Jump to content

Recommended Posts

Guest Musicus
Posted (edited)

Er det en Benz Ruby 3 det er snakk om? :mm: ...

mvh

Edited by Musicus
Guest Musicus
Posted (edited)

Mmm, nja, Kleos ligger vel på ca 3000$ mens en Benz LP s ligger på ca 5000$, så dyrere enn alle Benzèr er vel ikke Kleos`n!? (Prisene er hentet fra Musicdirect) ;)

Uten at prisen i seg er avgjørende for hva man foretrekker eller oppfatter som "best" i dette fallet.

mvh

Edited by Musicus
Posted
Mmm, nja, Kleos ligger vel på ca 3000$ mens en Benz LP s ligger på ca 5000$, så dyrere enn alle Benzèr er vel ikke Kleos`n!? (Prisene er hentet fra Musicdirect) ;)

Att handla Benz från USA är en riktigt dålig affär. Dom är svindyra där. $5000 plus frakt och moms...

I Sverige kostar Benz LP ca 22 - 23,000 SEK, även det en respektabel summa men långt från USA-priset. LyraKleos kostar ytterligare ett par lovor så Kilgore har rätt.

Jag fortsätter imorgon (jag fick oväntat besök ...)

Guest Musicus
Posted (edited)
Att handla Benz från USA är en riktigt dålig affär. Dom är svindyra där. $5000 plus frakt och moms...

I Sverige kostar Benz LP ca 22 - 23,000 SEK, även det en respektabel summa men långt från USA-priset. LyraKleos kostar ytterligare ett par lovor så Kilgore har rätt.

Jag fortsätter imorgon (jag fick oväntat besök ...)

Nå er det noen år siden jeg kjøpte min LP (som jeg ikke har lengre) og det er mulig jeg blander litt her, men, jeg husker jeg ble forundret over prisforskjellen på LP og LPs når denne siste kom. Mulig dette har jevnet seg ut den seneste tiden, så jeg kan være på litt løs mark her.

(Sjekket presis de Norske prisene som er for, Kleos 18 995,- Nok og Benz LPs 28 000,- Nok, liste pris)

Forøvrig unnskyld OT, men ble litt fundersam på om minnet sviktet en helt.

mvh

Edited by Musicus
Posted (edited)
Nå er det noen år siden jeg kjøpte min LP (som jeg ikke har lengre) og det er mulig jeg blander litt her, men, jeg husker jeg ble forundret over prisforskjellen på LP og LPs når denne siste kom. Mulig dette har jevnet seg ut den seneste tiden, så jeg kan være på litt løs mark her.

(Sjekket presis de Norske prisene som er for, Kleos 18 995,- Nok og Benz LPs 28 000,- Nok, liste pris)

Forøvrig unnskyld OT, men ble litt fundersam på om minnet sviktet en helt.

mvh

Priserna stämmer säker i Norge, men här i Sverige är det det omvända Lyra Kleos är dyrare, och Benz LPs är billigare. Jag har hittat för mellan 20-23k beroende på butik, och Benz Ruby som artikeln handlar om kostar "bara" ca 16-17k SEK'

Sverige är nog en av de bästa länderna utanför Schweiz att köpa Benz PU i. Men passa på, för Schweizer Francen går upp, och vår kära importör kanske tvingas höja priserna...

I USA får de nya sig med en Ebony för samma pris som vi får en LPs, visst är det skönt att ngt är billigare i Sverige än i USA :)

Edit: Ser fram emot att läsa vad du kom fram till Bebop, då jag är på gång att byta ut min gamla Benz Ace L mot ngt lite bättre...

Tyvärr kommer det väl att leda till nytt RIAA oxå...

