Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fyra öron hör bättre än två och sex fötter är dubbelt så många som tre.

- Men blir det dubbelt så bra... :?:

För att utröna detta blev det lyssning hemma hos plind och efter positiva erfarenheter av en första uppsättning Feet of Silence på detta system fanns ett stort intresse för att gå vidare.

FoS007.JPG

Posted

För ett par veckor sedan fick jag tillfälle att låna en uppsättning FOS över helgen och tyckte det hände intressanta saker med ljudet :) De blev mestadels sittande under försteget. Nu var jag nyfiken på om en uppsättning till under cd-spelaren ytterligare kunde puffa ljudet i rätt riktning. Här ser vi testobjektet:

cd1.jpg

En hårt tweakad Shanling.

Posted

I vanliga fall är Shanlingen skodd på det här sättet:

bild0299.jpg

Men vid jämförelsetillfället var mässingskonerna utbytta mot BDR dito som Stefan B vänligen lånat ut :cool:

Försteget stod på frigolitpuckar :D

Posted
Plind har smak för kaffe....så på denna utflykten har muggen hamnat helt rätt! :)

\\K-man

Smak för god mat och dryck verkar vara något som förenar oss Hi-Fi folk ;)

bild0312.jpg

En för kvällen passande choklad :?::app:

bild0317.jpg

Posted

Här kan man ana konturerna av BDR-koner med spetsen vänd mot bottenplåten.

Vi startade således med att gå från BDR plus hockeypuckar till Feet of Silence.

FoS003R.jpg

Posted

Det är ingen överdrift att påstå att nu hände det saker :o Skillnaden var mycket påtaglig. Ljudbilden expanderade och det blev "mer av allt". Lita av samma upplevelse jag fått när jag testat passiva försteg. Stort och luftigt men samtidigt lite yvigt och okontrollerat. Det som förlorar mest i kvalitet är utan tvekan basåtergivningen som tenderar bli lite för stor och konturlös. Längre upp i registren är det luftigt och frigjort men även här lite sämre kontroll.

Därnäst var det förstegets tur att inta gungstolen :cool:

Posted

Intressant :-)

Kulan direkt mot plåten på undersidan av spelaren/förstärkaren är inte opimalt... Om du råkar ha några "spikes-underlägg" (sådana där brickor man har mellan golvet och högtalarspikes) - testa dessa mellan apparat och fot. Bättre hos mig.

Posted

Här ser vi FoS-applikationen och det var som plind säger överraskande tydliga skillnader. I detta rum och på detta system blev det mer rondör och bastyngd i återgivningen samtidigt som detaljer och nyanser stod tillbaka framförallt i de nedre registren. Diskant och luftighet tycktes likartad även om den här uppställningen gav en känsla av större ljudbild. Från ett slankare, stramare ljud till ett varmare, mer bastungt ljud som inte stod med samma precision i rummet.

FoS006.JPG

Posted

Efter tidigare positva erfarenheter med Feet of Silence under försteget var kvällens förväntningarna uppskruvade... :mm:

Här ökade verkligen luftigheten och rymden i mina öron. Nu hade vi definitivt en stor ljudbild med både för- och nackdelar. Rörkonstruktioner i allmänhet borde ju må bra av denna typ av dämpning/frikoppling.

FoS005.JPG

Posted

Kvällens vinnarkombination blir ju då ganska given. Shanlingspelaren lyfter en division med Black Diamond Racing Cones och man plockar fram ytterligare kvaliteter hos Consonance Cyber-50 med Feet of Silence.

Den viktigaste och egentligen enda fråga som måste formuleras är vart man vill komma med sitt tweakande. Att tonal balans, detaljåtergivning och rumsinformation påverkas rejält står utom alla tvivel - alltså gäller det bara att ha målet klart för sig... :cool:

FoS003.JPG

Posted

Tweakarlivet går vidare och under tiden kan man ju alltid passa på att lyssna till ett stycke god musik kombinerat med en kall öl eller en riktigt god kopp finsmakarkaffe... :cool:

Ett stort TACK plind!

Timbre

FoS001.JPG

Posted

Du verkar sysslat mer seriöst med rumsakustik Plind? Och du ser ut att ha ett slutsteg för mycket ;)

Kanske underlägg under apparaterna är nästa grej att prova om det gör för mig någon skillnad. Har ju precis konstaterat att det faktiskt är skillnad mellan nätkablar.

Posted
Du verkar sysslat mer seriöst med rumsakustik Plind? Och du ser ut att ha ett slutsteg för mycket ;)

Kanske underlägg under apparaterna är nästa grej att prova om det gör för mig någon skillnad. Har ju precis konstaterat att det faktiskt är skillnad mellan nätkablar.

Ja du, det börjar bli lite trångt i racket :D

Akustikprylarna gör mycket mer än kablar, fötter o dyl. ;)

Posted
:) Jo det gäller att veta vad man vill då olika saker kan lyftas fram och bli bra, (eller dåligt), på olika sätt. Oftast blir dock saker och ting bättre, men inte alltid som man önskar. Tweakandet kräver tid och tålamod.