Adagio Posted August 18, 2011 Posted August 18, 2011 (edited) En morgon slog det mig......den där teflontejpen jag har kan den vara bra till nåt? Tja varför inte prova. En glasfiberarmerad teflontejp, grymt seg, omöjlig att slita av, lämnar inga limrester, perfekt för provtweak alltså. Jag började en bit, detta försök gav verkligen mersmak. På med en tejpraka på undersidan, dock ej hela för den är så hal att antiskatingen får armen att svänga ut vid nedsänkning. En fullängds-tejp på översidan, prydligt. Justera nåltryck, sen är det klart. Utvärdering: Bästa, kostnadseffektivaste tweaket jag stött på. Prisfrågan är ickefråga och resultatet förbluffande. En del ringande resonansproblem som undan för undan genom intrimning blivit jättesmå försvann som genom ett trollslag....borta! Armen verkar som ett skruvstäd för PUn, alla nyanser, all luftighet, all dynamik har tagit ett rejält steg i rätt riktning. Inga nackdelar, har kört en vecka kanske. Lite som när man ökarnåltryck utan att förlora luftighet och känsla av snabbhet. Denna tweak lämpar sig nog inte för alla armar men till stogiS var det perfekt, rekomenderas. Edited August 31, 2011 by Adagio Quote
Timbre™ Posted August 18, 2011 Posted August 18, 2011 En morgon slog det mig......den där teflontejpen jag har kan den vara bra till nåt? Tja varför inte prova. Det är summan av alla små upptäckter som håller hobbyintresset vid liv... Quote
Guest Musicus Posted August 19, 2011 Posted August 19, 2011 Huh, det får man kalle mot, å teipe inn armen slik, kult at det fungerer, og ikke minst det er kul å teste ..... mvh Quote
Adagio Posted August 19, 2011 Author Posted August 19, 2011 Ja vad ska man göra, när man inte kan spara ihop till en 4point eller stogiref. Prova att göra det man redan har bättre. Quote
calm Posted August 19, 2011 Posted August 19, 2011 Helt min melodi! Trail and error. Vad kan gå fel så länge man kan backa bandet? Var hittade du tejpen? Calm Quote
Adagio Posted August 19, 2011 Author Posted August 19, 2011 Jag fick den av en kompis som jobbar på stockvis tejp. Han brukar förse mig med maskeringstejp av olika slag när jag behöver. Likaså gaffa mm, en dag hade han med sig denna tillsammans med en rulle gaffa, han sa att detta var den bästa tejpen de hade. Teflontejp med glasfiberarmering, jag ska fråga honom om konstruktionen. Min bror misstänker att det är nomex eller någon annan kevlarväv i också, eftersom den är så böjlig och seg. Jag vet inte än. Men en sak är säker, den gör nytta. Man höjer massan i armen med 1,36 gram efter en tejpning, jag tror, utan att ha mätt, att man dämpar resonansen i aluminiumröret. Eftersom röret är cylindriskt och inte koniskt, som dyrare modeller, prickar man ju in en frekvens. Tejpen sitter inte runt hela armen på undersidan utan ca 2 tredjedelar. Likaså går inte tejpen helt runt, utan ligger i dubbelbandage på sidorna av armen vilket ger armen ett ovalt tvärsntitt. Alltså famlar jag i mörker rent mätmässigt men virtuos har jag bara löst problem utan att skapa nya, rent ljudmässigt. Man ökar nog styvheten en aning i armen. En annan tweak som hos mig gav ett trevligt resultat var att lägga in en tunn, sladrig åttitals-pop-vinylskiva i dubbelmackan( den uppgraderade talriken). Ljudet blev mer lättlyssnat, mindre hårt, tappade kanske lite luft och "kattchjing!!" i detaljerna på gott och ont. Quote
