Jump to content

The Percy Sledge Road

Timbre™

Recommended Posts

Utflykten går först till Nashville och det blir snarare en blixtvisit då detta är det mest snabbgenomspelade :) CD-album jag har hållit i min hand. Total speltid 23 minuter och 7 sekunder fördelade på nio spår. Nu handlar det inte om Country Soul i mina öron utan ren Country & Western The Percy Sledge Way.

If you've never heard Percy Sledge sing Country, pull on your boots and grab your cowboy hat.

:icon_smile_cool::)

sledge253.JPG

Det infinner sig onekligen lite av en nostalgisk EPA-känsla när man sprättar upp den här CD:n... :) Skivhäftet består av ett löst blad vars baksida utgör reklam för diverse CD-utgåvor från The Stanley Brothers till The Shirelles. Uppriktigt sagt var de ljudkvalitativa förväntningarna inte särskilt högt ställda och jag tänkte mig närmast lite bakgrundsmusik till gårdens Country Grill :) när andan faller på. Lyckligtvis hade jag fel igen och dessa 23 minuter bjuder på en högre ljuddivision än sextiotalsinspelningarna från Atlantic Records.

It was recorded in 1979 at Gusto Studios in Nashville, Tennessee on updated recording equipment.

The musicians are the best Nashville has to offer.

sledge177.JPG

Här blir det mycket steel guitars och klassiska grepp i genren. På sina ställen kanske lite väl mycket cowboy hat music :) för min smak men Gusto-sessionerna bjuder på några riktigt sköna pärlor... :mm:

Merle Haggard förknippas med två av dessa godbitar och redan Today I Started Loving You Again samt Mama Tried betalar skivan flera gånger om. Jim Reeves och Charlie Pride finns representerade med He'll Have To Go respektive Kiss An Angel Good Morning. Som pricken över i kommer dessutom en version av den tidigare Atlantic-inspelade Just Out Of Reach (Of My Two Open Arms). Här har country-stilen tonats ner och även om den känns lite malplacerad i sammanhanget gör ljudkvaliten att melodin tar ett steg framåt. Mycket live-känsla över denna tagning.

Listen to Percy's rendition of He'll Have To Go, a #1 hit in 1960 by Jim Reeves.

It is truly a moving tribute to Gentleman Jim.

sledge249.JPG

Percy Sledge sings country känns nästan lika apart som när Ray Charles rör sig i samma repertoar, det måste vara en underbar platta!

http://991.com/newGallery/Ray-Charles-Coun...este-464271.jpg

/ptr

Definitivt en annorlunda upplevelse :mm: och med programmerad repertoar blir albumet lite av en höjdpunkt. Percy Sledge-stämman är som klippt och skuren för känslosamma country-ballader men när tempot skruvas upp blir det lätt ett stycke EPA-traktor över det hela... :)Wabash Cannonball är ett typiskt exempel på hur det kan gå... :Thinking:

sledge234.JPG

En promenad utefter Percy Sledge Road kräver sjumilastövlar :) då det är långt mellan vattenhålen. De sista Atlantic-singlarna blev inga större försäljningsframgångar och Percy Sledge fördelade sin tid mellan musik och allt större inslag av relaterade aktiviteter. Familjen växte och tillsammans med hustrun Rose skapade kärleken tolv barn och senare ett stort antal barnbarn att ägna sig åt.

År 1974 kom dock albumet I'll Be Your Everything ut på Capricorn Records. Quin Ivy sitter fortfarande i producentbåset och inspelningarna är ännu en gång gjorda på Muscle Shoals & Broadway Sound Studios i Alabama.

sledge256.JPG

Oj det verkar vara en intressant skiva, Percy Sledge sings country, måste kollas upp...

Som alltid är dina skivreportage mkt intressanta o lärorika Timbre :41:

Tack! Det handlar mest om sammanställande av information från skivhäften och websites men lyssningsintrycken

är i varje fall mina egna... :)

Capricorn Records drog igång 1969 med Phil Walden som en av ledargestalterna. Ett utpräglat sydstatsbolag med anknytning till både Georgia och Nashville, Tennessee.

sledge259.JPG

Det var i första hand sydstatsrock inbokad i bolagets inspelningskalendarium men Phil Walden hade långt tidigare fått upp öronen för Percy Sledge vilket framgår av nedanstående text. Muscle Shoals stod som garanti för välrutinerade musiker i studion - vilket också bekräftas.

sledge254.JPG

Detta Capricorn-album är ett intressant barn av sin tid och samtidigt en välputsad spegel av dåtidens amerikanska soul-scen. Den traditionella dominansen hade omfördelats och det handlade numera inte bara om Memphis och Detroit.

