Jump to content

bästa usb dacen

samuel noren

Recommended Posts

Vilken är den bästa usb dacen på marknaden

vore kul o få höra lite olika omdömmen :icon_smile_cool:

Omöjlig fråga...

I vilken anlägggning, ljudideal, typ av ingångar och hur många... Ungefär som att fråga världens godaste maträtt.

Jag skulle nog ta en titt på Weiss modellprogram, som både tekniskt och ljudmässigt har en mycket hög kvalitet. Kan man komma över något begagnat som jag gjort så är priset heller inte så blodigt i förhållande till vad man får för pengarna.

Calm

Jag skulle nog ta en titt på Weiss modellprogram, som både tekniskt och ljudmässigt har en mycket hög kvalitet. Kan man komma över något begagnat som jag gjort så är priset heller inte så blodigt i förhållande till vad man får för pengarna.

Fast Weiss tar väl inte USB, eller?

Fast Weiss tar väl inte USB, eller?

Ursäkta min utomordentligt låga datamognad, men i min naiva utgångspunkt trodde jag att Firewire är kompatibel med USB. Min tanke var att min Minerva så småningom skulle kunna kopplas direkt in i datorn och leverera i olika upplösningsgrader. Om så inte är fallet, vad är skillnaden?

Calm

Ursäkta min utomordentligt låga datamognad, men i min naiva utgångspunkt trodde jag att Firewire är kompatibel med USB. Min tanke var att min Minerva så småningom skulle kunna kopplas direkt in i datorn och leverera i olika upplösningsgrader. Om så inte är fallet, vad är skillnaden?

Vad jag har sett så har Weiss "endast" AES/EBU- och S/PDIF in och ut men jag har inte koll på eventuellt nya Weissprylar. Det finns dock convertrar att köpa, t ex den här. Men det känns lite som att gå över ån ...

Vad jag har sett så har Weiss "endast" AES/EBU- och S/PDIF in och ut men jag har inte koll på eventuellt nya Weissprylar. Det finns dock convertrar att köpa, t ex den här. Men det känns lite som att gå över ån ...

Du ser! ;)

Jag lämnar nog över till den som har de rätta datatekniska kunskaperna. Min utgångspunkt var att rekommendera en mycket välljudande DAC, oavsett.

Calm

Det finns många intressanta asynkrona D/A-omvandlare som stöder så pass som 32/384 via usb, exvis M2Tech Vaughan eller Young (som jag själv har) och Northstar USB DAC32. Självklart ska dCS nämnas, men även Wavelength, E.A.R och Antelope tycker jag verkar spännande.

Min tanke var att min Minerva så småningom skulle kunna kopplas direkt in i datorn och leverera i olika upplösningsgrader. Om så inte är fallet, vad är skillnaden?

Firewire är ju väl så bra som usb. Skulle hellre se att den breda utvecklingen valde Firewire i.s.f usb.

Både Minerva och DAC202 har Firewire, och det gäller bara att datorn har IEEE 1394-gränssnitt vilket är inbyggt på de flesta moderkort för stationära datorer idag. Dock inte på alla laptops.

Tycker absolut du ska lyssna på Hegel HD20.

Är Hegel Asynkron :?:

- Är den inte det är den diskvalificerad för användning med en laptop ;)

...och sedan klarar den bara 24bit/96kHz över USB (PUC2 klarar 24bit/192 kHz)

...och kostar dubbelt så mycket som PUC2

men den ser snyggare ut ....

Som bästa USB-DAC skulle jag föreslå dCS Puccini med U-Clock :mm:

Firewire är ju väl så bra som usb. Skulle hellre se att den breda utvecklingen valde Firewire i.s.f usb.

Både Minerva och DAC202 har Firewire, och det gäller bara att datorn har IEEE 1394-gränssnitt vilket är inbyggt på de flesta moderkort för stationära datorer idag. Dock inte på alla laptops.

Då känner jag mig trygg i att kunna välja! Än så länge används bara dac:en i direkt koppling till ARC CD7:an, men man vet aldrig! Undrens tid är kanske inte över och jag har hittat en del intressant musik som bara finns i nedladdningsbara format. Annars håller jag nog mig till de trygga och beprövade CD och numera vinyl också! Dateriet känns som djupt vatten även om allt som hittills har gjorts fungerar.

Calm

För er som redan är i datavärlden så är väl detta inga nyheter, men min slutsats är utifrån ha läst detta i Wikipedia att Firewire på en del väsentliga punkter har klara fördelar jämfört med USB. Detta utifrån min amatörmässiga synpunkt och att jag har en Mac-dator hemma.

"Comparison with USBWhile USB 2.0 (introduced in 2001) is quoted as running at a higher signaling rate (480 Mbit/s) than legacy FireWire 400 (400 Mbit/s, available since 1995), data transfers over S400 FireWire interfaces generally outperform similar transfers over USB 2.0 interfaces in real world environments. Few if any USB 2.0 device implementations are capable of saturating the entire 480 Mbit/s, but this can be achieved with multiple devices on the same bus. In real world tests USB PC hosts rarely can sustain transfers exceeding 280 Mbit/s, with 240 Mbit/s being the norm. This is likely due to USB's reliance on the host processor to manage low-level USB protocol, whereas FireWire delegates the same tasks to the interface hardware (requiring less or no CPU usage). For example, the FireWire host interface supports memory-mapped devices, allowing high-level protocols to run without loading the host CPU with interrupts and buffer-copy operations.[6] It should also be noted that Firewire features two data busses for each segment of the bus network whereas USB only features one. This means that Firewire can have communication in both directions at the same time, but with USB communication can only occur in one direction at any one time.