calle_jr Posted August 20, 2011 Posted August 20, 2011 Som vanligt väcker du funderingar, Adagio. Intressant. Tonarmar måste konstrueras för att klara ett spann av parametrar hos olika pickuper, dvs man kompromissar. Tänk en tonarm med fast pickup - utan rörliga motvikter, antiskating, azimut, pickupskal etc. Det är inte alls otroligt att man med en specifik pickup kan förbättra de mekaniska egenskaperna för systemet tillsammans. Det är summan av alla små upptäckter som håller hobbyintresset vid liv... Quote
Adagio Posted August 20, 2011 Author Posted August 20, 2011 Kul med respons, jag väntar med spänning på en väns försök med "tejpen" han var förbi o lyssnade en sväng igår på det tweakade systemet, som vanligt förvånat uppgivna miner. Nejvars mycket bra respons från en första gradens motståndare till panelhögtalare talar sitt egna tydliga språk. Hursomhelst är ja nyfiket på vad som ska hända med hans scoutmaster. Quote
Kilgore Posted August 20, 2011 Posted August 20, 2011 Kul med respons, jag väntar med spänning på en väns försök med "tejpen" han var förbi o lyssnade en sväng igår på det tweakade systemet, som vanligt förvånat uppgivna miner. Nejvars mycket bra respons från en första gradens motståndare till panelhögtalare talar sitt egna tydliga språk. Hursomhelst är ja nyfiket på vad som ska hända med hans scoutmaster. Hmmm, jag har ju med en Scoutmaster, nu börjar det bli riktigt intressant Quote
lindvall Posted August 23, 2011 Posted August 23, 2011 Du är en riktig "Tweak-meister" Adagio! Kul att du vågar och sedan berättar resultatet för oss! Dessutom får du alltid till det estetiska också. Quote
Adagio Posted August 24, 2011 Author Posted August 24, 2011 Tack, "tweak-meister" är en titel som jag känner att jag inte förtjänar.....än. Lite smickrad är jag dock. Man lär så länge man lever, nyfikenheten är drivande. För min del är jag i en situation i livet just nu där dom stora investeringarna tyvärr inte låter sig göras. Senare i livet kanske. Hursomhelst är det de små sakerna som jag kan göra utan att det kostar allt för mycket som är jätteintressant just nu. Det är kul att man kan förbättra sina redan bra saker så till den milda grad, jag tänker i första hand på mina maggisar och deras nya filter, ett sk quantumleap i utvecklingen enl en hifibekant (som sällan låter sig imponeras och aldrig skräder orden när det gäller kritik) Quote
Guest Niklas F Posted August 24, 2011 Posted August 24, 2011 Får man fråga vad en sådan arm kostar? Quote
Kilgore Posted August 24, 2011 Posted August 24, 2011 Får man fråga vad en sådan arm kostar? En Kuzma Stogi S kostar väl ca 8400:- Ref varianten runt 25k SEK Quote
Guest Niklas F Posted August 24, 2011 Posted August 24, 2011 En Kuzma Stogi S kostar väl ca 8400:- Ref varianten runt 25k SEK Måste bli riktigt genant för tillverkaren om en bit tejp gör ett sådan nytta, för 8400:- så tycker man väl ändå att det skall krävas lite mer tweak än en tejpbit. Quote
Mctwins Posted August 24, 2011 Posted August 24, 2011 (edited) Kuzma måste ha gjort nåt allvarligt fel med den där tonarmen om man måste använda en tejpbit. Edited August 24, 2011 by Mctwins Quote
Adagio Posted August 24, 2011 Author Posted August 24, 2011 (edited) Tycker jag med, jag har haft rätt mycket meck med denna arm. Men tyvärr ingen supersupport från stället jag köpt den, dom säljer helre project, för de är mindre komplicerade. Tyvärr är det trail and error som gällt från första stund. Tom en forum-medlen här har lyssnat och inte fått till det jättebra. Conan var här och hjälpte till, den gången fick han ordning på nåt elementärt jag glömt sen jag flyttade. Att dubbelkolla att spelaren står i våg, även efter ilastning av alla andra prylar i racket. Edited August 24, 2011 by Adagio Quote
