Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har ju själv sedan länge kört trådlös streaming av musikfiler med Squeezebox + extern DAC, okomplicerat och bra. Men nu känns tiden för SB vara förbi och jag tänker köra Laptop - DAC (USB kopplad) och programvara främst Jriver MC16 alt. XBMC.

Jag är lite lat för utprova själv (har ej heller så mycket tid med 2st småbarn) men även nyfiken på vad ni kör med för utrustning och inställningar i datorer för detta. Inställningar i Win OP, Jriver, USB kablar?

Ska nog även byta min ordinära DAC med nätdel (har USB ingång) mot en USB DAC, förslag på dessa? Yellowtec PUC 2 är högintressant men vad finns det mer. Är ganska ouppdaterad för tillfället då forum och hifiaktivitet på nätet varit sparsamt senaste halvåret men nu är det snart vinter och tid för detta igen.

Posted

Nu är det inte svar på din fråga, men som SB-användare undrar jag lite varför du vill skippa den? Jag kör NAS -> SB -> DAC och kan styra allt med antingen telefonen, SB-fjärren eller datorn. Jag har uppriktigt svårt tt tänka mig en smidigare lösning. Är det någon ljudmässig vinning du siktar på?

Posted

Jag kan till viss del hålla med, varför byta från ett bra koncept. Men som sagt tiderna förändras och jag ska prova något nytt och mer gränssnittvänligt. Jag kör Nokia så den har inte lika fina appar som Iphone och Android. Men det är inte hela sanningen, det finns fler anledningar till varför jag vill prova något nytt.

Så nu vill jag ta genvängar och höra hur ni ställt in er Wifi/USB/WinOS och även floran av USB kabel. Har en vanlig skrivarkabel nu och vi kan visst enas om att data handlar om 1:or och 0:or samt datamängd och hastighet men jag är vän av placebo så för att matcha det övriga så letar jag en lite mer Hifianpassad USB kabel.

Posted

USB-kabelns inverkan behöver inte nödvändigtvis handla om placebo; jag har grötat ner mig i detta förr och sammanfattade mina fynd i en hyggligt matnyttig post här: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...st&p=116317

Skulle jag köpa USB-DAC i dag och försöka inte nå upp i nybilspriser skulle jag kolla på t ex Wyred4Sound DAC 2 som har samma DAC-chip som min favorit Weiss DAC202. Den är dock asynkron och därmed ska inte kabeln göra alls lika stor skillnad.

För uppspelning i Windows har jag ingen örnkoll (är nöjd Mac-kille numera) men är signalen bittransparent skulle jag inte bemöda mig mer mer tweakande utan bara gå på gränssnittsergonomi.

Posted

En enkel och bra lösning för PC är JRiver med WASAPI output och datorns USB-utgång på ett separat USB-kort (med de andra USB-portarna oanvända). Det fungerar bra men är inte optimalt eftersom datorn har så många processer igång, elektiska störningar, fläktljud etc. Det går att stänga av många processer men det gör datorn mindre användbar för annat än audio. Det finns nästan oändligt många komponenter och parametrar att välja mellan när man ska bygga en audiodator och detta är ett heltidsprojekt som jag inte hade tid med och inte rikttigt lust med heller.

Jag skaffade i stället en Auraliti musikserver som transport (www.auraliti.com). Kostar inte mer än en billig dator, $600 med USB-utgång och något mer med SPDIF. Auraliti är en dedicerad Linux-server som redan är minimerad och optimerad för audio. Den är fläktlös. Det finns inga inställningar, vilket jag ser som en stor fördel. Varför inställningar om den redan är optimerad? Kör alla hastigheter från 44 till 196 kHz.

Auraliti styrs via Wifi eller en dator via Ethernet. Musikfilerna har man på en extern USB-disk. Ljudkvliteten är bättre än via min dator och även bättre än Mac Mini enligt andras erfarenheter. Till saken hör att jag har en asynkron DAC, Ayre QB-9. Det är en myt att asynkrona DACar är oberoende av signalens kvalitet (jitter och andra störningar). Detta har också bekträftats av Charles Hansen på Ayre.

Det finns andra liknande alternativ som Sonore och man kan få en Vortex-box billigare men då blir det en del tweakande på egen hand. Det ska också komma en audiofil version av Auraliti som säljs i affärer och är mycket dyrare.

Posted
En enkel och bra lösning för PC är JRiver med WASAPI output och datorns USB-utgång på ett separat USB-kort (med de andra USB-portarna oanvända). Det fungerar bra men är inte optimalt eftersom datorn har så många processer igång, elektiska störningar, fläktljud etc. Det går att stänga av många processer men det gör datorn mindre användbar för annat än audio. Det finns nästan oändligt många komponenter och parametrar att välja mellan när man ska bygga en audiodator och detta är ett heltidsprojekt som jag inte hade tid med och inte rikttigt lust med heller.

