Jump to content

Varför är vissa slutsteg mer laid-back än andra?


sprudel

Recommended Posts

Jag har roat mig med att lyssna på olika slutsteg till mina toppar, Ino i16s. Vad jag noterat är att presentationen i fråga om sk laid-back och vad man ibland kallar engagemang skiljer sig åt mellan olika slutsteg.

Två olika Bryston 4Bst har passerat, Rotel RB 991, Gamut D200. Alla väl renommerade, men de föll inte i smaken. Vokabulären avseende lyssningsintryck är ju lite besvärlig men vad jag saknade med dem alla är förmågan att förmedla en upplevelse av kroppslig närvaro avseende framförallt röster. En påtaglighet, eller illusion av verklighet så att man nästan blir förvånad. Naturlighet utan överdriven kontrast. Det steg som kommer närmast är en integrerad Micromega tempo 2 som dock inte generar mer än 2x80w. Förmodligen klipper det ibland (omärkligt?) i topparna, men definitivt när jag öser på för mycket.

Jag tar gärna del av förklaringsmekanismer, samt förslag på kraftfullare steg än Micromegan som kan presentera röster enligt mina preferenser.

Min erfarenhet är att klarar de detta så klarar de resten också som spatial förmåga mm.

Link to comment
Share on other sites

Jag tar gärna del av förklaringsmekanismer, samt förslag på kraftfullare steg än Micromegan som kan presentera röster enligt mina preferenser.

´

Jag kan inte ge en förklaringsmekanism till varför. Jag har också liknande erfarenheter och en av den anledningen till att jag gick jag över till rör (VTL).

Jag vill ha rörsteg som kan ge ordentligt med pulver, attack och dynamik. Det klarar övre sortimentet av McIntosh, ARC, VTL och Jadis (av det jag har hört

- finns säkert andra).

Men jag har också hört moderna transistorsteg som låter riktigt bra, t ex Luxman, Accuphase, McIntosh, Brinkmann, Burmester och Spectrum.

Men även här har jag mycket ohört. Skulle jag börja om hade jag nog valt bland dessa 6, i vart fall testat och jämfört mot mina rörsteg.

Link to comment
Share on other sites

´

Jag kan inte ge en förklaringsmekanism till varför. Jag har också liknande erfarenheter och en av den anledningen till att jag gick jag över till rör (VTL).

Jag vill ha rörsteg som kan ge ordentligt med pulver, attack och dynamik. Det klarar övre sortimentet av McIntosh, ARC, VTL och Jadis (av det jag har hört

- finns säkert andra).

Men jag har också hört moderna transistorsteg som låter riktigt bra, t ex Luxman, Accuphase, McIntosh, Brinkmann, Burmester och Spectrum.

Men även här har jag mycket ohört. Skulle jag börja om hade jag nog valt bland dessa 6, i vart fall testat och jämfört mot mina rörsteg.

ARC ref 110? Har du lyssnat på detta steg? Om man studerar parametern rise time så anges denna till 5.0 ms för deras klass D-steg, DS 225, emedan ref 150 specar 2,0 ms. Skulle gissa att ref 110 specar liknande. Är det denna parameter som bidrar till att vissa stora transistorsteg upplevs långsamma?

Link to comment
Share on other sites

Sprudel

Jag tror inte på detta

Citat(

Är det denna parameter som bidrar till att vissa stora transistorsteg upplevs långsamma?

Dom är långsamma ,så förblir dom tsv ??

Att omvandla analogt till digitalt och tillbaka till analogt ger mest bekymmer. OT men ändå..........

MVH

Lech ;)

Link to comment
Share on other sites

Intressant frågeställning om vad det är i en förstärkare som påverkar återgivningens perspektiv.

Skulle inte förvåna mig om du är på rätt spår med de delar i kretsen som påverkar snabbhet och timing.

Man har dock upplevt skillnader även vad gäller högtalare och skivspelare, så inte enbart förstärkare påverkar perspektiv. Exvis hade jag för nå't år sedan två par högtalare som växlade plats, och perspektivt var helt olika mellan dem.

Link to comment
Share on other sites

Sprudel

Jag tror inte på detta

Citat(

Dom är långsamma ,så förblir dom tsv ??

Att omvandla analogt till digitalt och tillbaka till analogt ger mest bekymmer. OT men ändå..........

MVH

Lech ;)

Min erfarenhet är att vad som helst ger bekymmer som inte görs på rätt sätt och är för min del inte kopplat till någon särskild teknik.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Hej sprudel, jag har samma högtalare som du och upplever till viss del samma som det du beskriver. Har enklare elektronik (CA dac magic->HA Pre25->CA 840W->i16s) Jag har dock inte kunnat lyssna så mycket sen jag även skaffade mig barn i samma veva :) Det är svårt att veta var felet sitter. Jag har börjat fundera på om det helt enkelt är så att ino inte är riktigt min grej. Det låter oerhört klart och dynamiskt men på något sätt även lite stumt och tråkigt. Hade mycket roligare när jag nyligen provlyssnade ett par dm2/6 tillsammans med Naim. ( i ett kass rum)

Eller missförstod jag dig och du tycker att det låter kalas med micomegan tillsammans med i16s, bara att det saknas kraft?

