StaffanH Posted August 26, 2011 Posted August 26, 2011 Hej Har precis byggt ihop min nya skivspelare med en Dynavector 17d3 och SME 309. Vill gärna ha tips på lämpliga RIAA. Mvh Staffan Quote
Porta Posted August 27, 2011 Posted August 27, 2011 Vad har du för budget? Övriga prylar? Själv skaffade jag nyss ett sådant här: http://www.whestaudio.co.uk/s-product.asp?ProductID=27 Och är väldigt, väldigt nöjd. Upplösning, soundstage. Sitter bara och njuter. Quote
StaffanH Posted August 27, 2011 Author Posted August 27, 2011 Vad har du för budget? Övriga prylar? Själv skaffade jag nyss ett sådant här: http://www.whestaudio.co.uk/s-product.asp?ProductID=27 Och är väldigt, väldigt nöjd. Upplösning, soundstage. Sitter bara och njuter. Funderar på att lägga 8-12000 kr på RIAA:t hoppas att det ska räcka, 4500 £ är i mesta laget. Skivspelaren är en Oracle Delphi mkV, högtalare Dynaudio C4, förstärkare Music Fidelity M6i500 Quote
Porta Posted August 27, 2011 Posted August 27, 2011 Iofs tror jag att dina övriga grejer kan motivera att överväga en större budget. Faktum är att min egen budget låg på samma nivå. Den sprack en smula I vilket fall som helst hade det säkert inte vara fel att skicka ett mail. James Henriot på Whest kan säkert komma med en del ideer. Han brukar svara väldigt snabbt och är lätt att diskutera med. Finns några andra varianter med och kolla gärna B-graded deals. Jag köpte recensionsexemplaret som HiFi World hade testat. Recensenten köpte också ett men han ville ha en annan färg på chassit. Kruxet är ju att det i så fall blir ett blindköp. Men det går säkert att ordna någon form av öppet köp. Av någon outgrundlig anledning finns ingen svensk distributör (än i varje fall). Quote
StaffanH Posted August 27, 2011 Author Posted August 27, 2011 Iofs tror jag att dina övriga grejer kan motivera att överväga en större budget. Faktum är att min egen budget låg på samma nivå. Den sprack en smula I vilket fall som helst hade det säkert inte vara fel att skicka ett mail. James Henriot på Whest kan säkert komma med en del ideer. Han brukar svara väldigt snabbt och är lätt att diskutera med. Finns några andra varianter med och kolla gärna B-graded deals. Jag köpte recensionsexemplaret som HiFi World hade testat. Recensenten köpte också ett men han ville ha en annan färg på chassit. Kruxet är ju att det i så fall blir ett blindköp. Men det går säkert att ordna någon form av öppet köp. Av någon outgrundlig anledning finns ingen svensk distributör (än i varje fall). Quote
StaffanH Posted August 27, 2011 Author Posted August 27, 2011 Stort tack för tipset. Jo jag vet ju hur det brukar gå med hifibudgeten, den har en förmåga att spricka när man sätter sig o lyssnar. Får fundera på rådet ett tag. Quote
Timbre™ Posted August 27, 2011 Posted August 27, 2011 Hej Har precis byggt ihop min nya skivspelare med en Dynavector 17d3 och SME 309. Vill gärna ha tips på lämpliga RIAA. Mvh Staffan Dynavector är en japansk pickup så den japanska RIAA-floran kan ju alltid vara en bra startpunkt. Luxman E-03... Quote
Almen Posted August 27, 2011 Posted August 27, 2011 Funderar på att lägga 8-12000 kr på RIAA:t hoppas att det ska räcka, 4500 £ är i mesta laget. Skivspelaren är en Oracle Delphi mkV, högtalare Dynaudio C4, förstärkare Music Fidelity M6i500 Tror Holographic Audio RIAA Two skulle passa. En budget på runt 10000:- på ett RIAA-steg låter rimligt, tycker jag, och HA klarar sig under det. Kul att köpa svenskt också, väl? Quote
eliot Posted August 27, 2011 Posted August 27, 2011 Dynavector är en japansk pickup så den japanska RIAA-floran kan ju alltid vara en bra startpunkt. Luxman E-03... Då borde väl Dynavector P75 Mk II passa fint - Den kostar 8500 kr.... Quote
Timbre™ Posted August 27, 2011 Posted August 27, 2011 Då borde väl Dynavector P75 Mk II passa fint - Den kostar 8500 kr.... Därmed rätades frågetecknet ut... Quote
