Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är dags att byta PU, och jag sneglar bl.a. på Lyra, framför allt i den någorlunda överkomliga dela av sortimentet, typ Delos eller Dorian.

Jag undrar vad ni som kör dessa använder för belastnings impedans?

Kom gärna med övriga intryck kommentarer om ni har några.

Posted (edited)
Lyra Audio verkar tycka det är en smaksak, men jag skulle tippa på 100 - 150 ohm för alla Lyror.

Jag läste en artikel på grannforumet som du skrev för några år sedan om Lyra Argo i, och där stod det att rekommenderad last var 100-47 kohm, men om man kör via StepUp så är det 5-10 ohm, stämmer det? och Vad beror det på i så fall?

Jag kör via StepUp, så för mig så är det i högsta grad aktuellt.

Edited by Leif Eriksson
Posted (edited)

När det gäller step-up trafos och de skriver att det ska vara lastad med en för 5-10ohm, så menar man inte att impedansen på primärspolen är ex 5 (eller 10) ohm, utan att trafon i det läget är inställd för att vara optimal för en pickup med 5ohms-spolar.

Ex. så har normalt sett ett MM-riaa 47k ingångsimpedans, och stoppar du en step-up trafo med 1:10 i förstärkningsfaktor mellan RIAA-steget och pickupen så kommer pickupen se MM-riaat som en last på 470ohm. Detta är enkelt att räkna på, du tar bara "step-up ratio" gånger "step-up ratio" och sedan delar du MM-riaats impedans med det. i detta fall 47000/100.

Kör du med en 1:16 trafo så kommer lasten bli ca 183.6ohm. iom 16x16=256, 47000/256 = ~183.6.

Det finns fåtal riaa-steg som har annan ingångsimpedans än 47k, och step-up trafo tillverkarna brukar ange sitt "ohmtal" räknat mot en 47k's riaa-last - Således, om du har ett riaa-steg med avvikande ingångsimpedans så måste du själv räkna på vad som är optimalt.

Edited by RollE2k
Posted
När det gäller step-up trafos och de skriver att det ska vara lastad med en för 5-10ohm, så menar man inte att impedansen på primärspolen är ex 5 (eller 10) ohm, utan att trafon i det läget är inställd för att vara optimal för en pickup med 5ohms-spolar.

Ex. så har normalt sett ett MM-riaa 47k ingångsimpedans, och stoppar du en step-up trafo med 1:10 i förstärkningsfaktor mellan RIAA-steget och pickupen så kommer pickupen se MM-riaat som en last på 470ohm. Detta är enkelt att räkna på, du tar bara "step-up ratio" gånger "step-up ratio" och sedan delar du MM-riaats impedans med det. i detta fall 47000/100.

Kör du med en 1:16 trafo så kommer lasten bli ca 183.6ohm. iom 16x16=256, 47000/256 = ~183.6.

Det finns fåtal riaa-steg som har annan ingångsimpedans än 47k, och step-up trafo tillverkarna brukar ange sitt "ohmtal" räknat mot en 47k's riaa-last - Således, om du har ett riaa-steg med avvikande ingångsimpedans så måste du själv räkna på vad som är optimalt.

Jag är inte riktigt med, varför skall stepup trafon lasta olika än om det är kopplat direkt till ett MC RIAA?

Min Stepup har 20 dB 1:10 dvs 470 ohm, men det går att resistor tuna.

Så här skriver Lyra om Delos:

Recommended load directly into MC phono input : 91ohms - 47kohm (determine by listening, or follow detailed guidelines above)

Recommended load via step-up transformer : 5 - 15ohm (step-up transformer's output must be connected to 47kohm MM-level RIAA input)

Posted (edited)
Jag är inte riktigt med, varför skall stepup trafon lasta olika än om det är kopplat direkt till ett MC RIAA?

Min Stepup har 20 dB 1:10 dvs 470 ohm, men det går att resistor tuna.

