dom sekundärberättelser (sedelärande sådana, som fabler alltid är) som Parks hämtat från folkloristens Joel Chandler Harris böcker om "Onkel Remus" (Namnen i berättelsen är en äldre vis svart man som berättar historierna för nått slags barnbarn..?) -- Historierna är analogier till hur dom svarta i USA i slutet av 1800-talet börjat emancipera sig och fått smak på livet i städerna... (Min tolkning i alla fall, här kan man läsa mer om Onkel Remus). Parks har även sammanställt tre volymer av historier om "Brer rabbit" och dom andra karaktärerna, mer infor finns på hans sajt. Jag har bara denna skiva som LP (Både en tysk och en USA pressning) men den finns även som CD. Inspelningarna är gjorda 1982-83 i Cherokee studios i Hollywood, LP matern gjord av Mike Reese/The Mastering Lab oxå i Hollywood. Bland studiomusikerna hittar vi bakanta namn som Jim Keltner (trummor), Fred Tackett (gitarr mm) och Jennifer Warnes (kör). Båda mina pressningar är efter 20 års spelande fortfarande felfria, men jag har en liten (kanske obetydlig) känsla av att min Ortofon MC30 spårar lite bättre i USA pressningen, den är liksom lite tystare (kanske önsketänkande..). Musikaliskt hör den hemma i nått cross-over mellan folksång -- Gershwin goes musical -- pop -- barnvise goes sing-a-long... -- När jag spelar den för folk som kommer hem till mej så antingen skakar dom på huvet eller så vill dom genast ha innerfodralet med texterna så man kan sjunga med -- Jag får alltid ett stort "grin" mitt i ansiktet när jag hör den! Eftersom jag inte hört CDöverföringen av detta album är alla rekomendeationer för denna provisorisk. LP får i all fall Eufonier av fem! För er som kanske vill prova nått annat/mer Van Dyke Parks kan jag rekomendera: Sammlingen : Idiosyncratic Path: The Best of.. till att börja med (Diablo Records CD 807 / 1996) Eller något av dom tre första albumen : Song Cycle (Warner Brothers 925 856 / 1968) Discover America (Warner Brothers 926 145 / 1972) The Clang of the Yankee Reaper (Warner Brothers 926 185 / 1976) Och missa framförallt inte Brian Willsons -- SMiLE (Alla skivlänkar till Amazon.com, inte för att Ni skall handla där! Utan för att ni kan provlyssna på dom musikklipp som finns där!) -- (Bilderna oxå från amazon.com..) /ptr Quote
Mattias Posted October 3, 2004 Posted October 3, 2004 Låter som det skulle passa mig. Helt nytt för mig dock! Tack för tips /Mattias Quote
Recommended Posts