Adagio Posted August 25, 2011 Author Posted August 25, 2011 Faan, har dubbelkollat nu, spelar en skiva som har haft reela problem tidigare, den lät bättre med tejp. Tog bort tejpen ändrade motvikten och bias(antiskating) och det var ett snäpp bättre nu. Mycket skumt, jag fattar inte. Kollade en skiva ytterligare, inga resonanser. Luftigare, snabbare, mjukare. Fågelholk! Ja ja ombyte förnöjer eller hur var det, nåt har hänt, vad??? Funderar på vad, jag har iofs mekat med azimut när jag ändrade nåltrycket efter att ha aplicerat tejpen, måste ställt in den bättre helt enkelt och trott att det var tejpen som fixade det. Ha ha, den där armen kan ju få en att bli schizofren. Den är min nemesis. Quote
Bebop Posted August 25, 2011 Posted August 25, 2011 Att byta upp sig eller byta tillverkare kallar jag inte för tweaks. Däremot om du t ex skulle byta trähölje på Benzen eller byta komponenter i riaat på ett sätt som tillverkaren inte avsett. Om jag inte är nöjd med en produkt så förlitar jag mig inte på egen förmåga att förbättra den. Det finns säkert de som klarar det, men inte jag. Jag läser och lyssnar och slår till på det jag tycker bäst om. När jag hört något som låter ännu bättre försöker jag byta upp mig. Quote
Adagio Posted August 25, 2011 Author Posted August 25, 2011 Den där slipningen på PUn tillåter inga fel, det är svårt med unipivotarmar, speciellt med silikon. Det är nästan omöjligt och se om den lutar någon grad fel, nu vet jag hur det låter iaf. Jag är inne på tredje året med denna spelare och lär mig nya saker fortfarande, det är rätt kul. Hoppas ni förlåter mina irrfärder. Quote
Mctwins Posted August 25, 2011 Posted August 25, 2011 Faan, har dubbelkollat nu, spelar en skiva som har haft reela problem tidigare, den lät bättre med tejp. Tog bort tejpen ändrade motvikten och bias(antiskating) och det var ett snäpp bättre nu. Mycket skumt, jag fattar inte. Kollade en skiva ytterligare, inga resonanser. Luftigare, snabbare, mjukare. Fågelholk! Ja ja ombyte förnöjer eller hur var det, nåt har hänt, vad??? Funderar på vad, jag har iofs mekat med azimut när jag ändrade nåltrycket efter att ha aplicerat tejpen, måste ställt in den bättre helt enkelt och trott att det var tejpen som fixade det. Ha ha, den där armen kan ju få en att bli schizofren. Den är min nemesis. Det är nog bäst att du slutar o tweakar så du inte blir tokig. Quote
Mctwins Posted August 25, 2011 Posted August 25, 2011 En sådan har jag också haft, vilken jag uppgraderade just 1986 mot en Ariston med ADC-arm. Det visade sig dock vara ett felköp. Thoren-kombinationen lät bättre. Däremot hände det saker vid nästa byte... Beträffande vulkande gummi avsåg jag den gummidämpning som normalt sitter vid nålarmsfästet. En pickups diamant brukar hålla mellan 1000 - 1500 timmar. Det går att spela även efter detta men diskant och spårningsförmåga avtar. Nu hänger jag inte med, vilken nålarmsfästet? Om du menar pick-up skalen så har jag ingen gummi där. Quote
Adagio Posted August 25, 2011 Author Posted August 25, 2011 Nä nu blir det dr fickert eller vad det heter, ska sluta famla i mörker. Sluta tweaka, nae det är ju kul så länge det är reversabelt. O högtalarmodden blev ju superbra, iofs ändrade jag inga värden, bara bytte till bättre nogrant matchade komponenter. Ingen tejp... Jo faktiskt lite.... Quote
Adagio Posted August 25, 2011 Author Posted August 25, 2011 Nä nu blir det dr fickert eller vad det heter, ska sluta famla i mörker. Sluta tweaka, nae det är ju kul så länge det är reversabelt. O högtalarmodden blev ju superbra, iofs ändrade jag inga värden, bara bytte till bättre nogrant matchade komponenter. Ingen tejp... Jo faktiskt lite.... Quote
Bebop Posted August 26, 2011 Posted August 26, 2011 Nu hänger jag inte med, vilken nålarmsfästet? Om du menar pick-up skalen så har jag ingen gummi där. Där nålarmen eller nålröret försvinner in i pickuphuset sitter i de flesta pickuper en gummiring. På en del pickuper kan man se den, t ex dom med öppna skal, men det är nog vanligare att dom är dolda. Quote