Så här skriver Lyra om Delos:

Recommended load directly into MC phono input : 91ohms - 47kohm (determine by listening, or follow detailed guidelines above)

Recommended load via step-up transformer : 5 - 15ohm (step-up transformer's output must be connected to 47kohm MM-level RIAA input)

Självklart kan du resistor-tuna.. resistorerna placeras då över sekundärlindningen på trafon. Säg att du stoppar en 47k resistor parallelt över sekundärlindningen och sedan ditt MM-steg därefter, ja då får du ju 235ohms last, iom att 47000+47000 i parallel får en gemensam resistans på 23500ohm, och sedan förändringen genom trafon. Går säkert att koppla på fler sätt, men det är ett faktum att en trafo fungerar på det sättet att lasten reflekteras efter vilken step-up ratio det är.

Jag rekommenderar att du läser mer hos ex K&K Audio, där det även finns exempel mot Lundahl-trafos.

Edited by RollE2k
Posted
Självklart kan du resistor-tuna.. resistorerna placeras då över sekundärlindningen på trafon. Säg att du stoppar en 47k resistor parallelt över sekundärlindningen och sedan ditt som MM-steg därefter, ja då får du ju 235ohms last, iom att 47000+47000 i parallel får en resistans på 23500ohm, och sedan förändringen genom trafon. Går säkert att koppla på fler sätt, men det är ett faktum att en trafo fungerar på det sättet att lasten reflekteras efter vilken step-up ratio det är.

Jag rekommenderar att du läser mer hos ex K&K Audio, där det även finns exempel mot Lundahl-trafos.

Min stepup kommer från K&K,och jag har haft en dialog med Kevin om detta, och frågetecknen börjar bli utropstecken, så Delos är på "G".

Posted
Min stepup kommer från K&K,och jag har haft en dialog med Kevin om detta, och frågetecknen börjar bli utropstecken, så Delos är på "G".

Lustigt, då man länkade till dem :)

Ett tips kan ju vara att du eventuellt löder in en flerläges-switch som gör att du kan växla mellan olika resistorer som last på sekundärlindningen, således kan du testa dig fram vad som låter bäst.

Det optimala tycker jag dock borde vara att ha en trafo som matchar lasten perfekt direkt från början. Ex om du skulle haft en 26dB trafo (1:20) så skulle lasten bli 117,5ohm med en 47K's riaa.

Hade nog blivit optimalt för iaf min Kleos, vilken har 0.5mV output, vilket hade slutat på 1v utsignal, eller 1.2v med en Delos.

Tror nog inte du blir besviken på Lyra, jag har själv stannat inom familjen efter jag köpte min Argo i.

Posted

Även om det inte har nämnvärd betydelse så reviderar jag lite vad jag skrev inledningsvis, för jag ser att Delos och Kleos har lite andra specar än vad Lyra haft tidigare.

Som RollE2k skriver, om riaat har en ingångsimpedans på 47kohm betyder det att pickupen ser en last speglad från ingångsimpedansen av 47000/förstärkningratio^2.

En gammal rekommendation är:

Min speglad impedans = Lägsta rekommendarade impedans från tillverkaren = 91 ohm för både Kleos och Delos

Max speglad impedans = Lägsta rekommenderade impedans + 10*intern impedans = 145 ohm för Kleos och 173 ohm för Delos

För Kleos (och Skala, Argo m.fl) bör man i så fall välja stepup med förstärkningsratio mellan 1:18 och 1:22.

För Delos bör man välja stepup med förstärkningsratio mellan 1:17 och 1:22.

• 2 years later...
Posted

Var och lyssnade på Lyra Delos i veckan i konkurrans med 4 andra pickuper både billigare och dyrare.

Den största besvikelsen var Delos.

Posted
Var och lyssnade på Lyra Delos i veckan i konkurrans med 4 andra pickuper både billigare och dyrare.

Det skulle vara intressant om du berättar mer om vilka pickuper du lyssnade på och dina intryck av de andra pickuperna.

På vad sätt var Delos en besvikelse?

Vad bestod övrig utrustning av?

Posted (edited)

Den första var den första versionen av Roksan Xerexes med en Bruerarm från 1980 och en Koetsu pickup, det var helt klart den bästa upplevelsen.