calle_jr Posted August 24, 2011 Posted August 24, 2011 Måste bli riktigt genant för tillverkaren om en bit tejp gör ett sådan nytta, för 8400:- så tycker man väl ändå att det skall krävas lite mer tweak än en tejpbit. Kuzma måste ha gjort nåt allvarligt fel med den där tonarmen om man måste använda en tejpbit. Jag håller inte med om detta En nål ska röra sig horisontellt och vertikalt i ett mikroskopiskt spår som roterar med minskande radie kring en centrumpunkt. Nålens anliggningsytor ska vara lika stora och ha korrekt geometri på båda sidor i spåret hela tiden. Man vet inte på förhand vilken geometri, komplians och vikt pickupen har. Pickupen ska bäras av en arm som i ena änden är upplagd på nålen med ett viktigt men på förhand obestämt tryck och i den andra änden på en till punkt. Detta är konstruktionsförutsättningarna för tonarmen. Att göra detta med en unipivotarm så att det passar alla möjliga pickuper är omöjligt. Men det ska passa ett så brett spann som möjligt. Om man skulle prova en annan pickup kan tejptestet mycket väl gå ett helt annat håll. Detta är en av kärnorna till den tjusning man upplever med vinylspelare. De är fantastiska maskiner som klår det mesta ljudmässigt när det blir rätt Quote
Adagio Posted August 24, 2011 Author Posted August 24, 2011 Tack Calle jr för dom orden! Känns som man inte är ute o seglar totalt, för ett tag slog det mig: tänk om det är fel på just min arm... o tejpen rättar till det. Men jag sitter och lyssnar nu till senaste inköpet -afrocubism, mycket bra. Det kan inte vara fel, bara några snäpp bättre. Flera snäpp. Vinyl på en viss nivå är complext, mycket complext. Enkla vinylavläsningsriggar låter alltid rätt bra, men de avslöjar bara en bråkdel av infon på skivan. Brukar lyssna lite i skivaffären, allt låter lika, ganska fett o bra, när man kommer hem märker man vilka enorma skilnader det är, på gott och ont. Quote
Adagio Posted August 25, 2011 Author Posted August 25, 2011 Att dämpa resonanser i tonarmen är inget konstigt, bara svårt att pricka rätt. Det finns ju produkter tex fo.Q ,ART mfl som extra tillbehör för att påverka resonanser i önskad riktning. Kan en eller två "duttar" fo,Q ge jättebra resultat enl div recensenter är det ju inte så långsökt att en glasfibertejp skulle påverka på ett minst lika påtagligt sätt. Man ska inte vara så skeptisk mot grejer som inte är direkt riktade mot oss hifikonsumenter. Ofta får vi betala rätt orimliga priser för motsv bara för att det är "speciella" hifi-produkter. Nästan alla tweaks har börjat på detta eller liknande sätt, sen har det förfinats och förpackats så att det blivit en färdig ofta dyr produkt. Inget fel i det heller. Quote
Guest Niklas F Posted August 25, 2011 Posted August 25, 2011 Ni får gärna tycka att pris/prestanda är superbra när man kan göra ett lyft med en bit tejp på armen, jag tycker ju för den pengen man ger för den så BÖR väl ändå konstruktören veta vad han gör. Hade känt mig riktigt lurad om jag hade gett dom pengarna och sen slänger på en bit tejp och får ett lyft. När en arm inte är en bra konstruktion när man kommer upp i dessa pengar så blir jag ÄN mer övertygad om att vinylvärlden inte är något för mig Quote