Mctwins Posted August 26, 2011 Posted August 26, 2011 Kollade precis på min pick-up och ser inget gummi där, både inne i tonarmen och pick-up skalen. Har ett avtagbar pick-up skal, men jag fårstår inte betydelsen i det hela. Det ser mer ut att vara i hårdplast än gummi. Det är inget jag går och funderar på. Quote
Bebop Posted August 26, 2011 Posted August 26, 2011 Kollade precis på min pick-up och ser inget gummi där, både inne i tonarmen och pick-up skalen. Har ett avtagbar pick-up skal, men jag fårstår inte betydelsen i det hela. Det ser mer ut att vara i hårdplast än gummi. Jag illustrerar med följande bild som jag också har med i Benz/Lyra tråden: Punkt 4 är just den gummidämpningen som jag menar. Översättning: Gummidämpningen förhindrar utpräglade högrekvensresonanser. Om och när detta gummit åldras så blir det hårt och funktionen uteblir. Jag går heller inte och funderar på detta men gummidämpningen är en vital del i en pickup som jag är övertygad om har en viktig funktion. Quote
Adagio Posted August 26, 2011 Author Posted August 26, 2011 Jag skickade min LP till benz och fick en totalrenovering för ungefär 4000 kr, vill jag minnas. Då vet man att den är tiptop. Quote
calle_jr Posted August 26, 2011 Posted August 26, 2011 bytte till Benz LP Hmm, tänkte inte på det Benz LP ska låta bra på Stogi S. Har du en kamera som kan ta närbilder Quote
Adagio Posted August 26, 2011 Author Posted August 26, 2011 Nej ingen bra kamera, tyvärr. Men det låter bra nu, även utan tejp, som jag skrev. Problemet ligger nog i att för att ta allt från början: flyttade, riggade upp racket, kollade våg, stoppade in alla grejer i racket, kollade inte våg, stämde in azimut mm, rymde på olja, lät inte bra, kollade allt massor av ggr, glömde av våg vilket Conan påminde mig om. Det visade sig att hela riggen tyngde ner golvet och vågen var långt ifrån perfekt. Det var bara att rigga från början igen. Mitt i allt detta tror jag att jag missat azimut, eftersom oljan gör att det är svårt att se. När jag satte dit tejpen var jag tvungen att kalibrera om nåltrycket såpass mycket att båda vikterna flyttades vilket ledde till en bättre azimut. Så jag trodde tejpen hade fixat något som i stället visat sig vara azimut. Eftersom när jag tog bort tejpen erhöll samma förbättring som med tejp. Alltså hade tejpen väldigt ringa inverkan på ljudet. Det lät inte perfekt innan, det lät bra med tejp, nu låter det bra utan tejp. Krångligt va?!? Quote
calle_jr Posted August 27, 2011 Posted August 27, 2011 Man kan säga att tejptricket hjälpte dig att hitta felet. Quote
Guest Musicus Posted August 28, 2011 Posted August 28, 2011 Mmm, å tweake seg vekk er lett, kunsten er å ta ett steg tilbake og tenke om på nytt, det vil mange ganger få en på nye tanker, "been there, done that" ... mvh Quote
Adagio Posted August 29, 2011 Author Posted August 29, 2011 There is no such thing as a free lunch. Men ibland kan tweak löna sig. Det behöver inte vara en fin firma bakom för att ett tweak ska ge ett fint resultat. Ibland kan man uppnå fina resultat med egna lösningar och kopierade dito. Man måste prova lite, ibland är det ett lika stort lyft att plocka bort ett tweak som när man sätter dit det. Tweak är många ggr medecin men utan att angripa själva sjukdommen. Quote
Adagio Posted August 29, 2011 Author Posted August 29, 2011 Jag är i alla fall glad att jag provade mitt infall, för nu ligger PUn rätt som aldrig förr. Spelade en skiva, Verve -Ella swings lightly, som jag tidigare haft tråkiga resonaser i Ellas röst och en del blås. Nu är hennes röst klockren inga väsande "s" inga distade trumpeter, allt bara flyyyter, nice. Äntligen vet jag hur den här skivan ska låta. Så trevligt, det lät ju bra innan men med en del störningar jag tillskrivit själva mediet. OK nu är jag riktigt nöjd med min vinylrigg, Kuzma stogiS/stabiS med dubbeltalrik, Benz LP med Lukachek PP-1, finns det mer att göra nu? ETI silverbullet på alla kontakter i vinylkedjan? Eller kopparbullet? Förlag? Quote