Edited by Kilgore
Guest Musicus
Posted
Priserna stämmer säker i Norge, men här i Sverige är det det omvända Lyra Kleos är dyrare, och Benz LPs är billigare. Jag har hittat för mellan 20-23k beroende på butik, och Benz Ruby som artikeln handlar om kostar "bara" ca 16-17k SEK'

Sverige är nog en av de bästa länderna utanför Schweiz att köpa Benz PU i. Men passa på, för Schweizer Francen går upp, och vår kära importör kanske tvingas höja priserna...

I USA får de nya sig med en Ebony för samma pris som vi får en LPs, visst är det skönt att ngt är billigare i Sverige än i USA :)

Edit: Ser fram emot att läsa vad du kom fram till Bebop, då jag är på gång att byta ut min gamla Benz Ace L mot ngt lite bättre...

Tyvärr kommer det väl att leda till nytt RIAA oxå...

Der ser man, hvordan prisene kan variere, ellers enig i at man ser fremimot denne "duellen", Kleos er jeg meget nyfiken på :mm: ...

mvh

Posted

Lite reale innan det är dags för lyssning...

Benz Micro är ett sweiziskt företag skapat av Ernst Benz som var juvelerare. Han tog fram metoder för att framställa slipade stenar för pickuptillverkare. Inledningsvis levererade han till flera pickup-tillverkare men han utvecklade också egna pickuper. I början av 90-talet tog han fram en MC-pickup som använde rubin i kärnan för att få en renare signal utan störning från oönskade magnetfält. Pickupen fick namnet Ruby. Rubin som ingrediens gav dock väldigt låg förstärkning. Den låg 0,18 mV. Det behövdes en MC-förstärkare anpassad för pickupen. Gode vännen Albert Lukaschek kontaktades vilket ledde fram till Benz Lukaschek PP-1.

1994 drog sig Ernst Benz tillbaka. Man kan väl anta att han sålde medan tid fanns - LP'n var ju död eller i vart fall döende ... :closedeyes:Albert Lukaschek tog över.

Så här ser han ut:

AlbertLukaschek.jpg

Bild hämtad från tyska Stereoplay

Albert arbetade vidare med Ruby konceptet liksom med övriga pickuper. Han organiserade också om hela produktionen vilket kulminerade i en ny fabrik 1997.

Då släpptes också andra generationen av Ruby som nu kom att heta Benz Ruby 2 respektive Benz Ruby H. Skillnaden mellan dom var utsignalen där H

står för High med ca 0,7 mV utspänning med 2:an hade ca 0,3 mV. Båda modellerna hade en Fritz Gyger II slipning.

Modellen var i produktion fram till 2004 och jag köpte mitt ex 2006 från det sista utgående lagret i Montreal. Jag gick på Benz Ruby H vilket alltså är en 2:a

med högre utstpänning.

Pickuphuset är av rosenrot och asken är i liknande kulör. Där ingår även vattenpass, omagnetisk skuvmejsel, skruvar, bruksanvisning samt ett individuellt frekvenssvep.

764Benz.jpg

Pickupen sitter i en liten fördjupning i väntan på att komma loss.

769Benz.jpg

... och så här framstår hon i dagsljuset efter 5 års användning inklusive ett nålbyte.

763Benz.jpg

Jag får alltså poängtera att det här rör sig om en pickup tillverkad senast 2004. Året efter släpptes Benz Ruby 3 och 2008 kom en uppdatering som kallas S-klasse. För lite sedan kom ytterligare en ny som heter Benz Ruby Z som har ett mörkare träslag men också en helt ny slipning, den s k Micro Ridge slipningen som tagits fram av japanska ZYX och idag används av många av de bästa pickuperna, inklusive Timbres Accuphase-pickup.

Jag ber er alltså notera att jag har inte lyssnat på de nyare modellerna. Här rör det sig om andra generationen.

Så här illustrerar tyska Stereoplay den senaste Benz Ruby pickupen.

Benz-Micro.jpg

Ruby-konceptet används även i toppmodellerna LP-S, Ebony och Gullwing.