Adagio Posted August 25, 2011 Author Posted August 25, 2011 Konstruktören vet nog vad han gör, det behöver du inte vara orolig för. ; ) Som Calle jr antydde så är samarbetet mella PU o arm kritiskt, egentligen finns bara en punkt där de fungerar som bäst, alla andra combos fungerar mer eller mindre bra samt i olika register. Alla delar smverkar, mitt golv kanske är en källa till en resonans som transformeras vidare och upplevs som störande. Just detta kanske tejpen fixar till. Innom vinylavspelning är det verkligen de små små sakerna som gör att det blir bra eller dåligt. Ju bättre rigg desto känsligare är den, en förhållandevis enkel rigg låter alltid rätt bra men aldrig ypperligt. Den riktiga magin uppstår endast på mycket bra och därmed dyra combos. Armen resonansdämpas i olika grad med silikonolja, tyvärr ger ökad dämpning förutom mindre resonanser mindre luftighet och en dödare återgivning, alltså är det balansgång som gäller. Detta tweak är inte konstigare än oljan som ingår i konstruktionen. Jag förstår din reaktion, känner likadant men sen inser jag hur komplext vinylspelning är och då känner jag mig rätt ödmjuk. Quote
Mctwins Posted August 25, 2011 Posted August 25, 2011 Jag håller inte med att man måste tweaka för att det skall låta bättre. Det är absolut inget komplex med en skivspelare. Har en gammal Thorens med SME arm från anno 1986 och har aldrig rört den från grundinställningen sedan den var inköpt ny. Har aldrig tweakat den heller, behövs inte. Har bara bytt pick-upen en gång och kollat nåltryck o.dyl. Alla mina LP skivor låter hur bra som helst. Hur stabilt som helst när jag drar på volymen, inget hoppande, rundgång eller andra konstigheter. Jag tycker att det måste vara fel om man nu behöver ändra på konstruktionen för att det skall fungera. Frågan måste ställas om det är något fel på tonarmen redan från början. Kan inte tänka mig att det kan låta så dåligt. Annars så finns det alltid nya SME armar. Det är bara att byta. Quote
Bebop Posted August 25, 2011 Posted August 25, 2011 Jag håller inte med att man måste tweaka för att det skall låta bättre. Det är absolut inget komplex med en skivspelare. Har en gammal Thorens med SME arm från anno 1986 och har aldrig rört den från grundinställningen sedan den var inköpt ny. Har aldrig tweakat den heller, behövs inte. Har bara bytt pick-upen en gång och kollat nåltryck o.dyl. Jag är också tveksam till en hel del tweakande. Det blir lätt överord om (eventuella) skillnader. Dom upplevs säkert men frågan är vad som är verkligt och vad som är upplevt. Samtidigt har det ju mindre betydelse för den som upplever skillnaden. Jag förlitar mig till konstruktörens lösningar. I ditt fall hjälper förmodligen inga tweaks. Du har du betydligt mer att hämta med att uppgradera hela din vinylrigg. (Lite beroende på vilken Thoren och SME-arm du har). Det har runnit mycket vatten under broarna sedan 1986. Två pickuper under 24 år indikerar att ditt vinylintresse inte ligger i topp. Det kan inte vara mycket kvar av gummidämpningen (som vulkar efter några år). Kanske dags att ta en paus i akustikbehandlingen till förmån för satsning på en up-to-date skivspelare. Quote
Guest Niklas F Posted August 25, 2011 Posted August 25, 2011 Kanske dags att ta en paus i akustikbehandlingen till förmån för satsning på en up-to-date skivspelare. :D:D där fick du till det Quote
Adagio Posted August 25, 2011 Author Posted August 25, 2011 Jag ska givetvis ta bort tejpen och dubbelkolla om det är bättre med eller utan. Men mina första intryck står kvar. Att en konstruktion skulle vara perfekt bara för att den når ut till kund är ju absurt att tro. Det är som att tro att man inte kan förstärka en MIOmöbel, och sen sitta med jysk och spela Allan. Jag har inte råd med le corboiser, tyvärr. Så jag stärker upp lite finare MIO-grejjer. ; ) Quote