Link to comment
Share on other sites

Hej sprudel, jag har samma högtalare som du och upplever till viss del samma som det du beskriver. Har enklare elektronik (CA dac magic->HA Pre25->CA 840W->i16s) Jag har dock inte kunnat lyssna så mycket sen jag även skaffade mig barn i samma veva :) Det är svårt att veta var felet sitter. Jag har börjat fundera på om det helt enkelt är så att ino inte är riktigt min grej. Det låter oerhört klart och dynamiskt men på något sätt även lite stumt och tråkigt. Hade mycket roligare när jag nyligen provlyssnade ett par dm2/6 tillsammans med Naim. ( i ett kass rum)

Eller missförstod jag dig och du tycker att det låter kalas med micomegan tillsammans med i16s, bara att det saknas kraft?

Alltså, Micromegan är bra, bäst hittills, men jag vill ha mer kraft innan klippning när jag spelar högt. Det skulle vara hemskt kul att prova ett riktigt mafiigt rörsteg som arc ref 110, eller å andra sidan ett modernt klass D-steg som Nuforce tex.

Link to comment
Share on other sites

Alltså, Micromegan är bra, bäst hittills, men jag vill ha mer kraft innan klippning när jag spelar högt. Det skulle vara hemskt kul att prova ett riktigt mafiigt rörsteg som arc ref 110, eller å andra sidan ett modernt klass D-steg som Nuforce tex.

Ja, det låter som en kul övning! Personligen ska jag ge prylarna chansen med lite akustiska åtgärder innan jag göra något mer med det elektroniska.

Apropå Naim, det jag hört av dem har alltid låtit väldigt trevligt men fint driv och närvaro men av någon bisarr anledning gör de ju inga grejor med pulver.

Hur som helst, lycka till med din "resa"

Link to comment
Share on other sites

Hej sprudel, jag har samma högtalare som du och upplever till viss del samma som det du beskriver. Har enklare elektronik (CA dac magic->HA Pre25->CA 840W->i16s) Jag har dock inte kunnat lyssna så mycket sen jag även skaffade mig barn i samma veva :) Det är svårt att veta var felet sitter. Jag har börjat fundera på om det helt enkelt är så att ino inte är riktigt min grej. Det låter oerhört klart och dynamiskt men på något sätt även lite stumt och tråkigt. Hade mycket roligare när jag nyligen provlyssnade ett par dm2/6 tillsammans med Naim. ( i ett kass rum)

Eller missförstod jag dig och du tycker att det låter kalas med micomegan tillsammans med i16s, bara att det saknas kraft?

Sprudel

Om, om du orkar bära finns: 50-60 kg rör/trafos inpackat i sin låda så vet du vad dom står. Trots snabbheten så springer dom inte iväg.

Lech

Link to comment
Share on other sites

Sprudel

Om, om du orkar bära finns: 50-60 kg rör/trafos inpackat i sin låda så vet du vad dom står. Trots snabbheten så springer dom inte iväg.

Lech

Jag vet min vän. :) Men jag kommer aldrig att få in de pjäserna i hyllan.

Link to comment
Share on other sites

Sprudel

Om, om du orkar bära finns: 50-60 kg rör/trafos inpackat i sin låda så vet du vad dom står. Trots snabbheten så springer dom inte iväg.

Lech

En lösning kan vara att byta hylla ?? Det går snabbt.

Skämt åsido, så upplever jag att omvandlingen tar djävligt lång tid ,från analogt till .. tillbaka till analogt.

om det beror på "ettor och nollor" låter jag vara osagt.

MVH

Lech

Link to comment
Share on other sites

hej Sprudel.

Det ser ur som mina högtalare är på väg att få ny adress.

Kanske ett lån av en Asr Emitter kan vara nåt,då den inte har nån lekkamrat på ett tag

eller är det "RÖR" tarmen som lockar igen?

Tack för en fantastisk båttur medmera i helgen.

Rainman

Link to comment
Share on other sites

hej Sprudel.

Det ser ur som mina högtalare är på väg att få ny adress.

Kanske ett lån av en Asr Emitter kan vara nåt,då den inte har nån lekkamrat på ett tag

eller är det "RÖR" tarmen som lockar igen?

Tack för en fantastisk båttur medmera i helgen.

Rainman

Jättegärna. :D Så som de förmedlade Diana Krall med mina piP!!

Vi tar det på telefon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...