Sen var det Roksan Xerxes 20+ méd en Tabriz zi och Lyra Delos. Vasst och påträngande.

Nästa ut var med en Clearaudio Stradivari i övrigt som ovan. Bättre men inte någon Aha-upplevelse.

Sen var det Benz Wood, då kom mer av känslan från den första lyssningen tillbaka. Ett fynd med tanke på priset.

Sen till slut Roksam TMS 3 med en Artemizarm och Shrizas-pickup. Lite orättvis mot de övriga uppsättningarna.

Men den som låg närmast den första.

Gammal är äldst?

Edited by figge
Posted

:)

Om skalan är "nästan", "lite", "ganska", "mycket" och "verkligen besviken" så är dagen vald fel för lyssning.

Alternativt felkopplat.

Posted
:)

Om skalan är "nästan", "lite", "ganska", "mycket" och "verkligen besviken" så är dagen vald fel för lyssning.

Alternativt felkopplat.

Tror inte att den var felkopplad, eftersom att personen hade kopplat även de övriga uppsättningarna.

Samt att övriga 5 medlyssnare var av samma åsikt.

Den kanske inte passar alla.

Eller också var förväntningarna för höga på Delosen.

Du får gärna utveckla vad du menar med din skala.

Posted
Tror inte att den var felkopplad, eftersom att personen hade kopplat även de övriga uppsättningarna.

"Felkopplat" kan också betyda fel anpassning och inställning av RIAA. T ex så kräver Benz hög belastning, typiskt 500-1000 ohm. Om inte riaan klarar det så har du inte hört vad den förmår. Delos kräver snarare kring 100 ohm för att blomma ut och är också känslig för felaktig Azimuth och avspelningsvinkel.

Men i slutändan är det naturligtvis tycke och smak och den är ju alltid personlig. Att dra slutsatsen av att Delos är en sämre pickup är nog lite svårare att göra. Det är rätt så knepigt att få ut max av en pickup.

Posted
Du får gärna utveckla vad du menar med din skala.

Ja, jag reagerade på "den största besvikelsen". Det lät som om hela sessionen i stort var en besvikelse, och att Delos var den största. Du kanske inte alls menade så.

Hur som helst är jag förvånad över resultatet om Delos lät som den skall.

Posted
"Felkopplat" kan också betyda fel anpassning och inställning av RIAA. T ex så kräver Benz hög belastning, typiskt 500-1000 ohm. Om inte riaan klarar det så har du inte hört vad den förmår. Delos kräver snarare kring 100 ohm för att blomma ut och är också känslig för felaktig Azimuth och avspelningsvinkel.

Men i slutändan är det naturligtvis tycke och smak och den är ju alltid personlig. Att dra slutsatsen av att Delos är en sämre pickup är nog lite svårare att göra. Det är rätt så knepigt att få ut max av en pickup.

Givetvis gavs varje pickup de bästa förutsättning vid denna lyssning.

Den RIAA som användes var ett Roksan DX2.

Som jag nämnde tidigare så var personen som skötte inställningen av tonarm och RiAA en var person som sysslat med vinyl i över 40 år.

Posted
Ja, jag reagerade på "den största besvikelsen". Det lät som om hela sessionen i stort var en besvikelse, och att Delos var den största. Du kanske inte alls menade så.

Hur som helst är jag förvånad över resultatet om Delos lät som den skall.

Det var i förhållande till vad de andra pickuperna presterade och även förväntningar.

Så om jag ska göra en gradering av upplevelsen så var Delosen det minst njutbara återgivningen följd av Stradivarin.

Som jag uppfattade som ganska slät.

För att klargöra ett missförstånd så var resten helt klart mer njutbara med Breuer och Kondo som en verklig höjdare.

Men med tanke på priset och att den kombinationen inte går att köpa längre så får ändock de två andra med Xexers och Wood samt TMS 3 och Shiraz vara de bästa kombinationerna i denna samling.

Posted

Jag har kört min Delos i två år nu, och är mycket nöjd, jag kör den med en last på 100 Ohm. Den är som tidigare beskrivits känslig för inställningen, så noggranhet och en bra protractor anbefalles.