StaffanH Posted August 27, 2011 Author Posted August 27, 2011 Kollade på specen på Holographic, den verkar inte ha ställbar impendans vilket jag tror mig ha fattat att man bör ha. Dynavectorn hoppas man ju passar. Några andra RIAA i prisklassen som jag hittat genom att surfa runt lite är Electrocompaniet ECP1, ASR Mini Basis MkII, EAR 834P. Någon som har lyssnat har synpunkter på dessa 4 ihop med Dynavector 17d3. Sedan såg jag att flera på forumet har Audio Research ph5 men det är ju dubbla priset. Någon som törs beskriva skillnadecatt gå till AR? Tilläggas kanske att jag lyssnar på ganska blandad musik men att det viktigaste är att klassisk och opera låter bra. Quote
Guest Musicus Posted August 27, 2011 Posted August 27, 2011 (edited) Evnt har jo MF eget riaa, kjenner ikke til dette av egen erfaring, men har god erfaring med å bruke riaa fra samme produsent som ampen, prisen skulle jo heller ikke være avskrekkende. Musical Fidelity V-LPS En test: http://www.musicalfidelity.com/products/V-...-LPS-review.pdf mvh Edited August 27, 2011 by Musicus Quote
Bebop Posted August 27, 2011 Posted August 27, 2011 Jag kör med Audio Research PH 5 som jag haft sedan 2003. Jag har bytt rör en gång. Jag tycker det är ett magnifikt steg men jag skulle inte rekommendera det till din pickup eftersom PH5 bara förstärker ca 57 dB. Din pickup har en utspänning på 0,3 mV och för PH5 bör du i vart fall ha minst 0,5 mV. Jag har också ägt en ASR Minibasis MkII som jag hade då jag spelade med två armar. Ljudet mellan PH5 och ASR är i samma skola. Jag har svårt att beskriva skillnaden mellan dom om den ens finns. På ARS kan man precis som på PH5 anpassa resistansen men med ASR kan man också anpassa för pickupers olika utspänning vilket gör den mer flexibel. EAR gör också fina steg men är lite lättare i tonen, den har inte samma bottendrag som ASR och PH5, vilket möjligen inte passar din musiksmak. Eftersom du har köpt Dynavectors ljudideal på pickupen så borde ju Dynavectors egen riaa passa. Det borde ju vara det självklara valet, men jag har inte hört den själv. Ett annat omskrivet steg som fått mycket fina recensioner är det tyska B.M.C. och deras MCII (finns hos Akkelis). Det är lite dyrare dock. Mitt sluttips blir Dynavector och ASR. Quote
gcs Posted August 27, 2011 Posted August 27, 2011 Har ni glömt den tyska Riaa förstärkaren med namnet Aqvox 2C MkII. Kolla också in den. http://www.aqvox.de/phono.html Quote
StaffanH Posted August 27, 2011 Author Posted August 27, 2011 Nu känns det som jag fått flera fina tips att gå vidare med. Ska kolla upp lite mer i veckan och försöka lyssna på några av dem. Stort tack alla. Mvh Staffan Quote
Vox Posted August 27, 2011 Posted August 27, 2011 Innan du köper något tycker jag att du skall spana in RIAA från tyska Trigon. http://www.trigon-audio.de/ Sanslöst bra RIAA för relativt lite pengar. Att utveckling och tillverkning sker i Tyskland gör inte saken sämre. Nästan närproducerat Quote
RollE2k Posted August 27, 2011 Posted August 27, 2011 Kolla in Tom Evans Microgroove Plus eller Lehmann Black Cube SE, har båda hemma och har spelat med både Lyra & Sumiko med väldigt bra resultat, båda är väldigt detaljerade och väldigt dynamiska. Tom Evans-riaat är snäppet bättre på det mesta, utom att "knäpp" hörs mer, men då kostar det 50% extra också. Båda har ställbar ingångsimpedans, och Lehmann har en slot att löda in egna motstånd på. Quote
calm Posted August 28, 2011 Posted August 28, 2011 Jag skulle nog som Bebop testa ASR Mini Basis som jag kör tillsammans med Dynavector XX2. Skall man komma lyfta ytterligare så kan nästa phonosteg ASR Basis Exklusive vara ett utmärkt val. Men då talar vi kanske mellan 5 till 10 ggr priset. Får då en komplett riaa som tar "allt". Calm Quote
minesota Posted August 28, 2011 Posted August 28, 2011 Jag har p75 och samma PU som dig. Dem fungerar toppen tillsammen. /P Quote
IHS Posted August 28, 2011 Posted August 28, 2011 Som före dettta ägare till en 17 d3 och AR P5, vill jag bara instämma i att 17 d3 behöver mer kraft än vad P5:an har, tyvärr. Quote
Recommended Posts