Jump to content

audio physics scorpio 25

buris

Recommended Posts

hej!!!

Jag har en fråga/undring?

Finns det någon som lyssnat lr har denna högtalare och kan säga typ vilket ljud den har, om den kräver mycket effekt, ifall den är svår placerad.

mitt rum är rektangulärt med betongväggar, normal inredning och så småningom kanske lite diffusorer och/eller absorbenter.

Jag är allätare vad gäller music förutom jazz och opera, jag kommer troligast att driva dom med en rörförstärkare på 2*55 Wattsamt en bra dac lr cd spelare som jag kommer att prova mej fram till, men som det ser ut idag så kan det bli en ayon cd1 sc.

Min reference anläggning som kan vara aktuell är respons grand artist med ayon spirit 3 förstärkare och en ayon cd1sc.

Jag har även lyssnat på focal 1028 BE med en nagra cd samt parasound för och slutsteg.

Så nu undrar jag lite över hur AP låter,,,,, ifall det är värt att åka 40 mil enkel för att provlyssna. :):):)

Guest Niklas F

Var det inte 25:an dom spelade med på arken ihop med Hegel :39:

Spelade en utav mässans bästa ljud, och det är ett ganska så bra betyg bland allt godis som fanns där.

Var det inte 25:an dom spelade med på arken ihop med Hegel :39:

Spelade en utav mässans bästa ljud, och det är ett ganska så bra betyg bland allt godis som fanns där.

ok nu vet jun inte jag ifall hegel är direkt min typ av ljud, men iof så har jag ju inte lyssnat på dom nya modellerna. lr så kanske det har varit fel högtalar matchning.

Jag är stor vän av Audio Physics, vilket jag blev när jag arbetade i Montreal under några år. Vattenhålet där var high end-butiken Cdf-audio som också är en skaparna av hifi-mässan där tillsammans med Stereophile. Lite av motsvarigheten till Audio Concept i Kanada.

Dom hade 4 huvudspår på högtalarsidan. Avalon, Wilson, Audio Physics och Proac. Audio Physics var volymprodukten och Avalon "the very best" men till pengar som få mäktar med. De hade ett eget Audio Physic rum där de spelade dom med Naim, Leben och en del andra förstärkare med beskedliga effektresurser, så dina 55 watt räcker till.

Jag vet inga andra högtalare än Avalon som kan förmedla en så makalös ljudbild som Audio Physics. Där hade dom högtalarna ca 3-3.5 meter mellan dom med ett lyssningsavstånd på drygt 2 - 2.5 meter utan att det blev hål i mitten. Jag fick en liknande upplevelse med Tidal hos HiFi Consult för lite sedan. På mässa i Hamburg i fjol bekräftades Audio Physics enastående panorama.

Ljudmässigt spelar dom rent och dynamisk. Ljudet känns rätt och med hög kvalitet. De ligger dock närmre det analytiska/ljusa hållet än det mörka vilket kräver (som vanligt) en anpassning. Om man vill ha lite mer värme skall man inte hänga på för ljust klingande elektronik. Såväl Leben som Naim lät fantastiskt med Audio Physics.

Är det värt 40 mil? Det överlåter jag till dig att besluta. Jag tycker Audio Physics är ytterst prisvärda och välljudande högtalare.

ja får kanske ta en sväng till ner å lyssna på dom, men i s-holm där dom finns så tror jag rummet är lite inrett så att det ska låta bra, sist jag var där så hade dom absorbenter och jag tror även dom hade basfällor i hörnen. så det jag är rädd för ar att det kommer att låta bra där, men sedan när man sått hem dom till en vanligt inredd lägenhet så är ljudet annorlunda ( tidigare erfarenhet)

hej!!

en liten fråga till er som bor i Götet där både respons och usher finns ,, är det någon som har lyssnat på usher mini dancer 2

Japp.

Både mini dancer 1 och 2 är fantastiska. Spelar stort och fint. Låter större än högtalarna ser ut från djup bas och hela vägen upp. De är en välbalanserad ljudbild med värme och nerv. Jag hörde mini dancer 1 först och blev ärligt förbluffad. Hade testat en massa i den prisklassen och dessa sopade mattan med det mesta. Ffa att de för pengarna har en så välartikulerad bra bas som ett bra fundament till resten som iofs också är mkt bra. Men i dem prisklassen saknar jag ofta basen. Det gör du inte med Uscher.

Bygget är bland de mest välbyggda du kan få för pengarna.