Posted
1994 drog sig Ernst Benz tillbaka. Man kan väl anta att han sålde medan tid fanns - LP'n var ju död eller i vart fall döende ...

Låt oss kalla det en historisk transportsträcka från utslocknande av allt välljud :closedeyes:

Posted

Så här ser huvuddelen av sortimentet ut idag där många av modellerna har två versioner, en med hög och en med låg utspänning. Rubin (Ruby) konceptet

finns även i toppmodellen LP och Gullwing (SLR) (som inte skall förväxlas med den till utseendet lika Benz Glider (SL). Förenklat kan man säga att Gullwing är en Ruby utan träkåpa.

Den nyaste Ruby modellen är inringad.

Benzrangekopiera.jpg

Posted

Ni får ursäkta men jag får svår ångest av allt

detta vinyl-pratande... :unsure::)

Självklart måste jag inte läsa... men det är svårt

att låta bli! :D

Det tragiska är att både jag, USA och Grekland mfl,

är på ekonomiskt obestånd och inte kan tillåta oss

att investera i lämplig vinyl-rigg... :(:)

Kör hårt!

Mvh

Anders

Posted
Det tragiska är att både jag, USA och Grekland mfl,

är på ekonomiskt obestånd och inte kan tillåta oss

att investera i lämplig vinyl-rigg...

Mina planer går i dagsläget åt att investera i något som min dotter sedemera kan få ta över.

så det blir en långsiktig investering i slutändan ändå.

Posted

Ska bli kul att läsa vad du kommer fram till. jag har haft en Ruby 2 och har idag en Sumiko Celebration Pearwood (med VdH-1 nål) och även just en Lyra Kleos, så det ska bli intressant att se vad du kommer fram till.

Posted
Ska bli kul att läsa vad du kommer fram till. jag har haft en Ruby 2 och har idag en Sumiko Celebration Pearwood (med VdH-1 nål) och även just en Lyra Kleos, så det ska bli intressant att se vad du kommer fram till.

Chockstart på jobbet och 4 dagar utan internet har skapat lite strul. Tråden tar snart fart igen. ;)

Posted

Kul, hoppas på spännande lyssningsintryck. Har aldrig lyssnat på lyra faktiskt, att jag gillar Benz beror nog på att jag upplever att alla recensenter beskriver dom som allround med dragning åt det romantiska.

Posted

Dags att ta en titt på Lyra...

Om man slår på Lyra Cartridges på Googel så presenteras man flera bildsidor med Lyra. I collaget hittar vi också norrmannen Stig Björge, som leder

verksamheten.

LyraCollage.jpg

Det är dock två andra män som ligger bakom konstruktionerna - amerikanska konstruktören Jonathan Carr och japanen Yoshinori Mishima som lär stå

för fintrimmningen av varje enskild pickup. Lyra är ett japanskt företag som varit i farten sedan 1985 med sin huvudbas i Japan. De tillhör därmed

juniorerna bland pickup-tillverkare åldersmässigt men de ligger i absoluta frontlinjen tekniskt sett med en hel del nya innovationer.

Lyra Kleos ersätter tidigare Heliconoch placerar sig som nummer 3 uppifrån i Lyras nuvarende range som toppas av Titan i, följd av Skala och sedan Kleos och Delos. Dessutom finns Dorian Mono.

366Kleos.jpg

Lyra levereras i förhållandevis enkla emballage i jämförelse med t ex Benz Ruby. Här satsas det på pickupen snarare än asken.

358LyraKleos.jpg

Väl inne i den kompakta kartongen spricker den upp i 2 nya askar.

360Frpackning.jpg

Den ena innhåller pickup, skruvar, borste och en liten insexnyckel.

368ask.jpg

Dessutom finns en liten ask med vätska för rengöring av nål. Produkten heter Lyra SPT som vad jag kan förstå är ett milt tvättmedel utan lösningsmedel.

Jag tror faktiskt att Tarkett Bioclean som används till golv går precis lika bra.

