Jump to content

Recommended Posts

Posted
Lyra har länge haft en dum egenskap att vilja vrida sig vid monteringen av skruvar mot skalet. Medan man ställer in en pickup spänner man skruvarna löst för att spänna dem hårt när alla inställningar är bra. Med en Lyra är det klurigt eftersom den lätt vrider sig in i det sista.

Är detta åtgärdat med Kleos :?:

Nej, men med det "skalet" jag har verkar det inte orsaka några problem. Jag antar att dom vill ha så liten kontaktyta mot skalet som möjligt. Jag har inte sett några vridningstendenser.

Posted

Bebop: Har du testat spårning eller dylikt med pickuperna? Och vad har du för effektiv massa på din arm?

Kör själv just nu med min Sumiko då Kleosen är lite för tung för min Clearaudio TQ-i arm (som igentligen ej ska ha pickuper över 7gr),

kommer nog inom en framtid uppgradera armen till samma lösning som TT-3, dvs rör och två hjul istället för tre, då ska

man kunna köra uppåt 16-17gr (även fast det inte är optimalt kanske).

Posted

Bra jämförelse Bebop.

Och som vanligt bra bilder.

Skulle vara kul att testa en Lyra i framtiden.

Jag håller med dig när det gäller Benz, man vet vad man får, de håller sig till samma ljudideal.

Är inne på min 3:e Benz nu...den får nog spela ett par år, och kanske en renovering på det, men sen kan nog Lyra vara ett trevligt alternativ.

Jag gillar även de gamla Kuzma/Shelter PU, och även nya Transfiguration Orpheus låter trevligt, tyvärr är den ju lite dyr...

Men Kleos är nog en "prisvärd" Lyra PU.

Posted
Bebop: Har du testat spårning eller dylikt med pickuperna? Och vad har du för effektiv massa på din arm?

Tack för den frågan som påminner mig om en synpunkt till Kleos nackdel.

Kleos är betydligt mer kräsen vad gäller plana och rena skivor. Sedan jag satte dit Kleos har den hakat upp sig i spåren som jag nästan aldrig upplevde Benz Ruby. Det kan ha att göra med att avspelningen sker med lägre tryck. Dessutom ligger pickuphuset väldigt nära skivytan vilket omöjligör avspelning av puckliga skivor. Dessbättre har jag inte så många sådana.

Däremot ger Lyran ett något lägre skivbrus men det är inga stora skillnader som är avgörande.

Simon Yorke specificerar inte massan annat medium.

Posted
Vad är det för variant av Skala (blå istället för röd text) :?:

Vet inte. Jag har bara sett den på Scantechs hemsida.

Jag la in bilden för kanske det är en improved variant av Skala till generation 6 :?::unsure:

Guest Musicus
Posted

Flott med en slik sammenstilling, LYRA er også en av de merkene jeg skal teste ut først når det igjen er dags for vinyl avspillier, som du sier, med to Benz Glider og Lp i bagasjen fra derfra vet man så ca hva man får, å høre at LYRA har endret seg de siste årene er heller ikke feil, de var ikke "my cup of tea" tidligere, men dette lover godt, og spennende :):mm: ...

Forøvrig en riktig så lekker spiller den der SY spilleren din bebop :mm:

mvh

Posted

Nice, kul med en bra jämförelse mellan två bra PUs, någon som vet hur LP står sig i det här sammanhanget?

Jag har bara haft ACE L innan, har jämfört den med Glider och tyckte att glidern var mer nyansrik, mer detaljerad medans ACE var en spelglad buse i jämförelse. LPn var ett jättehopp, speciellt nu när den är renoverad och armen är rätt inställd.

LPn hade mer tyngd och magi än de båda andra, jag upplevde den som mycket tystare och mer detaljerad, jag minns dock ACEn med viss saknad, men skulle jag jämföra de två idag kanske jag skulle bli chockad över LPns kvaliteter. Det är ju så att man glömmer en del och gärna minns saker som bättre än de var.