AP: Jag hörde en av de stora högtalarna första gången på en mässa i Göteborg för några år sedan där en välgödd tysk välkomnade med orden " I´m the owner of this company" på klassisk tysk-engelska.

Den gången var det en av mina stora upplevelser. Jag tror högtalarna kostade då 500.000kr och flyttade mina gränser. Jag hade trott att det fanns en övre gräns för väljud men nej då. Det fanns mycket mer att ge. Det gjorde ett stort intryck på mig.

Hörde senare en billigare modell som inte lät inspirerande i mina öron men det skylldes på att de inte hade spelat så många timmar och det kan varit så för ljudet var tillknäppt och tråkigt.

Men jag har fortfarande tro på att AP generelt gör bra grejor och jag VET att Uscher gör det. I mina öron bör Usher få mer uppmärksamhet generellt. I utländsk press bla Norsk får de nästan altid topp betyg och senast fick mini dancer 1 otroligt bra omdömen i svensk press. Man kan tycka vad man vill om tester men läser men mellan rader och med lite erfararenhet kan man lära sig att tyda alla floskler och skilja agnaran från vetet.

Jag skulle tro det är värt 40x2 mil för att du skall bilda dig en egen uppfattning. Jag tror du kommer att gilla det du hör- :)

hmmm jag hörde av en polare som vet mina ljudideal, att det kunde kanske vara en högtalare för mej,,, vad är skillnaden ljudmässigt imllan den förra modellen och den nya med diamant diskanten lr vad det är. Jag är väldigt känslig för vassa diskanter och sss ljud.

Edited by buris

hmmm jag hörde av en polare som vet mina ljudideal, att det kunde kanske vara en högtalare för mej,,, vad är skillnaden ljudmässigt imllan den förra modellen och den nya med diamant diskanten lr vad det är. Jag är väldigt känslig för vassa diskanter och sss ljud.

Jag har hört båda men inte brerdvid varandra. Kan inte säga att jag upplevde någon skillnad. Så jag tror den är ytterst marginell om det ärt någon. Jag har lyssnat jättemycket på minidancer 1 i hemmiljö och har inte upplevt vass diskant. Som jag skrev är den mycket mjuk och fin att lyssna på i hela registret. Men matchningen med övrig electronik spelar så klart roll.

En i mina öron prismässig killer. :app:

Dom högtalare som nämns här har rena diskanter, inte vassa men rena. Problemen uppkommer när "sss" blir "sch". I takt med allt bättre högtalarelement så skall man nog söka orena "s" tidigare i kedjan.

Om du är känslig för diskantåtergivning skall du också låna ditt öra till Dynaudio som jag tycker har de bästa diskanterna av alla. De används också av en liten grupp exotiska högtalare utanför Dynaudio, t ex Merlin som det finns ett par demo/beg ex av i Göteborg.

Dom högtalare som nämns här har rena diskanter, inte vassa men rena. Problemen uppkommer när "sss" blir "sch". I takt med allt bättre högtalarelement så skall man nog söka orena "s" tidigare i kedjan.

Om du är känslig för diskantåtergivning skall du också låna ditt öra till Dynaudio som jag tycker har de bästa diskanterna av alla. De används också av en liten grupp exotiska högtalare utanför Dynaudio, t ex Merlin som det finns ett par demo/beg ex av i Göteborg.

Jag håller med, men vill du även ha ett vackra högtare så varför inte ett par Sonus Faber ;) . Sedan prissänkningen är de riktigt prisvärda :41:

hej!!

en liten fråga till er som bor i Götet där både respons och usher finns ,, är det någon som har lyssnat på usher mini dancer 2

Hej buris,

I Göteborg finns också Vienna Acoustics hos Hifi-Consult.

Jag har själv Beethoven Concert Grand sedan ett par år

och är väldigt nöjd. :app:

Du är inte (precis som jag) en vän av vassa diskanter.

Eftersom du (troligtvis) ändå ska ner hit så tycker jag

verkligen att du ska ge Vienna Acoustics en lyssning!

Mvh Anders

hej Limpansson!!

jag lyssnade på vienna på mässan i februari men det var ändå inte riktigt min typ av ljud, har för mej att jg tyckte domn lät lite dovt, men jag kan minnas fel.

Ja kanske kan man tycka att Vienna är lite laid-back men

i längden och för min egen del så är det nog precis så

som det skall vara! :app:

Sedan kanske man ska vara lite försktig med att döma

en produkt efter en mäss-lyssning.

