Jump to content

Matta, matta på golvet där...

P-pan

Recommended Posts

ecf018c4.jpg

Akustik är ofta på tapeten nu för tiden och det är ett riktigt intressant ämne måste jag säga.

Men det är inte alla som tar till sig tekniken, åtminstone inte ännu ;)

Jag tänkte att vi skulle besöka en entusiastisk "broder" som tar saker lite mera steg för steg

då det gäller ämnen som absorption och diffusion.

Vår vän har valt att möblera så vanligt som möjligt och en matta på golvet får väl ändå

anses höra till vanligheterna i svenska hem :)

Häng med för här simmar det visst en "fisk" av italienskt ursprung.

Edited by P-pan

Jo den är riktigt rejäl,

men det till trots så är densiteten för låg för att motstå ett gäng spikar i klass med dessa.

8532ca1e.jpg

Svajiga golv måste ju också räknas med då finjusteringar ska till så en uppsättning Cerapuc's från Finite Elemente

får fylla funktionen som golvavskiljare.

Ktêma verkar stå för högtaleriet.

Hm,

detaljerna sitter i beskådarens ögon eller hur var det nu igen :Thinking: ...

43b889b0.jpg

Jag tror jag får ta fram en större sax nästa gång jag försöker smyga med innehållet i mina trådar :)

Visst är vi på besök hos en ny ägare till ett par Ktêma :mm:

Och gälarna andas luft som aldrig förr.

eb2973f3.jpg

Hm,

detaljerna sitter i beskådarens ögon eller hur var det nu igen :Thinking: ...

Jag tror jag får ta fram en större sax nästa gång jag försöker smyga med innehållet i mina trådar :)

Visst är vi på besök hos en ny ägare till ett par Ktêma :mm:

Och gälarna andas luft som aldrig förr.

Oops! :black: Jag var så nöjd att jag kunde identifiera dom så att jag aldrig tänkte på att jag förstörde överraskningen.Jag ber om ursäkt.

Finite kan ju det här med avkoppling och vibrationsdämpning och vår värd har hunnit en bra bit på området

då det mesta i det väggmonterade racket står på dessa plattor...

b8a92cc9.jpg

The Soundbase är väl en av de senaste nyheterna från Finite Elemente och när det kommer till att använda olika

material så verkar idéerna aldrig sina.

Aluminiumfoam, eller Alporas som det kallas, för bästa resultat :?::)

Mer att läsa finns via länken här ovan.

7fde0ac7.jpg

87efffef.jpg

hmmm, kan det vara ett Ayre V5-XE slutsteg som står på plattan?

Jag får revidera mitt tidigare inlägg, där jag skrev något om saxar, till att gälla häcksaxar...

och då med motordrift så att det tar ordentligt.

Fast med tanke på forumets samlade kunskap så är det kanske ingen idé att försöka "smyga"

med vad som komma skall :) , jag borde väl antagligen haft bättre vetskap än så :black::D

Visst är det Ayres slutsteg V-5xe som i symbios spelar med försteget K-5xe.

En liten dac från Weiss hänger också med och till vänster om den något ur Sonos sortiment.

c5dc60f8.jpg

47d56e77.jpg

Jag får revidera mitt tidigare inlägg, där jag skrev något om saxar, till att gälla häcksaxar...

:D:black:

På Euphonia är gränsen mellan vad som är möjligt och omöjligt att se hårfin. Jag begriper inte hur de bär sig åt...

Nu har det kommit lite mer avslöjande bilder. Borde man kunna gissa var vi är? :Thinking:

Nu har det kommit lite mer avslöjande bilder. Borde man kunna gissa var vi är? :Thinking:

Nej det blir nog svårt, för att inte säga nästan omöjligt.

Vår musikvän är inte registrerad på något forum men jag vet att han regelbundet och med stort intresse läser

om vad som sker på Euphonia :app:

Han har riktigt god smak också på andra områden...

492321ea.jpg

Renigsverk och kraftresurs från Audience Adept Response i form av AR6:an.

Inte helt olik din har jag för mig ;) , bortsett från dammet då kanske :?::D

Vi skippar väl smygandet för ett tag och så kör vi ett ordentligt bildsvep istället.

dc33fbba.jpg

f3935d84.jpg

a06c3f4a.jpg

412e59ae.jpg

Som ni märker är här möblerat med lite akustisk baktanke.

Omsorgsfullt placerade blommor i hörn och en rejäl hylla fylld med böcker gör säkert ett och annat i välljudets tjänst :)

Vi diskuterad lite kring det här med akustikpaneler och annat och den nyblivne Ktêmaägaren var nog lite inne på

att försöka minimera de stora fönsterytorna.