362Frpackning.jpg

Posted

Lyra gör ett stor nummer av att dom har en ny konstruktion som säkerställer att nålröret är parallellt mot husets magneter vid avspelning medan konkurrenterna

har ett rakt nålrör innan anläggning mot skivan. Det illustreras på följande konstruktionsritning.

KonstruktionKleos.jpg

Tillåt mig tvivla lite kring det unika med denna innovation Personligen tror jag nog att det handlar mer om att de hittat ett nytt USP = (Unique Selling Point).

Detta sedan ha läst och studerat närbilder i tyska tidningen Image där dom visar närbilder på bl a Benz och Scheu's upphängning. Dom sitter inte rakt

så som Lyra påstår och anledningen till det är samma skäl som Lyra hävdar är en unik innovation från dem. Möjligen har Lyra en egen lösning på hur detta åstadkoms, men jag tvivlar som sagt på att ingen annan har haft detta i åtanke.

Här ses en detalj på Benz upphängning i deras Glider. Övriga puppor från Benz ser lika ut. Som ni kan se så går inte nålarmsröret rakt in i spolen och magneten. Detta för att kompensera mot anliggningen mot skivan som "rätar" ut linjen när man spelar av.

Benzupphngning.jpg

Bild: Tidningen Image

Posted
Tillåt mig tvivla lite kring det unika med denna innovation

Jag tänkte likadant, men man får ju inte en helt "nollställd" rörelse bara för att man vrider hela paketet.

Det verkar som om Lyra har avpassat dämpning och upphängning ett steg längre än vad vi sett tidigare, så att man får helt jämna förhållanden vid normalt nåltryck.

Men det är bra att du ifrågasätter detta, för det är helt oklart.

Posted
Jag tänkte likadant, men man får ju inte en helt "nollställd" rörelse bara för att man vrider hela paketet.

Det verkar som om Lyra har avpassat dämpning och upphängning ett steg längre än vad vi sett tidigare, så att man får helt jämna förhållanden vid normalt nåltryck.

Så kan det naturligtvis vara men hur tror du det skiljer sig från t ex Benz? Som du ser på Benz-bilden så sitter nålröret "snett" mot gummidämpningen. Dom rekommenderar ett nåltryck på 1,9 g. Jag antar att det är den kraften som behövs för nålröret skall "räta på sig". Samma sak med Lyra. Skillnaden är möjligen hur och kvaliteten på lösningen.

Om en tillverkare kommer fram till samma resultat men med annan lösning så är det ofta lösningen som är unik, inte resultatet.

Posted
hur tror du det skiljer sig från t ex Benz?

Eftersom detta förmodligen är företagshemligheter kan vi bara spekulera.

Det jag tror är skillnaden är att Lyra har kompenserat för snedbelastningen på gummidämpningen.

Säg att gummidämpningen är 3mm2 stor. Då kan trycket vara 6 kPa jämnt fördelat på en Kleos, medan en annan PU har ojämnt tryck 3-9 kPa.

Eftersom dämpningsegenskaper normalt varierar med storlek på belastning så kan det göra skillnad. Hörbart? Ingen aning :unsure:

Jag har mejlat Stig Björge och återkommer när han svarar.

Posted
Eftersom detta förmodligen är företagshemligheter kan vi bara spekulera.

Efter att ha läst tyska Stereoplays test får jag lite kött på benen om Lyras innovation. Dom har två asymmetriska gummidämpningar som ger den önskade effekten (som f ö också finns i den billigare Delos).

En annan innovation är den extra dämpningen av pickuphuset som gör Kleos mindre känslig för tonarmsresonanser. Det har åstadkommits genom att applicera två 6mm stora hårdmetallstavar som syns på följande bild.

Resonsdmpning.jpg

Delos saknar denna dämpning. Frågan är om den också finns med på Skala :?: Det skulle ju i så fall kunna vara en delförklaring till de låga tonarmsresonanser som Calle_Jr uppmätt med Kuzmas 4P-arm :?:

Posted

Dags att spela med nyförvärvet som nu tagit plats på min Simon Yorke S7.