Som sagt buris, du kommer troligen att fara hitåt och

då tycker jag definitivt att du ska ge Vienna en andra

chans. Hifi-Consult har alla medel för att klämma det

maximala ur en Vienna!

Mvh

Anders

hej!!

Hej " Buris "!

Jag äger sedan ett år tillbaka ett par mini-dancer 2 med berylliumdiskant till skillnad från den senaste modellen som har diamant i diskanten. Huruvida det

är någon skillnad ska jag låta vara osagt då jag inte har jämfört dem bredvid varandra. Jag kan bara konstatera att dem liksom alla Ushers

högtalare är oerhört välbyggda och välljudande. Enligt min mening spelar dem i en egen division i den här prisklassen, och dem står sig väl i jämförelse

med betydligt dyrare högtalare. Så hur låter dem då? Homogent och välupplöst i alla register utan minsta antydan till vasshet eller analytisk kyla. En stor

ljudbild med utmärkta utplaceringar av instrument och dem låter bra på det mesta i musikväg. Jag spelar allt från singer/songwriter till symfonier. Trots att

det är en ganska stor högtalare så går det att placera dem ganska nära bakväggen då basreflexöppningen är placerad i nederkant på fronten. Dem är heller inte

speciellt svårdrivna med en nominell impedans på 4 ohm och en känslighet på 90 db. Som alltid så är det naturligtvis ens egna öron som ska avgöra så jag kan

bara rekommendera dig att göra ett besök hos Anders på Hifistället för en provlyssning.

Lycka till med ditt sökande efter nya högtalare!

Blacktube

Edited by Blacktube

Hej!

Jag är ägare utav ett par Audio Physic Scorpio Mk2. Det är samma högtalare, förutom diskanten som i mina är en mjuk dome. Har aldrig hört 25:an men om jag inte minns fel så är ljudet något varmare i 25:an och om jag inte minns fel så har 25:an samma diskant som i Avantin som jag däremot har hört. Om det stämmer så skall 25:an vara lite rundare i klangen än Scorpio Mk2 men jag kan ha fel angående detta, lite av en gissning då det var längesedan jag lyssnade på Avantin, om någon undrar så var det senaste Avantin jag lyssnade på, innan den ersattes av Avanteran, tror jag den heter?? :) Hur som helst så har jag murade väggar hemma. Det enda som man behöver tänka på är att ha dom ca: 1m ut från bakväggen samt ca: 25cm till sidoväggarna. I både mitt tv-rum och mitt sovrum lät dom perfekt. Huset är från 1910 talet så det är ingen ny kåk direkt men akustiken där inne är mycket bra så något fix behövs det knappast :D Hur som helst så har jag använt min Bladelius Tyr Mk1, min Primare I30 och min Bladelius Thor Mk3 Novitas som stärkare. CD-spelare har varit från Marantz och kablar från Purist Audio samt Clou Cable. Bäst lät Primare I30 då jag föredrar en varmare klang hellre än en neutral men Thoren och Tyren var det inget fel på heller. Det går att koppla in helt vad man känner för men dom behöver ca: 100 watt rms per kanal i 8ohm. Det var iaf vad som rekommenderades i hifi butiken jag köpte dom. Nu har jag haft dom sedan Juni 2009 och nu har jag ersatt dom med Sonus Faber Cremona M även om dom finns kvar. Scorpio är mycket rappa och snabba. Totalt 14st element som arbetar tillsammans. Basen är det tjoong i kan jag lova och diskanten är lite åt det mjuka hållet :D Har bara hört ett märke som påminner om Audio Physic och det är Larsen. Nu skall jag inte säga för mycket när det gäller det då det var på en mässa men ändå så tyckte jag att klangen liknade mina :mm:

Mvh

Edited by Hifi Perra

Tack HifiPerra!!

fär ditt utlåtande, 1 m från bakväggkan bli lite svårt, ifall du menar från bakkant på högt vilket jag tror du gör, rummet är typ 4 M brett sen ska soffa och bord få plats emellan.

Men vad gäller ljudet så låter det som en högt som skulle passa mej, men vill lyssnapå responsarna en gång tillinnan jag bestämmer mej.

Guest Niklas F

Larsen och audio physics finns det inga likheter alls med i ljudet, har försökt lyssna på Larsen dom senaste mässorna jag har vart på.

Men det går verkligen inte, låter helt enkelt sanslöst dåligt!