calle_jr Posted August 29, 2011 Posted August 29, 2011 finns det mer att göra nu? Jag har nog aldrig sett hur du ställt upp PP-1 För den ligger väl inte kvar i läderasken Quote
Adagio Posted August 29, 2011 Author Posted August 29, 2011 (edited) Nej, inte i asken, där ligger skivborstar, pickupborste, lite verktyg. Den står på hyllan längst ner brevid förstärkaren. Mest pga att kablarna från kuzman är så långa och mina quattrofiler är 60cm. Hurså, finns det vinster att göra? Den står på trälådan till PUn. Jag har funderat på psu till lukascheken. Edited August 29, 2011 by Adagio Quote
Kilgore Posted August 29, 2011 Posted August 29, 2011 Provade en Lukaschek i min vinylrigg igår, samma PU som du har, men en VPI Scoutmaster. En bättre PSU/väggbula/batteridrift kan nog göra underverk, för den saknar lite kraft i botten, sen kan man nog experimentera med uppställning o fötter, då den kanske inte har det stabilaste chassit... Men en helt klart trevlig RIAA, även om jag nog gillade det andra billigare RIAA:t jag testade mer... Gillar verkligen Kuzma-soundet med Benz, kompisen jag lånade Benz-riaa:t av har oxå Stabi S tillsammans med Maggie 1.7 Quote
eliot Posted August 29, 2011 Posted August 29, 2011 Jag besökte en kille för något år sedan som hade en liknande uppställning: Kuzma Stabi S, Benz Ace och Benz Lukaschek PP-1 placerat på ett glasbord - och det lät inte alls bra. Den skallriga plåtburken som är PP-1 fäste jag med dubbehäftande tejp på en granitskiva som var ungefär samma storlek som bottenarean av PP-1. Sedan tyckte jag att glasplattan inte var ett bra underlag utan det fanns en liten fönsterkarm dit kabeln räckte så där placerade jag den. Detta gjorde stor skillnad.... Något som sedan tydligen har stor effekt är att byta ut väggbulan mot en dedikerad nätdel som kan leverera mer ström Så har René gjort här: Det intressanta är tangentialtonarmen som har ett Benz Lukaschek phonosteg monterat i en låda ovanpå själva armen Detta ger extremt kort kabel från pickup till första förstärkarsteget Quote
Kilgore Posted August 29, 2011 Posted August 29, 2011 Jag besökte en kille för något år sedan som hade en liknande uppställning: Kuzma Stabi S, Benz Ace och Benz Lukaschek PP-1 placerat på ett glasbord - och det lät inte alls bra. Den skallriga plåtburken som är PP-1 fäste jag med dubbehäftande tejp på en granitskiva som var ungefär samma storlek som bottenarean av PP-1. Sedan tyckte jag att glasplattan inte var ett bra underlag utan det fanns en liten fönsterkarm dit kabeln räckte så där placerade jag den. Detta gjorde stor skillnad.... Något som sedan tydligen har stor effekt är att byta ut väggbulan mot en dedikerad nätdel som kan leverera mer ström Så har René gjort här: Den monteringen kan bli svårt att göra på en unipivotarm Men helt rätt angående nätdelen, vad använder René för nätdel, hemmabygge? Quote
eliot Posted August 29, 2011 Posted August 29, 2011 Den monteringen kan bli svårt att göra på en unipivotarm Men helt rätt angående nätdelen, vad använder René för nätdel, hemmabygge? Han har de som kan skräddarsy en nätdel. När jag bodde i Schweiz gjorde jag nätdelar till flera olika skivspelare (Thorens, Pierre Lurné...) samt några Magnum Dynalab Tuner på uppdrag av honom.... PS. Jag skulle inte kalla det hemmabygge utan uttrycket custom design passar nog bättre Quote
Kilgore Posted August 29, 2011 Posted August 29, 2011 Han har de som kan skräddarsy en nätdel. När jag bodde i Schweiz gjorde jag nätdelar till flera olika skivspelare (Thorens, Pierre Lurné...) samt några Magnum Dynalab Tuner på uppdrag av honom.... PS. Jag skulle inte kalla det hemmabygge utan uttrycket custom design passar nog bättre Håller med Custom Design låter mycket bättre Quote
