Jump to content

Recommended Posts

Posted

Amerikanska fladdermöss flyger sina egna vägar och förekomsten i det svenska landskapet har varit minst sagt sporadisk ända sedan BAT debuterade på Winter Consumer Electronic Show år 1995. Nu skall det bli ändring på det och vi börjar med ett kartongdrama och en uppackningspremiär... ;)

Fladdermössen flyger högt i Göteborg... :icon_smile_cool::)

9687e8a1ae2a95798beb395fb5d3277f.Fladdermus.png

Skolornas bildarkiv

Posted

Det gäller det att gå lugnt tillväga då varje liten rörelse är bevakad... :unsure::) Här skall packas upp både det ena och det andra, naturligtvis blir det rörglöd och även vinylnerven kommer att få sin beskärda del... :icon_smile_cool:

bats044.JPG

Posted

Kanske lika bra att slå på pannlampan och smyga in i fladdermusgrottan.

Vad skall vi nu börja med... :?::Thinking::)

bats014.JPG

Lite mer ordnade ljusförhållanden och valet faller på ett balanserat linjeförsteg.

bats002.JPG

Posted

BAT's grundare Victor Khomenko och Steve Bednarski leder företaget tillsammans med Geoff Poor. Victor Khomenko's tekniska bakgrund från Sovjetrepublikens dagar sätter även sina spår i dagens produkter från Balanced Audio Technology. Rörtillverkaren Sovtek förknippas ju ofta med Sovjet och det klassiska signalröret 6H30 ingår i ett flertal konstruktioner. 6H30 får dock vänta en stund då det är ett transistorbestyckat försteg som först skall plockas fram i ljuset... :icon_smile_cool:

bats065.JPG

Posted

Bat fick jag möjlighet att lyssna på hemma hos Timbre och det gav verkligen mer-smak och en

svag svettig känsla på grund av värme-utvecklingen :sabber3:

Undrar om det har hänt något med ljudet på dom nya modellerna kontra Timbres äldre modeller

Posted

Det här lovar gott och ska bli spännande :mm:

Har lyssnat några gånger på BAT men kommer inte ihåg modellbeteckningarna dessvärre, men mycket bra lät det, det kommer jag ihåg i alla fall :blush

Posted
Fladdermössen flyger högt i Göteborg... :icon_smile_cool::)

Det är väl inte den Sydamerikanska varianten "vampyrus dé lapa blodus" som ofta livnär sig

på Balanserade Audio ägare :unsure::?: ... :)

Posted

Ja, även om däggdjursordningen Chiroptera kanske förknippas med andra typer av rum :) så är definitivt elektroniktillverkaren BAT något som har intresserat mig ända sedan nittiotalet. Victor Khomenko är medlem på Euphonia sedan 1/11 2003.

Den relativt färska modellen VK-42SE är för närvarande referens när det gäller firmans transistorförsteg. Det finns även på insidan många likheter med rörmodellerna VK-51SE/VK-52SE och trots att modellutvecklingen aldrig stannat upp kan man alltid hänga med via BAT's uppgraderingssystem för att undvika aktersegling... :) Ett sunt och kundvänligt förhållningssätt i vår tids allt intensivare byteskarusell.

bats071.JPG

Posted

Trots namnet och den balanserade tekniken finns här två par RCA-ingångar och en RCA tape out. Motsvarande rörmodeller VK51SE & VK-52SE är endast utrustade med balanserade anslutningar. Även VK-42SE har dubbla par XLR-utgångar.

Ingångsimpedanserna ligger på minst 100 kΩ, vilket underlättar för långa kabeldragningar.

bats076.JPG

Posted
Det är väl inte den Sydamerikanska varianten "vampyrus dé lapa blodus" som ofta livnär sig

på Balanserade Audio ägare :unsure::?: ... :)

Man vet väl aldrig vad som kan slinka med i resväskan :) men det finns mer än 1000 olika fladdermusarter så risken är nog inte så stor. Dagens kartongväktare så dock lite luriga ut... :D

bats031.JPG

Posted

Jag har gett Viktor tips om vad han skulle se här i Stockholm + båtresa hit, under en semester han gjorde för en del år sedan. Väldigt trevlig kille.