En första justeringsåtgärd blev att flytta högtalaren kraftigt in i rummet och redan här var framgången stor.

Ett par transparenta Wingar från Svanå är nog inte långt borta skulle jag tro ;)

Bara nu inte "överhuset" kommer med invändningar :dry::D

Edited by P-pan

Nu är jag inte längre den enda med DUX Avanti bokhylla :app:

....och Adept Response har han också....

Kul att få följa med på detta hemma hos reportage, men jag tror att den tunna mattan har minimal om någon betydelse ;)

//Eliot

MBL trivs garanterat med High Resolution Audience Power.

Den är en kopia av min, med damm o allt.

Vi diskuterad lite kring det här med akustikpaneler och annat och den nyblivne Ktêmaägaren var nog lite inne på att försöka minimera de stora fönsterytorna.

Fönster kan vara ett gissel, men å andra sidan vore den fina bildkvalitén otänkbar annars :)

Nu är jag inte längre den enda med DUX Avanti bokhylla :app:

....och Adept Response har han också....

Kul att få följa med på detta hemma hos reportage, men jag tror att den tunna mattan har minimal om någon betydelse ;)

//Eliot

Nä vi är några fler med Avanti-hylla! :D

Calm

Systemet ser mycket trevligt ut! :mm: Högtalarna naturligtvis pricken över i:et och riktigt snygga även i detn ljusa varianten. ;):mm: Ayre har jag lyssnat till i olika sammanhang och tycker att de har en trevlig ton och är säkert en bra matchning till dessa högtalare.

Noterar en detalj dock som borde justeras och det är uppställning av spikes på Cerapuc. Man behöver i detta sammanhang inte använda överdelen utan ställer dem direkt på underdelen.

032-1.jpg

Resultat blir något bättre till och med.

Calm

Noterar en detalj dock som borde justeras och det är uppställning av spikes på Cerapuc. Man behöver i detta sammanhang inte använda överdelen utan ställer dem direkt på underdelen.

Det tror jag du har väldigt rätt i calm. Speciellt för högtalare.

Men det kanske hänger ihop med att det sitter fyra spikes vilket normalt kräver höjdjustering. Har för mig justeringen sitter i överdelen på Cerapuc :unsure:

Det tror jag du har väldigt rätt i calm. Speciellt för högtalare.

Men det kanske hänger ihop med att det sitter fyra spikes vilket normalt kräver höjdjustering. Har för mig justeringen sitter i överdelen på Cerapuc :unsure:

Nej någon annan höjdjustering än att man kan förändra pinnbultens läge i förhållande till apparaten man fäst Cerapucen i, finns inte. Cerabacen däremot har två halvor som kan justeras mot varandra. Enklaste sättet att nivåjustera Ktêman är att justera spikesens inskruvning i bottenplattan. Man låser därefter bulten i den gängade "kupolmuttern" som sitter på ovansidan av bottenplattan.

Calm

Nej någon annan höjdjustering än att man kan förändra pinnbultens läge i förhållande till apparaten man fäst Cerapucen i, finns inte. Cerabacen däremot har två halvor som kan justeras mot varandra. Enklaste sättet att nivåjustera Ktêman är att justera spikesens inskruvning i bottenplattan. Man låser därefter bulten i den gängade "kupolmuttern" som sitter på ovansidan av bottenplattan.

Calm

Har inte testat cerapuc på mina Futuror. Tänkte som så att de har ju en mycket avancerad bottenplatta från början.

fd82dfa2.jpg

Tror ni jag kan vinna på att använda Cerapuc i tillägg?

Hur påverkas högtalaren/ljudet av att man höjer den mer än det är tänkt från golvet?

Har inte testat cerapuc på mina Futuror. Tänkte som så att de har ju en mycket avancerad bottenplatta från början.

fd82dfa2.jpg

Tror ni jag kan vinna på att använda Cerapuc i tillägg?

Hur påverkas högtalaren/ljudet av att man höjer den mer än det är tänkt från golvet?

Låna hem ett set och testa!

Jag blev förvånad av att den lilla pucken kunde förändra så mycket! Samma effekt som mina stora Baseplattformar hade på mina gamla Amatis!

Kan inte bli sämre i vart fall.

Själv kör jag Cerapuc under elektonik, högtalare och strömrening. En produkt som faktiskt fungerar.

Trail and error är min metod.

Calm

Edit tillägg

Edited by calm