Jump to content

Recommended Posts

Posted

Discovery Edition CDs Present Pink Floyd's Original Studio Album

Digitally Remastered by James Guthrie! Newly Designed Artwork by Storm Thorgerson!

emicdb61328.jpg

Discovery Edition albums are designed as an introduction to the artist, with all booklets including full album lyrics.

All 14 newly remastered Discovery studio albums are now available in this boxset collection that also includes an exclusive 60-page artwork booklet designed by Storm Thorgerson.

Features:

• Boxset including all 14 Discovery Edition studio albums on CD (16 CDs total)
  • Digitally Remastered by James Guthrie
  • Newly designed Digipak by Storm Thorgerson
  • 60-page Booklet designed by Storm Thorgerson

De 14 studioalbumen släpps också separat!

Det släpps ytterligare två utgåvor

• Experience editions are expanded versions of classic albums in a Digipak bonus disc format.
    Included are the original remastered album, a disc of additional material and an expanded CD booklet.
    • The Dark Side Of The Moon: Experience Edition
    • Wish You Were Here: Experience Edition
    • The Wall: Experience Edition

[*]Immersion Editions present the complete artistic experience. Lavishly packaged in a sturdy 29cm square box,

the sets contain remastered, previously unreleased and audio-visual material, plus much additional content

– reproduced memorabilia, brand new graphics, art prints, collectors’ items, lavish booklets and more.

• The Dark Side Of The Moon: Immersion Edition
    • Wish You Were Here: Immersion Edition
    • The Wall: Immersion Edition

Vinyl Editions - Coming Soon!

Posted
Nån som vet om man försökt bevara dynamiken eller mastrat bort den?

mvh/Harryup

Det är James Guthrie som mastrar och det bör vara en garanti för att det blir bra (Wikipedia):

"James K.A. Guthrie (b. 14 November 1953 in Edmonton, Middlesex) is a British recording engineer and record producer best known

for his work with the progressive rock band Pink Floyd, having served as a producer and engineer for the band since 1978."

De släpps den 26 September och sedan vet vi ;)

Posted

Undrar hur många olika utgåvor jag kommer att ha med Pink Floyd. Känns som man måste köpa en ny utgåva nu.

Generellt så tycker jag Pink Floyd har mycket bra inspelningar och skivor, den enda jag inte är riktigt nöjd med ljudmässigt är Divison Bell, för övrigt håller dom hög klass. The Wall, studioalbumet är en absolut favorit! Välljudet tror jag ingen behöver oroa sig för. James G är en gammal räv som jobbat med Pink Floyd i många år, och har skapat mycket välljud!

Posted

Jag som ändå inte har så många album på CD blir väldigt sugen att inköp lite Floyd nu, gillar att de "stora" boxarna har med både nya och äldre mastern, dels för att man vill ha kvar original och så är det kul att jämnföra!

Posted

Pink Floyd kommer alltså med ännu en ommastring. Hur många finns det egentligen? Jag såg att för "Immersion"-versionerna ska de inte ha mer än 1200 spänn - styck. Och eftersom jag gillar dem kommer säkert ännu ett antal Pink Floydskivor ta upp plats i bokhyllan...

Posted
Pink Floyd kommer alltså med ännu en ommastring. Hur många finns det egentligen?

Visan går igen: Allting går att sälja med mördande reklam - kom och köp konserverad gröt ...

Det är ju samtidigt kul att musiken håller så pass länge. Är inte detta också ett litet fattigdomsbevis på hur illa det är ställt med ny musik och hur mycket stryk den fått i den nya mediamarknaden? Jag tycker volym har ersatt kvalitet... Vi lägger pengar på det gamla i brist på nytt får jag en känsla av.

Posted
Vi lägger pengar på det gamla i brist på nytt får jag en känsla av.

Stämmer alltför väl, tyvärr. Kanske därför som mitt hifi-intresse tyvärr har avstannat lite på sistone, jag har svårt att hitta nyare musik som intresserar mig.

Posted
Stämmer alltför väl, tyvärr. Kanske därför som mitt hifi-intresse tyvärr har avstannat lite på sistone, jag har svårt att hitta nyare musik som intresserar mig.

Det finns nytt men det är knepigare att hitta. I Blekinge finns inga skivaffärer kvar och gamla anrika buitker i t ex Lund och Kristianstad är borta. Radion har fler kanaler men har i stort sett samma utbud ... Så jag bevakar nyheter via Amazon.com inklusive nyhetsbrev. Även svenska Naxos Direct har bra nyhetsbrev på bl a ECM och klassiskt. Jag har också nyhetsbrev från EMI och Deutsche Grammophone. Om man är aktiv själv så finns det en hel del nytt och spännande men de flesta jag känner lägger inte en minut på att leta. Dom är hänvisade till radion, vilket betyder noll nyheter. Spotify är ju en annan väg, men jag bojkottar affärsidéer som bygger på att presentera ett sämre ljud och ge artister så lite ersättnings som möjligt.

Själv prenumererar jag på amerikanska Down Beat som fortfarande presenterar det mesta och bästa av ny jazz samt lite soul och blues. De tyska hifi-tidningarna har också bra täckning av nyheter. Men att hitta skivorna i Sverige är inte lätt om det inte handlar om storsäljarna. Det är av den anledningen jag gör 90 % av mina köp på Amazon.com.

Sorry för OT.

Pink Floyd har jag aldrig gillat så där på riktigt, men jag har faktiskt köpt på mig alla deras plattor för att ge dom ytterligare en chans. Och en del har jag anammat, men jag tycker det mest är rätt segt och intetsägande, men ljudet är fantastiskt bra på många inspelningar. Så jag kan fundera lite om alla dessa nymastringar är så mycket bättre eller om det ges ut på detta sätt eftersom inspelningarna och mixningarna är så pass bra redan i ursprungsversionerna :Thinking: Skall bli kul att höra omdömen om denna nyutgivning.

Guest Musicus
Posted

Det er langt mellom nye veldig interessante musikk opplevelser, det som har økt er interessen for det man allerede har samlet på seg, mye man har glemt hvorfor man kjøpte og mye man har glemt hvor bra det er, å botanisere i sin egen samling er også en ny innsikt i musikkens herlige verden i disse dager der man er nøyd med lyden.

Forøvrig en tendens jeg merker hos meg selv også, interessen for hifi-lyd har stagnert, mens musikk interessen har økt, delvis som en konsekvens av å innrømme at "ingen hifi bønnestengel vokser inn i himmelen" og, botaniseringen i en bra musikk samling, imho selvsagt :) ...

mvh

Posted

Ni har väl inte missat grupper som "the Flower Kings" och "Transatlantic"?

Visst görs det högklassig progmusik än idag.

Posted (edited)
Nån som vet om man försökt bevara dynamiken eller mastrat bort den?

mvh/Harryup

Ni har inte förstått det här. Det är för er egen bekvämlighet. Ni behöver nu aldrig höja volymen för det låter högt hela tiden.

Edited by Björn-Ola
Posted (edited)

Jag har även funderat på om denna volymhöjning har bidragit till mitt minskade intresse. Kanske blir musiken inte lika engagerande längre när det bara är en jämn massa som sköljer över en. Förr kunde jag sitta till långt in på natten, på låg volym, men det händer aldrig längre. Fast på den tiden hade jag ju rör...

Edited by bfjohansson
  • 3 months later...