Något mer mer diskantbetonat än dessa får man leta efter, sen att diskanten skär som rakblad i öronen gör ju inte saken bättre.

Kör helt seriöst hellre med mina JPW ( tror jag dom heter ) som har fått platsen i garaget, ( kostar väl ca 800-1000kr nya paret )

Larsen och audio physics finns det inga likheter alls med i ljudet, har försökt lyssna på Larsen dom senaste mässorna jag har vart på.

Men det går verkligen inte, låter helt enkelt sanslöst dåligt!

Ord och inga visor samt sågning av en stor skara kunder som är nöjda med sina Larsen. Men här får dom klart för sig vilket sanslöst dåligt köp dom har gjort och indirekt att de inte begriper sig på hur bra ljud skall låta.

I sak håller jag f ö inte med dig, jag tycker det är en prisvärd högtalare som är lättplacerade samt ett bra val för många som startar sin hifikarriär.

En något mer ödmjuk ton rekommenderas.

Vad är det för forum om man inte får säga vad man tycker?

Om jag tycker att det låter skräp skall jag inte få säga det alltså?!

Ibland är det klädsamt med en något mer återhållsam ton som inte riskerar att nervärdera kollegors smak på ett forum. Men visst, du kan ju fortsätta med din stil. Risken är dock att det säger mer om dig än om Larsens högtalare.

I sak tycker jag och andra en hel del om både det ena och det andra, inklusive hifiprylar. Jag är dock inte säker på att det hade gagnat vår hobby genom alltför tvärsäkra uttalande om att ljudet är kass, kvalficerat skräp, skitprodukt eller vad man kan tänkas ta till. Även om man tycker så. Det finns andra sätt att uttrycka sig på som är mindre stötande, vilket det stora flertalet på forumet klarar galant.

Ibland är det klädsamt med en något mer återhållsam ton som inte riskerar att nervärdera kollegors smak på ett forum. Men visst, du kan ju fortsätta med din stil. Risken är dock att det säger mer om dig än om Larsens högtalare.

I sak tycker jag och andra en hel del om både det ena och det andra, inklusive hifiprylar. Jag är dock inte säker på att det hade gagnat vår hobby genom alltför tvärsäkra uttalande om att ljudet är kass, kvalficerat skräp, skitprodukt eller vad man kan tänkas ta till. Även om man tycker så. Det finns andra sätt att uttrycka sig på som är mindre stötande, vilket det stora flertalet på forumet klarar galant.

:41:

Calm

Jag menar alla dom som säger att alla högtalare låter bra och inte våga säga att en viss typ av högtalare låter dåligt.

Så fort man säger nåt negativt om en viss typ av märke så blir man genast tillrättavisad om att det är fortfarande bra märke osv...visst, alla har vi olika tycke och smak.

Men om jag hade sattat dessa högtalare i mitt stora rum och placarade dom längst bak i väggen och sen lyssna där jag brukar sitta o lyssna så hade jag förmodligen sprängt dom innan jag överhuvudtaget hade hört någonting. Dom är alldeles för klena för mitt rum.

Jag har hört dessa Larsen och tycker inte det är nåt speciellt med dom, men det är jag det.

Guest Musicus
Jag menar alla dom som säger att alla högtalare låter bra och inte våga säga att en viss typ av högtalare låter dåligt.

Så fort man säger nåt negativt om en viss typ av märke så blir man genast tillrättavisad om att det är fortfarande bra märke osv...visst, alla har vi olika tycke och smak.

Det har vel ikke bare med hva man sier, men også hvordan man sier det, å gjøre, enighet i seg selv er ikke noe mål, men det er respekten for andre meninger og erfaringer, og den får/oppnår man ikke på den måten man har sett her, imo :) ...

mvh

Edited by Musicus

Riktigt bra sagt och väl uttryckt. Väl talat, Bebop :app:

Tillbaks till Topic, huruvida Larsen påminner om Audio Physics vet jag inte.

Har bara hört AP Scorpio på mässa, och det bara en kort stund (Arken ifjol).

Då var den hopkopplad med monoblock från Primaluna. Intressant eftersom jag kör Primaluna själv.

Det lät helt klart bra, jättebra till och med - och i en helt annan (=högre) liga än vad mitt blygsamma system mäktar med.

Vore det undertecknad, skulle jag åka de 40 milen och provlyssna ordentligt. Även om det inte skulle bli någon affär, har du haft en trevlig lyssningsstund iaf :app:;)

Lycka till i jakten!

Cheers / :) stargazer