P-pan Posted August 14, 2011 Posted August 14, 2011 (edited) Akustik är ofta på tapeten nu för tiden och det är ett riktigt intressant ämne måste jag säga. Men det är inte alla som tar till sig tekniken, åtminstone inte ännu Jag tänkte att vi skulle besöka en entusiastisk "broder" som tar saker lite mera steg för steg då det gäller ämnen som absorption och diffusion. Vår vän har valt att möblera så vanligt som möjligt och en matta på golvet får väl ändå anses höra till vanligheterna i svenska hem Häng med för här simmar det visst en "fisk" av italienskt ursprung. Edited August 14, 2011 by P-pan Quote
Timbre™ Posted August 14, 2011 Posted August 14, 2011 http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/ecf018c4.jpg Vår vän har valt att möblera så vanligt som möjligt och en matta på golvet får väl ändå anses höra till vanligheterna i svenska hem Den mattan ser tät och rejäl ut, precis som en riktig hifimatta... Quote
P-pan Posted August 14, 2011 Author Posted August 14, 2011 Jo den är riktigt rejäl, men det till trots så är densiteten för låg för att motstå ett gäng spikar i klass med dessa. Svajiga golv måste ju också räknas med då finjusteringar ska till så en uppsättning Cerapuc's från Finite Elemente får fylla funktionen som golvavskiljare. Quote
P-pan Posted August 14, 2011 Author Posted August 14, 2011 Ktêma verkar stå för högtaleriet. Hm, detaljerna sitter i beskådarens ögon eller hur var det nu igen ... Jag tror jag får ta fram en större sax nästa gång jag försöker smyga med innehållet i mina trådar Visst är vi på besök hos en ny ägare till ett par Ktêma Och gälarna andas luft som aldrig förr. Quote
new order Posted August 14, 2011 Posted August 14, 2011 Hm, detaljerna sitter i beskådarens ögon eller hur var det nu igen ... Jag tror jag får ta fram en större sax nästa gång jag försöker smyga med innehållet i mina trådar Visst är vi på besök hos en ny ägare till ett par Ktêma Och gälarna andas luft som aldrig förr. Oops! Jag var så nöjd att jag kunde identifiera dom så att jag aldrig tänkte på att jag förstörde överraskningen.Jag ber om ursäkt. Quote
P-pan Posted August 14, 2011 Author Posted August 14, 2011 Ingen fara på taket, jag får kastar om bilderna lite bara Vi kan ju kika lite på vad som står i racket så länge... eller rättare sagt vad i racket som grejorna står på Quote
calm Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 Intressant med en Ktêma-broder, då förstår jag varför de ljusa försvann i ett nafs. Blir spännande och se kringutrustning och rum! Calm Quote
P-pan Posted August 15, 2011 Author Posted August 15, 2011 Finite kan ju det här med avkoppling och vibrationsdämpning och vår värd har hunnit en bra bit på området då det mesta i det väggmonterade racket står på dessa plattor... The Soundbase är väl en av de senaste nyheterna från Finite Elemente och när det kommer till att använda olika material så verkar idéerna aldrig sina. Aluminiumfoam, eller Alporas som det kallas, för bästa resultat Mer att läsa finns via länken här ovan. Quote
Akkelis Audio Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 hmmm, kan det vara ett Ayre V5-XE slutsteg som står på plattan? Quote
Guest Musicus Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 Ahh enda en flott bilde reportasje, flotte bilder p-pan .... mvh Quote
A/Wing. Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 Den mattan ser tät och rejäl ut, precis som en riktig hifimatta... Undrar om ljudet påverkas om man har en mörk eller ljus matta Quote
Apexorca Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 Undrar om ljudet påverkas om man har en mörk eller ljus matta Mörk matta absorberar mer mörka/djupa toner. Ljus matta absorberar mer av ljusa/höga toner. Därvid kan man styra ljudbilden i rummet. Så klart. :dead: Quote