The Sound of Philadelphia var på kraftig frammarsch och det märks när man lyssnar igenom dessa Muscle Shoals-tagningar.

Här finns influenser från när och fjärran som tillsammans bildar en njutbar smältdegel med Percy Sledge i centrum.

Uppstarten, Walkin' In The Sun, ingick i repertoaren för Chicago-gruppen Rufus & Chaka Khan. Här kommer den som Percy Sledge-ballad med klassiska inslag av soul och gospel. Man hör direkt att något har hänt med ljudkvaliten i Muscle Shoals Sound Studios och återgivningen har blivit mer distinkt, inte minst i de lägre registren. Nästa steg, Behind Closed Doors, kan inte gå fel :) och detta är ursprungligen en country-komposition av Kenny O'Dell. Jämför man körens roll med Atlantic-tiden har uppbackningen fått en mer framskjuten position vilket gör att det hela låter tyngre och mer gospelinfluerat. Pesonligen tycker jag att just köruppbackningen alltid har varit en av Sledge-inspelningarnas starkaste sidor och Quin Ivy hade säkert många fingrar med i det spelet. Albumet snurrar vidare och den som söker finner inslag av både Stax, Motown och Phillysound i en härlig blandning.

Takten skruvas upp i I Believe In You och plötsligt är det bara Tamla Motown... :) Lättkonsumerat och njutbart men den absoluta Sledge-magin infinner sig med I'll Be Your Everything som måste ha varit starten på side B när vinylen

(Capricorn CP-0147) kom ut år 1974. Den gavs även ut på single men blev ingen större framgång. Det kan jag endast tolka som att konkurrensen måste ha varit stenhård... :o

Phillysound the Percy Sledge way och det gick uppenbarligen även att få till i Alabama. Omedelbart en av mina Sledge-favoriter och inledningen är helt enkelt gåshudsframkallande... :mm: Fortsättningen går heller inte av för hackor och Blue Water är komponerad av Mark James som bl.a. ligger bakom Elvis-megahiten Suspicious Minds. Finalen, Love Among People, kunde lika gärna ha varit inspelad på Sigma Sound Studios i Philadelphia.

Percy Sledge behövde uppenbarligen aldrig åka dit... :icon_smile_cool::)

sledge258.JPG

Nästa steg blir ett tjugoårskliv och de uteblivna försäljningsframgångarna med Capricorn Records kanske var en av orsakerna till att det blir så långt... :?:

Country-albumet från Gusto Records nämns aldrig i discografisammanhang men jag har ändå svårt att slita mig från Today I Started Loving You Again och Just Out Of Reach (Of My Two Open Arms)... :mm:

Nu blir det andra bullar :) och det här albumet behöver inte sprättas upp då det har varit flitigt spelat de senaste åren.

sledge090.JPG

Nu blir det andra bullar :) och det här albumet behöver inte sprättas upp då det har varit flitigt spelat de senaste åren.

http://euphonia-audioforum.se/timbre/music/sledge090.JPG

Flitigt spelad här också och Blue Night sitter bitvis som en kula och Bob Glaubs baslir på Love Come Knockin' är i sig valuta för pengarna. :mm:

Edited by BTS

Flitigt spelad här också och Blue Night sitter bitvis som en kula och Bob Glaubs baslir på Love Come Knockin' är i sig valuta för pengarna. :mm:

Bob Glaub har lirat bas på album med bl.a. Rod Stewart och Aaron Neville så detta har vi kanske njutit av utan att ens tänka på det... :?::) För övrigt måste det ha varit lite av en Memphis Guitar Reunion då både Steve Cropper och Bobby Womack fanns på plats vid just Love Come Knockin'.