748ptonarmen.jpg

581Kleosmonterad.jpg

Lyra Kleos rekommenderar avspelning med 1,75 gram, vilket är lite klurigt att få till exakt med Simon Yorkes arm, men till slut fick jag till det. En bra våg är ett måste för att få till det ordentligt.

755SY.jpg

Posted
Dags att spela med nyförvärvet som nu tagit plats på min Simon Yorke S7.

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...48ptonarmen.jpg

Alltså detta är julafton! :mm: :mm: :mm:

Frågan är om den också finns med på Skala :?:

Nej *)

Skala gjordes med en annan designfilosofi som var ny för generation 5 (Kleos och Delos får väl sägas vara generation 6). Den är uppbyggd på ett smalt massivt metallskelett, ett block som löper som en ryggrad genom kroppen. Skelettet bär nålarm, magneter och anslutningskontakter och är inbäddat i den vita polymerkroppen. Vid monteringen dras skruvarna med förspänning så att polymermaterialet pressar metallskelettet mot pickupskalet. Det gör att man får en oerhört stum koppling, och vibrationer transporteras direkt upp i armen.

Man ser i Bebops bild att även på Kleos är kontaktytan mot tonarmen förminskad.

Lyra har länge haft en dum egenskap att vilja vrida sig vid monteringen av skruvar mot skalet. Medan man ställer in en pickup spänner man skruvarna löst för att spänna dem hårt när alla inställningar är bra. Med en Lyra är det klurigt eftersom den lätt vrider sig in i det sista.

Är detta åtgärdat med Kleos :?:

*) Möjligen har de gjort en förändring...

lyra_skala_80.jpg

Bild: Scantech

Posted

Nu kommer vi det till det knepigaste, att sätta ord på ljudupplevelsen…

Generellt har man kunnat säga att samtliga Benzpickuper har samma grundklang. Jag har inte hört de senaste från Benz som nu har en helt annan slipning plus lite andra uppgraderingar. Men jag gissar att de bygger på samma koncept, dvs där varje uppgradering ger t ex mer dynamik men i med samma grundklang. Så sett har man alltid vetat vad man får med Benz pickuper.

För t ex Ortofon är det inte så. Där måste man veta vad man är ute efter, vilket ljud och karaktär man vill ha. Det fina med Ortofon är att dom har i princip en pickup till varje smakinriktning. Det knepiga är att veta vilken av dom som gäller just för mig.

När det gäller Lyra så har dom ändrat sin karaktär med varje generation. Dom är på en resa. Tidigare puppor från Lyra tycker jag har haft för mycket energi i toppen. Det ändrades något med Dorian och senare med Skala som jag hört hos Calle_Jr. Den har blivit en av mina favoriter och till den skaran har nu Kleos sällat sig.

Såväl Skalan som Kleos har ett mycket balanserat och angenämnt ljud. Den som fortfarande lever i tron att Lyra är vassa får tänka om. De presenterar ett mycket luftigt och skimrande ljud i hela registret. Inte samma stora ljudbild som Benz Ruby och heller inte så uttalat och förföriskt mellanregister. Benzen har också lite rundare bas medan Lyra spelar lite tightare med en fantastisk helhet. Dynamiskt tycker jag dom spelar på samma planhalva …

Totalt sett är det två mycket bra pickuper som har lite olika karaktär men att säga att det ena är mer eller mindre bra avstår jag ifrån. Jag kan leva med båda, men nu var det dags för byte.

Jag poängterar igen att jag inte har hört de nyaste från Benz, men vad jag har fått berättat för mig, så har dom i stort behållit sin grundkaraktär.

Här ett försök i tabellformat att sammanfatta mina intryck:

Pickupvrdering.jpg

758Ptonarmen.jpg