P-pan Posted August 15, 2011 Author Posted August 15, 2011 hmmm, kan det vara ett Ayre V5-XE slutsteg som står på plattan? Jag får revidera mitt tidigare inlägg, där jag skrev något om saxar, till att gälla häcksaxar... och då med motordrift så att det tar ordentligt. Fast med tanke på forumets samlade kunskap så är det kanske ingen idé att försöka "smyga" med vad som komma skall , jag borde väl antagligen haft bättre vetskap än så Visst är det Ayres slutsteg V-5xe som i symbios spelar med försteget K-5xe. En liten dac från Weiss hänger också med och till vänster om den något ur Sonos sortiment. Quote
P-pan Posted August 15, 2011 Author Posted August 15, 2011 Undrar om ljudet påverkas om man har en mörk eller ljus matta Du... bara den är snygg att se på, skön att gräva ner tårna i och är lätt att dammsuga... så "låter" den säkert bra också Quote
P-pan Posted August 15, 2011 Author Posted August 15, 2011 Ahh enda en flott bilde reportasje, flotte bilder p-pan .... mvh Tack för det Musicus. Och kanske det kan bli några fler efter kommande helg, schemat har börjat ta form Quote
calle_jr Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Jag får revidera mitt tidigare inlägg, där jag skrev något om saxar, till att gälla häcksaxar... På Euphonia är gränsen mellan vad som är möjligt och omöjligt att se hårfin. Jag begriper inte hur de bär sig åt... Nu har det kommit lite mer avslöjande bilder. Borde man kunna gissa var vi är? Quote
P-pan Posted August 16, 2011 Author Posted August 16, 2011 Nu har det kommit lite mer avslöjande bilder. Borde man kunna gissa var vi är? Nej det blir nog svårt, för att inte säga nästan omöjligt. Vår musikvän är inte registrerad på något forum men jag vet att han regelbundet och med stort intresse läser om vad som sker på Euphonia Han har riktigt god smak också på andra områden... Renigsverk och kraftresurs från Audience Adept Response i form av AR6:an. Inte helt olik din har jag för mig , bortsett från dammet då kanske Quote
P-pan Posted August 16, 2011 Author Posted August 16, 2011 (edited) Vi skippar väl smygandet för ett tag och så kör vi ett ordentligt bildsvep istället. Som ni märker är här möblerat med lite akustisk baktanke. Omsorgsfullt placerade blommor i hörn och en rejäl hylla fylld med böcker gör säkert ett och annat i välljudets tjänst Vi diskuterad lite kring det här med akustikpaneler och annat och den nyblivne Ktêmaägaren var nog lite inne på att försöka minimera de stora fönsterytorna. En första justeringsåtgärd blev att flytta högtalaren kraftigt in i rummet och redan här var framgången stor. Ett par transparenta Wingar från Svanå är nog inte långt borta skulle jag tro Bara nu inte "överhuset" kommer med invändningar Edited August 16, 2011 by P-pan Quote
eliot Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Nu är jag inte längre den enda med DUX Avanti bokhylla ....och Adept Response har han också.... Kul att få följa med på detta hemma hos reportage, men jag tror att den tunna mattan har minimal om någon betydelse //Eliot Quote
calle_jr Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 MBL trivs garanterat med High Resolution Audience Power. Den är en kopia av min, med damm o allt. Vi diskuterad lite kring det här med akustikpaneler och annat och den nyblivne Ktêmaägaren var nog lite inne på att försöka minimera de stora fönsterytorna. Fönster kan vara ett gissel, men å andra sidan vore den fina bildkvalitén otänkbar annars Quote
P-pan Posted August 16, 2011 Author Posted August 16, 2011 Fönster släpper ju onekligen in en och annan solstråle. Tänk om man hade lite av den varan på burk... ... Glöm inte att jag kom på idéen först Quote