Posted

Jag har också en Delos som låter mycket bra.

Jag tror också att de är fel att dra några slutsatser om en tex pick up i en test som den ni gjorde. Många av oss har säkert lyssnat på en komponent i en kedja (från källa till högtare) som har låtit riktigt bra, samma komponent i en annan kedja har varit som taggtråd i öronen.

Posted

När jag spelade med Delos använde jag 100 ohm's last och nu med Kleos har jag 120 ohm.

(ja, det är faktiskt skillnad på så små förändringar)

....Lyra Delos. Vasst och påträngande.

Jag misstänker fortfarande något konfigurationsfel, för om det är något Delos inte är, så är det just vass och påträngande.

Den är i mina öron (jag har lyssnat på den i flera olika anläggningar) en öppen, neutral och väldigt behaglig pickup, under förutsättning att den är inspelad, korrekt justerad och har lastas rätt.

Med en last >200 ohm tycker jag den har tendenser att bli lite spretig, men aldrig vass och påträngande.

Förhoppningsvis hade testexemplaret fått sin behövliga inspelningstid. Den är lite "kärv" direkt ur lådan.

..... och är också känslig för felaktig Azimuth och avspelningsvinkel.

Jag skulle nog vilja höja ribban något och påstå att den är mycket känslig för felaktig Azimuth och avspelningsvinkel.

Men, det är nog som du skriver figge, "Den kanske inte passar alla."

/Tomas

Posted

Jag förmedlar bara vad jag och fem andra personer upplevde, sen förstår jag att alla förvarar sina egna val.

Har läst mycket positivt om Delosen, därav lite av min besvikelse.

Är beredd att ge den en ny chans om det finns någon i Stockholmstrakten som har en så får ni gärna höra av Er.

Då kan vi göra en ny lyssning och jämföra med någon av de andra kombinationerna.

Posted

Jag föreslår ett besök till vinylbutiken där Lyra kan höras tillsammans med Nottingham Analogue Studios - en utsökt kombination. Om du efter detta besök fortfarande tycker illa om Lyra Delos så är inte Lyra din grej helt enkelt

/db

Posted
Jag förmedlar bara vad jag och fem andra personer upplevde, sen förstår jag att alla förvarar sina egna val.

Jag försvarar inte mina val. Jag försöker bara förstå. Själv har Koetsu som jag är nöjd med men jag har också haft Lyra Kleos som har samma familjeljud som Delos. Innan dess hade jag en Benz Ruby. Ingen av dessa är vassa eller spretiga. Det är skillnad mellan Koetsu och Lyra men inte på det sättet som du beskrivit, inte med de senare modellerna av Lyra. Om du hade nämnt t ex Lyra Argo, så hade jag haft mer förståelse. Samtliga dessa pickuper spelar med stor värme och med bra upplösning över hela registret. Lyra har lite mer attack i övre mellanregistret och diskanten än Koetsu men inte att det skulle låta vasst. Samtidigt har den en mer distinkt bas än t ex Koetsu som ibland kan kännas lite väl avrullad neråt. Inte så det stör men ändock.

Dina upplevelse är säkert korrekta. Jag betvivlar inte vad du har hört, men jag ifrågasätter hur väl pickuperna har anpassats till sin uppgift. Skillnaden i det du hörde kan ligga på ett helt annat plan. 40 års erfarenhet är ingen garanti, inte ens mina 47 års erfarenhet har räckt till att knäcka alla hemligheter att få bäst ljud ur en puppa. Det blev jag varse senast i samband med att Calle_Jr, JFK och jag investerade i Dr Feickerts programvara för optimal inställning av pickuper - Adjust+ som du kan kolla lite mer om här.

Posted
Jag föreslår ett besök till vinylbutiken där Lyra kan höras tillsammans med Nottingham Analogue Studios - en utsökt kombination. Om du efter detta besök fortfarande tycker illa om Lyra Delos så är inte Lyra din grej helt enkelt

/db

Får ta en tur dit för en andra lyssning.