Timbre™ Posted October 1, 2004 Posted October 1, 2004 Fyra öron hör bättre än två och sex fötter är dubbelt så många som tre. - Men blir det dubbelt så bra... För att utröna detta blev det lyssning hemma hos plind och efter positiva erfarenheter av en första uppsättning Feet of Silence på detta system fanns ett stort intresse för att gå vidare. Quote
K-man Posted October 1, 2004 Posted October 1, 2004 Plind har smak för kaffe....så på denna utflykten har muggen hamnat helt rätt! \\K-man Quote
Timbre™ Posted October 2, 2004 Author Posted October 2, 2004 Ett besök hos Solid Tech förra året gav en del bilder från produktionslokalerna där bland annat Feet of Silence tillverkas. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...hp?showtopic=39 Ett hav av vibrationsdämpning... Quote
Timbre™ Posted October 2, 2004 Author Posted October 2, 2004 Det finns även bilder från ett tidigare besök hos plind där lyssningrummet och utrustningen presenteras. Den här gången ställer vi in siktet och öronen på bottenplåtar... http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...wtopic=514&st=0 Quote
plind Posted October 2, 2004 Posted October 2, 2004 För ett par veckor sedan fick jag tillfälle att låna en uppsättning FOS över helgen och tyckte det hände intressanta saker med ljudet De blev mestadels sittande under försteget. Nu var jag nyfiken på om en uppsättning till under cd-spelaren ytterligare kunde puffa ljudet i rätt riktning. Här ser vi testobjektet: En hårt tweakad Shanling. Quote
plind Posted October 2, 2004 Posted October 2, 2004 I vanliga fall är Shanlingen skodd på det här sättet: Men vid jämförelsetillfället var mässingskonerna utbytta mot BDR dito som Stefan B vänligen lånat ut :cool: Försteget stod på frigolitpuckar Quote
plind Posted October 2, 2004 Posted October 2, 2004 Plind har smak för kaffe....så på denna utflykten har muggen hamnat helt rätt! \\K-man Smak för god mat och dryck verkar vara något som förenar oss Hi-Fi folk En för kvällen passande choklad Quote
plind Posted October 2, 2004 Posted October 2, 2004 8 öron hör bättre än 2 och hos vissa snackar vi riktiga guldöron med ett frekvensomfång vi andra bara kan drömma om. Quote
plind Posted October 2, 2004 Posted October 2, 2004 Här är det något högfrekvent som fångat Bosses intresse Quote
plind Posted October 2, 2004 Posted October 2, 2004 Skulle jag höra bättre än dig... Äääässsccchhh jag är sscchhkeptisk :evil: Quote
Timbre™ Posted October 3, 2004 Author Posted October 3, 2004 Här kan man ana konturerna av BDR-koner med spetsen vänd mot bottenplåten. Vi startade således med att gå från BDR plus hockeypuckar till Feet of Silence. Quote
plind Posted October 4, 2004 Posted October 4, 2004 Det är ingen överdrift att påstå att nu hände det saker Skillnaden var mycket påtaglig. Ljudbilden expanderade och det blev "mer av allt". Lita av samma upplevelse jag fått när jag testat passiva försteg. Stort och luftigt men samtidigt lite yvigt och okontrollerat. Det som förlorar mest i kvalitet är utan tvekan basåtergivningen som tenderar bli lite för stor och konturlös. Längre upp i registren är det luftigt och frigjort men även här lite sämre kontroll. Därnäst var det förstegets tur att inta gungstolen :cool: Quote
freann Posted October 4, 2004 Posted October 4, 2004 Intressant :-) Kulan direkt mot plåten på undersidan av spelaren/förstärkaren är inte opimalt... Om du råkar ha några "spikes-underlägg" (sådana där brickor man har mellan golvet och högtalarspikes) - testa dessa mellan apparat och fot. Bättre hos mig. Quote
plind Posted October 4, 2004 Posted October 4, 2004 Försteget är ett Opera Consonance cyber50. Det innehåller rör. Quote
Timbre™ Posted October 4, 2004 Author Posted October 4, 2004 Här ser vi FoS-applikationen och det var som plind säger överraskande tydliga skillnader. I detta rum och på detta system blev det mer rondör och bastyngd i återgivningen samtidigt som detaljer och nyanser stod tillbaka framförallt i de nedre registren. Diskant och luftighet tycktes likartad även om den här uppställningen gav en känsla av större ljudbild. Från ett slankare, stramare ljud till ett varmare, mer bastungt ljud som inte stod med samma precision i rummet. Quote
Timbre™ Posted October 4, 2004 Author Posted October 4, 2004 Efter tidigare positva erfarenheter med Feet of Silence under försteget var kvällens förväntningarna uppskruvade... Här ökade verkligen luftigheten och rymden i mina öron. Nu hade vi definitivt en stor ljudbild med både för- och nackdelar. Rörkonstruktioner i allmänhet borde ju må bra av denna typ av dämpning/frikoppling. Quote
Timbre™ Posted October 4, 2004 Author Posted October 4, 2004 Kvällens vinnarkombination blir ju då ganska given. Shanlingspelaren lyfter en division med Black Diamond Racing Cones och man plockar fram ytterligare kvaliteter hos Consonance Cyber-50 med Feet of Silence. Den viktigaste och egentligen enda fråga som måste formuleras är vart man vill komma med sitt tweakande. Att tonal balans, detaljåtergivning och rumsinformation påverkas rejält står utom alla tvivel - alltså gäller det bara att ha målet klart för sig... :cool: Quote
Timbre™ Posted October 4, 2004 Author Posted October 4, 2004 Tweakarlivet går vidare och under tiden kan man ju alltid passa på att lyssna till ett stycke god musik kombinerat med en kall öl eller en riktigt god kopp finsmakarkaffe... :cool: Ett stort TACK plind! Timbre Quote
Neodynium Posted October 5, 2004 Posted October 5, 2004 När man har hifin som hobby så är tweakning nästan ett måste... /Neo Quote
K-man Posted October 5, 2004 Posted October 5, 2004 ...och fikandet... Trevlig test! ....återigen får man det svart på vitt...matchning, matchning och egna preferenser och matchning! \\K-man Quote
mangew Posted October 5, 2004 Posted October 5, 2004 Du verkar sysslat mer seriöst med rumsakustik Plind? Och du ser ut att ha ett slutsteg för mycket Kanske underlägg under apparaterna är nästa grej att prova om det gör för mig någon skillnad. Har ju precis konstaterat att det faktiskt är skillnad mellan nätkablar. Quote
plind Posted October 5, 2004 Posted October 5, 2004 Du verkar sysslat mer seriöst med rumsakustik Plind? Och du ser ut att ha ett slutsteg för mycket Kanske underlägg under apparaterna är nästa grej att prova om det gör för mig någon skillnad. Har ju precis konstaterat att det faktiskt är skillnad mellan nätkablar. Ja du, det börjar bli lite trångt i racket Akustikprylarna gör mycket mer än kablar, fötter o dyl. Quote
Bravo Posted October 6, 2004 Posted October 6, 2004 Jo det gäller att veta vad man vill då olika saker kan lyftas fram och bli bra, (eller dåligt), på olika sätt. Oftast blir dock saker och ting bättre, men inte alltid som man önskar. Tweakandet kräver tid och tålamod. Quote
Recommended Posts