Jag skaffade i stället en Auraliti musikserver som transport (www.auraliti.com). Kostar inte mer än en billig dator, $600 med USB-utgång och något mer med SPDIF. Auraliti är en dedicerad Linux-server som redan är minimerad och optimerad för audio. Den är fläktlös. Det finns inga inställningar, vilket jag ser som en stor fördel. Varför inställningar om den redan är optimerad? Kör alla hastigheter från 44 till 196 kHz.

Auraliti styrs via Wifi eller en dator via Ethernet. Musikfilerna har man på en extern USB-disk. Ljudkvliteten är bättre än via min dator och även bättre än Mac Mini enligt andras erfarenheter. Till saken hör att jag har en asynkron DAC, Ayre QB-9. Det är en myt att asynkrona DACar är oberoende av signalens kvalitet (jitter och andra störningar). Detta har också bekträftats av Charles Hansen på Ayre.

Det finns andra liknande alternativ som Sonore och man kan få en Vortex-box billigare men då blir det en del tweakande på egen hand. Det ska också komma en audiofil version av Auraliti som säljs i affärer och är mycket dyrare.

Hhmmm...låter intressant med Auraliti! Tack för tips! :):)

Kan man möjligen få in Spotify i denna renodlade uppställning?

Posted

Utan att göra ett alltför stort hål i plånboken så skulle titta närmre på Calyx DAC som fått ganska mycket uppmärksamhet.

I nedanstående test finns en del kommentarer där man bla. gör vissa jämförelser med weiss dac202.

http://www.digitalaudioblog.com/2011/02/re...-dac-24192.html

Annars slår jag ett slag för M2Tech Young som jag tycker är grymt prisvärd,

jag föredrog helt klart denna framför Hegel HD20 när jag A/B jämförde dessa två..som vanligt en smaksak men det är definitivt en väldigt kapabel dac ;)

Posted (edited)

En hel del svar om hårdvara, men hur har ni som använder USB DAC:ar gjort med mjukvaran? Inställningar?

Jag använder idag en Stello DA100, en bra DAC utan tvekan men förmodligen inte den bästa som finns. Ska nog bytas ut såsmåningom.

Edited by mangew
Posted
En hel del svar om hårdvara, men hur har ni som använder USB DAC:ar gjort med mjukvaran? Inställningar?

Jag använder idag en Stello DA100, en bra DAC utan tvekan men förmodligen inte den bästa som finns. Ska nog bytas ut såsmåningom.

Jag kör också mac så har tyvärr inga tips på mjukvaran/inställning för windows.

Posted

En intressant mjukvara för PC uppspelning är JPlay.

Detta program stänger av de flesta övriga processer i Windows, läser in hela musikfilen i minnet, samt spelar upp. Nackdelen är att man måste kopiera

t ex flac-filen till "clipboard" innan det kan spelas upp. Det finns möjlighet att köra t ex via JRiver, men det är fortfarande lite klumpigt.

I den mest extrema uppsättningen, "Hibernate mode" stängs även skärmen av och hela PC:n är låst tills låten spelats klart.

Windows gives the illusion that it’s doing things simultaneously, in realtime. In reality, the CPU-s rapidly skip from task to task using various algorithms, making one think the processes are running in parallel. The choice of scheduling algorithm can be very important, especially for such time-critical operation as the audio playback.

Det bästa är att man kan ladda ner och testa gratis. Full version kostar 99€.

Jag var skeptisk innan jag testade, men resultatet var odiskutabelt, åtminstone jämfört med min tidigare uppspelning direkt från JRiver. :)

Posted

Mycket möjligt att JPlay är bättre än JRiver, men jag undrar om du prövat liknande funktioner i JRiver, WASAPI för att köra ljudströmmen i en separat kanal och "Play from Memory" inställningen där JRiver kör från en minnesbuffer i stället för disken. Detta låter klart bättre än standardinställningarna i JRiver. JRiver har en del bra audiofila funktioner men också begränsningar genom att det har så många funktioner och avstängning av olika processer i Windows får man göra utanför programmet.

Posted
Hhmmm...låter intressant med Auraliti! Tack för tips! :):)

Kan man möjligen få in Spotify i denna renodlade uppställning?

Auraliti spelar bara det som ligger på den anslutna USB-disken så det går nog inte med Spotify som är streamad vad jag förstår. Spotify har också ganska lågt bitrate och då kan det bli overkill med sådana lösningar. Minst 16/44 och gärna högre upplösning, även om jag tycker att det äv väl mycket hype om 24/96 och 24/192.

WiFi används bara för att styra uppspelningen på Auraliti och audioströmmen går i kabel.