Jump to content

akustikförbättringar var ska jag börja med ?

samuel noren

Recommended Posts

jag vill prova lite akustik förbättringar vad ska jag börja med +

det verkar som det finns flera olika skolor

om jag trycker upp några sådana svart grunker i taket vad hjälper det mot ?

mvh samuel

Bäst är nog att börja berätta om ditt rum och hur det ser ut. Visa bilder hjälper också till.

Upplever du några specifika problem du vill få bukt med?

Edited by shifts

Som Shifts skriver: Är det något speciellt som du vill fixa?

Eller är du bara nyfiken på förbättringar i stort?

Även i denna tråd vill jag passa på att slå ett slag för att vända på steken (litegrann).

Istället för att "böka så mycket" med rummet, så kan man byta till fullregisters-dipoler.

Jag säger inte att detta skulle utesluta rumsåtgärder, men min egen erfarenhet är att det mesta blir betydligt enklare i alla fall.

Både reflexer och resonanser minskar nämligen i omfattning per automatik med slika högtalare.

Akusikåtgärder börjar alltid med en uppmätning och analys. Därefter genomförs åtgärderna.

Kontakta alltså någon akustiker och låt vederbörande göra en mätning av rummet. Annars kan du hamna helt snett i dina åtgärder. Sannolikt kan du med befintlig utrustning få ut mycket mera om det är rumsakustiken som är just ditt problem.

Att börja med att köpa ny utrustning är ofta mer kostsamt och osäkert än att göra rätt från början.

Calm

Som Shifts skriver: Är det något speciellt som du vill fixa?

Eller är du bara nyfiken på förbättringar i stort?

Även i denna tråd vill jag passa på att slå ett slag för att vända på steken (litegrann).

Istället för att "böka så mycket" med rummet, så kan man byta till fullregisters-dipoler.

Jag säger inte att detta skulle utesluta rumsåtgärder, men min egen erfarenhet är att det mesta blir betydligt enklare i alla fall.

Både reflexer och resonanser minskar nämligen i omfattning per automatik med slika högtalare.

Jag är lite nyfiken på hur det kan påverka ljudet. jag är rätt nöjd men man vill ju alltid förbättra :)

och jag vet att man måste mäta upp rummet. och så är det väl om man har akustikregler och byte grejer så måste man justera om det.

Vad man kan göra utan mätningar är ju diffusion på väggar och tak, t.ex. med Golden Horn-paneler eller motsvarande. Detta kan man knappt få för mycket av.

Vad gäller absorption/dämpning så är ju absolut uppmätning att rekommendera (tycker jag), speciellt om man vill kompensera i basregistret för rummets förstärkningar.

De "svarta grunkorna i taket" är antingen dämpning eller diffusorer! Dvs antingen "suger de upp" ljudet eller så sprider de ljudet i olika riktningar. Som sagt, diffusering kan du normalt ha så mycket du bara mäktar med estetiskt och ekonomiskt. Vad gäller dämpningen finns lite olika skolor. En del tycker man ska dämpa så mycket det bara går, men faran med detta är att det är MYCKET svårt att dämpa jämt över hela registret. Risken finns dessutom att för mycket dämpning upplevs som platt och dött.

Här finns lite läsning om absorption vs diffusion http://diffusor.com/Akustik.htm .

Det är klart du kan prova lite på egen hand utan att köpa massor av akustikprylar, bara för att höra vad som händer. Enkelt, prova dämpning (iofs smalbandig) ställ två madrasser mot väggarna bakom högtalarna, prova mellan högtalarna, prova första reflexen, händer det nåt? Är det bra eller dåligt? Då har du ett första intryck att gå på. Balans mellan diffusering och absorbtion är ofta tillräckligt bra. Det kan också bli väldigt fel, som lekman famlar man i det blå och kan ställa till värre problem än man löser. Ju mer åtgärder desto större krav på kunskap. Kan du sätta fingret på om du har några problem idag?

Uppbrytande möblering brukar fungera väldigt bra, textiler, växter, stora möbler mm. Men allt detta vet du väl redan.

Enkla regler: Bryt upp de första reflexerna på nåt sätt, första reflexerna hittar du med spegel som du flyttar runt utefter väggar och golv när du ser en högtalare har du en direktreflex-åtgärda med diffussion eller/och absorbtion. På detta sätt kommer du stabilisera ljudbilden avsevärt utan att göra för stora ingrepp i ett normalt rum.

Basen är den största boven, men då krävs mätningar och större doningar. Men nu börjar vi snacka om rejäla förbättringar. En åtgärdard puckel/nod ger motsvarande förbättringar i övre registren där utsläckningar ofta beror på pucklar längre ner.

Man kan tillverka roomlenses själv, jag ska det, det enda som behövs är ett antal pvc-avloppsrör/motsv samt en bottenplatta. DEnna modul kan du flytta runt en hel del. Du behöver minst två st. Dessa kommer att bryta upp på ett bra sätt om man sätter dom en bit ut i rummet och på rätt ställe. Lycka till

Har du gott om flis är det bara att hyra in en akustiker och köpa ett färdigt koncept, så blir det bra. Alla fall på pappret.

Har du gott om flis är det bara att hyra in en akustiker och köpa ett färdigt koncept, så blir det bra. Alla fall på pappret.

Ett hembesök kostar någonstan kring ca 2,5 kkr och uppåt och är sannolikt den bästa investering du kan göra. Att köpa ny elektronik eller högtalare blir säkert inte billigare. En uppmätning blir heller inte förenat med något tvång att köpa akustiksaker, men pekar på var problemen finns och hur man kan lösa dem. Är man händig finns t.ex hh-basfällor att konstruera efter recept på nätet. Diffusorer är svårare att bygga själv. Men papprör finns på byggvaruhusen, tänkta som gjutrör för betongplintar.

Men åter till första steget som är diagnosen, därefter medicineringen.

Calm

Guest Niklas F
Man kan tillverka roomlenses själv, jag ska det, det enda som behövs är ett antal pvc-avloppsrör/motsv samt en bottenplatta. DEnna modul kan du flytta runt en hel del. Du behöver minst två st. Dessa kommer att bryta upp på ett bra sätt om man sätter dom en bit ut i rummet och på rätt ställe. Lycka till

När kommer byggtråden ang detta bygge?