Other differences are that FireWire uses simpler bus networking, provides more power over the chain and more reliable data transfer, and is less taxing on a CPU.[37] USB requires the presence of a bus master, typically a PC, whereas FireWire is a true peer-to-peer network, thus allowing either device to serve as the host or the slave."

Calm

För att få en komplett bild över USB DAC måste man också ta med den asynkrona överföringen som USB dacar jobbar med, dvs DACen tar kontrollen över PC'n genom att "avropa" datan när den "önskas" istället för att PC'n skickar över i "sin takt". Det funkar också men ställer betydligt större krav och matchning mellan enheterna.

Vad gäller överföringshastigheter i detta sammanhang så gör jag billiknelsen. Att en bil är god för 480 km/h är mindre intressant för dom hastigheter jag rör mig kring. USB gränssnittet lever säkert kvar och det är där den mesta utvecklingen tycks ske. Skillnader mellan övriga ligger nog mer på det teoretiska planet.

Guest Sidekick

Som sagt, det finns inget givet svar på en sån här fråga. Kandidaterna är många, men de som ofta hålls högt är produkter ifrån Esoteric, EMM Labs, DCS och Playback design för att nämna några.

Är Yellowtec inte lika het längre som för 1år sedan?

Fick känslan då att den var något av det bästa.

Absolut - den är nämnd i post 13. Den matchar fortfarande betydligt kostsammare DACar. Däremot är den ingen skönhet.

Jag har en Classe cp800 hemma för utvärdering och den gör inte bort sig. Nu har jag inte jämfört med så många andra dacar, men den är trevlig, användar vänlig och har in och utgångar som räcker för de flesta normala behoven, en kandidat som bör kollas in tycker jag;)

Jämfört med min MCD1100 så är det nog tycke och smak som skiljer dessa åt, ljudmässigt så vill jag nog att McIntoshen ska vara lite bättre, men där är jag kanske partisk;)

:app: /byZan

Lägger in en bild så ni får se den i aktion ;)

DSC_9709.jpg

Edit: tillagd bild

Edited by byZan

Absolut - den är nämnd i post 13. Den matchar fortfarande betydligt kostsammare DACar. Däremot är den ingen skönhet.

ok, såg den notisen men för 1år sedan eller så var det ju inte tal om annat än att man skulle ha PUC2:an. Annars kan jag köpa någons som ledsnat på sin... :icon_smile_cool:

Vilken är den bästa usb dacen på marknaden

...

"Bäst" är svårt att säga, men en riktigt bra kandidat är i min mening Yellowtec PUC2, särskilt om man tar priset med i beaktande är det en "killer".

Estetiken kan förstås diskuteras :) , men gillar man inte looken går den att "gömma" hyfsat då den är liten och smidig.

PUC2_front_angular.jpg

Om priset inte spelar någon roll finns det ju flera man skulle vilja prova, men hur ofta är budgeten obegränsad :Thinking: ?

ok, såg den notisen men för 1år sedan eller så var det ju inte tal om annat än att man skulle ha PUC2:an. Annars kan jag köpa någons som ledsnat på sin... :icon_smile_cool:

Jo, den debatten kommer de flesta av oss förmodligen ihåg och den skall vi inte upprepa. Mina omdömen kvarstår dock. För den som inte var med då så handlar det om en USB-dac som då kostade lite mer än 5,000 som tar både USB och balanserad AES/BUS. Den har också fördelen att vara både DA och AD omvandlare, så man kan digitalisera vinyl och band genom att köra dom "baklänges" in till PC'n. Den klarar upp till 24/192.

Den vinner som sagt inga skönhetspriser och det har heller aldrig varit meningen. Den är framtagen för studiobruk med funktion i främsta rummet. Den går dock att gömma, vilket jag har gjort.

Vem vet, din favorit-CD har kanske AD-omvandlats via en PUC2:Thinking:

Är Yellowtec inte lika het längre som för 1år sedan?

Bra fråga!

På bara ett år har det strömmat ut produkter med samma, likvärdiga eller bättre chip än Puc2.

De kostar oftast en större slant, men har i gengäld funktioner som vissa av oss efterfrågar; fler in- eller utgångar, bättre arkitektur, fler format, klass A utgångssteg, bättre nätdel etc.

Observera att en dac kan tillämpa asynkron usb fastän den använder datorns klocka, alltså utan att vara en asynkron dac. Vissa specar sin dac på det sättet genom att förse mjukvaran med en kontrollslinga (PLL). De flesta av dessa brukar inte funka så bra med jitter som följd.

Förresten borde man inte lägga till Moon 750D, nå'n som vet?