sledge257.JPG

Bob Glaub har lirat bas på album med bl.a. Rod Stewart och Aaron Neville så detta har vi kanske njutit av utan att ens tänka på det... :?::) För övrigt måste det ha varit lite av en Memphis Guitar Reunion då både Steve Cropper och Bobby Womack fanns på plats vid just Love Come Knockin'.

http://euphonia-audioforum.se/timbre/music/sledge257.JPG

Det är väl också värt att nämna att vår egen Mikael Rickfors är med på ett par spår. Hans internationella rykte bygdes upp under sin tid som sångar i Hollies där han ersatte Allan Clark. Likaså måste Mick Taylor lyftas fram. Han ersatte Peter Green hos John Mayall & the Blues Breakers slutet av 60-talet. Efter Brian Jones död köptes han över till Rolling Stones.

Endast det bästa är gott nog ... :)

Mina favoriter såväl före som efter millenniumskiftet :) har varit albumets inledande tre spår You Got Away With Love, den redan nämnda Love Come Knockin' och Why Did You Stop. Mot slutet drar det ihop sig till ett soulklimax via The Grand Blvd. som handlar om livets skuggsidor. Albumet saluförs ofta under avdelning blues och visst smälter jazz, soul, blues & gospel samman men bättre nittiotalssoul än dessa fyra spår är svårt att finna i mina öron. Man kan också observera vad som hänt rent inspelningsmässigt under motsvarande två decennier och ljudkvaliten är det sannerligen inget fel på... :mm:

sledge255.JPG

Ger man sig ut på jakt efter bottennapp ligger cover-versionen av The Temptations klassiker I Wish It Would Rain nära till hands. Kanske beror det på att den spelades dagligen under tonåren :) eller så skall man helt enkelt inte ge sig på dessa monumentala milstolpar. Michael Bolton och When A Man Loves A Woman är ännu ett exempel på hur det kan bli.

temptations001.JPG

Det sista klivet tar oss ytterligare tio år framåt och albumet Shining Through The Rain producerades på den här sidan millenniumskiftet. Närmare bestämt år 2004 och Percy Sledge's stämma är en av flera indikatorer på att tiden inte har stannat upp. Det hela snurrar igång som ett stycke elektrifierad brittpop tills Percy Sledge dyker upp och återställer lugnet... :)

Mikael Rickfors är inblandad i tre kompositioner som t.ex. titelmelodin Shining Through The Rain samt den stämningsfyllda balladen Misty Morning. Det blir mer Hollies-anknytning och detta album är på sina ställen en magisk syntes av country, pop, blues, jazz & soul.

sledge260.JPG

När spåret Shining Through The Rain väl kommit igång bjuder den på ett ganska skönt gung med Percy Sledge och kör-backup. Direkt därefter kommer en av albumets många höjdpunkter... :mm: Hollies-hiten Lonely Hobo Lullabye i en känslofylld version och här om någonstans märker man att även sångare åldras. Den mogna stämman ger text och musik extra tyngd och melodin känns som gjord för Percy Sledge.

Lite Booker T. & MG's-takter i 24-7-365 innan det drar ihop sig till höjdpunkt nummer två. Stillsamma musikstilar flyter ihop på ett helt underbart sätt i Love Come Rescue Me. Något av det bästa Percy Sledge har gjort i mina öron. Stämningen hänger kvar i Misty Morning och man börjar så smått undra hur det här skall sluta... :?::o:mm:

sledge265.JPG

Efter ett par små skutt mellan olika musikgenrer kommer man så småningom till gnistrande ädelstenar som blir en uppstart på fem pärlor i rad. Med Rubies & Diamonds kan man väl knappast förvänta sig mer men nu har magin verkligen tagit fart. Något får mig att tänka på Tony Joe White och detta är helt enkelt grymt involverande! Man hinner precis hämta sig från den makalösa soulballaden Change My Mind när Percy Sledge och engagerade musiker bjuder på ett sextiotalstypiskt Motownsound som jag undrar om ens Marvin Gaye & Co fick till när det begav sig... :?::o

Searching For My Love kan sättas på repeat hur länge som helst.

sledge268.JPG

Studiosättningen är ganska omfattande och bland många för mig obekanta namn håller fortfarande Bob Glaub i basgitarren. Phil Upchurch har varit med ett tag och Barry Goldberg har ju varit inblandad i många skilda sammanhang. Carla Olson står med på tre väldigt bra kompositioner och hon spelar gitarr på sina ställen. Finalen Road Of No Return knyter ihop det här albumet på ett så värdigt och eftertänksamt sätt att det hela känns som ett Percy Sledge Statement.