Mctwins Posted August 25, 2011 Posted August 25, 2011 Bebop... Jag har Thorens TD160B MkII och SME 3009S2/Improved. Det är en bedrift att min skivspelere håller så länge och fungerar så bra som det gör. Det är inga problem med min SME och spelar ganska mycket vinyl. Tonarmen har inga som helst problem vare sig vulkar eller gummi osv... den bara går och går. Skulle absolut inte vilja byta ut den mot en ny billigare variant av en skivspelare. Blir lika förvånad hur bra den låter när en LP-skiva spelas, ibland tom bättre än Cd-spelare. Det är därför jag har kunnat akutikbehandlat istället för att tweaka men å andra sidan så har jag en skivspelare från McIntosh som förhoppningsvis håller i 25 år. Tweaka på ni som vill men här behövs det inte. Quote
Bebop Posted August 25, 2011 Posted August 25, 2011 Jag ska givetvis ta bort tejpen och dubbelkolla om det är bättre med eller utan. Men mina första intryck står kvar. Att en konstruktion skulle vara perfekt bara för att den når ut till kund är ju absurt att tro. Det har du säkert rätt i, men för min del sitter jag inte inne med bättre kunskaper än de leverantörer jag valt. Jag kan exemplfiera med VTL (mina förstärkare) där Bea Manley (konstruktören Lukes hustru) har en historia som konsertpianist. Luke utvecklar teknologin och väljer komponenter för att tillgodose Beas erkänt goda öra för hur instrument och röster bör låta. Jag har sas köpt hennes värderingar. Utifrån det skulle jag aldrig ge mig på att byta rörtyper eller andra komponenter. Är jag inte nöjd söker jag någon annan/annat vars värderingar jag delar. Men det där med att skruva på saker och ting är också en personlighet. Hur ofta ser man inte resultatet av klåfingriga amatörer som skruva till sina bilar till rent groteska former och kombinationer som kan få en designer att antingen gapskratta eller att falla i gråt av förtvivlan... Quote
Bebop Posted August 25, 2011 Posted August 25, 2011 Jag har Thorens TD160B MkII och SME 3009S2/Improved. En sådan har jag också haft, vilken jag uppgraderade just 1986 mot en Ariston med ADC-arm. Det visade sig dock vara ett felköp. Thoren-kombinationen lät bättre. Däremot hände det saker vid nästa byte... Beträffande vulkande gummi avsåg jag den gummidämpning som normalt sitter vid nålarmsfästet. En pickups diamant brukar hålla mellan 1000 - 1500 timmar. Det går att spela även efter detta men diskant och spårningsförmåga avtar. Quote
Adagio Posted August 25, 2011 Author Posted August 25, 2011 Jag hade tills för ett halvår sedan en alfa Romeo GTA, en fantastisk bil, men så fick vi tillökning så en combi tarvades. Vi köpte en 159 Sportwagon. Jag skulle lätt kunna tänka mig att sätta dit samma brembobromsar samma stötdämpare mm som jag hade på GTAn visst fattas 100 hk men jag skulle lätt kunna modda den och få ut betydligt mer körglädje. Jag tycker också att det ser för djävligt ut när folk stukar sina bilar, speciellt om det är vackra bilar från början. Men om man förbättrar prestandan ser jag inget fel i det. Quote
Adagio Posted August 25, 2011 Author Posted August 25, 2011 Grejjen är ju att man tror att allt är bra tills man inser att en förändring gjorde saken ännu bättre. Jag hade en project rpm5 och allt var underbart. Sen bytte jag PU, från en AT95E till en Benz gold, och jag trodde det var sky limit. Sen blev det en Benz ACE L och plötsligt insåg jag att jag missat en del. Började kika på dyrare spelare, det fanns en hem del att välja på, till slut blev det en Kuzma stabiS/stogiS. Jag trodde inte mina öron, men som vanligt finns det bättre grejjer, bytte till Benz LP samt RIAA till lukaschek PP-1. Så att tro att det man har är perfekt eller det bästa som finns bara för att man inte hört bättre är antingen naivt eller inskränkt. Det finns alltid förbättringar att göra. Quote
Recommended Posts