Micke

Posted
Jag har gett Viktor tips om vad han skulle se här i Stockholm + båtresa hit, under en semester han gjorde för en del år sedan. Väldigt trevlig kille.

Micke

Har fått samma uppfattning via mail.

Dags för nästa paket och det fanns en märkbar viktökning även om den inte var så stor. VK-42SE väger in på drygt 18 kg och även om vi nu fyller på med närmare 5 kg är det fortfarande långt kvar till ryggskottsdivisionen... :)

bats035.JPG

Sovtek-rören skall monteras och därmed avslöjas att det handlar om ett slutsteg.

Dags för lite rörglöd... :icon_smile_cool::mm:

bats067.JPG

Posted

Här ser vi det mytomspunna sovjetiska militärröret i position no 3, höger kanal. Sovtek 6H30 omgavs av mycket hemlighetsmakeri och ett strikt exportförbud som även gällde efter Berlinmurens fall. Det ryktas att Victor Khomenko har lagt beslag på den största samlingen 6H30P från Sovjet-epoken som överhuvudtaget existerar idag. Resterande glödverk består av JJ-Electronic 6SN7 samt de klassiska effektrören 6C33.

bats060.JPG

Posted

Dagens sortiment när det gäller rörslutsteg från BAT består av modellerna VK-55, VK-55SE, VK-75SE, monoversionen VK-150SE samt den senaste referensmodellen REX Power. Här handlar det således om VK-55SE som kan lämna 2X55 W i stereo och det dubbla i bryggkopplat tillstånd. Fladdermössen ligger utslagna redan innan värmen kopplats på... :)

bats083.JPG

Guest Musicus
Posted (edited)

BAT er en gammel kjenning :mm: , hadde to av deres integrerte for noen år siden Vk300Sei (?) tror jeg det var, tror even jeg hadde Bat-man som mitt første nick her på Euphonia :blush:D ...

mvh

Edited by Musicus
Posted
BAT er en gammel kjenning :mm: , hadde to av deres integrerte for noen år siden Vk300Sei (?) tror jeg det var, tror even jeg hadde Bat-man som mitt første nick her på Euphonia :blush:D ...

BAT-ideologin kan lätt utöva dragningskraft och rörslutstegen utstrålar Sovjet på något märkligt sätt... :) Personligen är jag svag för den designen och när man kryddar med oljefyllda papperskondensatorer plus ryska militärrör var det kört för min del. Redan VK-60 blev en succé och listan över positiva recensioner är lång. Fick själv tillfälle att lyssna på VK-60 som drev ett par Kharma Exquisite Reference 1b och därefter gnagde BAT-drömmen i många år.

bats096.JPG

Posted

Bra, BAT är ett sådant märke man undrat varför det inte har funnits representerat på den svenska marknaden. Nu väntar vi bara på VAC, Bryston och några till ;)

Posted
Bra, BAT är ett sådant märke man undrat varför det inte har funnits representerat på den svenska marknaden. Nu väntar vi bara på VAC, Bryston och några till ;)

Vill minnas att BAT såldes av Ljudmakaren i Stockholm för några år sedan.

Calm

Posted

Dom har representerats både i Danmark och i Sverige av McIntosh Nordic i Danmark sedan flera år. Att döma av BAT's hemsida så är dom fortfarande distributör för Sverige så jag antar att Tonkraft har någon form av avtal med dom :?:

Att dom inte synts till Sverige tror jag handlar mer om dåligt marknadsintresse i Sverige alternativt en McIntosh Nordic inte varit så aktiv här.

By the way ... ägaren, amerikanen Bill McIntosh är en härlig kille som är kul att snacka med.

Posted

Calm

Nu när du säger det så hade nog Ludwig mycket riktigt BAT grejor innan han började hos Häggis.