calm Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Nu är jag inte längre den enda med DUX Avanti bokhylla ....och Adept Response har han också.... Kul att få följa med på detta hemma hos reportage, men jag tror att den tunna mattan har minimal om någon betydelse //Eliot Nä vi är några fler med Avanti-hylla! Calm Quote
calm Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Systemet ser mycket trevligt ut! Högtalarna naturligtvis pricken över i:et och riktigt snygga även i detn ljusa varianten. Ayre har jag lyssnat till i olika sammanhang och tycker att de har en trevlig ton och är säkert en bra matchning till dessa högtalare. Noterar en detalj dock som borde justeras och det är uppställning av spikes på Cerapuc. Man behöver i detta sammanhang inte använda överdelen utan ställer dem direkt på underdelen. Resultat blir något bättre till och med. Calm Quote
calle_jr Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Noterar en detalj dock som borde justeras och det är uppställning av spikes på Cerapuc. Man behöver i detta sammanhang inte använda överdelen utan ställer dem direkt på underdelen. Det tror jag du har väldigt rätt i calm. Speciellt för högtalare. Men det kanske hänger ihop med att det sitter fyra spikes vilket normalt kräver höjdjustering. Har för mig justeringen sitter i överdelen på Cerapuc Quote
calm Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Det tror jag du har väldigt rätt i calm. Speciellt för högtalare. Men det kanske hänger ihop med att det sitter fyra spikes vilket normalt kräver höjdjustering. Har för mig justeringen sitter i överdelen på Cerapuc Nej någon annan höjdjustering än att man kan förändra pinnbultens läge i förhållande till apparaten man fäst Cerapucen i, finns inte. Cerabacen däremot har två halvor som kan justeras mot varandra. Enklaste sättet att nivåjustera Ktêman är att justera spikesens inskruvning i bottenplattan. Man låser därefter bulten i den gängade "kupolmuttern" som sitter på ovansidan av bottenplattan. Calm Quote
Apexorca Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Nej någon annan höjdjustering än att man kan förändra pinnbultens läge i förhållande till apparaten man fäst Cerapucen i, finns inte. Cerabacen däremot har två halvor som kan justeras mot varandra. Enklaste sättet att nivåjustera Ktêman är att justera spikesens inskruvning i bottenplattan. Man låser därefter bulten i den gängade "kupolmuttern" som sitter på ovansidan av bottenplattan. Calm Har inte testat cerapuc på mina Futuror. Tänkte som så att de har ju en mycket avancerad bottenplatta från början. Tror ni jag kan vinna på att använda Cerapuc i tillägg? Hur påverkas högtalaren/ljudet av att man höjer den mer än det är tänkt från golvet? Quote
calm Posted August 18, 2011 Posted August 18, 2011 (edited) Har inte testat cerapuc på mina Futuror. Tänkte som så att de har ju en mycket avancerad bottenplatta från början. Tror ni jag kan vinna på att använda Cerapuc i tillägg? Hur påverkas högtalaren/ljudet av att man höjer den mer än det är tänkt från golvet? Låna hem ett set och testa! Jag blev förvånad av att den lilla pucken kunde förändra så mycket! Samma effekt som mina stora Baseplattformar hade på mina gamla Amatis! Kan inte bli sämre i vart fall. Själv kör jag Cerapuc under elektonik, högtalare och strömrening. En produkt som faktiskt fungerar. Trail and error är min metod. Calm Edit tillägg Edited August 18, 2011 by calm Quote
Ekman Posted August 18, 2011 Posted August 18, 2011 Har någon av er jämfört dessa spikesunderlägg med t.ex. ART Q-dampers eller BDRpuckar? Quote
calm Posted August 18, 2011 Posted August 18, 2011 Har någon av er jämfört dessa spikesunderlägg med t.ex. ART Q-dampers eller BDRpuckar? Testade BDR dock inte Jumbo Pits utan storleken mindre, vilket inte gav samma effekt som Cerapuc. Calm Quote
Recommended Posts