Man måste se framåt och jag kan bara hoppas att det snart är dags igen.

sledge262.JPG

En påtaglig skillnad är emellertid bonusspåret Honest As Daylight där Percy Sledge sjunger duett med Carla Olson.

Som förlorad Sledge-diggare finns det nog inte så mycket att välja på även om man redan har originalutgåvan i hyllan

och detta är ett riktigt bra bonus track.

sledge266.JPG

EU-varianten står sig dessutom väl rent ljudmässigt. Med lite tillförd baskompensation faller allt på plats och det hela

blir väldigt njutbart i mina öron... :mm:

sledge264.JPG

Få artistnamn har väl utnyttjats så mycket till att i efterhand skrapa ihop samlings-CD som Percy Sledge. Atlantic Records måste ha varit lättflirtade med rättigheterna eller så finns det gemensamma aktörer i bakgrunden. Dessa Best of täcker alltid upp Atlantic-tiden så vad kan passa bättre än att ägna denna höstlördag åt 90 Golden Minutes of Percy Sledge där så många guldkorn som möjligt från skilda epoker skall pressas in... :?:

Endast det bästa är gott nog :icon_smile_cool::) och det har blivit dags att rengöra tonhuvuden, leta reda på avmagnetiseringsapparaten samt sprätta upp en Maxell Metal Vertex 90 Audio Cassette.

kassett019.JPG

Efter en del beslutsångest och kamp mot bandsekunderna har The Essential Percy Sledge Collection till slut tagit form. Hanteringen av en Metal Vertex Cassette känns ungefär lika solid som att känna på trippel-LP:n Elvis 24 Karat Hits 180 Gram Audiophile Vinyl 45 RPM. Tyngden överraskar varje gång... :o:)

Side A

When A Man Loves A Woman 2:55 (When A Man Loves A Woman - Atlantic Records)

Today I Started Loving You Again 2:34 (Percy Sledge Sings Country - Gusto Records)

Warm And Tender Love 2:46 (Warm And Tender Soul - Atlantic Records)

Just Out Of Reach 3:28 (Percy Sledge Sings Country - Gusto Records)

The Dark End Of The Street 2:43 (The Percy Sledge Way – Atlantic Records)

I'll Be Your Everything 3:37 (I'll Be Your Everything - Capricorn Records)

My Special Prayer 2:58 (The Percy Sledge Way - Atlantic Records)

Blue Water 4:00 (I'll Be Your Everything - Capricorn Records)

Take Time To Know Her 2:55 (Take Time To Know Her - Atlantic Records)

Behind Closed Doors 3:47 (I'll Be Your Everything - Capricorn Records)

Searching For My Love 2:47 (My Old Friend The Blues - Blues Boulevard Records)

You Got Away With Love 4:15 (Blue Night - Sky Ranch Records)

Misty Morning 5:47 (My Old Friend The Blues - Blues Boulevard Records)

Side B

The Grand Blvd. 5:40 (Blue Night - Sky Ranch Records)

Sunday Brother 3:12 (The Atlantic Recordings - Rhino Records)

Love Come Knocking 3:42 (Blue Night - Sky Ranch Records)

Rainbow Road 2:51 (The Atlantic Recordings - Rhino Records)

Lonely Hobo Lullabye 4:41 (My Old Friend The Blues - Blues Boulevard Records)

I Found A Love 3:18 (The Atlantic Recordings - Rhino Records)

Love Come Rescue Me 3:40 (My Old Friend The Blues - Blues Boulevard Records)

Same Old Loverman 2:38 (The Atlantic Recordings - Rhino Records)

Rubies & Diamonds 3:07 (My Old Friend The Blues - Blues Boulevard Records)

That's The Way I Want To Live My Life 2:55 (The Atlantic Recordings - Rhino Records)

Change My Mind 4:17 (My Old Friend The Blues - Blues Boulevard Records)

Road Of No Return 4:56 (My Old Friend The Blues - Blues Boulevard Records)

Percy Sledge Official Website

sledge001.JPG