calle_jr Posted August 29, 2011 Posted August 29, 2011 Hurså, finns det vinster att göra? Kilgore och eliot hann svara före mig. Nättrafo och chassi alltså. Det vackra locket vill man ju behålla Är det någon som har tips om bra nättransformatorer för att ersätta en väggbula? Till PP-1 ska det vara 24V tror jag. Quote
eliot Posted August 29, 2011 Posted August 29, 2011 Är det någon som har tips om bra nättransformatorer för att ersätta en väggbula? Till PP-1 ska det vara 24V tror jag. I så fall leta upp en nättrafo med 24V på sekundärsidan. Du kan t.ex. ta en på 100VA, det är ju overkill men som vi vet finns det inget som heter overkill när det gäller HiFi Denna trafo'n ersätter bara själva väggbulan! Vill man göra det riktigt bra så likriktar man och har kondensatorerna (för att glätta matningsspänningen) i en extern låda så att likriktarna inte stör förstärkningssteget...man måste då koppla förbi likriktarna i Lukaschek'en Piece of cake PS. Titta på ELFA, toroidtransformator för litet störfält... Quote
Adagio Posted August 31, 2011 Author Posted August 31, 2011 (edited) Ok nätdel kanske blir nästa projekt, har faktiskt varit på tapeten tidigare. Men det var några som övertygade mig om att den medskickade bulan räckte gott och väl. Tyvärr var det samma människor som menade att det var meningslöst att börja modda filtret i mina maggisar så förtroendet för dem är lika med noll. Kan det var läge att korta ned tonarmskabeln och placera PP-1an närmre spelaren? Det känns iofs så där, man begränsar sig en smula men kabeln är väldigt lång, kanske saknar det betydelse? AC 24V 3 VA står det på, men man kan ju ha hur många VA som helst utan att det skulle vara fel. Om man skulle välja Batteridrift då? Har kollat på Batterigubben, dom kan leverera några bra batterier som levererar 24V med en underhållsladdare som man snäpper på när man inte lyssnar. Är det bara att koppla på spänningen eller är det något som måste modifieras i lukascheken först? Vill helst inte det. +/- spelar det någon roll i "bananpluggen"? Fördelar nackdelar nätspänning vs batterispänning? Jag har provat div underlägg till Kuzman, men hittils har endast ett resulterat i något som låter bättre än endast glas-skivan. MDF/granit/stål sandwich-dött ,lite trist ljud svår att använda pga fel dimensioner. BDR- hög upplösning, saknade lite tyngd och sväng. 4cm tjock laminat ek/ask-nej inte roligt Akryllaminat 2x2cm akrylskivor-kul, tystare men ändå svängit. Kanske en baseplatta i akryllaminat med ställbara koner, det är synd att det inte går att finjustera Kuzman i våg, man måste ge sig på underlaget. Edited August 31, 2011 by Adagio Quote
eliot Posted August 31, 2011 Posted August 31, 2011 AC 24V 3 VA står det på, men man kan ju ha hur många VA som helst utan att det skulle vara fel. Om man skulle välja Batteridrift då? Har kollat på Batterigubben, dom kan leverera några bra batterier som levererar 24V med en underhållsladdare som man snäpper på när man inte lyssnar. Är det bara att koppla på spänningen eller är det något som måste modifieras i lukascheken först? Vill helst inte det. +/- spelar det någon roll i "bananpluggen"? Fördelar nackdelar nätspänning vs batterispänning? AC 24V är en växelspänning med ett effektivvärde på 24V och då har växelspänningen ett toppvärde på 34V (24 x kvadratroten av 2). Detta ger över 30V efter likriktning och glättning - sedan brukar stabbar (=spänningsstabilisatorer) ta någon volt och det är efter allt detta som du har en likspänning till din Lukaschek. - Kolla vad för spänningsregulator som Lukaschek använder - eller mät upp spänningen. Nackdelen med batterier är att batterier är långsamma så man måste koppla vanliga elektrolytkondensatorer parallelt med batterierna.... Quote
Recommended Posts