Dom har representerats både i Danmark och i Sverige av McIntosh Nordic i Danmark sedan flera år. Att döma av BAT's hemsida så är dom fortfarande distributör för Sverige så jag antar att Tonkraft har någon form av avtal med dom :?:

Att dom inte synts till Sverige tror jag handlar mer om dåligt marknadsintresse i Sverige alternativt en McIntosh Nordic inte varit så aktiv här.

By the way ... ägaren, amerikanen Bill McIntosh är en härlig kille som är kul att snacka med.

Den danska agenturen har jag känt till länge men ett märke som inte syns i svenska butiker tror jag blir mycket svårsålt här.

Posted

Calm

Det visades upp flera produkter (t.ex. linjeförsteget VK-51SE) på en Stockholmsmässa för ett antal år sedan och jag har för mig att det var Ljudmakarn som stod för BAT den gången. Andra ställen där elektroniken har förekommit var Bossanova Audio i Luleå samt Ljudprodukter i Malmö. Det finns säkert fler.

Kartongresan går in i fas tre och därmed blev det första gången jag träffar på ett RIAA-steg från Balanced Audio Technology.

bats118.JPG

Faktum är att det finns fyra modeller i sortimentet och den här gången handlar det om ett VK-P5 Phono Stage. Övriga modeller har beteckningarna VK-P3, VK-P10 och VK-P10SE.

SE står gissningsvis för Signature Edition.

bats121.JPG

Posted

Alla som pysslat med hifi har väl någon gång upplevt inkopplingsiver och kastar man sig över VK-P5 utan att ha läst manualen kan det lätt leda till inkopplingsstress... :) Det enda synliga reglaget är vipp-kontakten för strömpåslag.

bats136.JPG

En medföljande Torx T-10 är till hjälp för att plocka bort taket och därunder öppnar sig en bred flora av inställningsmöjligheter.

Förstärkningsgraden kan ställas på två nivåer, ingångsimpedansen på tre fasta värden plus ett eget val samt kapacitansen i tre värden plus eget val vilket antyder en oändlig mängd kombinationer för anpassning till MM och MC-pickuper.

bats144.JPG

Posted

Rörbestyckning är bara förnamnet och på insidan döljer sig åtta stycken 6922 samt två stycken 6SN7.

Vill man dessutom fylla på med BAT's berömda Six-Pak finns denna möjlighet som tillval.

bats130.JPG

Posted
Det visades upp flera produkter (t.ex. linjeförsteget VK-51SE) på en Stockholmsmässa för ett antal år sedan och jag har för mig att det var Ljudmakarn som stod för BAT den gången. Andra ställen där elektroniken har förekommit var Bossanova Audio i Luleå samt Ljudprodukter i Malmö. Det finns säkert fler.

Tydligen jag som missat BAT butikerna tidigare. Hursomhelst kul att de nu finns i Götet :)

Posted

Smaken är som baken men i och med denna uppackning har jag för min del fått bekräftat att elektroniken gör sig bäst i helsvart utförande jämfört med de traditionella inslagen av silvergrå volymkontroll och frontsektioner.

Det skulle jag kanske tänkt på innan VK-51SE utgick ur sortimentet... :icon_smile_angry::)

bats153.JPG

Den ingående rörbestyckningen har en beräknad funktionsperiod på 5000 timmar. Det blir många LP-skivor

som hinner snurra på vinylsvarven.... :icon_smile_cool::)

Omgivande ljusarrangemang/exponeringar påverkar givetvis synintrycken.

bats149.JPG

Posted
Akkelis Har BAT i sitt sortiment iaf.

Dags att träda ner i Akkelis BAT-valv och här ser vi den första leveransen uppackad, inkopplad och redo för öronens bedömning. Victor Khomenko har även två CD-spelare, VK-D5/VK-D5SE, i sortimentet plus en integrerad förstärkare med beteckningen VK-300x. Kom precis på att VK kanske står för just Victor Khomenko... :?::)

bats111.JPG